Dvě nové mise pro studium Slunce

NASA oznámila výběr dvou nových misí. MUSE (Multi-slit Solar Explorer) a HelioSwarm mají pomoci porozumět dynamice Slunce a propojení naší Zeměkoule s touto životodárnou hvězdou i s neustále se měnícím kosmickým počasím. Vybrané mise mají přinést důležité informace pro lepší ochranu astronautů i družicových systémů jako je GPS, ale třeba i komunikační družice. „MUSE a HelioSwarm poskytnou nový a hlubší pohled na sluneční atmosféru a kosmické počasí,“ vysvětluje Thomas Zurbuchen, přidružený administrátor pro vědecký výzkum z centrály NASA ve Washingtonu a dodává: „Nejenže rozšíří vědecký přínos dalších heliofyzikálních misí, ale také poskytnou jedinečnou perspektivu a inovativní přístup k řešení záhad naší hvězdy.“ O obou vybraných misích jsme mimochodem psali už vloni v létě v Kosmotýdeníku.

MUSE

Snímek z prezentace projektu MUSE.

Snímek z prezentace projektu MUSE.
Zdroj: https://slideplayer.com/

Tato mise se zaměří na procesy, které ohřívají korónu a na erupce ve vnějších oblastech Slunce, které formují kosmické počasí. Mise se má zaměřit na fyziku sluneční atmosféry a využije k tomu takzvaný víceštěrbinový spektrometr (multi-slit spectrometer). S jeho pomocí bude pozorovat ultrafialové záření ze Slunce a má pořídit snímky tzv. přechodové oblasti a koróny v dosud nejvyšším rozlišení. Projekt poskytne i doplňující pozorování pro další mise jako je EUVST či pozemské observatoře.

MUSE zaplní důležitou mezeru ve znalostech o propojení Země a Slunce,“ říká Nicola Fox, ředitelka Heliofyzikální divize z centrály NASA a dodává: „Poskytne lepší pohled na kosmické počasí a doplní pozorování dalších misí v naší heliofyzikální letce.“ Hlavním cílem mise MUSE je prozkoumat příčiny ohřevu koróny a nestabilit jako jsou záblesky či výrony koronální hmoty. Získáme také informace o základních vlastnostech plazmatu v koróně. MUSE pořídí i snímky ve vysokém rozlišení zachycující sluneční erupce v zorném poli zaměřeném na velkou aktivní oblast na Slunci. Misi připravil jako hlavní vědecký pracovník Bart DePontieu z Lockheed Martin Advanced Technology Center (LMATC) v kalifornském Palo Altu. Mise má rozpočet stanovený na 192 milionů a LMATC poskytne i manažerské řízení projektu.

HelioSwarm

HelioSWARM

Zdroj: https://mypages.unh.edu/

Jak již název napovídá, půjde o „hejno“ devíti družic, které mají zachytit první kosmická velkoformátová měření změn magnetického pole a turbulence slunečního větru. Nejvzdálenější vrstva atmosféry Slunce (heliosféra) obklopuje ohromnou část Sluneční soustavy. Sluneční vítr se šíří heliosférou a jeho turbulence ovlivňují interakce s magnetosférami planet, ale i poruchy jako jsou výrony koronální hmoty. Studium turbulencí slunečního větru na velkém prostoru vyžaduje, aby probíhala souběžná měření plazmatu na různých místech vesmíru. HelioSwarm bude tvořit jedna mateřská družice a osm menších spolupracujících družic, které si budou vůči sobě udržovat vzdálenost. Mateřská družice bude zajišťovat rádiový kontakt s malými družicemi a odesílání jejich dat na Zemi pomocí rádiové komunikace s využitím sítě DSN.

Technologická inovace malých družic v projektu HelioSwarm, které budou spolupracovat jako jedna síť nabízí jedinečnou možnost prozkoumat turbulence a vývoj slunečního větru,“ říká Peg Luce, zástupkyně ředitelky heliofyzikální divize. Hlavním vědeckým pracovníkem mise je Harlan Spence z University of New Hampshire. Mise má rozpočet stanoven na 250 milionů dolarů a Ames Research Center v kalifornském Silicon Valley poskytne manažerské řízení mise.

Jeden komentář ke článku “Dvě nové mise pro studium Slunce”

Díky za článek.
    Helioswarm – Jak již název napovídá, půjde o „hejno“ devíti družic, které mají zachytit první kosmická velkoformátová měření změn magnetického pole a turbulence slunečního větru.

Snad tyto mise osvětlí jak probíhá interakce země slunce.