sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Vývoz SLS „očima“ Pléiades Neo

Z úvodního snímku to vypadá, že start gigantické rakety s kosmickou lodí Orion je již za dveřmi. Ve skutečnosti si ještě minimálně pár měsíců budeme muset počkat, a na start s lidmi ještě déle. Návrat muže (nebo ženy) na naši přirozenou družici ovšem přijde. Nebude to ale dočasné, tentokrát tam prý už zůstaneme. 17. března 2022 provedla NASA v Kennedyho vesmírném středisku (KSC) vůbec první přesun (vývoz) kompletní sestavy SLS s kosmickou lodí, která si to z budovy VAB namířila na rampu 39B. Událost neušla ani celé řadě profesionálních fotografů, kteří nás zásobovali skutečně povedenými snímky, ale ještě o level výš jsou snímky pořízené z vesmíru družicí Pléiades Neo-4.

Snímek v úvodu článku pořídila družice 18. března v 16:32 UTC. Záběr „z boku“ odhaluje pozoruhodné detaily a skutečně velké rozlišení těchto snímkovacích družic nové generace. Tento přesun je součástí příprav na plnohodnotnou zkoušku, před misí Artemis 1: První nepilotovaný let k Měsíci bez posádky. Dojde k obletu našeho satelitu a návratu kabiny Orion zpět na Zemi. Přesun mezi budovou VAB (Vehicle Assembly Building) a odpalovací rampou 39B byl proveden na vozidle, rovněž ve formátu XXL. Pásový transportér je největší vozidlo s vlastním pohonem na světě. Vývoz započal 17. března 22:45 pražského času :). Cesta dlouhá přibližně 8,1 kilometrů byla dokončena následující den ráno v 9:15. To je průměrná rychlost 770 metrů za hodinu. To není zrovna orbitální rychlost, kterou bude muset raketa SLS později dosáhnout, pokud chce svůj náklad dostat na oběžnou dráhu. Pro představu o měřítku obrázku je vzdálenost vzdušnou čarou mezi odpalovací rampou a montážní budovou přibližně 5500 metrů. Rychlost vývozu je pomalá, trochu jako vývoj této majestátní rakety. První start byl původně plánován už na konec roku 2016 za celkové náklady 10 miliard dolarů. V současné době celkové náklady přesáhly již 23 miliard dolarů. S tím, že jeden start vyjde na více než 4,1 miliardy dolarů! Zde je případná kritika skutečně na místě. Byla to totiž částečně také vina špatně řízeného vesmírného programu.

Detail na rampu 39B a odjíždějící Crawler.
Detail na rampu 39B a odjíždějící Crawler. Obrázek: Airbus Defence and Space

Malé je krásné, ale my máme rádi velké rakety…

V poslední době se hodně hovoří o revoluci v sektoru malých nosných raket, jako jsou rakety Electron, Astra nebo Epsilon a další. S nosnou raketou SLS od NASA nebo s nosiči Starship Super Heavy od SpaceX se dostáváme do kategorie superraket, které připomínají obří nosné rakety Saturn V a N1 vyvinuté během studené války. Nedávné události pak bohužel ukazují, že toto období ještě není zcela u konce. Pro představu, verze rakety SLS použitá pro misi Artemis 1 má celkovou výšku asi 98 metrů a při startu bude vážit přibližně 2630 tun. Na oběžnou dráhu Měsíce může vynést náklad o váze až 27 tun. Pro ilustraci těchto neobvyklých rozměrů je zde kromě snímku nosné rakety také detail montážní budovy (VAB), rovněž pořízené ze snímku družice Pleiades Neo.

Montážní budova VAB (Vehicle Assembly Building) v Kennedyho vesmírném středisku, Z 18. března 2022. Za povšimnutí stojí vpravo známá silueta.
Montážní budova VAB (Vehicle Assembly Building) v Kennedyho vesmírném středisku, Z 18. března 2022. Za povšimnutí stojí vpravo známá silueta. Obrázek: Airbus Defence and Space

Montážní hala (Vehicle Assembly Builing) VAB, původně nazývaná Vertikální montážní hala (Vertical Assembly Builing), se svými 366 500 m3 patřila k největším stavbám na světě již v době rozkvětu raket Saturn 5 a raketoplánů Space Shuttle. Je vysoká 160 metrů a její základna má rozlohu více než 3 hektary. Dveře budovy jsou vysoké jen těžko uvěřitelných 139 metrů!

Vývoz je pouze prvním krokem v rámci komplexní generální zkoušky (WDR) před letem Artemis 1. Dalším krokem je připojení nosné rakety k různým rozhraním obslužné věže, testování, zkoušení a opětovné testování, ať už jde o postupy, nebo o zvládání anomálií a nouzových situací. To se týká nejen vybavení a technických prostředků, ale také přípravy operačních týmů. Pokud vše půjde dobře, vlastní zkouška WDR je v plánu na 3. dubna. Nádrže centrálního stupně budou naplněny kyslíkem a kapalným vodíkem. Jen naplnění nádrží bude vzhledem k jejich nadměrné velikosti trvat 8 hodin. Zatímco u raketoplánu stejná operace trvala 2,5 hodiny. Naštěstí pro rozpočet programu SLS, který je již nyní tolik deficitní, to není super 98. Odpočítávání bude probíhat v reálných podmínkách a zastaví se na T-10 sekund. Počítadlo se tedy zastaví těsně před zážehem motorů centrálního stupně. Tím celá zkouška končí.

Poté bude nosná raketa odčerpána, odpojena a následně se vrátí do montážní budovy VAB, kde proběhne závěrečná kontrola a uvedení nosné rakety do letové konfigurace (včetně odstranění všech senzorů použitých při testování). Ke skutečnému startu dojde pravděpodobně až na začátku června 2022. Další vývoz stejné rakety tedy přijde na řadu týden před dnem D. Artemis I bude prvním bezpilotním letem kosmické lodi k Měsíci. Následovat bude mise Artemis II. Což bude prakticky obdobný let kolem Měsíce, ale tentokrát již s posádkou. Mise má podobný scénář jako Apollo 8 v prosinci 1968. V rámci Artemis III už by se mělo i přistávat na povrchu Měsíce a v posádce by poprvé měla být žena. Dovedu si představit, že pro všechny (včetně mě), kteří nezažili přistání Apollo 11, to bude životní zážitek…

Širokoúhlý výřez snímku pořízeného družicí Pléiades Neo-4 dne 18. března 2022 v 16:32 UTC. Levá strana odpovídá severnímu směru.
Širokoúhlý výřez snímku pořízeného družicí Pléiades Neo-4 dne 18. března 2022 v 16:32 UTC.
Levá strana odpovídá severnímu směru. Obrázek: Airbus Defence and Space

Zdroje informací:
https://cs.wikipedia.org

Zdroje obrázků:
https://image.overartemis-sls-pleiades-neo-kennedy.jpg
https://pbs.twimg.com/media/FOKS5fTXEAMqevs?jpg
https://image.over-blog.com/pleiades-neo-kennedy.jpg
http://www.un-autre-regard-suterre.org/SLS/Rollout.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
3 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Borin
Borin
2 let před

Přistání Apollo 11 a první kroky na Měsíci jsem zažil – tenkrát čb a v kvalitě na tu dobu překvapivé. Dnes se asi očekává ostrá barva.
A je to tak, na ten zážitek už nikdy nezapomenu.
Vždyť ten krok jinam mohl být jen jednou poprvé.

Michal Schnek
Michal Schnek
2 let před

Krasne fotky.
Zaujimalo by ma ale, co je ten obrys raketoplanu na zemi na druhom snimku vpravo hore? Tam niekedy nejaky aj stal, alebo ako?

Nemozem si pomoct, ale prva vec co ma pri tom napadla je, ze sa to podoba na ten obrys co sa kresli na mieste cinu okolo obete :).

Borin
Borin
2 let před
Odpověď  Michal Schnek

Pod obrázkem je věta: „Za povšimnutí stojí vpravo známá silueta.“
Prostě připominka a hrdost.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.