sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ŽIVĚ: Nauka přilétá k ISS

Ruský laboratorní modul Nauka si v uplynulých dnech prošel nelehkými zkouškami, ale inženýrům se nakonec podařilo vše vyřešit a modul začal pronásledovat ISS. Ve čtvrtek by se Nauka měla připojit na ruský modul Zvezda, čímž se objem ISS rozroste o slušných sedmdesát metrů krychlových. Jak ale uvádí Michal Václavík z České kosmické kanceláře, samotné připojení bude muset proběhnout bezchybně: „Připojení má proběhnout zítra v 15:26 SELČ (aktualizováno z původních 15:24 – pozn. aut.) a bude na něj jenom jeden pokus z důvodu kontaminace části pohonných látek.“ Konkrétně jde o kontaminaci dusíkem, což je pokračování dřívějších problémů. V tomto článku naleznete okno přehrávače přímého přenosu.

Původně jsme Vám sice slibovali živě a česky komentovaný přenos, ale bohužel jej nejsme schopni zařídit. Všichni tři autoři, kteří vědí, jak dělat přenosy, jsou v danou chvíli vázáni jinými pracovními povinnostmi, které nejdou odložit.

Zdroje informací:
https://mobile.twitter.com/
https://mobile.twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://spaceexplored.com/…/2021/07/Screen-Shot-2021-07-25-at-11.32.39-AM.png?w=1600

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Štítky:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
98 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Nefer
Nefer
3 let před

To je škoda, že nebude přenos, už jsem se těšil. Raději bych se podíval na připojení Nauky se skvělým komentářem někoho z teamu Kosmonautix a hromadou informací od Michala Václavíka, než na třistadevadesátýšestý startu Falconu 9 s družicemi Starlink.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpovědět  Nefer

Pokud by u zmiňovaného startu Falconu se Starlinky nastala stejná situace, kdy by nikdo z nás nemohl, tak bychom jej taky nevysílali. Sami bychom si chtěli Nauku odkomentovat, protože jde o zajímavou událost, bohužel ale načasování bylo proti. Úplně stejně by to za této situace odnesl kterýkoliv jiný přenos. Neděláme to stylem „kus za kus“. Pokaždé si u každého startu (či jiné události) klademe stejné otázky, které potřebujeme zodpovědět kladně, abychom mohli udělat přenos.
Komentujeme tedy jen zajímavé přenosy, když máme čas. Tohle je sice zajímavý přenos, ale čas není. Jinými slovy – i když bude startovat já nevím … třeba SLS nebo JWST, tak realizace našeho přenosu bude stát na tom, aby měl někdo z nás čas. Pokud ho mít nebudeme, tak přenos z těchto (jinak samozřejmě velmi zajímavých) událostí nebude. To samé Falcony se Starlinky – děláme je proto, že je čas. Alekdyž někdy nebudme moci, tak přenos nebude. Mám ale radost, že jsme mohli odkomentovat aspoň start, do kterého Michal dostal tuny úžasných informací o Nauce.

Radoslav Karásek
Radoslav Karásek
3 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Hah, tomu neverím, že by si si nechal ujsť štart JWST 😀

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpovědět  Radoslav Karásek

Pokud bych nemohl (jako dnes) nešlo by nic dělat.

jirik
jirik
3 let před

Stále ten nešťastný palivový systém Nauky. Zdá se, že to bude drama do poslední vteřiny. Už se nemůžu dočkat.

Michal Václavík
Michal Václavík
3 let před

Připojení Nauky na Zvezdu je aktuálně plánováno na 15:26 SELČ.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpovědět  Michal Václavík

Aktualizováno, díky!

vik_tor
vik_tor
3 let před

Rogozin na Twitteru odmitl tvrzeni ze Nauka ma jen jeden pokus o sestykova s ISS

https://twitter.com/Rogozin/status/1420390580731924483

Ted nezbyva nez doufat ze prvni pokus o sestykovani bude neuspesny. Pak se dozvime kdo mluvi pravdu a kdo ne

zvejkal
zvejkal
3 let před
Odpovědět  vik_tor

To fakt dufas, ze bude neuspesny?
Ty nie si zdravy, chlapce. Stacilo.

vik_tor
vik_tor
3 let před
Odpovědět  zvejkal

Vas nezajima zjistit jestli Rogozin lze nebo ne?

Jozef M
Jozef M
3 let před
Odpovědět  vik_tor

Rogozin klame bezne, dokonca verejne aj Putinovi. Jedno klamstvo naviac nič nezmení. 😀

Adam Rrezzaabek
Adam Rrezzaabek
3 let před
Odpovědět  vik_tor

Zajímá, a chci to vědět, ale ještě víc chci, aby Nauka byla bezpečně připojena k ISS

Dan
Dan
3 let před
Odpovědět  vik_tor

Od chvíle, kdy se nechal slyšet, že „tu díru“ tam vyvrtal labilní neruský astronaut, aby se rychle dostal na Zem, jaksi není nutné zjišťovat, jestli lže. Ať si možný počet pokusů klidně nechá pro sebe, hlavně, že bude zakotveno.

ldx
ldx
3 let před
Odpovědět  zvejkal

Zdravý možná není, ale to že Rusové neustále lžou a upravují pravdu, jak se jim hodí, je neoddiskutovatelný fakt a někdo s horším (nervovým) zdravím na to pak reaguje… Kdyby neustále nezavdávali příčinu, chovali se transparentně vědecky a odborně, tak je naprostý klid!!

milantos
milantos
3 let před
Odpovědět  vik_tor

Opravdu se nelze obejít bez těch keců ?

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpovědět  milantos

Plně souhlasím. Tohle jsou typy komentářů, o které na našem webu nestojíme.

Borin
Borin
3 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Pokusím se položit smysluplnou otázku. Informace Michala Vaclavika zní „pouze jeden pokus“.
Přeji samozřejmě Nauce úspěch…

Znamená to, že Nauka musí mít i rezervu paliva na oddálení a rezervu na navedeni na sestupnou trajektorii, podobnou jako modul Pris?
Jak pomalý pád Nauky do atmosféry (dny – měsíce) by byl ještě pro ostatní tělesa na oběžných drahách bezpečný?

Jiri Kos
Jiri Kos
3 let před
Odpovědět  vik_tor

Myslím, že to na Rogozinovi zas tak moc nezáleží. Pokud bude první pokus neúspěšný, musí se vyhodnotit důvody a případný další „pokus“ musí odsouhlasit
všechny ostatní zainteresované strany.

Nixs
Nixs
3 let před

Většinu záznamů bohužel stejně sleduji až ze záznamu, jen nápad zda byste nechtěli udělat výjimku a dookomentovat nějaký záznam? Bylo by to v češtině i pro budoucí generace 🙂 Případně počkám na nějaký článek, který určitě bude 🙂 Jinak Vás všechny zdravím a díky za Vaši super práci kterou odvádíte 🙂

Borin
Borin
3 let před
Odpovědět  Nixs

Nápad není od věci a připojuji se k návrhu.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpovědět  Nixs

Díky za nápad, ale tohle mi přijde takové podivné. Přímý přenos má své kouzlo právě v tom, že je naživo a nikdo neví, co přijde. Nejsem herec, abych se od toho oprostil a v záznamu třeba dělal překvapeného. To jsou všechno drobné střípky, ze kterých se přenos skládá. Bez nich by to najednou bylo takové sterilní.

Nixs
Nixs
3 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Chápu, nebylo by to sice tak akční, překvapeného byste ani dělat nemusel – spíš by to bylo něco jako „dokument / přednáška“ – mě šlo hlavně o to že by Vaše poznámky byly v češtině (vždy hezky vysvětlujete z čeho se věci skládají, jakou mají funkci, co teď nastává za manévry…) a na videu je to přece jen lepší jak v článku 🙂 Třeba by to zase mohlo být trochu něco jiného, ale určitě Vás do ničeho nenutím, zatím jsme se ozvali jen 2, což uznávám že je nás zatím málo 😉

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpovědět  Nixs

Ještě to promyslím, ale zatím se mi to nezdá jako dobrý nápad. Jednou v životě jsem totiž dělal živě komentovaný start záznamu – start Apolla 11. A nebylo to to pravé ořechové.

medved_David
medved_David
3 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Musíme se mezi sebou všichni dohodnout, že jak diváci, tak autor komentovaného záznamu nebudou koukat na přenos ani podrobnosti připojení třeba na Twitteru. Že to nějakou tu hodinku vydržíme, až bude mít někdo z KX čas 😀

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpovědět  medved_David

Díky za nápad, ale asi ne. 😉

Kamil
Kamil
3 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Já myslím, že ex post úplně stačí Kosmické zprávy, kde to Dušan okomentuje a zhodnotí. Na záznamy přímých přenosů se stejně nikdo nedívá dýl jak týden. Za měsíc jsou důležitější dokumentární formáty a tam bude Nauka určitě hvězdou nejen měsíce července ale celého roku

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpovědět  Kamil

KVZ na tohle téma právě stříhám. 😉

lkral
lkral
3 let před

V úterý večer jsem Nauku viděl na večerní obloze – letěla 20 min po ISS a byla velice jasná (někde mezi 0 a -1 mag – jako nejjasnější hvězdy). Předpověď jsem měl z heavens-above.com. Doufal jsem původně, že ji uvidím ještě dnes blízko ISS, ale večer už bude (doufejme) připojena. Pokud by se to náhodou nepovedlo, tak sledujte přelet ISS kolem 21:40 (45 stupňů nad JZ obzorem), má být hezky.

Jiří Hadač
Jiří Hadač
3 let před

A když bude teda Michal vysílat, nestálo by za to aktualizovat článek?

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpovědět  Jiří Hadač

Michal nevysílal. Michal přece byl hostem v ČT.

Radim Pretsch
Radim Pretsch
3 let před

Překvapuje mě, jak se z připojení Nauky dělá věc zásadního významu. Nikde ani zmínka o rizicích pro ISS.

V její bezprostřední blízkosti se bude pohybovat 20 tunové těleso, které snad ani jednou za svou 20 letou existenci nepřekvapilo pozitivně. Naposledy, po oddělení od posledního stupně nosné rakety a „oživení“, se nečekaně projevily závady na pohonném a navigačním systému (ty jsou pro manévrování docela důležité, ne?). Nebo se s nimi počítalo? A Rusové na 100% ví jak se bude Nauka chovat při připojení?

To, že to dobře dopadne, bude znamenat že měli obrovské štěstí. Ne že jsou tak dobří (to by už Nauka byla dávno bezpečně připojená). Pro mě to zůstane velkým hazardováním s ISS.

milantos
milantos
3 let před
Odpovědět  Radim Pretsch

Pokud zatím proběhly veškeré korekce dráhy v pořádku a NAUKA směřuje tam, kam má, nemluvil bych o štěstí ani hazardu. Ale chápu, že bys neměl ve svých příspěvcích o čem psát a je potřeba psa bít, dokud to jde.

vik_tor
vik_tor
3 let před
Odpovědět  milantos

Nauka nakonec zadokovala v automatickem rezimu. Ta vyzva CUP byla jen aby se ekosmonauti pripravili…ale rucni rizeni nebylo potreba.

Viz https://twitter.com/Kosmo_Michal/status/1420773440534061062?s=20

Tedy pristani na prvni dobrou:)

Cateye
Cateye
3 let před
Odpovědět  Radim Pretsch

Prekvapuje mě, že vás překvapuje že se z připojení Nauky dělá věc zásadního vyznamu, když si na to vzápětí sám odpovíte.:) Ale jak píše kolega, kdo chce psa bíti…

vik_tor
vik_tor
3 let před
Odpovědět  Radim Pretsch

Davno pripojena by rozhodne nebyla. plan byl pripojeni 29.7 od sameho pocatku

Radim Pretsch
Radim Pretsch
3 let před
Odpovědět  vik_tor

Plán byl připojit ji v roce 2007. Dnešek je posledním z řady neplánovaných odkladů.

Eporedax
Eporedax
3 let před
Odpovědět  Radim Pretsch

Co napisete ted?
Jen aby takhle hladce zadokoval i zitra Starliner…

Radim Pretsch
Radim Pretsch
3 let před
Odpovědět  Eporedax

Pokud to má být výzva k reagování, pak jen zopakuju co jsem napsal. Bylo to štěstí.

Kurz selhal, museli použít neplánované ruční řízení. To, pokud jsem dobře sledoval diskuzi na Fóru Kosmonautixu, doposud nebylo pro tak velký modul použito.

A pro ostatní, já jsem hůl (já bych řekl věcné argumenty) nehledal. Primárně proto, že nemám nutkání psa bití. Doporučuji vám přečíst si mé články a následné diskuze pod nimi zde na Kosmonautixu. Ty věcně odrážejí můj názor na ruskou kosmonautiku.

Sekundárně proto, že argumenty pro mé obavy dodával Roskosmos sám bez vyžádání.

Problém některých diskutujících zde je, že upřednostňují emoce před fakty a diskuzi o faktech nahrazují debatou v osobní rovině.

Radoslav Karásek
Radoslav Karásek
3 let před
Odpovědět  Radim Pretsch

Štěstí? Pán kozmonaut odviedol neskutočný kus dobrej práce a vy to označíte za štěstí?

Radim Pretsch
Radim Pretsch
3 let před
Odpovědět  Radoslav Karásek

Nejen kosmonaut(i), ale celý tým, který na připojení Nauky pracoval. Vedle toho množství odvedené práce, které bylo mnohem víc než plánovali díky všem těm problémům, které Nauku provázely (nejen) po oddělení od 3. stupně, však měli opravdu velkou dávku štěstí.

Můj názor. A zkuste se prosím smířit s tím, že lidé mohou mít různé názory. Vím, že řada zde diskutujících (a p.Rogozin) považují let Nauky za zcela standardní a podle plánu. Fakta, která i zde zaznívala mě však přesvědčují o opaku. S tím nic nenadělám, ale na oponenty se nezlobím. Jen předkládám své závěry. Pokud vás popuzují nemusíte je číst, natož na ně reagovat. 😉

Cateye
Cateye
3 let před
Odpovědět  Radim Pretsch

To že systém Kurs selhal je jen vaše spekulace, neupravujte si realitu podle vaší kognitivní disonance. Už podle komunikace je pravděpodobnější že převzetí kontroly na manuál bylo v závěrečné fázi plánované…

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpovědět  Cateye

Faktem je, že Kurs měl během přeletové fáze problémy, ale ty se podařilo vyřešit. Úspěšné spojení je důkazem, že fungoval správně.

Radim Pretsch
Radim Pretsch
3 let před
Odpovědět  Cateye

Špatně jsem pochopil anglický překlad ruské tlumočnice vysílaný na NASA TV. Informace o selhání Kurzu byla mou chybou.

Vaše osobní invektivy považuji za Vaši střelbu do vlastní nohy. Váš příspěvek vypovídá víc o Vás než o mě. Ale těší mě, že jsem Vám dal možnost předvést se, jaký jste kabrňák v cizích slovech. Jen škoda, že se stydíte své dílo podepsat vlastním jménem.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpovědět  Radim Pretsch

Připojení bylo automatické, systém TORU použit nebyl: https://mobile.twitter.com/Kosmo_Michal/status/1420773440534061062

vik_tor
vik_tor
3 let před
Odpovědět  Radim Pretsch

Kurs neselhal. Kosmonauti rizeni nemuseli prevzit. Byli jen ridicimn strediskem vyzvani aby se pripravili. Vioz tweet pana Vaclavika https://twitter.com/Kosmo_Michal/status/1420773440534061062?s=20

HM
HM
3 let před
Odpovědět  Radim Pretsch

Předpokládám, že právě s vámi NASA konzultuje dokování ruských kosmických lodí k ISS a vždy čeká na váš posudek bezpečnosti operace. V případě Nauky zřejmě neuposlechli, to se někdy stává.

Vy jste ve zdejší dikusi vůbec zajímavý jev. Pan Majer velmi rád okřikuje každého, kdo se mu, uznávám, že mnohdy oprávněně, nelíbí, ale vás z nějakého důvodu nechává na pokoji. Raději už bez komentáře.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpovědět  HM

Nevšiml jsem si v tomto případě žádného přešlapu, na který bych měl konkrétně reagovat.

Radim Pretsch
Radim Pretsch
3 let před
Odpovědět  HM

Možná proto, že se držím tématu, k tématu přispívám fakty, která někdy doplňuji svými osobními postřehy, závěry a názory. Pod své názory se nemám problém podepsat, protože si za nimi stojím (ale nikomu je nevnucuji). Podle mě úplný základ slušné a korektní debaty (ale chápu, že s mými názory nesouzníte, drahý „HM“).

A rozhodně nemám potřebu vést diskuzi v osobní rovině (toto je světlá výjimka). Takže pokud jsou pro Vás mé příspěvky až tak emotivní a osobní, ignorujte mě. To Vám pomůže najít duševní klid a rovnováhu.

P.S. Váš předpoklad je mylný. NASA nemá potřebu se mnou cokoliv konzultovat a já ambice ji cokoliv doporučovat.

vik_tor
vik_tor
3 let před

Tak uz se nikdy nedovime kdo mluvil pravdu o moznosti druheho pokusu pripojeni. Nauka je pripojena k ISS na prvni dobrou

odie
odie
3 let před
Odpovědět  vik_tor

No ale byly to teda nervy. Oleg Novickij je pan kosmonaut, říct si je to špatný, musím jít do toho, zapnout TORU a sám to odřídit s tou kvalitou obrazu… klobouk dolů.

Radim
Radim
3 let před
Odpovědět  odie

V přenosu Roskosmosu bylo psáno, že se připojuje v automatickém režimu…
Žeby tím mysleli, že se Tora už bude používat automaticky? 😀

odie
odie
3 let před
Odpovědět  Radim

😀 … NASA TV má výhodu v tom, že nechávají znít komunikaci, a v jednu chvíli prostě Pjotr Dubrov zavelel „Oleg, pojďme přepnout na TORU“, cca v 8 metrech…

vik_tor
vik_tor
3 let před
Odpovědět  Radim

Podle rusu dosteal Oleg Novickij prikaz k prechodu na TORu z CUP

odie
odie
3 let před
Odpovědět  vik_tor

Áha, je fakt, že toho Pjotra jsem si trochu vymyslel… znělo mi to jako komunikace v rámci stanice, asi ne. Tak hlavně že to vyšlo.

Michal Václavík
Michal Václavík
3 let před
Odpovědět  vik_tor

Celé připojení bylo automaticky přes Kurs. Novickij byl upozorněn CUP aby se připravil na možnost přechodu na TORU.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpovědět  odie
Eporedax
Eporedax
3 let před
Odpovědět  vik_tor

Na to, ze nefungoval Kurs, motory a Roscosmos jen mlzil (podle nekterych), tak asi zazrak…
Jen pripomenu, ze vsechny Discovery mise, co letely na Atlasech, vcetne Perceverance, se do vesmiru dostaly diky ruskym motorum. Takze asi tolik k nulovemu prinosu Rusu soucasne kosmonautice…

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpovědět  Eporedax

Problém není v tom, že Rusové dodávají motory pro dvě z amerických raket. Problém je v tom, že jejich kosmický program intenzivně stagnuje už dlouhé roky. Vlastní meziplanetární sondu nemají desítky let. Vývoj lodi Orel nabral významné zpoždění. Rusové mají Sojuzy, všechna čest pro ně, ale jinak je to špatné. Na pomyslném žebříčku už je zcela jistě předběhla Čína a velmi pravděpodobně i ESA.

Hawk
Hawk
3 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Na to jak je na tom Rusko ekonomicky bidne to neni nejhorsi. Treba oproti ESA ma vlastni pilotovany system a sirsi paletu nosicu.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpovědět  Hawk

Pilotovaný systém má, to ano. jak jsem psal, na Sojuzy nemůžeme říct křivé slovo. Ale to je jediná výkladní skříň. Jinak ruská civilní kosmonautika strádá. Zmiňovaný počet nosných raket o ničem moc nevypovídá. Hlavní je, abyste měl pokrytí pro všechny kategorie nákladů, což ESA má. Mít více nosných raket pro jednu kategorii není příliš ekonomické.

Mrakoslap
Mrakoslap
3 let před
Odpovědět  Hawk

Letos má Rusko naplánováno přes 20 letů do kosmu. K dnešnímu dni USA 30 letů/1 selhání, Čína 24 letů/1 selhání, Rusko 12 letů/0 selhání, ESA 1 let/ 0 selhání ( Raketa Vega). Jinak Esa používá k vynášení vlastních nákladů často Sojuzy. Letos ještě Rusové chtějí k Nauce připojit modul Pričal (HUB), čímž by se mohla Nauka stát pŕípadně základním kamenen nové ruské stanice.
A letos nebo příští rok mají letět 2 mise Luna Glob-lander a orbiter.

Mimochodem skutečnost, že bylo automatické dokování Nauky zálohováno manuálním systémem Toru je u Rusů zcela standardní pustup a kosmonauti manuální ovládání trénují, aby mohli případně selhání automatiky vykrýt (vyplatilo se jim to u Miru). Podobně mají zabezpečeno i dokování Progresů.
Západní segment ISS řešil přistávání některých nákladních lodí jejich zachycením robotickou paží, protože automatické dokování neuměli…

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpovědět  Mrakoslap

Jen tři detaily:
1) Luna Glob byla přejmenována na Luna 25, aby se navázalo na tradici původního programu.
2) Vámi zmiňovaný orbiter asi má být Luna 26, ale její start je momentálně plánován cca na rok 2024.
3) Neřekl bych, že to ty lodě neuměly. Prostě to neumožňoval jejich dokovací port. Něco jiného je nějakou věc neumět a něco jiného je nemít k tomu možnost. Je to sice slovíčkaření, ale v tomto případě podstatné. Zvolený port měl zase velkou výhodu v podobě velkého průlezu, kterým se daly pronést i objemné náklady.

vik_tor
vik_tor
3 let před

Nauka je pripojea a to je skvela zprava. Ted jeste aby krome toho ze bude slouzit jako spaci misto pro tretiho ruskeho kosmonauta a ze v ni je pohodlnesi zachod a  dalsi vyroba kysliku a vody splnila i svuj hlavni cil. Aby v ni probihaly nejake zajimave vedecke experimenty. O tom jake by to mely byt totiz zatim nemohu nic najit

ldx
ldx
3 let před
Odpovědět  vik_tor

Celkem zbytečná ironie.
Jinak na tom videu je okamžik připojení kolem 50:30.
Celkem by mně zajímalo, co budou dělat s tím pohonným systémem, který tam stále je a ukázalo se, že stále problematický a jen částečně funkční. A jestli to může mít vliv na zamýšlené použití Nauky – jestli třeba plánovali, že bude možnost korigovat dráhu ISS místo Progresů atp.

Jozef M
Jozef M
3 let před
Odpovědět  vik_tor

Na oficiálnom webe Roskosmosu: Rozhovor z „riaditeľom pre vedu“ Roskozmosu o experimentoch na Nauke z 21.7. : https://www.roscosmos.ru/31952/. Ale je možné, že žiadnu vedu robiť nebudú a celé je to len PR. 😉

Tinukedaya
Tinukedaya
3 let před

Mezi 15:20 – 18:30 v zaznamu udelala Nauka takovej divokej premet. Sledoval jsem to v praci jenom tak na jedno oko a ta nezvykla „rychlost“ otoceni me docela vydesila! Ale vsechno to dobre dopadlo, takze super.

Josef Waters
Josef Waters
3 let před
Odpovědět  Tinukedaya

Díval jsem se teď na záznam a ukazovalo to skoro 3°/s ve dvou osách. Na takový kolos docela fofr. Moc „řízeně“, takhle v blízkosti stanice, to nevypadalo.

Tinukedaya
Tinukedaya
3 let před
Odpovědět  Josef Waters

Jojo, presne to me napadlo…

Invc
Invc
3 let před

Nauka se krátce po zadokování zbláznila a spustila motory. ISS skončila otočena o 45 stupňů…

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpovědět  Invc

Vše se pokusíme shrnout v nějakém článku. 😉

Radim Pretsch
Radim Pretsch
3 let před
Odpovědět  Invc

Pokud to nebylo plánované nebo lidská chyba, co přijde dál? Jaká překvapeni má ještě Nauka v záloze? Jak její přílet ovlivní ISS?

M.U.
M.U.
3 let před

Naštěstí problém byl včas vyřešen podle pana Michala Václavíka.

Radim Pretsch
Radim Pretsch
3 let před
Odpovědět  M.U.

Dokud není známa příčina a způsob jejího odstranění není možné mluvit o „vyřešení problému“.

Dost často tu zaznívá slovo „naštěstí“. Viz můj komentář výše…

Kamil
Kamil
3 let před

Takže Starliner zítra neletí? Je to kvůli počasí nebo problémům s Naukou?

M.U.
M.U.
3 let před
Odpovědět  Kamil

Uvidíme co k tomu doplnějí

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpovědět  Kamil

„The move allows the International Space Station team time to continue working checkouts of the newly arrived Roscosmos’ Nauka module and to ensure the station will be ready for Starliner’s arrival.“
Přesun dá týmům kolem ISS čas na pokračování kontrol nového ruského modulu Nauka a na zajištění, že ISS je připravena na přílet Starlineru.

Radim Pretsch
Radim Pretsch
3 let před
Odpovědět  Kamil

Nikdo nechce aby Nauka „spustila“ v okamžiku kdy se Starliner dotkne ISS.

Měl jsem za to, že přerušení přívodu paliva a okysličovadla je jedním z prvních operací po spojení. Kvůli bezpečnosti.

Snad je to jen další lidská chyba na straně Rusů. Jsem zvědavý na oficiální komentář.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpovědět  Radim Pretsch

Opakovat se to určitě nebude. Nauka při tomto nečekaném manévru údajně spálila všechny pohonné látky, které měla k dispozici.

Radim Pretsch
Radim Pretsch
3 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Tak to mají Rusové…jak se tomu jenom říká…štěstí? 😉

Richard Mrázek
Richard Mrázek
3 let před

Eporedax napsal:
29. 7. 2021 (15:32)
Co napisete ted?
Jen aby takhle hladce zadokoval i zitra Starliner…

….no, Starliner nikam neleti, kvuli poblaznenemu ruskemu modulu, na kterem neni „nominal“ vubec nic.
…a ted si predstavte, ze by se ty motory samovolne zapalily pri priblizovani tesne u stanice…
…Nauku odpojit, zahodit, na Roskosmos zapomenout… v dnesni dobe uz je to cisty hazard.

Radim Pretsch
Radim Pretsch
3 let před

Jak se postupně objevují detaily včerejší mimořádné situace ukazuje se, že Nauka přímo ohrozila ISS.

Motory spustily (jsem zvědavý na vyjádření proč) v momentě kdy probíhalo otevírání poklopu Nauky.
MCC vyhlásilo stav nouze.
Byla aktivována evakuace Dragonem. Ale spaliny jeho motorů by při případném odletu nevratně poškodily solární panely.
Rusové Nauku neovládali, museli čekat až spálí veškeré palivo.

Podle mě Rusové vůbec netušili v jakém stavu Nauka, a především její od začátku problematický pohonný systém, je. Čím je může překvapit a zaskočit, což se nakonec stalo.

Nauka u ISS byl hazard a že to ISS přežila byla jen otázka náhody-štěstí.

chlad
chlad
3 let před
Odpovědět  Radim Pretsch

Myslím, že političtí manipulátoři na tomto seriozním místě nemají co dělat. Např. taková sdělení, že Rusko vysílá do vesmíru trakače, šrot atd., jsou projevem poněkud mdlé mysli nebo nenávistného zaměření. Na složitém a jedinečném systému v kosmickém prostoru se po startu, který zatěžuje náklad přetížením a vibracemi se může stát komukoliv cokoliv.
K poslednímu „incidentu“: Dle oficiálního vyjádření oficiálních informátorů došlo softwarovou vinou k neplánovanému krátkodobému spuštění motorů Nauky a tím změně orientace ISS. Následně byla provedena zpětná korekce systémy modulu Zvezda. Toť vše, žádná katastrofa by se nekonala ani s limitovaným množstvím paliva v Nauce.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpovědět  chlad

Jde o to, že jde o poměrně závažnou chybu. Být to jediná chyba tohoto modulu, asi by se to dalo tolerovat. Ovšem Nauka v minulých letech, ale i posledních dnech zažila hned několik nestandardních situací. Ale věřím, ež teď už snad bude vše v pořádku.

chlad
chlad
3 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Máte pravdu, ale bohužel těch dezinformačních a mimo mísu vedených diskusních příspěvků bylo neobvykle mnoho, což velmi ztížilo jasný výklad problémů.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpovědět  chlad

Podle mého názoru celé věci neprospěl hlavně přístup oficiálních míst. Roskosmos jako takový aspoň dával aktualizace o úspěšných pokrocích a zlepšeních (byť o samotných problémech prakticky nepsal), ale Rogozin bohužel šířil čiré nepravdy jako že vše probíhá podle plánu.

ldx
ldx
3 let před
Odpovědět  chlad

Myslím, že bagatelizace a zlehčování není na místě. Jsou to prostě závažné problémy a Nauka podle mého názoru bude muset projít důkladnou kontrolou, aby byla zajištěna nadále bezpečnost celé stanice.

Radim Pretsch
Radim Pretsch
3 let před
Odpovědět  chlad

Btw. ad vaše „krátkodobé spuštění“ – trvalo 45 minut viz https://www.nasaspaceflight.com/2021/07/nauka-docking/

Tolik jen k vámi zmiňovaným „dezinrfomacím“.

trabis
trabis
3 let před
Odpovědět  chlad

K té katastrofě
-také bych řekl že část experimentů, (důvod proč tam ISS je) půjde do koše protože budou znehodnocené či přinejmenším neprůkazné/neopakovatelné.

-chyba tohoto typu katastrofa je, jak kdyby vám auto na parkovišti samo nastartovalo a samo odjelo když vystupujete a já doufám, že moje auto takovýto softwarový problém nemá. Díkybohu toto jen ke katastrofickým následkům nevedlo, ale škody to jistě napáchalo a můžeme jen doufat, že třeba namáhání stykovacích portů nepovede ke zkrácení životnosti stanice, byť jen z opatrnosti. Co zatím tušíme je, že naopak nečekaně a neplánovaně pomohlo, že Nauka drápáním korekčními motory hrobníkovi z lopaty si spálila více paliva a jeho dovyčerpáním při této krizi se problém sám vyřešil a kritická situace dál neeskalovala. Mohlo to být horší.

-ale už i já se ptám co bude dál, nedojde kvůli softwarové chybě k odtlakování, ke špatnému mixu atmosféry či třeba jen třeba k přehřátí a zahoření nějaké součástky? vypadá to že bude štěstí, když se objeví již jen běžné drobnosti – zatím bohužel to drobnosti nebyly.

– Faktem jez, že tento modul moc důvěry nevzbuzuje- tedy ani nadšení. Jedno, které ze zemí z ISS je.

Připomínám, zde na stránkách proběhla i velká kritika Boingu (americké strany), když se uvažovalo, že by chtěl zkusit zakotvit u ISS již při druhém letu, ačkoliv první let byl podobně nešťastně „podivuhodný“.

Map
Map
3 let před
Odpovědět  trabis

Podle https://www.nasaspaceflight.com/2021/07/nauka-docking/ byla maximální rotace 0,5 stupně za minutu, takže bych se o experimenty neobával.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpovědět  Map

Během dokování kosmických lodí se navíc experimenty většinou přerušují, protože s tím spojené vibrace narušují prostředí mikrogravitace. Ale i ten půl stupeň za sekundu by dokázal negativně ovlivnit některé probíhající experimenty.

Radim Pretsch
Radim Pretsch
3 let před
Odpovědět  chlad

Vážený „chlade“. Reagujete na můj příspěvek, který jste se ani nenamáhal přečíst. Nikde o „šrotu“ nic nepíši.

Přečtěte si prosím následující tweet jednoho z letových ředitelů NASA, který byl v daný okamžik ve službě. Tedy člověka navýsost povolaného. Na rozdíl ode mne. A pak se prosím alespoň zkuste zamyslet přinejmenším nad vašimi uvozovkami u slova „incident“.

Jeho příčinou opravdu pak nebylo „přetížení a vibrace“.

https://twitter.com/Explorer_Flight/status/1420872744271495168?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1420872744271495168%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fforum.kosmonautix.cz%2Fviewtopic.php%3Ft%3D1168start%3D400

Mrakoslap
Mrakoslap
3 let před
Odpovědět  Radim Pretsch

Přeložil jsem fragment článku A.Zaka z jeho webu russianspaceweb: Během několika hodin po zakotvení, v 11:45 Houstonského času, posádka ISS nahlásila neočekávané zážehy trysek na palubě Nauky, na které reagovaly zážehy trysek na servisním modulu Zvezda, očividně se snažící čelit změnám polohy způsobeným působení pohonného systému modulu Nauka. Alarm „ztráta řízení polohy“ zazněl na palubě stanice. Úhel odchylky ISS od normální polohy byl údajně 45 stupňů. Posádka dostala pokyn zavřít všechna okna, zřejmě aby zabránila kontaminaci jejich povrchů zplodinami nebo unikajícím pohonnýmo hmotami. Posádce bylo rovněž doporučeno zavřít poklop do modulu, který se v té době právě otevíral, poté, co již byl otevřen poklop Zvezdy. Řízení mise informovalo posádku, že stanice bude uvedena do „bezpečné konfigurace“, dokud nebude vyřešen problém se zážehem trysek.
Nejnovější údaje z řízení misí v Korolevu ukázaly, že v nízkotlakých nádržích zůstalo kolem 25o kilogramů pohonných hmot a část pohonných hmot, která nemohla být čerpána z přívodního potrubí, mohla být stále ve vysokotlakém systému. Tehdy inženýři údajně zvažovali odříznutí nádrží Nauky speciálními pyrotechnickými ventily „tak, jak jsou“, bez předchozího vypuštění nebezpečných chemikálií nebo odvzdušnění zbývajícího tlaku.
….
Mezitím vyšetřování náhodné aktivace trysek Nauky ukázalo, že software modulu buď nedokázal ukončit, nebo znovu aktivoval autonomní letový režim modulu poté, co přikotvil na stanici.

… omlouvám se, všechno překládat nebudu.
Zájemcům o stagnující ruskou kosmonautiku doporučuji výše uvedený web. Ušetří si spoustu zbytečných spekulací a emocí (pokud nejsou cílem).Sleduji ho již několik let a jeho informace se vždy ukázaly jako pravdivé.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpovědět  Mrakoslap

Zak je ve svém oboru špička a jeho informace jsou velmi cenné a důvěryhodné.

Michal Schnek
Michal Schnek
3 let před

Ak si dobre pamätám, tak to bola práve ruská strana, ktorá pred časom zdržiavala pripojenie prvého Crew Dragon-u z „obáv o bezpečnosť stanice“. To aj napriek tomu, že počas letu k stanici sa neobjavili ani zďaleka tak vážne problémy(popravde, okrem vynechávajúcej komunikácie s loďou tesne po zadokovaní si nespomínam na vôbec žiadne), ako pri module Nauka – nespustenie hlavného motoru, problémy so zisťovaním orientácie, problémy s automatickým dokovacím systémom. To sú pre modul, ktorý nie je samostatná loď na jednu misiu, ale budúca stála súčasť stanice dosť zásadné veci, či?
Áno, vďaka úsiliu ruských expertov na Zemi sa ich podarilo vyriešiť a Nauka „pristála“. Patrí im za to všetka česť ako aj za to, že dokázali vzhľadom na okolnosti nakoniec aj pristáť, dokonca s opraveným automatickým dokovaním. To im nikto neberie a ani tu v komentároch ani na fóre to nespochybňuje. Ale, najmä po (dúfajme, že aj) poslednom, no zároveň azda najvážnejšom probléme sú minimálne obavy o celú ISS a ostražitosť na mieste. Možno sa mýlim, ale nepamätám si, že by niekedy v minulosti čelila ISS tak vážnemu problému ako nečakané vychýlenie z orbity, nehovoriac o riziku, že pri prípadnej evakuácii by sa, zrejme nenávratne, poškodili solárne panely.

Zdá sa ale, že Nauke týmto nečakaným „manévrom“ celkom došlo palivo, takže (snáď) už palivový systém robiť problémy nebude, ale keď ešte zoberieme do úvahy aj len prednedávnom toľko diskutovaný prípad „predletovej kontroly cez sociálnu sieť“, tak sa trochu čudujem, prečo ostatné strany nevzniesli už voči priblíženiu Nauky námietky, minimálne, kým sa nepreverí všetko čo sa len zo Zeme preveriť dá. Tentoraz by na to však bol, na rozdiel od Crew Dragon-u, objektívny dôvod.

Ak by sa aj nakoniec ukázalo, že tá „pretlačovaná“ nemala následky, napríklad na už spomínanú životnosť, je zrejmé, že už aj tak na prasknutie napnutý rozvrh prác na stanici sa kvôli všetkým možným kontrolám bude musieť výrazne posúvať, prípadne aj redukovať. V takom prípade však treba mať na pamäti, že tie experimenty nie sú vôbec lacná záležitosť a vedci tu dolu na Zemi často obetujú roky na ich navrhnutie, zaradenie do niektorej z misií a následné vyslanie hore.

Neviem si predstaviť, že by sa niekto z nás, čo sa o vesmír a kozmonautiku zaujímajú, chcel dožiť nedobrovoľnej straty ISS, nie to ešte aj s ľuďmi na palube. Takže komentáre, ktoré poukazujú na (často dlhodobé) riziká a problémy, ktoré sa jednoducho stali a zároveň aj na dosť nepatričnú snahu o ich zahmlievanie zo strany vedenia(navyše nejde ani o prvý a dokonca ani o najabsurdnejší prípad) nie sú žiadnym preháňaním, či dokonca „rusofóbiou“, ako sa tu niektorí azda snažia podsúvať. Ide skôr, žiaľ, o pomerne triezve zhodnotenie faktov, udalostí a napokon aj celkovej situácie v ruskom civilnom vesmírnom programe, resp. v niektorých jeho zložkách za posledné roky a podľa mňa je asi dosť na mieste sa začať pýtať, kde to takýmto spôsobom skončí a kto, alebo čo na to doplatí.

A ako spomína už pisateľ vyššie, tento portál rozhodne nemá problém s kritikou len jednej „strany“.

Pajuc
Pajuc
3 let před
Odpovědět  Michal Schnek

Pěkné zhodnocení. A Radim má evidentně věštecké nadání. Jeho sýčkování, jak Nauka ohrozí ISS mi lezlo na na nervy, ale nakonec měl bohužel pravdu. 🙁
I když připojení Nauky neskončilo katastrofou, dopad na prováděné experimenty a harmonogram prací to má, takže zlehčování není na místě.

Radim Pretsch
Radim Pretsch
3 let před
Odpovědět  Pajuc

Pouze jsem roky sledoval přípravu Nauky (najdete zde i můj článek na toto téma) a ze znalosti alespoň některých faktů jsem si dovodil závěry.

Svými příspěvky jsem se jen snažil upozornit na jedno z možných nebezpečí letu Nauky, o kterém se tady moc nepsalo. Rozhodně ne sýčkovat nebo malovat čerta na zeď. Bohužel to nebezpečí nastalo, bohudík nemělo fatální následky.

Mrzí mě, že řada přispěvatelů nebyla schopna mé příspěvky hodnotit věcně, ale pouze emocemi, či dokonce ideologicky.

pave69
pave69
3 let před

Nakonec se Rusům ty dva problémy celkem pěkně vykompenzovaly. Mít Nauka víc paliva, mohla teď být Zvezda i Progress už bez paliva a ISS fungovat jako vesmírný kolotoč.

ldx
ldx
3 let před
Odpovědět  pave69

Hezky řečeno 🙂

https://kosmonautix.cz/2021/07/28/zive-nauka-prileta-k-iss/