Testy 3D vytištěných dílů raketového motoru

NASA navázala spolupráci s firmou Aerojet Rocketdyne, aby posunula vpřed technologie kovového 3D tisku a zlepšila možnosti jejich využití u raketových motorů na kapalné pohonné látky. Tyto motory by mohly najít uplatnění nejen u raket a lodí na oběžné dráze, ale i u přistávacích modulů. Tým RDT (Robotic Deposition Technology) z Marshallova střediska v Huntsville (stát Alabama) se věnuje návrhu a výrobě inovativních a lehkých spalovacích komor, trysek a vstřikovačů, které vznikají s využitím automatického robotického 3D tisku. Podle potřeby se používají různé metody – cold spray deposition, laser wire direct closeout, laser powder bed fusion, nebo laser powder directed energy deposition. Cílem tohoto snažení je rozvinout tyto procesy s využitím materiálů pro úsporu hmotnosti, aby bylo možné zhodnotit provozuschopnost, výkon a znovupoužitelnost při statických zážezích.

3D vytištěná spalovací komora před statickými zážehy.

3D vytištěná spalovací komora před statickými zážehy.
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Tým RDT nedávno provedl testovací statické zážehy své lehké spalovací komory a trysky. Další hardware pro tyto zkoušky obnášel vstřikovače a trysky z uhlíkových kompozitů, které byly předtím použity v rámci programu LLAMA (Long Life Additive Manufacturing Assembly). „Testy komory ALPACA (Advanced Lander Propulsion Additive Cold-spray Assembly) od týmu RDT probíhaly velmi hladce a prokázaly schopnosti nové technologie zástupcům NASA i průmyslovým partnerům,“ uvedl Thomas W. Teasley, inženýr z Marshallova střediska.

Hardware si posupně prošel osmi zážehy s celkovou dobou hoření 365,4 sekundy. Hlavní spalovací komora zažila při každém testu tlaky až 5,17 MPa, přičemž teplota spalin se podle výpočtů blížila 3 400 °C. Testovaly se také tři různé trysky z uhlíkových vláken navržené pro tah 31 kN – také ony prokázaly své schopnosti odolávat prostředí s extrémními podmínkami – změřená teplota dosahovala více než 2 200 °C. „Program RDT / ALPACA a spolupráce NASA s Aerojet Rocketdyne je dalším příkladem naší spolupráce a partnerství v rozvíjení technologií 3D tisku,“ uvedl Bryan Webb z firmy Aerojet Rocketdyne.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje informací:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/03192021-hfx3pics.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/alpaca_pre-test-silo.png

Print Friendly, PDF & Email
Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

Jeden komentář ke článku “Testy 3D vytištěných dílů raketového motoru”

  1. Jiny Honza napsal:

    Velká část motorů rakety Electron je vyráběná 3D tiskem. A Rocket Lab v tom rozhodně není sama. Je to už dneska „normální“ technologie zpracování kovů, stejně jako kování nebo tlakové lití.
    Ale vývoj a testování je samozřejmě vždycky ku prospěchu věci.

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.