sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Cuantianhou

Společnost Space Transportation se sídlem v Pekingu plánuje na druhou polovinu roku 2025 první test svého prototypu znovupoužitelného kosmického letounu Cuantianhou. Společnost vystavila model Cuantianhou na výstavě Space Tech Expo Europe v Brémách.

Americké vesmírné síly

Americké vesmírné síly se připravují na zpoždění vynášení klíčových nákladů národní bezpečnosti na palubě rakety Vulcan od společnosti ULA. Uvedl to generálporučík Philip Garrant, šéf Velitelství vesmírných systémů vesmírných sil.

Lunar Outpos

Společnost Lunar Outpos oznámila 21. listopadu, že podepsala dohodu se SpaceX o použití kosmické lodi Starship pro přepravu lunárního roveru Lunar Outpost Eagle na Měsíc. Společnosti nezveřejnily harmonogram spuštění ani další podmínky obchodu.

JAXA a ESA

Agentury JAXA a ESA 20. listopadu v Tsukubě v Japonsku vydaly společné prohlášení, ve kterém načrtli novou spolupráci v oblastech planetární obrany, pozorování Země, aktivity po ISS na nízké oběžné dráze Země, vesmírná věda a průzkum Marsu.

SEOPS

Společnost SEOPS na Space Tech Expo Europe 19. listopadu oznámila, že podepsala smlouvu se společností SpaceX na vynesení mise plánované na konec roku 2028 z Floridy. Do roku 2028 také získává kapacitu pro blíže nespecifikované další starty SpaceX.

Latitude

Francouzský startup Latitude podepsal víceletou smlouvu se společností Atmos Space Cargo, společností vyvíjející komerční návratová zařízení. Atmos koupí minimálně pět startů rakety Zephyr ročně, a to v letech 2028 až 2032.

Exolaunch

Německý společnost Exolaunch použije svůj nový adaptér Exotube počínaje rokem 2026. Exotube je univerzální modulární adaptér pro integraci, start a rozmístění družic od cubesatů až po 500 kg družice.

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Začátek cesty k novému lunárnímu vozítku

Dne 30.8.2021 NASA zveřejnila novou výzvu Požadavek na informace (RFI – Request For Information) na lunární vozítko LTV (Lunar Terrain Vehicle) pro program Artemis. Předchozí kolo RFI na LTV proběhlo v únoru 2020. Nejedná se zatím o výběrové řízení na dodávku tohoto produktu nebo služby, ale pouze o sběr informací od potenciálních uchazečů z řad amerických průmyslových firem pro budoucí plánování v rámci programu Artemis. NASA plánuje LTV nakoupit jako službu, tj. zaplatit dodavateli čas jeho provozu na povrchu Měsíce. Start prvního LTV na Měsíc se předpokládá v roce 2027. Návrhy budou přijímány do 1.10.2021. Na náhledovém obrázku je jedna z ilustrací LTV z dílny grafiků NASA, která ovšem nemusí odpovídat výsledné podobě či velikosti.

Má jít o nepřetlakované vozidlo pro přepravu posádky dvou astronautů v EVA skafandrech (~550 kg), nákladu nebo vědeckého vybavení o celkové hmotnosti min 800 kg, dojezdem na jedno nabití až 20 km a celkovou životností až 10 let. Požadavek na denní použití LTV se předpokládá 8 hodin, tj. 8 hod/24 hod v pohybu, kromě lunární noci. Musí zvládnout sklon terénu +/-20°. Dobíjení baterií musí být k dispozici z interních prostředků, např. fotovoltaiky, ale i z externího zdroje – např. zásuvka, výměnná baterie, palivový článek. LTV musí být možné ovládat posádkou na jeho palubě, dálkově z povrchu Měsíce, z jeho orbitální dráhy, nebo ze Země.

V předchozím kole RFI v únoru 2020 NASA vydala tuto prezentaci pro virtuální průmyslové fórum a dále soupis otázek a odpovědí (Q&A) z téhož virtuálního setkání. Doplním to i seznamem účastníků průmyslového fóra z loňska, které taky není bez zajímavosti.

Zdroje informací:
https://sam.gov/
https://www.nasa.gov/
https://www.nasa.gov/
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://s1.cdn.autoevolution.com/…future-crew-rated-lunar-terrain-vehicle_3.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
17 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jan Jancura
Jan Jancura
3 let před

Díky za článek. Mám obavy, že bude NASA většinu aktivit na Měsíci externalizovat, zda bude vše schopna věcně a časově ukočírovat a zda to nevyvolá časové a funkční problémy.

Jan Jancura
Jan Jancura
3 let před

Ono to v životě nebývá tak jednoznačné. Zcela souhlasím, že to má význam u techniky která je již řadu let vcelku zvládnutá a má komerční potencionál jako jsou rakety, nákladní a pilotované lety na nízkou orbitu. Zde se může NASA stanovit vcelku dobře stanovit cenu a termín zakázky. Navíc tam případné ztráty u zakázek pro NASA si komerční firma může vynahradit u komerčních zakázek. Něco jiného jsou případy, kde je zapotřebí značný podíl rizikového vývoje vcelku nové techniky, jako jsou sondy do vesmíru za oběžnou dráhu Země, různá vozítka a stanice pro Měsíc a jiná tělesa. Zde odhady cen a termínů, komerční využití v blízké době je nereálné.

Ivo
Ivo
3 let před

Já tam naopak vidím obrovský komerční potenciál, pokud by do toho šla nějaká automobilka, tak by to pro ni byla neskutečná reklama po celém světě a vyplatilo by se jim to za dampingovou cenu.

Adam Rrezzaabek
Adam Rrezzaabek
3 let před
Odpověď  Jan Jancura

Pokud se nepletu, tak NASA výrobu vždy zadávala dodavatelům. Změna je, že nově jim přenechá i design (což umožní originálnější designy) a zodpovědnost (za zpoždění a zdražení)

Jiří Hošek
3 let před

Zatím ještě není jisté, že NASA koupí služby LTV, tedy použití LTV v konkrétním čase. NASA takový přístup pouze zvažuje. Proto se ve výzvě ptá například na to, zda mají americké společnosti zájem poskytovat LTV jako komerční službu nebo jako produkt, který by NASA koupila a vlastnila. Žádá společnosti, aby uvedly veškeré informace, které by agentuře mohly pomoci při rozhodování o proveditelnosti přístupu založeného na službách a pro porozumění schopností průmyslu podporovat tento přístup.

Jiří Hošek
3 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Mně šlo spíš o věcnou správnost než o jazykovou čistotu. 🙂

PaRi
PaRi
3 let před

Ať se na to dívám zleva, zprava, stále mi vychází Cybertruck 😉

kuban
kuban
3 let před
Odpověď  PaRi

vysadit Cybertruck jako testovací závaží při prvním testovacím přistání HLS Starship?

kuban
kuban
3 let před

myslel jsem, že by měl heliocentrický Roadster společnost na povrchu Měsíce ..
a Tesla reklamní poutač 😉

stejně tam budou muset udělat testovací vysazení nákladu

pave69
pave69
3 let před
Odpověď  PaRi

Musela by se odstranit kabina, nebo minimálně skla kvůli regolitovému prachu. To si nikdo netroufne, řešit elektrostatické znečištění průhledů tím svinstvem, když to není v požadavcích.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.