Evropský kosmodrom ve Francouzské Guyaně se připravuje na příchod nové rakety Ariane 6. Poslední kolo testů zahrnuje testování systému dodávek paliva do rakety, do kterého spadají palivové zásobníky, palivová potrubí a mechanická ramena, které raketu na rampě přidržují a zároveň slouží k tankování rakety. Ariane 6 využívá jako palivo kapalný vodík a kapalný kyslík jako okysličovadlo. Při posledním provedeném testu se ověřovalo, zda se ramena dokáží správně a včas odpojit.
Každé rameno je dlouhé 13 metrů a váží 20 tun. Jedno ze dvou ramen dodává kapalný vodík o teplotě -250°C a druhé rameno dodává kapalný kyslík o teplotě -180°C. Když Ariane 6 odstartuje, tyto ramena se během dvou a půl sekund roztáhnou, aby se zabránilo střetu s raketou. Celý tento proces vyžaduje velikou přesnost. S rychlým roztažením ramen pomáhá padesátitunové závaží, které je umístěné uvnitř nosníku obslužných ramen. Systém tlumení zajistí, že jsou ramena při roztahování před koncem zbržděny, aby se ochránily mechanické spoje.
Odpojení ramen je u Ariane 6 daleko rychlejší než u Ariane 5, kdy se ramena odpojují šest sekund před startem. To znamená, že v případě přerušení odpočtu se může zabránit zbytečnému odpojení ramen. Nyní se můžete podívat na devadesátisekundové video z tohoto testu oddělení ramen, které Evropská kosmická agentura nedávno zveřejnila.
Zdroje informací:
https://www.esa.int/
Zdroje obrázků:
https://www.esa.int/…/Ariane_6_at_Europe_s_Spaceport_pillars.png
https://youtu.be/WlM6hBH6JM4
Díky za článek.
Jen nechápu jak může 50 t závaží uprostřed ramene pomáhat rychlému zatažení ramen, když dle videa se pohybují v horizontální rovině,
Já to pochopil tak, že závaží se uvnitř konstrukce pohybuje dolů a pomocí lan (a samozřejmě kladek pro změnu směru) roztáhne ramena (to slovo „zatažení“ bych asi nahradil slovem „roztažení“, jde o pohyb do stran, nikoliv k sobě).
Jinak mě na videu zaujalo, jak mozek odmítá stále akceptovat, že se pohybuje ta budova a ne raketa :-).
To je dobrý tip, díky za návrh slovo nahradím.