sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Palivový systém rampy pro Ariane 6 otestován

Evropský kosmodrom ve Francouzské Guyaně se připravuje na příchod nové rakety Ariane 6. Poslední kolo testů zahrnuje testování systému dodávek paliva do rakety, do kterého spadají palivové zásobníky, palivová potrubí a mechanická ramena, které raketu na rampě přidržují a zároveň slouží k tankování rakety. Ariane 6 využívá jako palivo kapalný vodík a kapalný kyslík jako okysličovadlo. Při posledním provedeném testu se ověřovalo, zda se ramena dokáží správně a včas odpojit.

Na snímku jsou vidět dvě žlutá ramena, která se budou před startem odklápět.
Na snímku jsou vidět dvě žlutá ramena, která se budou před startem odklápět.
Zdroj: https://www.esa.int/

Každé rameno je dlouhé 13 metrů a váží 20 tun. Jedno ze dvou ramen dodává kapalný vodík o teplotě -250°C a druhé rameno dodává kapalný kyslík o teplotě -180°C. Když Ariane 6 odstartuje, tyto ramena se během dvou a půl sekund roztáhnou, aby se zabránilo střetu s raketou. Celý tento proces vyžaduje velikou přesnost. S rychlým roztažením ramen pomáhá padesátitunové závaží, které je umístěné uvnitř nosníku obslužných ramen. Systém tlumení zajistí, že jsou ramena při roztahování před koncem zbržděny, aby se ochránily mechanické spoje.

Odpojení ramen je u Ariane 6 daleko rychlejší než u Ariane 5, kdy se ramena odpojují šest sekund před startem. To znamená, že v případě přerušení odpočtu se může zabránit zbytečnému odpojení ramen. Nyní se můžete podívat na devadesátisekundové video z tohoto testu oddělení ramen, které Evropská kosmická agentura nedávno zveřejnila.

 

Zdroje informací:
https://www.esa.int/

Zdroje obrázků:
https://www.esa.int/…/Ariane_6_at_Europe_s_Spaceport_pillars.png
https://youtu.be/WlM6hBH6JM4

 

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
3 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jan Jancura
Jan Jancura
2 let před

Díky za článek.
Jen nechápu jak může 50 t závaží uprostřed ramene pomáhat rychlému zatažení ramen, když dle videa se pohybují v horizontální rovině,

PetrDub
PetrDub
2 let před
Odpověď  Jan Jancura

Já to pochopil tak, že závaží se uvnitř konstrukce pohybuje dolů a pomocí lan (a samozřejmě kladek pro změnu směru) roztáhne ramena (to slovo „zatažení“ bych asi nahradil slovem „roztažení“, jde o pohyb do stran, nikoliv k sobě).

Jinak mě na videu zaujalo, jak mozek odmítá stále akceptovat, že se pohybuje ta budova a ne raketa :-).

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.