sociální sítě

Přímé přenosy

Atlas V (Starliner 1)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

ESA

Evropská kosmická agentura oznámila plány na nábor přibližně 520 nových zaměstnanců počínaje rokem 2026, a to na základě rozhodnutí schválených na 342. zasedání Rady ESA začátkem tohoto měsíce.

BlueBird

Indická raketa LVM3 vynesla 23. prosince družici BlueBird nové generace společnosti AST SpaceMobile s přímým přenosem do vesmíru. Zahájila tím tak sérii vynášení dalších desítek kusů těchto družic.

Innospace

Jihokorejský startup Innospace oznámil, že se v první polovině roku 2026 pokusí o druhý start své rakety Hanbit-Nano. První let rakety skončil výbuchem krátce po startu 22. prosince.

Desert Works Propulsion

Společnost Desert Works Propulsion (DWP) dnes oznámila rozšíření svých domácích vývojových a testovacích kapacit pro elektrické pohony s cílem reagovat na rostoucí poptávku po pokročilé mobilitě ve vesmíru v odvětvích národní bezpečnosti a komerčního vesmíru.

CACI International

Společnost CACI International 22. prosince oznámila, že hotovostní transakci v hodnotě 2,6 miliardy dolarů získává společnost ARKA Group, která se zabývá vesmírnými technologiemi. Společnost tak rozšiřuje svou působnost v oblasti vesmírných senzorických a zpravodajských systémů.

Dlouhý pochod 12A

První start čínské opakovaně použitelné rakety Dlouhý pochod 12A dosáhl v pondělí večer oběžné dráhy. První stupeň měl po oddělení provést návrat do atmosféry a přistání. Pokus o přistání se však nedařil.

Selhání rakety H3

Dnešní start s družicí QZS-5 skončil neúspěšně vlivem problémů s horním stupněm. Jeho první zážeh trval o 27 sekund déle s nižším tlakem, druhý zážeh začal o 25 sekund později než měl a namísto 260 sekund trval sotva sekundu. Družice i s horním stupněm tak zůstaly na LEO.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Zkouška malého vozítka pro Měsíc

Výzkumníci z Kennedyho střediska na Floridě nedávno vložili malé robotické vozítko do 120 tun těžké komory naplněné prachem a kameny, které simulují lunární regolit. Čtyřkolové vozítko CubeRover přejíždělo přes duny tvořené ostrým prachem, otáčelo se na místě a zkoušelo jezdit nahoru a dolů po prudkém svahu, který byl vytvořen v laboratoři GMRO (Granular Mechanics and Regolith Operations). Celkově vozítko provedlo více než 150 testů mobility. Tvůrce roveru, firma Astrobotic Technology z Pittsburghu spolupracovala s týmem Swamp Works z Kennedyho střediska. Spolupráce se zaměřila především na manévrovatelnost vozítka a to, jak zajistit správné fungování senzorů, motorů a dalších systémů v prašném prostředí.

NASA se snaží podporovat komerční vývoj těchto malých vozítek – podobně jako u CubeSatů, jejichž malá standardizovaná velikost umožňuje vědcům a studentům vytvářet a vypouštět levné družice. Stejně jako v případě CubeSatů se vytváří standardizované parametry návrhů vozítek široké možnosti k provádění široké škály úkolů – od vědy a průzkumu až po komerční činnosti na Měsíci.

CubeRover na vizualizaci z roku 2019.
CubeRover na vizualizaci z roku 2019.
Zdroj: https://www.astrobotic.com/

„CubeRovery jsou lehké – váží jen okolo 4 kilogramů. Relativně nízké jsou i náklady na jejich vývoj a vypuštění. Tím se dramaticky sníží cena na jejich přípravu a realizaci. CubeRovery jsou perfektní platformou pro mise, které mají ověřovat nové technologie,“ říká Mike Provenzano ředitel firmy Astrobotic pro planetární mobilitu. Samotný koncept malých vozítek firmy Astrobotic začal před více než deseti lety, když se NASA rozhodla, že tuto myšlenku finančně podpoří v rámci programu SBIR/STTR (Small Business Innovation Research/Small Business Technology Transfer). Úkolem tohoto programu je financovat výzkum, vývoj a ukázky inovativních technologií, které splňují potřeby agentur a také mají velký potenciál pro úspěšné komerční využití.

Komerční vývoj malých vozítek umožňuje inženýrům, podnikatelům a vědcům otestovat inovativní a někdy třeba i riskantní koncepty nejprve na Zemi a jednou i na Měsíci. CubeRovery budou těmi prvními, které otestují různé nové možnosti – třeba dobíjení palubních akumulátorů z centrálního distribučního zařízení v prostředí regolitu, ale také opravování zařízení na povrchu, případně zajištění infrastruktury pro lokální komunikační síť.

A.J. Nick z Kennedyho střediska dohlíží na zkoušky vozítka CubeRover.
A.J. Nick z Kennedyho střediska dohlíží na zkoušky vozítka CubeRover.
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Je úžasné poskytnout logistickou podporu aktuálnímu testování CubeRoveru od firmy Astrobotic,“ uvedl Jim Mantovani, hlavní vědecký pracovník laboratoře GMRO a vedoucí projektu CubeRover na Kennedyho středisku a dodává: „Je pokaždé skvělé, když NASA a soukromá firma spolupracují na vylepšování technologií. Těším se na to, až uvidím tyhle komerční rovery pracovat na Měsíci.“ Zmíněný program SBIR/STTR se zaměřuje na široké pole technologií – obecně se dá říct, že vyzývá manažery malých firem a startupů, aby předkládali návrhy technologických řešení. Proces oceňování na základě soutěže stimuluje průzkum, vývoj a inovace v mnoha fázích.

NASA se spoléhá na různorodou skupinu partnerů a také zdrojů, z nichž každý se vzájemně doplňuje,“ popisuje Michael Vinje, manažer pro malé firmy z Exploration Research and Technology Office na Kennedyho středisku a dodává: „Některé práce děláme výhradně s univerzitními laboratořemi, zatímco jiné se provádějí spíše s průmyslovými partnery z oboru.“ K dopilování a doladění pokročilejších technologií používá ředitelství NASA pro technologie kosmických misí program Tipping Point, ve kterém se spojují zdroje NASA s podílem průmyslových firem, čímž ve výsledku ušetří daňoví poplatníci. V září 2019 agentura ocenila firmu Astrobotic zařazením do programu Tipping Point, aby se CubeRovery doladily pro použití na Měsíci. Firma Astrobotic využije získané znalosti získané z testů především pro vylepšení návrhu kol. Firma očekává, že po dodatečných testech by mohly být CubeRovery kvalifikovány pro let v roce 2022.

Na simulovaném povrchu Měsíce se potkal malý rover CubeRover s větším vozítkem RASSOR ( Regolith Advanced Surface Systems Operations Robot), který testuje těžbu lunárního regolitu.
Na simulovaném povrchu Měsíce se potkal malý rover CubeRover s větším vozítkem RASSOR ( Regolith Advanced Surface Systems Operations Robot), který testuje těžbu lunárního regolitu.
Zdroj: https://www.nasa.gov/

V rámci programu Artemis chce NASA pravidelně posílat na měsíční povrch desítky vědeckých experimentů a technologických demonstrátorů – to by mělo začít už v roce 2021. Agentura také stále prohlašuje, že počínaje rokem 2024 se lidé vrátí na Měsíc a každý další rok proběhne jedna pilotovaná lunární mise. NASA již vybrala 14 firem, které se mají ucházet o robotické dodávky nákladu prostřednictvím programu CLPS (Commercial Lunar Payload Services). Kromě nákladu od NASA bude možné dostat na povrch Měsíce komerční i akademické přístroje včetně malých vozítek.

Program CLPS začne dopravou malých vozítek a dalších drobnějších nákladů, ale postupem času se počítá i s posíláním větších nákladů jako je třeba vozítko VIPER (Volatiles Investigating Polar Exploration Rover), které se má k jižnímu pólu Měsíce vydat koncem roku 2023. Pohyblivá sonda bude mít za úkol pátrat po vodě a na Měsíc se dostane pomocí landeru Griffin od firmy Astrobotic. I díky tomuto výzkumu se tak NASA o krok přiblíží k vytvoření udržitelné a dlouhodobé přítomnosti lidí na povrchu Měsíce, zatímco bude probíhat příprava na výpravu k Marsu a třeba i někam dál.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/cuberover_test.jpg
https://www.astrobotic.com/system/news/cuberover-2019.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/cuberover_regolith_bin.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/cuberover_with_rassor.jpg

Rubrika:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
4 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Hawk
Hawk
4 let před

Vyziti vozitek pro tezbu ci pripravu lunarni zakladny by bylo vhodne zkombinovat s automatickou zakladnou( energeticka zakladna,“vyhrivane depo“), pak by rover nutne nemusel mit na sobe solarni panely, ale stacil by akumulator, a tez pro „preziti“ behem lunarni noci.

Michal Andrej
Michal Andrej
4 let před

Takže stále držia rok 2024. Ak sa podarí Artemis1 v 2021, tak by sa to nakoniec mohlo aj podariť.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Michal Andrej

Čekám odklad (zreálnění termínů), až nastoupí nový prezident. NASA musí uvádět ve svých dokumentech rok 24, protože to dostala za úkol od prezidenta.

Jiří Hošek
4 let před
Odpověď  Michal Andrej

Vaše úvaha je jen o připravenosti SLS a Orionu pro Artemis III. Oba jsou ve fázi výroby. Jinou věcí je připravenost lunárního landeru, kde právě skončila fáze formulace a začne fáze vývoje. Nastavené procesy rozhodování v NASA ani úroveň financování však nepodporují rychlost nezbytnou pro dosažení časové osy přistání na Měsíci v roce 2024.

V polovině prosince 2020 NASA provedla přezkum Continuation Review všech tří návrhů pilotovaných lunárních landerů. Tento přezkum kontinuity byl přezkumem návrhů z hlediska realizovatelnosti a je podkladem pro redukci současných tří uchazečů o dodavatele landeru, ke které má dojít v únoru 2021. Continuation Review odpovídá v úrovni vyspělosti předběžnému přezkumu návrhu PDR. Pro porovnání, PDR lunárního modulu Apolla byl v září 1963, tedy necelých šest let před prvním pilotovaným přistáním na Měsíci.

Více informací bude uvolněno 13. a 14. ledna na společném zasedání Výboru NASA pro pilotovaný průzkum a provoz a Vědeckého výboru. Informace ze zasedání vydáme v podobě článku (pravděpodobně jako lednový díl seriálu Gateway).

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.