sociální sítě

Přímé přenosy

Atlas V (Starliner 1)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Tory Bruno

Tory Bruno, který nedávno odstoupil z funkce generálního ředitele společnosti United Launch Alliance, se připojuje ke společnosti Blue Origin jako vedoucí nové divize národní bezpečnosti.

ESA

Evropská kosmická agentura oznámila plány na nábor přibližně 520 nových zaměstnanců počínaje rokem 2026, a to na základě rozhodnutí schválených na 342. zasedání Rady ESA začátkem tohoto měsíce.

BlueBird

Indická raketa LVM3 vynesla 23. prosince družici BlueBird nové generace společnosti AST SpaceMobile s přímým přenosem do vesmíru. Zahájila tím tak sérii vynášení dalších desítek kusů těchto družic.

Innospace

Jihokorejský startup Innospace oznámil, že se v první polovině roku 2026 pokusí o druhý start své rakety Hanbit-Nano. První let rakety skončil výbuchem krátce po startu 22. prosince.

Desert Works Propulsion

Společnost Desert Works Propulsion (DWP) dnes oznámila rozšíření svých domácích vývojových a testovacích kapacit pro elektrické pohony s cílem reagovat na rostoucí poptávku po pokročilé mobilitě ve vesmíru v odvětvích národní bezpečnosti a komerčního vesmíru.

CACI International

Společnost CACI International 22. prosince oznámila, že hotovostní transakci v hodnotě 2,6 miliardy dolarů získává společnost ARKA Group, která se zabývá vesmírnými technologiemi. Společnost tak rozšiřuje svou působnost v oblasti vesmírných senzorických a zpravodajských systémů.

Dlouhý pochod 12A

První start čínské opakovaně použitelné rakety Dlouhý pochod 12A dosáhl v pondělí večer oběžné dráhy. První stupeň měl po oddělení provést návrat do atmosféry a přistání. Pokus o přistání se však nedařil.

Selhání rakety H3

Dnešní start s družicí QZS-5 skončil neúspěšně vlivem problémů s horním stupněm. Jeho první zážeh trval o 27 sekund déle s nižším tlakem, druhý zážeh začal o 25 sekund později než měl a namísto 260 sekund trval sotva sekundu. Družice i s horním stupněm tak zůstaly na LEO.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Testy přistávacího lidaru

Když chcete fotit něco ve tmě, sáhnete po blesku, který osvítí scénu a umožní aparátu zachytit kvalitní snímek. Dnes bude řeč o podobné technologii, která má sloužit k bezpečnějšímu a přesnějšímu přistávání na Měsíci, ale i jiných planetách včetně návratu na Zemi. Výzkumníci z Langleyho výzkumného střediska ve městě Hampton (stát Virginia) navázali spolupráci s firmou Blue Origin, aby otestovali technologii zábleskového lidaru. Ke zkouškám se použila ikonická příhradová konstrukce na Langleyho středisku přezdívaná gantry. Testy byly součástí partnerství v rámci programu Tipping Point, který podporuje ředitelství kosmických technologických misí. Úkolem zkoušek byl soubor technologií pro přistání na Měsíci, který by se dal využít v rámci programu Artemis.

Vlevo princip klasického skenovacího lidaru, vpravo flash lidaru.
Vlevo princip klasického skenovacího lidaru, vpravo flash lidaru.
Zdroj: http://asc3d.com/

Zábleskový lidar (viz náš starší článek) alias anglicky flash lidar vytváří digitální výškovou mapu s použitím laseru, který má běžně průměr sotva jako propiska – zde je však místo toho rozptýlen do úhlu 10 – 15 stupňů, aby „osvětlil“ část terénu. Senzorem je pak pole pixelů a každý pixel pokrývá malou část „osvětleného“ terénu. Když laser uvolní světelný puls, rozptýlené paprsky se odrazí od povrchu a dorazí k senzorům.

3D snímky ze zábleskového lidaru umožňují identifikovat bezpečnou přistávací oblast v lokalitě o velikosti fotbalového hřiště,“ popisuje Byron Meadows, inženýr laserových systémů a projektový manažer zábleskového lidaru z Langleyho střediska a pokračuje: „Landery mohou mít těžiště docela vysoko a k převrácení nepotřebují mnoho. Takže přistání jednou nohou v kráteru nebo na balvanu je věc, které se chcete vyhnout. A pokud bychom chtěli přistát na saturnově měsíci Titanu, tak tam je zase taková oblačnost, že někdy nemusíte do poslední chvíle vidět terén.

Koš s lidarem se na gantry zvedal a spouštěl vstříc simulovanému lunárnímu povrchu.
Koš s lidarem se na gantry zvedal a spouštěl vstříc simulovanému lunárnímu povrchu.
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Partnerství s Blue Origin navazuje na projekt ALHAT, kde se společně testovaly první verze navigačního Dopplerovského lidaru a zábleskového lidaru. Během vývoje této technologie se ukázalo, že dostupné systémy nemají potřebné rozlišení  ke zmapování velké oblasti z dost velké výšky. A právě nyní vstoupily na scénu algoritmy pro superrozlišení vyvinuté agenturou NASA. „Sítnice ve vašem oku je jako projekční plátno, ale z oka vychází zrakový nerv, takže technicky vzato máte ve svém oku slepou skvrnu, která je v každé sledované scéně – vy ji však nevidíte, protože Vaše oči kmitají a mozek tuto mezeru dokáže vyplnit,“ vysvětluje Meadows a pokračuje: „Tohle v podstatě dělá naše superrozlišení. Využívá pohybu zařízení a zaplňuje mezery v měřeních, čímž se získá více detailů.

Dosavadní zkoušky na Langleyho středisku spojily komerčně dostupný hardware s algoritmy z NASA. Pod příhradovou konstrukci byly umístěny simulované objekty s různou výškou, které od sebe byly různě daleko, což simulovalo lunární povrch. Lidar seděl v koši, který byl zvedán a spouštěn pomocí navijáku na vrcholu příhradové konstrukce – tím se simuloval sestup během přistání. „Byla to jednoduchá zkouška, ale pohled na celé pole s použitím polorealistické přistávací oblasti nám dal skvělá data,“ říká Meadows a dodává: „Gantry je prostě neuvěřitelně unikátní zařízení s dlouhou historií, které se používalo pro různé účely včetně zlepšení přistávacích technologií.

Navigační Dopplerovský lidar tvoří konstrukce obsahující elektro-optické a elektronické součástky a optickou hlavu se třemi teleskopy. Zdroj:
Navigační Dopplerovský lidar tvoří konstrukce obsahující elektro-optické a elektronické součástky a optickou hlavu se třemi teleskopy.
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Zábleskový lidar a navigační Dopplerovský lidar mohou perfektně spolupracovat při budoucích misích, aby bylo zajištěno bezpečné a přesné přistání astronautů i robotických misí. „Tyto systémy se navzájem skvěle doplňují. Navigační Dopplerovský lidar dává údaje o rychlosti a pozici, zatímco zábleskový lidar je v podstatě 3D videokamera, která sleduje terén, do kterého lander klesá,“ popisuje Farzin Amzajerdian, který je hlavním vědeckým pracovníkem obou projektů na Langleyho středisku a dodává: „Vyhledává rizikové oblasti pod sebou, vytváří mapy a algoritmy pak mohou určit, kde je nejlepší místo pro přistání. Jakmile máte určené místo přistání, potřebujete navigační Dopplerovský lidar, abyste tam dokázali přesně přistát. Společně jde o mocný systém.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/…/lrc-2020-1120-h1_p_boddl-tpflashlidar-00094.jpg
http://asc3d.com/wp-content/uploads/2020/01/Flash-LIDAR-Diagram.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/gantry_test_1_copy.jpg
https://www.nasa.gov/…/thumbnails/image/splice_web_image_1_final.jpg

Rubrika:

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
3 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Smurfiik
Smurfiik
4 let před

Dobrý den,

nevíte jaká je konkrétně role Blue Origin?

Děkuju

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Smurfiik

Hezký den, Blue Origin tuto technologii rozvíjí pro využití na svém lunárním landeru.

Smurfiik
Smurfiik
4 let před
Odpověď  Dušan Majer

děkuju za upřesnění

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.