sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Teleskop Jamese Webba dorazil na kosmodrom!

Kdo by ho neznal. Je velký, složitý a v mnoha ohledech novátorský. Teleskop na jehož vypuštění čekají stovky zainteresovaných lidí a další tisíce milovníků vědy a techniky dorazil na místo, ze kterého se vydá do kosmu. Jelikož jde o velmi ostře sledovaný start, tak prakticky vše okolo budí patřičnou pozornost. My Vám přinášíme článek z této události s malinkým zpožděním, ale není to na škodu. Mnoho záběru a zajímavých informací se objevovalo postupně a díky časové rezervě tak o ně naší čtenáři nepřijdou.

Nákladní vůz v úterý v Kourou ve Francouzské Guayaně odtahuje vesmírný teleskop Jamese Webba z útrob plavidla MN Colibri.
Nákladní vůz v úterý v Kourou ve Francouzské Guayaně odtahuje vesmírný teleskop Jamese Webba z útrob plavidla MN Colibri. Zdroj: ESA/CNES/Arianespace/JM

Teleskop se vydal na cestu 24. září ze slunné Kalifornie. Byl naložen na loď MN Colibri, která 26. září opustila přístav. Pokud Vás zajímá více informací o tom, proč byla vybrána tato varianta transportu, a co je ona loď vlastně zač, tak doporučím přečíst náš nedávný článek na toto téma. Cesta na Kourou trvala celkem 16 dní a loď za tu dobu urazila úctyhodnou vzdálenost přes 9300 km. Každý den tak plavidlo urazilo zhruba 581 km průměrnou rychlostí 24,2 km/h. Cesta vedla přes Panamský průplav a cílem byl přístav Pariacabo v Kourou ve Francouzské Guyaně, kde se nachází evropský kosmodrom. Tam cenný náklad dorazil v úterý. Teleskop totiž vynese nejsilnější evropská raketa Ariane 5. NASA i ESA z bezpečnostních důvodů před cestou neposkytly příliš informací. Nebyly známy detaily ohledně délky cesty ani to, jaké plavidlo observatoř ve speciálním kontejneru převeze. Nám se však podařilo dopředu zjistit, že půjde o MN Colibri (Kolibřík). Tuto loď ESA dlouhodobě využívá spolu s obdobným plavidlem MN Toucan. Obě lodě jsou uzpůsobeny tamním podmínkám v ústí řeky Kourou.

Teleskop umístěny v kontejneru byl po připlutí vyložen a převezen do komplexu S5, který slouží na kosmodromu pro přípravu nákladů na start. Jsou zde dvě velké haly S5A a S5B. V těchto prostorech také dojde k naplnění paliva do teleskopu a další přípravě na start. Observatoř váží celkově méně než 7 tun, ale kontejner s vybavením vážil dohromady 70 tun. Hovoří se o tom, že JWST je vůbec nejsložitější věc, jaká byla kdy vyslána do vesmíru. Není divu, že příprava trvala tak dlouho. Díly na teleskop pocházejí z nejrůznějších koutů světa a na jeho vybudování se podílejí tři velké, mezinárodní agentury CSA z Kanady, Nasa z Ameriky a ESA z Evropy. Celkově projekt trvá již 15 let.

Následující dny budou klíčové, protože se bude zjišťovat zda JWST přežil dlouhou cestu bez úhony. Další vybavení pro teleskop již dříve dorazilo na nejbližší letiště nedaleko Cayenne ve Francouzské Guyaně, kam ho dopravil transportní letoun C-5 a odtud pak vybavení převezly kamióny.

Aerodynamický kryt rakety Ariane 5 a prostor uvnitř patří k největším na trhu. Teleskop uvnitř bude ovšem složený a k rozložení dojde až v kosmu. Experti z Institutu pro kosmický teleskop v Baltimoru převezmou velení nad Webbem poté, co se asi půl hodiny po startu oddělí od rakety Ariane 5. Teleskop čeká cesta dlouhá 1,5 mil. km. A bude nutného ho také kompletně v kosmu zase složit. Zrcadlové segmenty do sebe musí zapadnout a vyklopí se i solární panely a vysoce zisková anténa. Webb má pětivrstvý sluneční štít, který stíní jeho zrcadla, detektory a vědecké přístroje a udržuje tak dalekohled studený, nesmírně studený. Okolo -370 stupňů Fahrenheita nebo minus 223 stupňů Celsia chcete-li. Každá vrstva sluneční clony je vyrobena z kaptonu potaženého hliníkem a je tenká jako lidský vlas. Jakmile bude Webb ve vesmíru, sluneční clona se rozvine na velikost tenisového kurtu. Po spuštění pak infračervené přístroje observatoře nahlédnou do nejstarších a nejvzdálenějších končin vesmíru, aby studovaly některé z prvních hvězd a galaxií, které vznikly po Velkém třesku před více než 13,5 miliardami let. Jak celá operace bude vypadat ukazuje toto povedené video.

Posledním úkolem bude převezení do haly a usazení na raketu, kde dojde k uzavření aerodynamického krytu. Poté se celá raketa vydá směrem k rampě kde proběhnou poslední předstartovní testy. Celou cestu na kosmodrom mapují přiložena videa. Připomenu, že start je stále v plánu na 18. prosince, a pokud k němu skutečně dojde, tak věřím, že nejen já budu mít předčasné Vánoce.

Zdroje informací:
https://www.nasa.gov/press-release
https://spaceflightnow.com/2021/1
https://www.esa.int/Enabling_Suppor

Zdroje obrázků:
https://www.esa.int/var/esa/stora.jpg
https://spaceflightnow.com/wp.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
9 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Petr Kasan
Petr Kasan
3 let před

Dočetl jsem se, že teleskopu zůstane jeho stávající jméno. Za mě je to pozitivní zpráva a naděje, že i v současné – občas podivné – době může zvítězit rozum.

ov42
ov42
3 let před

Ono se to jméno někomu nelíbilo?

ov42
ov42
3 let před

Když sleduji to rozkládání, tak mě mrazí, to musel vymyslet šílenec. Nebo génius, uvidíme.

Homer
Homer
3 let před

Bude na ňom aj nejaká kamera, ktorá bude snímať, ako sa rozkladá? Niečo na spôsob pristávanie Preservance.

pave69
pave69
3 let před

Při -370 stupňů Fahrenheita se papír mrazem rozpadá na prach….

PetrDub
PetrDub
3 let před

Zrovna tu vedle této diskuze svítí anketa, na co jsme se letos těšili nebo ještě těšíme. Na prvním místě je tam právě Webb a doufám, že to toho 18.12 „klapne“ – na horních místech jsou jinak skoro samé věci, které letos nebudou :-(. Dočkali jsme se přistání Perseverance, ale jinak SH/SS letos na 99% nebude, Artemis I určitě ne, New Glenn také ne (pokud vůbec někdy…), Starliner vypadá také na nekonečný příběh (i když byl alespoň na rampě), Číňané budují, ale z mého pohledu k tomu není dostupných moc informací, Vulcan také nic. REx je na cestě „domů“ a ostatní už tak moc fanoušků nenasbíralo (a informací o nich také není mnoho). Má to jen dvě výhody – pan Majer nemusí dělat novou anketu :-), a taky pak člověk vidí skluz ve své práci jako méně hrozivý.

Homer
Homer
3 let před
Odpověď  PetrDub

Budúci rok bude teda nabitý udalosťami.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.