sociální sítě

MIN
SEK

krátké zprávy

SpaceNews

Týdeník SpaceNews, který se zabývá vesmírným zpravodajstvím slaví 18. září své 35. výročí.

Indické projekty

Indická vláda udělila souhlas s řadou velkých vesmírných projektů včetně návratu lunárního vzorku prostřednictvím mise Chandrayaan-4 a prvního modulu vesmírné stanice.

ISS dnes dvakrát ohrozila kosmická tříšť

Mezinárodní vesmírná stanice ISS - Více než 400 tun špičkové techniky ve výšce 400 kilometrů nad Zemí.

Posádka Mezinárodní kosmické stanice ISS dnes zažila mimořádnou situaci. Orbitálnímu komplexu totiž hrozila srážka se zatím neupřesněným úlomkem kosmické tříště, tedy lidově řečeno kosmickým odpadem či smetím. Jelikož už na úhybný manévr nebyl čas, musela se posádka narychlo schovat do svých kosmických lodí Sojuz a Crew Dragon. K takové situaci již v historii ISS došlo, dnes však nastala tato situace hned dvakrát. Pozemní středisko už před prvním přiblížením uvedlo, že první objekt se ke stanici přiblíží zhruba v 8:06 SEČ. Následně bylo upřesněno, že druhý objekt by měl stanici minout mezi 9:38 a 9:44. Mezi oběma událostmi nakonec uplynulo 93 minut, což vede k úvahám, zda nešlo o jeden a ten samý objekt. Posádka tedy urychleně nastoupila do svých lodí a došlo i k uzavření průlezů mezi loděmi a stanicí.

Jen před pár dny (10. listopadu) provedla ISS motorický manévr, aby se vyhnula úlomku čínské družice Fengyun-1C. Ta byla v roce 2007 sestřelena čínskou protidružicovou raketou v rámci testu této technologie. V době, kdy stanice provedla manévr, zbývaly do maximálního přiblížení zhruba dva dny. Připravit takový manévr je však otázka hodin a pokud už na něj není čas, musí se posádka uchýlit do svých lodí, kde jsou v bezpečí i v případě, že by úlomek kosmické tříště opravdu do stanice narazil a prorazil její stěnu. Jelikož tentokrát oba objekty stanici minuly a žádný náraz nebyl zaznamenán, mohly posádky opustit své úkryty. Američan Mark Vande Hei, který se ukrýval v Sojuzu pak dostal pokyn, aby otevřel průlez mezi západním a ruským segmentem. Průlezy mezi ostatními moduly však zůstaly preventivně uzavřeny. Pjotr Dubrov zase dostal od pozemního střediska za úkol vrátit loď Sojuz do původní konfigurace.

kuban

„Mezi oběma událostmi je zhruba přesně hodina a půl“ 😀
Nebyl by k dispozici nějaký přibližnější údaj? 😉

Odpovědět  kuban

Jak sám vidíte, u druhého případu je k dispozici pouze časové rozhraní, kdy k němu mělo dojít. Zatím se nikde neobjevila informace, kdy k přiblížení opravdu došlo (nebo jsem na ten údaj nikde nenarazil), tudíž nemohu poskytnou konkrétní rozestup mezi oběma událostmi.

kuban

mě jenom zaujala kombinace „zhruba přesně“ 🙂

Odpovědět  kuban

Aha, už chápu. 🙂

Michal Václavík

Zhruba přesně to je 1 hodina a 33 minut.

Odpovědět  Michal Václavík

Paráda, moc děkuju za přesný údaj. Doplním to do článku.

jakubvanek

rozebírá se třeba tady v tomto vlákně

Odpovědět  jakubvanek

Díky moc za odkaz.

Maniak

Proč kurňa zase ti rusáci? Copak netušili, co způsobí? Je jim to jedno? S tímhle státem spolupracuje ESA? Začínám mít pocit, že fakt bude lepší zasrat si zemi větrnýma turbínama než brát plyn z Ruska.

Odpovědět  Maniak

Prosím příště bez vulgarit, děkuji.

V_dur
Odpovědět  Maniak

Bolo by fajn, keby ste sa zdržali takýchto (a im podobných) trápnych komentárov. Viem, bolo by lepšie nereagovať, ale urobil som to pre Vás, pán Maniak – chcem sa Vás opýtať: uvedomujete si, ako veľmi sa znemožňujete? Porozmýšľajte, prosím… Prajem Vám všetko dobré!

Maniak
Odpovědět  V_dur

Nejspíš proto, že jsem z FELu a ne z Matfyzu? Chápu, že to bylo celkem dost emocionálně zabarvené, ale to je ten samotný fakt také. No, stalo se. Když si projdete mé příspěvky, všimnete si doufám, že to v mém případě není norma.

V_dur

To je fajn… 🙂

Ti Rusové se úplně zbláznili? Mě to mozek nebere.

lukas.talich

Řeší se v takových případech i vzájemná rychlost mezi stanicí s tím smetím a jeho velikost? Je tam nějaký limit, nebo se stejně řeší i pomalu letící kousíček nějaké tepelné izolace atd.?

Odpovědět  lukas.talich

Experti se snaží vždy zohlednit maximum faktorů, které jsou k dispozici a které mohou mít vliv na případný následek kolize.

Ivono