sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

ESA

Evropa uzavřela smlouvu se společností Thales Alenia Space na vývoj digitálního dvojčete zemědělských systémů, které kombinují satelitní data a modelování plodin na podporu udržitelných a klimaticky odolných zemědělských postupů na celém kontinentu.

Booz Allen Hamilton

Technologická a konzultační firma Booz Allen Hamilton představila koncept mega-konstelace družic navržených tak, aby naplnily vizi vládní administrativy na komplexní protiraketový obranný štít na ochranu Spojených států, tzv. Golden Dome.

NG-22

V prohlášení z 26. března NASA uvedla, že modul Pressurized Cargo Module pro Cygnus, který měl letět s misí NG-22 k ISS, je poškozený a nebude použit pro tuto misi, která měla odstartovat v červnu.

Space Systems

Velitelství Space Systems oznámilo 27. března, že Rocket Lab a Stoke Space se připojí k Blue Origin, SpaceX a United Launch Alliance (ULA) v programu National Security Space Launch (NSSL) Phase 3 Lane 1.

CFO NASA

Bílý dům předložil Senátu 24. března nominaci Grega Autryho na pozici finančního ředitele agentury NASA. Autry byl nominován na pozici CFO NASA v červenci 2020, několik měsíců po odchodu Jeffa DeWita. Senát jeho nominaci tehdy neschválil.

Gravitics

Společnost Gravitics oznámila 26. března, že obdržela navýšení strategického financování, neboli STRATFI, ocenění od SpaceWERX, komerční složky Space Force, v hodnotě až 60 milionů dolarů.

Vulcan

Velitelství vesmírných systémů Space Forces oznámilo 26. března, že dokončilo dlouho očekávanou certifikaci rakety Vulcan po analýze dat ze dvou certifikačních startů rakety v lednu a říjnu 2024.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Druhá družice dostane prodlouženou službu

SpaceLogistics LLC, dceřiná společnost Northrop Grumman dokončila spojení MEV-2 (Mission Extension Vehicle-2) ke komerční komunikační družici Intelsat 10-02, která díky tomu bude moci poskytovat i nadále své služby. V současné době je Northrop Grumman jedinou firmou, která nabízí prodloužení aktivní služby družic a aktuální spojení je druhým případem, kdy byl systém MEV-2 využit. Jako první se do historie zapsal MEV-1, který se v únoru 2020 spojil s družicí Intelsat 901. V jeho případě došlo ke spojení s cílovou družicí nad geostacionární dráhou, ale MEV-2 se s Intelsat 10-02 spojila přímo na provozní geostacionární dráze.

Dnešní úspěšné spojení našeho druhého MEV znovu ukazuje spolehlivost, bezpečnost a užitečnost kosmické logistiky,“ říká Tom Wilson, viceprezident Northrop Grumman pro strategické kosmické systémy a také prezident SpaceLogistics LLC a dodává: „Úspěch této mise otevírá cestu ke druhé generaci našich servisních družic, která nabídne flexibilitu a přizpůsobivost jak pro komerční tak vládní provozovatele, což přinese úplně novou třídu misí.

Stavba družice MEV-2.
Stavba družice MEV-2.
Zdroj: https://www.northropgrumman.com/

MEV-2 poskytne družici Intelsat 10-02 pět let služby navíc – pak se odpojí a vydá se k jiné družici. Intelsat 10-02 zajišťuje distribuční služby klientům v Evropě, na Blízkém Východě, v Africe a Jižní Americe. Jedná se o klíčovou družici systému Intelsat-Telenor Satellite 1˚ West, který zajišťuje přenos více než 900 kanálů do zhruba 18 milionů domácností v Evropě. Telenor Satellite vlastní polovinu palubních Ku transpondérů, které nabízí pod označením THOR 10-02.

Intelsat už více než pět dekád vyšlapává inovace kosmických technologií. Jsme hrdí, že můžeme stát po boku Northrop Grumman při dnešní přelomové misi – historicky prvním spojení s komunikační družicí na geostacionární dráze,“ říká Mike DeMarco, vedoucí oddělení služeb firmy Intelsat a dodává: „Servis na oběžné dráze je pro Intelsat cenným prostředkem, který umožní rozšíření kvalitních služeb, které naši zákazníci očekávají. Technologie MEV od Northrop Grumman nám pomohla prodloužit službu dvou výkonných družic, zatímco zaměřujeme náš inovativní kapitál na další vývoj sítě Intelsat nové generace. Tato technologie je pro nás jednoznačně výhodná.

Projekt MEV je prvním článkem řady produktů firmy Norhrop Grumman, které mají poskytovat servisní služby na oběžné dráze. Po loňském ocenění robotické servisní mise agenturou DARPA se firma společně s touto agenturou zaměřuje na misi, která bude obnášet historicky první komerční robotickou servisní družici. Tato mise díky pokročilému využití robotiky rozšíří trh obsluhy komerčních i vládních družic. Projekt MRV (Mission Robotics Vehicle) by měl provádět opravy, rozšiřování, sestavování, detailní inspekce i přemístění klientských družic právě díky pokročilým robotickým systémům. Portfolio firmy dále obohatí balíčky MEPs (Mission Extension Pods), která využije všechny dosavadní zkušenosti. Jejím cílem je poskytnout prodloužení životnosti stárnoucím družicím. Družice MRV by měla tyto balíčky připojit na povrch družic a po jejím odletu se MEPs postarají o prodloužení služby. Firma zatím očekává start první družice MRV i balíčků MEPs na rok 2024.

Přeloženo z:
https://www.intelsat.com/

Zdroje obrázků:
https://www.intelsat.com/wp-content/uploads/2021/03/IS-10-02-from-MEV-2-1.png
https://www.northropgrumman.com/wp-content/uploads/MEV-2.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
10 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Ladinek
Ladinek
3 let před

Tohle je naprosto super! Jednou z toho urcite bude dobrej byznys. Diky za clanek

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  Ladinek

Rádo se stalo. Byla vždycky škoda, že jinak aktivní a funkční družice musela skončit, protože jí došly pohonné látky.

MilanV
MilanV
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

Souhlasím, tohle je skvělý počin. Doufám ale, že je to teprve začátek: pořád je to „jedna za jednu“, tj. na každé prodloužení jedné družice je potřeba celá nová družice až na geostacionární dráhu. Ano, může být levnější a lehčí než ta zachraňovaná, ale pořád je to jedna na jednu, což znamená nový start až od úrovně země, tj. drahá raketa. Držím jim palce, aby tu technologii vylepšili v následujících letech na opakovaně použitelné „remorkéry“. Pak to bude už úplná senzace, zvlášť pro všechny firmy mající trvale na oběžné dráze několik družic.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  MilanV

Není to úplně tak. MEV se spojí s cílovou družicí a několik let ji obsluhuje. Po této předem dohodnuté době se odpojí a může se vydat k jinému zákazníkovi, u kterého zase stráví několik let.

MilanV
MilanV
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

Děkuju za upřesnění, myslel jsem, že to teprve bude – v další generaci MEV. Takže další pokrok bude, až se prosadí standardní rozhraní na přečerpávání pohonných látek do družic, aby tam MEV nemusel trávit roky u jedné, ale mohl ji natankovat a hned přeletět k další. A takhle o těch samých několik let prodloužit životnost třeba pěti družicím…

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  MilanV

To by mohly vyřešit už právě ty MEPs, kterých může jedna družice vynést několik a obsloužit tak několik zákazníků.

Josif
Josif
3 let před

Díky za dobrou zprávu. Že už startovala MEV-2 mi úplně uniklo. doufám, že jim vyjdou i další plány.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  Josif

Ano, bylo to 15. 8. 2020 na Ariane 5 s družicemi Galaxy 30 a BSat 4b.

Kamil
Kamil
3 let před
Odpověď  Josif

Přesně na to samé jsem se chtěl taky zeptat, to mi v článku chybělo.
A ještě něco: jak velká je ta MEV-2? Jakým způsobem se s tou druhou družicí spojí? A dodává jí třeba i energii ze svých panelů nebo jen zajišťuje pohon?

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  Kamil

Zajišťuje pouze pohon a spojení probíhá trnem přes trysku hlavního motoru – viz video od MEV-1.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.