Dohoda o modernizaci evropského kosmodromu

Pohled na kosmodrom v Kourou získaný družicí Sentinel-2A 6. března 2017. Přibližně 15 kilometrů severozápadně od hlavního města lze v levém horním rohu obrázku vidět prostory evropského kosmodromu. Družice Sentinel-2A byla vypuštěna v noci ze 6. na 7. března 2017 spolu se svým „dvojčetem“, družicí Sentinel-2B.

Evropská brána do kosmického prostoru má zajištěnou budoucnost. Evropská agentura ESA a Francouzská kosmická agentura CNES totiž koncem roku 2020 uzavřely dohodu, která se týká provozu, ale také postupné modernizace kosmodromu CSG (Centre Spatial Guyanais) ve Francouzské Guyaně. Dohoda, která potvrzuje, že se na údržbě, provozu a modernizaci kosmodromu bude podílet Evropská kosmická agentura, platí do roku 2024. Na setkání rady ESA 16. prosince byl totiž podepsán dokument: „Údržba vzletového kosmického střediska v Guyaně v provozním stavu pro období 2020–24, včetně obnovovacích činností základních systémů“. Za ESA dokument podepsal její ředitel, Jan Wörner, za agenturu CNES pak její prezident, Jean-Yves Le Gall.

Podepsaný kontrakt navazuje na dohodu uzavřenou před více než rokem na jednání Space19+ ohledně financování evropského kosmodromu. ESA díky aktuálnímu kontraktu získá možnost:

  • přispívat k udržování bezpečného a funkčního vybavení evropského kosmodromu, včetně činností na něm, což ESA dělá již od roku 1975.
  • dále investovat do modernizace obslužných systémů kosmodromu a snížit opakující se provozní náklady.
Podepsaná dohoda o provozu a modernizaci evropského kosmodromu ve Francouzské Guyaně.

Podepsaná dohoda o provozu a modernizaci evropského kosmodromu ve Francouzské Guyaně.
Zdroj: https://www.esa.int/

Pojmem obsluha kosmodromu se rozumí zařízení a služby uvnitř kosmodromu i mimo něj, které jsou nezbytné pro startovní kampaň včetně zabezpečení prostoru a zajištění bezpečnosti práce.

Momentálně jsou v provozu tři evropské rakety – Ariane 5, Sojuz a Vega. Blížící se nástup nových raket Vega-C a Ariane 6 na kosmodrom CSG je příležitostí k reorganizaci a obnovení obsluhy kosmodromu, aby se tyto nové funkce co nejlépe přizpůsobily požadavkům nových misí, umožnily rozšiřovat areál a vylepšily dostupnost služeb. Tato vylepšení mají zajistit dostupnost a cenovou výhodnost těchto zařízení. Pamatuje se ale také na přepracování některých systémů, jejichž životnost se chýlí ke konci – jde třeba o síť podzemních rozvodů vody a klimatizace, ale i o povrchovou síť silnic. Tyto činnosti proběhnou v rámci programu obnovovacích činností základních systémů.

Technické středisko kosmodromu CSG v Jižní Americe.

Technické středisko kosmodromu CSG v Jižní Americe.
Zdroj: https://www.esa.int/

Aby mohlo být možné dosáhnout lepší flexibility a především snížení finančních nákladů, je potřeba provést základní restrukturalizaci provozního konceptu celého kosmodromu. Tento volně definovaný úkol má být dosažen například stavbou nového střediska pro řízení misí a centrální dohled. Toto středisko se má používat k dálkovému řízení a sledování prostoru kosmodromu. Provozní činnosti navíc mají v hojné míře využívat automatizaci a umělou inteligenci všude, kde to jen půjde.

Agentury ESA a CNES také mají zájem snížit finanční náklady, které jsou vynakládány na zajištění elektrické energie k provozu kosmodromu. Cílem je snížit závislost areálu na rozvodné síti Francouzské Guyany. Agentury toho chtějí dosáhnout přechodem k obnovitelným (tzv. zeleným) zdrojům elektřiny přímo na kosmodromu. Podle dosavadních analýz by tyto vlastní zdroje energie měly na konci roku 2025 pokrývat až 90% elektrické energie, která se na kosmodromu spotřebuje.

Umělecká představa areálu pro využití biomasy na kosmodromu CSG.

Umělecká představa areálu pro využití biomasy na kosmodromu CSG.
Zdroj: https://www.esa.int/

Díky těmto změnám se má evropský kosmodrom v Jižní Americe stát čistším prostředím a zároveň by měly výrazně klesnout i provozní náklady. „Role Evropské kosmické agentury v procesu údržby a modernizace evropského kosmodromu je nezbytná pro zajištění přístupu do kosmického prostoru pro všechny zákazníky a především pro mise evropských institucí. Současně se ESA také snaží být aktivní při změnách, které mají zajistit, aby byl provoz kosmodromu udržitelný,“ říká Daniel Neuenschwander, ředitel oddělení kosmické dopravy Evropské kosmické agentury.

Přeloženo z:
https://www.esa.int/

Zdroje obrázků:
https://www.dlr.de/…blob=normal&v=12__ifc1920w
https://www.esa.int/…/ESA_and_CNES_sign_contract_to_maintain_and_modernise_Spaceport.jpg
https://www.esa.int/…/Technical_centre_at_Europe_s_Spaceport.jpg
https://www.esa.int/…/Biomass_plant_planned_at_Europe_s_Spaceport.png

Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

7 komentářů ke článku “Dohoda o modernizaci evropského kosmodromu”

  1. Ivo napsal:

    Tak vidíte, já jsem si vždy naivně myslel, že Sojuz je poctivá Ruská raketa a teď vidím jak moc jsem se mýlil. Je škoda, že se o této raketě všude píše, že ji vymysleli a vyrábí Rusko.

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.