sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Druhá družice dostane prodlouženou službu

SpaceLogistics LLC, dceřiná společnost Northrop Grumman dokončila spojení MEV-2 (Mission Extension Vehicle-2) ke komerční komunikační družici Intelsat 10-02, která díky tomu bude moci poskytovat i nadále své služby. V současné době je Northrop Grumman jedinou firmou, která nabízí prodloužení aktivní služby družic a aktuální spojení je druhým případem, kdy byl systém MEV-2 využit. Jako první se do historie zapsal MEV-1, který se v únoru 2020 spojil s družicí Intelsat 901. V jeho případě došlo ke spojení s cílovou družicí nad geostacionární dráhou, ale MEV-2 se s Intelsat 10-02 spojila přímo na provozní geostacionární dráze.

Dnešní úspěšné spojení našeho druhého MEV znovu ukazuje spolehlivost, bezpečnost a užitečnost kosmické logistiky,“ říká Tom Wilson, viceprezident Northrop Grumman pro strategické kosmické systémy a také prezident SpaceLogistics LLC a dodává: „Úspěch této mise otevírá cestu ke druhé generaci našich servisních družic, která nabídne flexibilitu a přizpůsobivost jak pro komerční tak vládní provozovatele, což přinese úplně novou třídu misí.

Stavba družice MEV-2.
Stavba družice MEV-2.
Zdroj: https://www.northropgrumman.com/

MEV-2 poskytne družici Intelsat 10-02 pět let služby navíc – pak se odpojí a vydá se k jiné družici. Intelsat 10-02 zajišťuje distribuční služby klientům v Evropě, na Blízkém Východě, v Africe a Jižní Americe. Jedná se o klíčovou družici systému Intelsat-Telenor Satellite 1˚ West, který zajišťuje přenos více než 900 kanálů do zhruba 18 milionů domácností v Evropě. Telenor Satellite vlastní polovinu palubních Ku transpondérů, které nabízí pod označením THOR 10-02.

Intelsat už více než pět dekád vyšlapává inovace kosmických technologií. Jsme hrdí, že můžeme stát po boku Northrop Grumman při dnešní přelomové misi – historicky prvním spojení s komunikační družicí na geostacionární dráze,“ říká Mike DeMarco, vedoucí oddělení služeb firmy Intelsat a dodává: „Servis na oběžné dráze je pro Intelsat cenným prostředkem, který umožní rozšíření kvalitních služeb, které naši zákazníci očekávají. Technologie MEV od Northrop Grumman nám pomohla prodloužit službu dvou výkonných družic, zatímco zaměřujeme náš inovativní kapitál na další vývoj sítě Intelsat nové generace. Tato technologie je pro nás jednoznačně výhodná.

Projekt MEV je prvním článkem řady produktů firmy Norhrop Grumman, které mají poskytovat servisní služby na oběžné dráze. Po loňském ocenění robotické servisní mise agenturou DARPA se firma společně s touto agenturou zaměřuje na misi, která bude obnášet historicky první komerční robotickou servisní družici. Tato mise díky pokročilému využití robotiky rozšíří trh obsluhy komerčních i vládních družic. Projekt MRV (Mission Robotics Vehicle) by měl provádět opravy, rozšiřování, sestavování, detailní inspekce i přemístění klientských družic právě díky pokročilým robotickým systémům. Portfolio firmy dále obohatí balíčky MEPs (Mission Extension Pods), která využije všechny dosavadní zkušenosti. Jejím cílem je poskytnout prodloužení životnosti stárnoucím družicím. Družice MRV by měla tyto balíčky připojit na povrch družic a po jejím odletu se MEPs postarají o prodloužení služby. Firma zatím očekává start první družice MRV i balíčků MEPs na rok 2024.

Přeloženo z:
https://www.intelsat.com/

Zdroje obrázků:
https://www.intelsat.com/wp-content/uploads/2021/03/IS-10-02-from-MEV-2-1.png
https://www.northropgrumman.com/wp-content/uploads/MEV-2.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
10 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Ladinek
Ladinek
3 let před

Tohle je naprosto super! Jednou z toho urcite bude dobrej byznys. Diky za clanek

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpovědět  Ladinek

Rádo se stalo. Byla vždycky škoda, že jinak aktivní a funkční družice musela skončit, protože jí došly pohonné látky.

MilanV
MilanV
3 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Souhlasím, tohle je skvělý počin. Doufám ale, že je to teprve začátek: pořád je to „jedna za jednu“, tj. na každé prodloužení jedné družice je potřeba celá nová družice až na geostacionární dráhu. Ano, může být levnější a lehčí než ta zachraňovaná, ale pořád je to jedna na jednu, což znamená nový start až od úrovně země, tj. drahá raketa. Držím jim palce, aby tu technologii vylepšili v následujících letech na opakovaně použitelné „remorkéry“. Pak to bude už úplná senzace, zvlášť pro všechny firmy mající trvale na oběžné dráze několik družic.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpovědět  MilanV

Není to úplně tak. MEV se spojí s cílovou družicí a několik let ji obsluhuje. Po této předem dohodnuté době se odpojí a může se vydat k jinému zákazníkovi, u kterého zase stráví několik let.

MilanV
MilanV
3 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Děkuju za upřesnění, myslel jsem, že to teprve bude – v další generaci MEV. Takže další pokrok bude, až se prosadí standardní rozhraní na přečerpávání pohonných látek do družic, aby tam MEV nemusel trávit roky u jedné, ale mohl ji natankovat a hned přeletět k další. A takhle o těch samých několik let prodloužit životnost třeba pěti družicím…

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpovědět  MilanV

To by mohly vyřešit už právě ty MEPs, kterých může jedna družice vynést několik a obsloužit tak několik zákazníků.

Josif
Josif
3 let před

Díky za dobrou zprávu. Že už startovala MEV-2 mi úplně uniklo. doufám, že jim vyjdou i další plány.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpovědět  Josif

Ano, bylo to 15. 8. 2020 na Ariane 5 s družicemi Galaxy 30 a BSat 4b.

Kamil
Kamil
3 let před
Odpovědět  Josif

Přesně na to samé jsem se chtěl taky zeptat, to mi v článku chybělo.
A ještě něco: jak velká je ta MEV-2? Jakým způsobem se s tou druhou družicí spojí? A dodává jí třeba i energii ze svých panelů nebo jen zajišťuje pohon?

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpovědět  Kamil

Zajišťuje pouze pohon a spojení probíhá trnem přes trysku hlavního motoru – viz video od MEV-1.

https://kosmonautix.cz/2021/04/13/druha-druzice-dostane-prodlouzenou-sluzbu/