Pokrok ve vrtání na Měsíci

26. července 1971, tedy před padesáti lety se k Měsíci vypravila mise Apollo 15, kterou tvořili velitel David R. Scott, pilot velitelského modulu Alfred M. Worden a pilot lunárního modulu James B. Irwin. Jejich mise byla první z fáze misí Apollo „J“. Tyto mise daly astronautům možnost studovat měsíc po delší dobu s využitím vylepšených vědeckých experimentů. Apollo 15 tak bylo první misí, která využila lunární vrtačku ALSD (Apollo Lunar Surface Drill) a nebo vozítko LRV (Lunar Roving Vehicle). Scott a Irwin, kteří přistáli na Měsíci použili ALSD na místě, kam postavili několik vědeckých přístrojů. Jednalo se o rotační vrtačku s příklepem – k vytvoření otvoru se tedy používala kombinace otáčení a rázů. Důvodem pro získání jádrových vrtů byla snaha o lepší prostudování lunární geologie. Vědci se chtěli dozvědět více informací o složení Měsíce a jeho historii tím, že se podívají na různé druhy kamenů včetně těch podpovrchových.

Nyní se NASA chystá v rámci programu Artemis vrátit člověka na Měsíc a připravila proto (kromě mnoha jiných věcí) i novou vrtačku, která se na Měsíc vydá jakožto komerční náklad v rámci programu CLPS (Commercial Lunar Payload Services). Zařízení TRIDENT (The Regolith and Ice Drill for Exploring New Terrain) je klíčem k lokalizaci ledu a dalších lunárních zdrojů. „Honeybee Robotics navrhla vrtačku TRIDENT pro NASA za účelem odběru vzorků lunárního regolitu,“ vysvětluje Amy Eichenbaum, zástupkyně projektového manažera mise PRIME-1 (Polar Resources Ice Mining Experiment-1) a dodává: „TRIDENT nám pomůže porozumět fyzikálním vlastnostem lunárního regolitu a zároveň umožní analýzu materiálu ve vzorcích odebraných z různých hloubek.

Neletový inženýrský testovací model vrtačky TRIDENT (The Regolith and Ice Drill for Exploring New Terrain) během testů ve firmě Honeybee Robotics. . Letový exemplář se jakožto součást zařízení PRIME-1 vydá k Měsíci koncem roku 2022.

Neletový inženýrský testovací model vrtačky TRIDENT (The Regolith and Ice Drill for Exploring New Terrain) během testů ve firmě Honeybee Robotics. Letový exemplář se jakožto součást zařízení PRIME-1 vydá k Měsíci koncem roku 2022.

Také v tomto případě se jedná o rotační vrtačku s příklepem, ale od technologií z éry Apollo se liší v jednom podstatném detailu. TRIDENT nepotřebuje k plnění svého úkolu astronauta, který by s ním měl manuálně pracovat. Honeybee Robotics původně spolupracovala s NASA v rámci programu Small Business Innovation Research, což je silně kompetitivní programu, který vybízí malé firmy k účasti na federálním výzkumu. Přístroj PRIME-1 bude první demonstrací využívání místních zdrojů na Měsíci v historii. Vůbec poprvé NASA roboticky odebere a analyzuje vzorky za účelem hledání podpovrchového ledu. PRIME-1 použije k získání tohoto vzorku právě vrtačku TRIDENT. Vrtání proběhne v oblasti, která má vysokou pravděpodobnost přítomnosti vody. TRIDENT pronikne do hloubky zhruba jednoho metru a získané vzorky budou analyzovány vědeckým přístrojem MSolo (Mass Spectrometer observing lunar operations).

MSolo bude detekovat vodu a další těkavé látky, které se uvolní ze vzorku vyneseného na povrch vrtačkou TRIDENT,“ popisuje Janine Captain, hlavní vědecká pracovnice přístroje MSolo a dodává: „Tato měření nám pomohou porozumět distribuci zdrojů na povrchu Měsíce, což bude klíčové pro dlouhodobé pobyty na Měsíci.“ Apollo 15 přistálo v oblasti Hadley Ridge, dlouhém hlubokém kanálu na úpatí pohoří Apeniny severně od lunárního rovníku. Cílem PRIME-1 je naopak jižní pól Měsíce, tedy oblast velmi vzdálená všem přistáním v rámci programu Apollo. Jde však o vědecky mimořádně zajímavou oblast, jelikož tu NASA již dříve detekovala přítomnost vody. Abychom ale získali přesnější data, potřebujeme PRIME-1, který (podobně jako ALSD v programu Apollo) přistane na Měsíci a zavrtá se do povrchu, aby mohl prozkoumat, co je pod ním.

Detail kartáče vrtačky TRIDENT

Poznatky získané z PRIME-1 pomohou aktualizovat naše modely rozložení zdrojů, kde budou moci budoucí průzkumníci nalézt vodu. Zhruba rok po misi zařízení PRIME-1 pošle NASA na lunární povrch průzkumné vozítko VIPER (Volatiles Investigating Polar Exploration Rover). Ten se stane první americkou lunární pohyblivou misí. Na své palubě ponese vrtačku TRIDENT a vědecké přístroje, které umožní přímou analýzu vodního ledu na povrchu i pod povrchem Měsíce v různých hloubkách a za odlišných teplotních podmínek. VIPER bude schopen během plánované stodenní mise prozkoumat hned několik lokalit v okolí jižního pólu.

Jak PRIME-1, tak i VIPER budou využívat odkazu Apolla 15 tím, že využijí služeb vrtačky a roveru. NASA tak bude mít opět možnost podívat se pod povrch a zjistit, co se tam nachází. Podobně jako u Apolla 15 se i nyní NASA snaží poslat na Měsíc technologie s novými možnostmi, které umožní lidem zůstat na Měsíci déle, než bylo dříve možné. Tím, že zjistíme, kde najít vodu a jak ji využívat, budeme mít klíč k životu a práci nejen na Měsíci, ale i na dalších vzdálenějších tělesech. „Mise Apollo poprvé představily koncept vrtání k porozumění podpovrchovým vrstvám cizích světů,“ říká  Dan Andrews, projektový manažer roveru VIPER a dodává: „PRIME-1 a VIPER nás přiblíží k udržitelnému budoucímu průzkumu a naučí nás, jak žít mimo Zemi.