sociální sítě

MIN
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Konec nejdelší čínské pilotované mise

Kosmická loď Šen-čou 12 s posádkou Nie Chaj-šen, Liou Po-ming a Tchang Chung-po dnes úspěšně přistála v 7:34 SELČ zpět na Zemi v autonomní oblasti Vnitřní Mongolsko. Skončila tak dosud nejdelší čínská kosmická mise v délce 92 dní, 4 hodiny a 11 minut. Další posádka se v kosmické lodi Šen-čou 13 k budované čínské kosmické stanici vypraví 16. října 2021. Ještě předtím se provede pokusné předokování nákladní lodi Tchien-čou 2 (TZ-2) ze zadního stykovacího uzlu na přední a přečerpání pohonných látek. Robotický manipulátor stanice také postupně přesune nákladní kosmickou loď TZ-2 na boční stykovací uzly pro odzkoušení manévru s laboratorními moduly Wen-tchien a Meng-tchien. Třetí nákladní loď (TZ-3) odstartuje 20. září 2021 a připojí se na zadní stykovací uzel.

Čínští kosmonauti Nie Chaj-šen, Liou Po-ming a Tchang Chung-po jsou po přistání kosmické lodi Šen-čou 12 v pořádku a budou letecky přepraveni do Čínského centra pro výcvik kosmonautů (ACC) v Pekingu.

Útroby lodi Šen-čou 12.
Návratová kabina lodi Šen-čou 12 klesá na padáku.
Přistávací oblast.
Kabina lodi Šen-čou 12 po přistání.
Liou Po-ming po přistání.
Tchang Chung-po po přistání.
Nie Chaj-šen po přistání

racek

Tak nejstarší posádka, všichni už jsou dědkové a taky výprava dvou generálů a jednoho plukovník … to se tak hned nevidí, že … ach ano, i pro dědky je tam nahoře dost práce, to našince potěší 🙂 Tak ať si užijou slavné přivítání a i vnoučata.

ov42

Proč nebyl přenos? Toto přistání skutečných kosmonautů by mě zajímalo mnohem víc než dovolená rozmařiých milionářů.

Odpovědět  ov42

Ti rozmařilí milionáři mohou svými investicemi rozjet širší využívání kosmonautiky, z čehož budou ve výsledku profitovat nejen běžní lidé, ale i vědci. Postupně totiž klesne cena těchto projektů a bude si je moci dovolit více lidí. Buďte tedy tak laskav a neohrnujte nad suborbitálními skoky nos. Jejich význam rozhodně nebyl zanedbatelný.

chlad
Odpovědět  ov42

Každý, kdo se vydá na pionýrskou cestu s vědomím, že nemá procentní jistotu, že se vrátí, je hrdina a zaslouží si obdiv, úctu a rovnou pozornost médií v prezentaci jeho příběhu. Svým činem postrčí lidstvo o další stupínek poznávání vesmíru.

Michal Andrej

Čína sa stala kozmickou veľmocou v oblasti pilotovaných letov aj výzkumných robotických misií. Smutné na tom je, že Európe (zase raz) ušiel vlak aj v týchto oblastiach.

Odpovědět  Michal Andrej

Evropa se díky podílu na programu Artemis dostane k Měsíci.

Radek
Odpovědět  Michal Andrej

Ale no tak, Číně se konečně něco povede a hned je velmocí? 🙂
Evropa měla ve vesmíru desítky astronautů a provedla desítky meziplanetárních misí. Čína zatím jen jedinou a ani v příštích letech to nevypadá, že by Evropu měla dohánět.