sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Skynopy

Francouzská kosmická agentura přispěla do kola financování ve výši téměř 18 milionů dolarů pro místní startup Skynopy, čímž podpořila úsilí o rychlý rozvoj sítě pozemních stanic.

NOAA

Ministerstvo obchodu zveřejnilo 30. června dlouho odkládaný dokument Kongresu s odůvodněním návrhu rozpočtu Národního úřadu pro oceán a atmosféru na fiskální rok 2026. Dokument poskytuje více podrobností o návrhu rozpočtu. Ministerstvo obchodu navrhuje ukončit financování programu koordinace vesmírného provozu.

EchoStar

Společnost EchoStar odložila možné podání návrhu na vyhlášení bankrotu, aby měla více času na jednání s regulačními orgány, které přezkoumají, zda americký družicový operátor dodržuje podmínky vázané na jeho licence.

GOSAT-GW

Japonská raketa H-2A 28. června úspěšně vynesla vědeckou družici GOSAT-GW neboli Ibuki GW, na sluneční synchronní oběžnou dráhu. Družice bude snímat skleníkové plyny a koloběh vody. Start byl posledním letem rakety H-2A.

Muon Space

Společnost Muon Space zveřejnila první tepelné infračervené snímky ze své družice FireSat Protoflight, což představuje milník pro konstelaci družice specializovanou na detekci lesních požárů. Snímky jsou pořízené pomocí šestikanálového multispektrálního infračerveného přístroje.

NASA

Úřadující správce NASA očekává, že o nové vrcholové struktuře agentury se rozhodne během několika týdnů, ale administrátor potvrzený Senátem nemusí být jmenován dříve než příští rok.

Ministerstvo letectva USA

Ministerstvo letectva USA znovu zvažuje nákup družic pro vojenskou konstelaci na nízké oběžné dráze Země a pozastavuje financování programu ve fiskálním roce 2026, zatímco zkoumá, zda by družice Starshield společnosti SpaceX mohly poskytovat stejné funkce za nižší cenu.

Isar Aerospace

Společnost Isar 25. června oznámila, že získala finanční prostředky od společnosti Eldridge Industries se sídlem v Miami, která investuje do různých odvětví, včetně technologií. Investice má podobu konvertibilního dluhopisu, dluhového nástroje, který lze později převést na akcie společnosti.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ŽIVĚ: Atlas V ve verzi 511 čeká premiéra

Rodina raket Atlas V má za sebou dlouhou historii a za dobu co létá, měly tyto úchvatné rakety možnost vynést několik zajímavých misí. Patří k nim například rover Curiosity nebo Perseverance, který od února minulého roku brázdí povrch Marsu. Dalším zajímavým nákladem byla sonda Lucy, která má za úkol zkoumat tzv. Trojány. Při tomto startu nebude vynesena žádná vědecká sonda, to ale nutně neznamená, že by byla mise nezajímavá. V rámci mise USSF-8 budou vyneseny dvě družice GSSAP, konkrétně GSSAP-5 a GSSAP-6. Tyto družice mají za úkol včas a rychle určit oběžnou dráhu vesmírných těles a odpadu a tím zamezit srážkám družic s vesmírným odpadem nebo s jinými družicemi na hodně využívané geosynchronní oběžné dráze. Družice pro Letectvo Spojených států amerických postavila firma Northrop Grumman.

Vizualizace družic GSSAP (Geosynchronous Space Situational Awareness Program)
Vizualizace družic GSSAP (Geosynchronous Space Situational Awareness Program)
Zdroj: http://spaceflight101.com/

Raketu Atlas V vyvinula společnost United Launch Alliance, která vyvinula rakety Delta IV, Delta II, Atlas V a nyní připravuje zbrusu novou raketu Vulcan, která by se měla dočkat svého premiérového letu v letošním roce. Dnešní misi ale vynese raketa Atlas V ve verzi 511 a jak je u označení Atlasů zvykem, tak z čísla 511 můžeme rozluštit tři informace. První číslo udává rozměr aerodynamického krytu respektive jeho průměr, druhé číslo nám prozradí, kolik pomocných stupňů na tuhé pohonné látky bude k raketě připojeno a třetí číslo nám značí, kolik motorů má druhý stupeň Centaur. Atlas V tedy poletí s krytem o průměru 5 metrů, bude připojen jeden pomocný stupeň a na stupni Centaur je jeden motor. Je tu ještě jedna zajímavost o verzi 511. Ještě nikdy nestartovala. Půjde tedy o její premiérový let.

Závěrečný přehled:

  • Místo startu: SLC-41, Mys Canaveral, Florida
  • Čas startu: 21. ledna 20:00 SEČ
  • Raketa: Atlas V 511
  • Náklad: Družice GSSAP-5 a GSSAP-6
  • Hmotnost nákladu: Mezi 1 300 – 1 400 kg
  • Oběžná dráha: Geosynchronní oběžná dráha

K tomuto startu nebudeme vysílat česky komentovaný přenos, ale pokud budete mít zájem, můžete se na start podívat živě na YouTube kanálu společnosti ULA. Pokud Vám nefunguje přehrávání ve vloženém okně, kliknutím na tento odkaz se dostanete na přenos od ULA.

Zdroje informací:
https://everydayastronaut.com/
https://www.ulalaunch.com/
https://space.skyrocket.de/

Zdroje obrázků:
https://spacecoastdaily.com/…/ULA-Atlas-V-Rocket-Launch-Cape-Canaveral-1.jpg
https://spaceflight101.com/afspc-6/wp-content/uploads/sites/101/2016/08/GSSAP-USAF.jpg

 

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
6 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
-gt-
-gt-
3 let před

Díky za link na přenos, ten start s jedním boostrem je zajímavý. Člověk si snadno představí 4, 3 nebo 2, kde je tah v ose, ale s jedním to musí být náročné. Tady by se podrobný, komentovaný přenos hodil, zvláště, když to bylo poprvé i naposledy. Asi zajímavější, než opakované Falcony.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  -gt-

Start Atlasu s jedním urychlovacím stupněm není tak vzácný. Verze 411 letěla už šestkrát a od aktuální verze 511 se lišila jen menším aerodynamickým krytem. Na tomto startu byla zajímavá raketa, to ano. Ale o nákladu jsem zase tolik informací nedohledal, abych mohl s klidem říct, že si takový přenos mohu dovolit udělat, aby byl atraktivní. Ano, o verzi 511 by se něco říct dalo, ale o nákladu samotném by to bylo sotva na minutu. Proto jsme se rozhodl přenos nedělat a raději toto téma zpracuju v sobotu v Krátkých vesmírných zprávách.

Jan.Franc
Jan.Franc
3 let před

Máme představu jak moc je USAF odpovědné za sledování kolizí objektů na oběžné dráze? Orientace na nízké oběžné dráhy resp geosynchronní dráhu samotného satelitu mi inklinuje spíše k vojenskému využití a trasování mezikontinentálních raket:-(

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  Jan.Franc

Osobně bych to na mezikontinentání rakety moc neviděl. Na ty se zaměřují jiné systémy. V USA jde hlavně o systém SBIRS. Ten má sice pár družic i na geostacionární dráze, ale spíše potřebuje družice na protáhlých drahách, které pokrývají okolí severního pólu, přes který by případná útočná raketa pravděpodobně mířila.
Využití těchto družic je ale podle mého názoru jiné. Americká armáda provozuje na geostacionární dráze celou řadu družic – od průzkumných až po komunikační. Ze strategických důvodů potřebuje sledovat rizika, která těmto družicím mohou hrozit – ať už jde o rizika pasivní či aktivní. Pasivním rizikem je srážka s kosmickou tříští, aktivním rizikem je pak nějaká družice cizího státu, která by se mohla pokusit jakýmkoliv způsobem vyřadit z provozu nějakou americkou strategickou misi.

Jan.Franc
Jan.Franc
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

Děkuji za reakci p. Majer.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  Jan.Franc

Není vůbec zač. 😉

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.