sociální sítě

Přímé přenosy

Starship (IFT-6)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Mars Sample Return

NASA stále očekává, že do konce roku vydá doporučení ohledně nové architektury pro program Mars Sample Return (MSR), a to navzdory změně ve vedení klíčového revizního výboru.

Viasat

Společnost Viasat pokročila v jednání o koupi širokopásmové kapacity z budoucích družic Telesat na nízké oběžné dráze Země (LEO). Důvodem je konkurence ze strany Starlinku, která pravděpodobně zesílí s administrativou nového amerického prezidenta.

APEX

NASA 3. října oznámila, že vybrala dva návrhy pro další studium pro svou novou řadu misí Astrophysics Probe Explorer. Každý z těchto dvou návrhů obdržel 5 milionů dolarů na jednoroční studie. NASA nyní obhajuje výběr dvou konceptů ke studiu.

U.S. Space Command

U.S. Space Command dne 6. listopadu oznámilo, že rozšiřuje svou iniciativu pro sdílení komerčních zpravodajských informací a přidává pět nových společností do programu, který pomáhá koordinovat reakce na vesmírné hrozby a družicové anomálie.

Virgin Galactic

Virgin Galactic navrhuje získat 300 milionů dolarů dodatečného kapitálu na urychlení výroby suborbitálních kosmických letadel a druhého nosného letounu.

IFT-6 Super Heavy/Starship

Společnost SpaceX dne 6. listopadu oznámila, že na odpoledne 18. listopadu plánuje šestý integrovaný let sestavy Starship/Super Heavy ze své základny v Boca Chica v Texasu. Oznámení se časově shodovalo s oznámenín o omezení vzdušného prostoru.

Latitude

Společnost Latitude oznámila 5. listopadu, že najala Aurélie Bressollette jako novou výkonnou ředitelku. Nahradí Stanislase Maximina, spoluzakladatele společnosti, který přešel do role výkonného předsedy.

Anuvu

Americký specialista na mobilní konektivitu, společnost Anuvu, minulý týden oznámila partnerství se společností D-Orbit USA, nově založenou dceřinou společností italské vesmírné logistické společnosti D-Orbit.

Gilmour Space

Společnost Gilmour Space 5. listopadu oznámila, že obdržela od Australské vesmírné agentury povolení ke startu pro první let své malé nosné rakety Eris z Bowen Orbital Spaceport. První let by se mohl uskutečnit do konce roku.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Havárie premiérové rakety Alpha

První let malé rakety Alpha, kterou vyvinula firma Firefly Aerospace, skončila po čtvrtečním startu z Vandenbergovy základny v Kalifornii explozí. Raketa opustila vzletový komplex 2-West ve 3:59 SELČ a bez zjevných problémů začala stoupat vstříc jasné obloze. První náznak problémů nastal v čase 1 minuta a 47 sekund po startu, kdy pracovník řídícího střediska ohlásil, že raketa ještě nepřešla do nadzvukové fáze letu. K tomu však mělo dojít již o 40 sekund dříve. Teprve až v čase T+2:18 řídící středisko oznámilo, že nosič překonal rychlost zvuku. Jen krátce poté přišla závada, která vypadala, jako kdyby nosič ztratil kontrolu, načež začal rotovat a pak v čase zhruba T+2:29 explodoval. Pokyn k destrukci přitom vydal pozemní pracovník.

Společnost Firefly Aerospace potvrdila závadu nosiče v tweetu: „Alphu potkala během práce prvního stupně anomálie, která vyústila ve ztrátu nosiče. Zatím sbíráme více informací, dodatečné detaily poskytneme.“ Šlo o premiérovou misi této dvoustupňové rakety, která by měla být schopna dopravit na nízkou oběžnou dráhu až 1 000 kilogramů nebo 630 kilogramů na sun-synchronní dráhu ve výšce 500 kilometrů.

Tato raketa spalující kapalný kyslík a letecký petrolej je jedním z několika soukromě vyvinutých nosičů malých družic, které se objevují na tomto trhu. O její pohon se na prvním stupni starají čtyři raketové motory Reaver, které dokáží společně vyvinout tah 75 tun. Druhý stupeň je pak vybaven motorem Lightning, který poskytne necelých 7 tun tahu. Firma Firefly říká, že hlavním rozdílem jejich rakety oproti ostatním konkurentům je její velikost. Alpha tak může nést těžší náklady než Electron od Rocket Lab či LauncherOne od Virgin Orbit. Společnost zároveň očekává, že bude nový nosič prodávat s cenovkou 15 milionů dolarů za vyhrazený start. Kompletně sestavená raketa Alpha měří na výšku 29,75 metru a její průměr činí zhruba 1,8 metru.

Raketa Alpha od firmy Firefly Aerospace.
Raketa Alpha od firmy Firefly Aerospace.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Firma Firefly Aerospace (sídlící v texaském Cedar Park) se dříve jmenovala Firefly Space Systems, ale bohužel ji potkal bankrot. Přejmenovaná společnost se v roce 2017 dostala pod novým vlastníkem z konkurzního řízení. Společnost Noosphere Ventures, která sídlí v kalifornském Menlo Park a kterou vede Max Poljakov, nyní financuje program vývoje raket společnosti Firefly. Společnost přitom nepracuje pouze na raketách Alpha, ale i na silnější verzi Beta. Tento nosič by měl dostat vylepšené motory, aby dokázal na oběžnou dráhu dopravit těžší náklady. Firefly má také ambice postavit bezpilotní lunární lander, meziorbitální tahač vybavený iontovým pohonem, nebo znovupoužitelný kosmický letoun. Kromě ve čtvrtek využité rampy na Vandenbergově základně společnost Firefly přestavuje také další místo pro své starty. Tím, má být nevyužívaný komplex 20 na floridské základně Cape Canaveral Space Force Station.

V rámci aktuální neúspěšné premiérové mise vynášela raketa Alpha soubor nákladů edukačního, uměleckého a výzkumného rázu. Firma Firefly Aerospace totiž nabídla kapacitu svého nosiče zdarma prostřednictvím svého programu DREAM (Dedicated Research and Education Accelerator Mission). Alpha při této misi mířila na oběžnou dráhu ve výšce necelých 300 kilometrů, která by byla vůči rovníku skloněna o 137°. Tato nezvyklá dráha se označuje jako retrográdní, protože raketa při ní letí proti směru otáčení Země. Nosič tedy měl zamířit směrem na jihozápad vstříc tichému oceánu a jeho dráha měla vést jižně od Havaje.

Zdroje informací:
https://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/wp-content/uploads/2021/09/FIREFLY-EXPLODES-4.jpg
https://pbs.twimg.com/media/E91F419WUAEQogN?format=jpg&name=large

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
4 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Ergin
Ergin
3 let před

Podle analýzy Scotta Manleyho (https://youtu.be/erXrnvyuhJs) došlo pravděpodobně krátce po startu k selhání jednoho motoru na 1. stupni, proto raketa dosáhla nadzvukové rychlosti o mnoho později. Vzhledem k tomu, že každý motor se může naklánět pouze v jedné ose, tak i ztráta jednoho z nich vede k výraznému zhoršení ovládání rakety, což mohlo vést ke ztrátě kontroly po překročení nadzvukové rychlosti.

Petr Kasan
Petr Kasan
3 let před
Odpověď  Ergin

Scott Manley to určil správně: 15 sekund po startu došlo k předčasnému shutdownu jednoho Reaveru. Shutdown samotný byl řízený – zavřením ventilů. Proč k němu došlo je otázkou dalšího šetření.
Překvapilo mě, jak dlouho raketa vydržela celistvá při tak divoké rotaci v nadzvukové rychlosti – hodně dobré. Co už tak dobré není, je dopad části trosek na město Orcutt, podle tvrzení očitých svědků. Naštěstí nikdo nebyl zraněn. (zdroj SpaceNews)

ruenix
ruenix
3 let před

V článku je jedno drobné typo, pokud se nepletu, tak motor není „Raven“, ale „Reaver“, podle https://firefly.fandom.com/wiki/Reaver

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  ruenix

Máte samozřejmě pravdu, chyba opravena, díky moc. 😉

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.