Hubbleův teleskop zůstává v bezpečném režimu

Před několika dny jsme Vás informovali o problému, který potkal Hubbleův kosmický teleskop a kvůli kterému musela být přerušena vědecká činnost teleskopu. Od té doby dostáváme dotazy, zda se něco nezměnilo. Hubble je zkrátka legenda, na které mnoha lidem záleží. NASA však dlouho neposkytovala žádné nové informace. Nyní se aktualizace objevila, ale není příliš obsáhlá a navíc ani nepřináší informace o zlepšení situace. Jelikož je však Hubble tolik sledovaný, rozhodli jsme se, že Vás s tímto stručným shrnutím novinek od NASA seznámíme.

Experti NASA pokračují v analýzách, proč před nedávnem přešly přístroje na palubě Hubbleova teleskopu do bezpečného režimu, čímž byla přerušena vědecká pozorovací kampaň. Přístroje samotné jsou podle všeho v dobrém stavu, ale dokud pozemní tým nedokončí své bádání, zůstanou v bezpečném režimu. Přístroje potkala softwarová závada 23. října v 7:46 SELČ. Konkrétně se zdá, že se jednalo o ztrátu synchronizační zprávy. Ta poskytuje časové informace, které přístroje dále používají ke správné reakci na požadavky a příkazy spojené s daty. Pozemní tým přístroje restartoval a následující ráno obnovil vědecké operace.

Jenže 25. října v 8:38 SELČ však vědecké přístroje opět začaly vydávat chybové hlášky naznačující vícenásobnou ztrátu synchronizačních zpráv. Výsledkem bylo, že vědecké přístroje automaticky zareagovaly tak, jak byly naprogramovány – vstoupily do bezpečného režimu. Členové týmu, který zodpovídá za provoz teleskopu, nyní vyhodnocují dostupná data a systémové diagramy, aby mohli lépe porozumět synchronizačním problémům a mohli je lépe vyřešit. Kromě toho se již podařilo vypracovat testovací postupy, které by měly nasbírat dodatečná data ze systémů teleskopu. Očekává se, že tyto činnosti budou trvat nejméně jeden týden.

4 komentářů ke článku “Hubbleův teleskop zůstává v bezpečném režimu”

1. SaturnV napsal:

Plánuje se nějaká spolupráce Webba a Hubbla? Byla by škoda, kdyby přestal fungovat.