V minulém dílu jsme přinesli pět fotografií z přípravy Orionu a nosné rakety SLS pro misi Artemis 3. Cílem mise je ve spolupráci s lunárním landerem Starship pilotované přistání v blízkosti jižního pólu Měsíce. Ke sbírce fotografií nyní přidáváme momentku z přepravy vodíkové nádrže určené pro centrální stupeň rakety SLS pro Artemis 3. Náhledová fotografie k článku byla pořízena 18. ledna 2022 v továrně Michoud Assembly Facility v New Orleans. Zachycuje přesun nádrže z budovy 303 do budovy 451, která se nachází mimo hlavní areál budov. Protože jde o významný milník v přípravě nádrže, připomeňme si její historii.
Nádrž byla svařena již v září 2016 pro Artemis 1, ale 7 % jejích svarů nesplňovalo konstrukční požadavky na pevnost. Stejný problém s křehkou vrstvou svarů na vnější straně nádrže postihl také předchozí kvalifikační vodíkovou nádrž, která byla svařena v červenci 2016. Problém se svary byl však zjištěn až po výrobě obou nádrží. Pro Artemis 1 byla proto vyrobena vodíková nádrž původně plánovaná pro Artemis 2. Stejným způsobem byla následně urychlena výroba vodíkové nádrže pro Artemis 2.
Kvalifikační vodíková nádrž byla v prosinci 2016 převezena do budovy 451 k provedení série zkušebních tlakování. Po nich byla přepravena do Marshallova vesmírného střediska v Huntsville k plánovaným strukturálním zkouškám. Po dokončení testů zde byla v prosinci 2019 úspěšně provedena poslední zkouška, která původně nebyla v plánu. Zkouška spočívala v destrukci nádrže. Nádrž praskla až po pěti hodinách testu, když byla vystavena více než 260 % očekávaného letového zatížení.
Mezitím byly studovány opravárenské metody pro zesílení svarů první vyrobené letové nádrže. V únoru 2020 byla nádrž přiřazena k misi Artemis 3 a vrácena do výrobního procesu. Oprava spočívala v odstranění křehkého povrchu na vnější straně svarů a v jeho náhradě tvárným materiálem. Nyní nastal čas na otestování nádrže na pevnost v budově 451, která je vzdálená od ostatních budov téměř kilometr. Zde byly na nádrž připojeny senzory pro měření namáhání během tlakové zkoušky těsnosti a pevnosti svarů. Po natlakování nádrže plynným dusíkem je prováděna série zkušebních případů s přenosem zatížení do její konstrukce pomocí hydraulického zařízení. Pro porovnání, vodíková nádrž pro Artemis 1 byla do budovy 451 přepravena ke stejným zkouškám v listopadu 2017 a pro Artemis 2 v listopadu 2019.
V minulém dílu jsme se také seznámili s novým pracovním manifestem prvních pěti misí Artemis. První pilotovanou misí, která zamíří k zárodku kosmické stanice Gateway, má být Artemis 4. Při misi má být společně s kosmickou lodí Orion vynesen mezinárodní obytný modul I-HAB, který dosavadní možnosti stanice dále rozšíří. Ke startu mise Artemis 4 má být použita raketa SLS ve verzi Block 1B s výkonnějším horním stupněm EUS (Exploration Upper Stage) a adaptérem USA (Universal Stage Adapter). Adaptér má sloužit jako úložný prostor pro modul. Pomocí Orionu má být I-HAB na oběžné dráze Měsíce připojen k modulu HALO.
Inženýři ze společnosti RUAG Space dokončili výrobu čtyř panelů pro neletový zkušební exemplář adaptéru USA a tyto panely dodali do výrobního zařízení společnosti Dynetics v Decaturu. Dynetics jako hlavní dodavatel adaptéru pro NASA z nich v první polovině letošního roku adaptér sestaví. Adaptér bude mít maximální průměr 8,4 metru a výšku 9,9 metru.
Po dokončení montáže a po následné inspekci bude adaptér ve druhé polovině letošního roku odeslán do nedalekého Marshallova vesmírného střediska v Huntsville. Strukturální testy odolnosti mají být na zdejším testovacím stanovišti zahájeny ještě letos. Testy budou součástí certifikace adaptéru pro kosmický let.
Astronaut Evropské kosmické agentury Alexander Gerst nedávno testoval životní podmínky v maketě modulu I-HAB a v prostředí virtuální reality ve výrobním zařízení v Thales Alenia Space v Turíně. Jeho pobyt v simulátoru Crew Quarter Compartment poskytl týmu Thales Alenia Space cennou zpětnou vazbu na podporu další fáze návrhu modulu. Virtuální část testů funkcí I-HAB byla provedena v kolaborativním prostředí Gateway4U. Tento proces zkoušek umožňuje přizpůsobit modul skutečným potřebám jeho budoucích uživatelů. Do testů jsou zapojeni i astronauti Samantha Cristoforetti a Luca Parmitano.
Další evropský příspěvek k misi Artemis 4, servisní modul Orionu, je vyráběný také v Thales Alenia Space v Turíně. Očekává se, že základní nosná struktura modulu bude v létě odeslána do integrační haly Airbusu v Brémách. Tamní technici zahájí po příjezdu struktury její vybavování vnitřními systémy a subsystémy počínaje instalací elektrických a datových kabelů.
Zdroje informací:
https://www.nasa.gov/
https://www.thalesgroup.com/
https://blogs.esa.int/
Zdroje obrázků:
https://nasasitebuilder.nasawestprime.com/…LH2_303to451_301-sm.jpg
https://www.nasa.gov/…/atoms/files/sls_monthly_highlights_feb_2020_web.pdf
https://www.nasa.gov/…/files/aes_overview_and_status_-_nac_-_jan_2022.pdf
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/sls_usa_dynetics.jpg
https://www.thalesgroup.com/…C2%A9%20ThalesAleniaSpace.jpg
https://www.thalesgroup.com/…20%C2%A9%20ThalesAleniaSpace.jpg
Ten manifest z ledna 2022 udává připravenost ke startu únor 2022? Vždyť jsou přece ve skluzu jako obvykle a už v lednu se to dávno vědělo. Ještě pořád nevyvezli SLS ani na rampu a pak ji budou muset ještě minimálně jednou vrátit do VAB.
Ten manifest byl poprvé prezentován na NASA Advisory Council 18.1.2022. Potom vyšel 19.1.2022 v PDF souboru, který je uveden pod článkem ve zdrojích obrázků.
Podle včerejší tiskové zprávy je první vývoz sestavy SLS/Orion na rampu plánován na polovinu března. Aktuální informace mají být poskytnuty na mediální telekonferenci zítra v 13:30 EST.
https://www.nasa.gov/press-release/nasa-to-provide-media-update-on-artemis-i-moon-mission
To už si NASA sama si sobě uvádí nesmyslné termíny? Proč to dělají? Nechápu to. Ještě před pár měsíci slibovali start do konce roku 2021 a dneska to vypadá spíše na konec roku 2022 a to nedej bože, že se něco podělá, tak z toho bude odklad na dva tři roky. S takovou na tom Měsíci dříve přistane nějaká soukromá mise nebo Číňani.
Nevím, proč měl Mark Kirasich v lednové prezentaci manifest, který byl evidentně vytvořen ve čtvrtém čtvrtletí 2021. Klidně mu napište na Twitter. Rád si vaší polemiku přečtu.
https://twitter.com/markkirasich?lang=cs
Jaký je Muskuv časový koeficient dle naslibovaných termínů NASA?
Začali Artemis reálně kdy?
Constelation byl předchůdce. Jen jiný název.
Vydržme den a počkejme na zítřejší mediální telekonferenci.
Ono srovnávat SpaceX s NASA asi moc nelze. V NASA bude pracovat víc lidí na tvorbě harmonogramů a grafů, než ve SpaceX pracuje na výrobě raket. Na druhou stranu u SpaceX to bylo vždy za 6 měsíců. Jenže dneska se situace otočila, SpaceX má plné hangáry raket, které čekají na náklad, aby mohly odstartovat.
Ivo:
NASA rakety nevyrábí.
Já snad někde píšu, že NASA vyrábí rakety? Já píšu o tom, že v NASA pracuje víc lidí, kteří dělají grafy a prezentace, než lidí, kteří v SpaceX staví rakety.
Ta jedna věta, kterou jste teď zopakoval a vytrhl z kontextu Vašeho předchozího příspěvku, není pravdivá.
A ve včerejším příspěvku v 16:17 jste si stěžoval na odklady mise Artemis 1. Vše se ale tak důkladně testuje pro minimalizaci rizika havárie. Pokud mise proběhne dobře, lidi postupně zapomenou na odklady. Pokud bude havárie, budou si to všichni pamatovat napořád.
Těšil jsem se na novinky o gateway dle nazvu článku a většina je o SLS. To není gateway.
Dá se napsat článek čistě o gateway?
Mezi oběma zmíněnými projekty je velmi silné pojítko. Vývoji projektu stanice a jeho pokrokům se tento seriál věnuje každý měsíc, aby všichni zájemci měli zajištěn pravidelný přísun informací.
Pojitko je, ale o postupu vyroby gateway posledni detaily nevíme. Našel jsem jen tento článek.
https://www.sciencefocus.com/space/nasa-lunar-gateway/
Vedle HLS to bude mini.
ESA dodává zajímavé přístroje.
Vše, co je uvedeno v tom článku, najdete i v minulých dílech našeho seriálu. Snažím se přidávat pouze aktuality. Jen těm obrázkům Gateway se vzorovým HLS podle původních představ NASA a s ruskou přechodovou komorou se vyhýbám.
I o postupu výroby modulu HALO máme aktuálnější informace než jsou v tom článku od Stuarta Clarka z ledna 2022. Clark použil fotografii modulu HALO pořízenou 15.2.2021. Fotografie z toho dne jsou v našich dílech z března a dubna 2021. V prosinci 2021 jsme přinesli aktuální fotografie pořízené 2.12.2021.
Mrzí mě, že Vás článek zklamal. Nových informací čistě o stanici Gateway bylo v únoru minimum, takže pokud nechci kopírovat text z předchozích dílů, pak by článek věnovaný čistě stanici Gateway obsahoval pouhý jeden odstavec. Pravidelně procházím Twitter NASA Gateway, Twitter a blog Maxar Technologies, Twitter Northrop Grumman, Twitter Thales Alenia Space a podobně. Tentokrát prostě žádné novinky o vývoji a výrobě stanice nebyly. Víc informací očekávám v připravované prezidentské žádosti o rozpočet NASA na fiskální rok 2023.
Berte to tak, že toto je patrně jediný seriál článků o stanici Gateway na světě. Artemis 3 v seriálu ponechávám proto, že původně byla cílem mise právě Gateway a teprve v průběhu seriálu byl cíl změněn. Mise si ale zachovala oběžnou dráhu NRHO a o Gateway se uvažovalo jako o retranslační stanici.
Pokud Vás zajímají i starší informace o stanici Gateway, pak doporučuji projít starší díly. Například v dílu z listopadu 2020 je stanici věnováno 17 odstavců.
Rád bych za sebe napsal, že jsem za tyto články rád a vždy si je se zájmem přečtu. Díky za kvalitní a faktický informační servis.
S Gateway Artemis souvisi, Gateway je pro nejake trvalejsi setrvani pilotovanych letu dal nez za LEO a s tim spojene infrastruktury klicova.
Jsem presdvedcen, ze stavajici napln. Artemis 3 a 4 bude jeste vyrazneji prehodnocena ve prospech Gateway a „povrchovych“ misi na Mesici se dockame dele.
Serialy pana Hoska jsou unikatni, SLS a Gateway sleduje od zacatku. Pro toho kdo se jednou bude zabyvat historii techto projektu to bude obsahly zdroj informaci.
Stále víc se ukazuje, že nepozvat Rusy, bylo státnické rozhodnutí
Rusko bylo přizváno do projektu Gateway, ale samo odstoupilo.
Buďme za to jen rádi, bohužel z ISS je nejde jen tak vyhodit.
jsem zvědav, zda ser během zítřejší press konference dozvím, zda má cenu se v půlce nebo koncem března zastavit na KSC a alespoň vidět SLS na LC39B nebo ne. Ve start v tomto termínu už spíše nevěřím a odhaduji to spíš na květen…
koncem března by mohli být na LC39B.
Let ale nejdříve v květnu, tedy podle článku.
https://www.space.com/nasa-artemis-1-moon-mission-launch-may-2022
Co na to pan Hošek?
Budete sledovat?
https://www.nasa.gov/press-release/nasa-to-provide-media-update-on-artemis-i-moon-mission
Ta konference byla včera večer a právě na ní zazněly informace o termínech, které zmiňujete.
Díky, popletl jsem si datum.
Pravdu měli v prosinci realisté, kteří zpochybnovali březnový termín letu jako nesmysl.
V prosinci nikdo březnový termín letu nesliboval. Viz Cesta k Artemis I a II z 5.1.2022.
Pan Hošek se vyjádřil už včera těmito slovy: „Vše se tak důkladně testuje pro minimalizaci rizika havárie. Pokud mise proběhne dobře, lidi postupně zapomenou na odklady. Pokud však bude havárie, budou si to všichni pamatovat napořád.“
Aby to nedopadlo jako se starlinerem.
Ano. Zjednodušeně se dá říct, že se testuje proto, aby to nedopadlo jako se Starlinerem, s Apollem 13 a podobně. 🙂
Cena 1 SLS + orion pro první 4 artemis bude 4,1 mld dolarů.
https://twitter.com/SciGuySpace/status/1498700146950955011?t=DYPiEQ1O42B0S_hUDG1Wwg&s=19
Asi zlaté kliky.