sociální sítě

MIN
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

ŽIVĚ A ČESKY: Progress MS-19 se vydává k ISS

Start Progressu MS-10.

V úterý ráno se můžeme těšit na start rakety Sojuz 2.1a s kosmickou lodí Progress MS-19. Start je naplánován na 15. února v 05:25 našeho času. Sojuz 2.1a se vznese z rampy 31/6 na kosmodromu Bajkonur v Kazachstánu a jak již bylo zmíněno, na jeho vrcholu se bude nacházet kosmická loď Progress MS-19. Samotná kosmická loď má na výšku 7,23 metru, v průměru 2,72 metru a na ISS dokáže dopravit 2,5 tuny nákladu. Připojení k Mezinárodní vesmírné stanici by mělo proběhnout 17. února a Progress se připojí k modulu Poisk.

CubeSaty, které jsou na palubě kosmické lodi Progress
Zdroj: https://space.skyrocket.de/

Progress MS-19 dopraví na ISS pohonné látky o celkové hmotnosti 430 kg, 40 kilogramů stlačeného dusíku v tlakových nádobách, potraviny, 420 litrů vody pro systém Rodnik, vědecké experimenty a další zařízení o celkové hmotnosti 1 600 kg. Progress MS-19 dopraví na ISS přibližně 2 490 kg nákladu. Dále také na stanici dopraví šest ruských experimentálních 3U CubeSatů JUZGU-55. CubeSaty byly vyvinuty na Jihozápadní státní univerzitě v Kursku a budou usazeny na modul ISS během výstupu do volného prostoru.

Závěrečný přehled:

• Místo startu: Rampa 31/6, kosmodrom Bajkonur, Kazachstán
  • Čas startu: 15. února 05:25 SEČ
  • Raketa: Sojuz 2.1a
  • Náklad: Kosmická loď Progress MS-19
  • Hmotnost nákladu: Na ISS bude dopraveno 2 490 kg nákladu.
  • Oběžná dráha: Nízká oběžná dráha s výškou 420 × 420 kilometrů a sklonem 51,65° vůči rovníku.

Náš přenos ze startu spustíme zhruba v 05:10 našeho času. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, nebo Vám nefunguje přehrávání ve vloženém okně, klikněte sem a dostanete se na stránku přenosu na Mall.TV. Pokud máte s přehráváním problém, zkuste jej spustit v tzv. anonymním okně prohlížeče.

tonda

Ahoj Matěji.Máš tam rozpor,resp. chybu v datu připojení,v článku je 17.2. což neodpovídá,když bude přenos hned zítra za cca 2,5h po startu.Ale jinak super,díky za článek!

Odpovědět  tonda

Opraveno, díky!

Michal Václavík

Southwestern State University (nevím proč je použit tento anglický název v článku), tedy Jihozápadní státní univerzita v Kursku tedy Юго-Западный государственный университет a z toho je tedy i název družic JUZGU, což je zkratka univerzity.

Palma

Možná trochu hloupý dotaz: k čemu je na ISS potřebný dusík, který se tam právě veze?

Odpovědět  Palma

Není vůbec hloupý. Dusík se musí také doplňovat. Nespotřebovává se sice při dýchání, ale na ISS neustále dochází k drobným únikům atmosféry. Je to způsobeno netěsnostmi mezi moduly. Tyto úniky jsou sice minimální, ale zato stále. Čas od času je tedy potřeba doplnit atmosféru na stanici.

Palma

Díky!

Není zač.

Michal Václavík
Odpovědět  Palma

Hlavně se na ISS oproti kyslíku nedá „vyrábět“, tedy jeho úniky jsou nezvratné a musí se doplnit kvůli parciálnímu tlaku atmosféry.

mauron

Dobrý den. Existuje, prosím, nějaké srovnání spotřeby paliva Sojuzu (Progresu) při dvoudenním letu a při „express“ tříhodinovém letu? Je to stejné? A případně i srovnání s Falconem a Dragonem. Který je ekonomičtější ve spotřebě paliva, třeba k porovnání ke kilogramu vyneseného nákladu k ISS?