NASA hledá podněty na nový astrobus

Počínaje misí Artemis II bude raketa SLS vynášet kosmickou loď Orion s lidskou posádkou. Zbývá však dořešit, jak se astronauti dostanou ke startovní rampě. NASA už dala najevo, že to bude klasicky po silnici, ale zatím není jisté, jak konkrétně bude vypadat dopravní prostředek, který je sem doveze. NASA proto nyní oslovila soukromé firmy a požádala je o zpětnou vazbu, zda mají zájem chopit se této příležitosti a spolupracovat s agenturou. Výsledkem této spolupráce by měl být buďto zbrusu nový dopravní prostředek, nebo se bude jednat o modernizaci jednoho z již existujících strojů ve vlastnictví NASA.

Dá se říct, že NASA hledá partnera, který by využil historického odkazu a přitom jej modernizoval pro novou generaci. Od roku 1984 se každá posádka raketoplánu vydala na 14 kilometrů dlouhou cestu k rampě v autobusu Astrovan (na náhledovém obrázku dnešního článku). Jeho vyleštěný stříbřitý povrch s výrazným logem NASA evokoval v divácích v okolí hrdost a nadšení. Tento pocit by měl přetrvat i u nové generace. Předložené návrhy by tedy měly být jedinečné, využívat nové technologie a zhmotnit ideály programu Artemis pro veřejnost. NASA požaduje, aby se do stroje vešlo osm lidí včetně čtyř astronautů oblečených do skafandrů. NASA očekává, že i díky tomuto partnerství bude možné zaujmout tzv. generaci Artemis od startu až do přistání a přitom inspiruje novou vlnu průzkumníků. Firmy mají na předložení návrhů čas do 22. října.

8 komentářů ke článku “NASA hledá podněty na nový astrobus”

Tak jsem se koukal do originálního dokumentu a jsem z toho docela zmatený. Ten odstavec zmiňující všechny možné znevýhodněné skupiny je tak úřednicky zamotaný, že jsem vůbec nepochopil,co tím chtějí říct. Asi že každá zúčastněná firma musí mít nějaké zákonné potvrzení, že dané osoby zaměstnává nebo přispívá někde na jejich zaměstnanost. Ale fakt netuším.

O vozidle samotném je tam strašně málo požadavků, vlastně jen velikost, počet míst k sezení a pár elektrických zásuvek. Takže spíš jde o image, bych tipl. Pro tu firmu „dodali jsme pro NASA nový Astrovan!“ i pro NASA – pokus o nový ikonický vůz. Zajímavé je, že jako jednu z možností, jak se můžou firmy ucházet o zakázku, je modernizace stávajícího vozu. Asi nějaká kompletní generálka, s ohledem na jeho stáří…

Celé mi to přijde strašně málo o skutečných požadavcích a strašně moc o image, jak píšu. Vlastně nic zajímavého. Ty astronauty odvezou i Tesly a nevím o tom, že by si někdo stěžoval, že by to nedokázaly. A i ty jsou pro image – klidně by posloužily i Dacie – 14 km ujedou 😀

2. Josef Somik napsal:

Pane Majer, když na svém webu dokážete pro čtenáře napsat článek o tak zajímavých věcech ze světa kosmonautiky, chtěl jsem se vás zeptat, jestli máte v plánu napsat pro čtenáře článek o rezoluci, kterou přijala na svém 21. sjezdu Česká astronomická společnost?

Já vím, je to astronomická společnost, ale ta rezoluce se týká především kosmonautiky, tak mě jen zajímá, jestli o tom plánujete čtenáře informovat i zde. Stačí ANO nebo NE

Není to na mém seznamu plánů. 😉 Podobných rezolucí se po celém světě objevují spousty. Jak se říká: „Psi štěkají, ale karavana jede dál.“
      Ale samozřejmě nebudu žádnému kolegovi bránit, pokud by se chtěl do daného tématu pustit. Já to ale nepovažuju za důležité.

• Radek napsal:

Bagatelizovat problematiku kosmického práva a označit Českou astronomickou společnost, a další organizace jako ESO, za štěkající psi… vy si tu lupu fakt zasloužíte 🙁
        Tenhle problém bude stále akutnější a bude dost zajímavé sledovat, jakým způsobem se bude řešit.

Já chápu, že můj názor v tomto směru je u některých lidí značně nepopulární, ale bohužel mám strach, že podobné regulace mohou velmi negativně ovlivnit technologický rozvoj, který kosmonautiku a s ní spojené služby konečně potkal. Bojím se toho, že podobné regulace utlumí tento rozvoj a přijdeme o spoustu úžasných technologických výdobytků. Právě proto jsem proti regulacím na poli kosmonautiky.
        P.S. Jinak si pánů z ČAS samozřejmě vážím. Jen se v tomhle konkrétním bodě neshodneme.

• pave69 napsal:

Je to sice offtopic vůči článku, ale když už se to nakouslo – to řešení bude ve finále takové, že pořádná (edge and beyond) astronomická věda se bude dát dělat jen z kosmického prostoru; megakonstelace k tomu přispějí (mimo výše zmíněných problémů) výrazným snížením ceny za dosažení oběžné dráhy i snížením ceny družic (standardizace a velkovýroba).
        Ale jinak pro běžná pozemní pozorování pořád zbývá velká část noci, kdy satelity nejsou osvětleny a navíc je databáze jejich drah dostupná, takže pro účely digitálního zpracování dat (ke kterému v astronomii beztak dochází) je lze odečíst.

Jestlipak nabídne Musk své SEMI s nějakou futuristickou nástavbou?

4. Jiří Hošek Redakce napsal:

Díky za článek. Jen doplním:
    – 14 km dlouhá trasa začíná u budovy O&C
    – požadované minimum 8 lidí zahrnuje 1 řidiče, 4 astronauty ve skafandrech, 1 technika pro skafandry, 1 ředitele letového provozu a 1 agenta ochranných služeb