CAPSTONE se chystá na let k Měsíci

Vizualizace cubesatu CAPSTONE

Malý CubeSat, který má startovat ještě letos, bude hrát velkou roli v průzkumu Měsíce. Týmy zodpovědné za CubeSat CAPSTONE (Cislunar Autonomous Positioning System Technology Operations and Navigation Experiment) již provádí závěrečné přípravy družice, která si v této rozměrové kategorii připíše další prvenství. CAPSTONE má letět do cislunárního prostoru, tedy do oblasti v okolí Měsíce a prokázat inovativní technologii navigace mezi družicemi. Kromě toho má tento CubeSat také otestovat specifickou oběžnou dráhu kolem Měsíce, kterou má za několik let využívat kosmická stanice Gateway.

Zkouška tankování hydrazinu do pohonného systému CubeSatu CAPSTONE.

CAPSTONE bude po většinu své tří- až čtyřměsíční cesty k Měsíci používat pohonný systém využívající hydrazin. Tento systém vyvinula a speciálně pro CubeSaty otestovala společnost Stellar Exploration Inc. z kalifornského San Luis Obispo. Experti přednedávnem dokončili tankování pohonnými látkami následované závěrečnými testovacími statickými zážehy pohonného systému pro CAPSTONE. Tyto testy proběhly v sídle Stellar Exploration a nyní je systém integrován do samotného CubeSatu.

Ještě než však přijdou ke slovu trysky na CAPSTONE, bude muset pracovat raketa Electron od firmy Rocket Lab. CubeSat navíc bude integrován do systému Lunar Photon, který je někde na pomezí mezi dodatečným horním stupněm a samostatnou družicí. V rámci této mise má Lunar Photon sloužit jako horní stupeň, který CAPSTONE dostane na velmi efektivní balistickou přeletovou dráhu k Měsíci, kterou navrhli odborníci z Advanced Space. Zhruba sedm dní po startu po sérii manévrů pro zvýšení oběžné dráhy a závěrečném odletovém manévru TLI má Photon uvolnit CAPSTONE. Následovat bude nízkoenergetický přelet a CAPSTONE po něm vstoupí na dráhu NRHO kolem měsíce. Volný Lunar Photon zatím poletí po vlastní dráze, která zajistí jeho bezpečný osud.

Pohonný systém CubeSatu CAPSTONE.

Samotný CAPSTONE se již blíží k dokončení. Plány na blízký časový horizont počítají s pokračováním integrace a testů. Koncem září by pak mohl být dokončený CubeSat transportován na místo startu. Navzdory očekáváním CAPSTONE nepoletí z nové rampy ve Virginii, ale z osvědčeného vzletového komplexu 1 na Novém Zélandu. Příprava přímo na místě bude obnášet finální tankování, kontroly a samozřejmě integraci s Photonem. CAPSTONE vlastní a provozuje Advanced Space z coloradského Westminsteru a představuje příklad inovativní spolupráce mezi NASA a soukromou firmou. V rámci této spolupráce je možné získat rychle výsledky a zpětnou vazbu, které se hodí pro budoucí průzkumné a vědecké mise. Družicovou platformu pro tento 12U CubeSat dodala firma Tyvak Nano-Satellite Systems z kalifornského města Irvine.

12U CubeSat CAPSTONE je již téměř hotový. Pravé části dominuje anténa v pásmu S. Červená struktura slouží pouze k předletové manipulaci.

12U CubeSat CAPSTONE je již téměř hotový. Pravé části dominuje anténa v pásmu S. Červená struktura slouží pouze k předletové manipulaci.

2 komentářů ke článku “CAPSTONE se chystá na let k Měsíci”

1. Mr G napsal:

Je uspesnost misie Capstone podmienkou pre start Gateway na tuto drahu ?