sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ŽIVĚ A ČESKY: Skok Starship SN8 do 12,5 kilometrů

Dočkali jsme se! Po tlakových zkouškách, zážezích raketových motorů Raptor a stopadesátimetrových skocích dospěl program vývoje lodí Starship k dalšímu významnému milníku. Starship SN8 čeká na skok do 100× větší výšky, než kam vystoupali její předchůdci. A aby toho nebylo málo, měla by vypnout motory, přejít do letu na břiše a teprve pár set metrů nad zemí zažehnout motory, zhoupnout se a motoricky přistát. Podle Elona Muska je pravděpodobnost úspěchu na první pokus sotva třetinová. Rádi bychom Vás tedy pozvali ke sledování našeho přenosu, abychom mohli celou událost prožít společně. Zatím však není jisté, kdy přesně ke skoku dojde.

Náš přenos ze startu zhruba deset minut před skokem, kdy by měla svůj přenos zahájit i SpaceX. Bohužel v tuto chvíli nedokáže nikdo říct, v jakém čase to bude – celý pokus může být odložený na další dny. Sledování přenosu tedy bude od našich diváků vyžadovat větší pozornost a flexibilitu než obvykle. během dne se budu snažit dávat do článku aktualizace s plánovanými termíny. Sledujte tedy článek a nemělo by Vám nic utéct. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, nebo Vám nefunguje přehrávání ve vloženém okně, klikněte sem a dostanete se na stránku přenosu na Mall.TV. Pokud máte s přehráváním problém, zkuste jej spustit v tzv. anonymním okně prohlížeče.

EDIT 14:05
SpaceX posouvá začátek svého přenosu na 17:00. S tím se logicky posune i naše vysílání.

EDIT 16:20
Jelikož se na rampě stále pracuje, posunul jsme začátek přenosu na sedmou. Případně to upravím podle aktuální situace.

EDIT 17:55
Objevily se informace, že ke skoku nedojde před osmou hodinou večer. Posouváme tedy i začátek našeho přenosu.

EDIT 18:55
Posouvám začátek přenosu na 22:00. Pokud by se něco změnilo, budu případně reagovat.

EDIT: 21:25
Začátek přenosu posouvám na 23:00.

EDIT 22:25
Posouvám začátek přenosu na 23:30.

EDIT 23:20
Přenos spustím asi ve 23:25

Zdroje informací:
https://forum.kosmonautix.cz/
https://www.elonx.cz/
https://www.nasaspaceflight.com/
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://forum.nasaspaceflight.com/…51332.0;attach=1987439;sess=0

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
28 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
jirka44
jirka44
3 let před

Neví někdo, jak mají řešené přelévání paliva v nádržích? Trochu bych se toho bál při tom překlápění. Vím, že hasiči neradi jezdí s poloprázdnou cisternou…Každopádně to bude ještě napínavé.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  jirka44

Řešení známe a je poměrně originální. Pro start se použijí pohonné látky (kapalný kyslík a metan) v hlavních nádržích. V době ukončení práce motorů budou tyto nádrže téměř prázdné. Přistávací zážeh obstarají pohonné látky uložené v menších nádržích – ty tedy budou v době přistávacího manévru krásně plné. 😉

SFENCE
SFENCE
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

Mne stale unika, proc maji na Starship extra nadrze pro pristani kvuli problemu s temer prazdnymi hlavnimi nadrzemi, kdyz to je prece problem, ktery uz na Falconu 9 maji vyreseny bez pouziti separatnich nadrzi pro pristani.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  SFENCE

Osobně se domnívám, že to souvisí s rozměry. Co funguje u průměru 3,6 metru se třeba nedá aplikovat na průměr 9 metrů.

SFENCE
SFENCE
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

To by davalo smysl. Diky.

Invc
Invc
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

Důvod je jiný. Uvědom si – co ta loď má dělat a jak je v okamžiku potřeby zážehu motorů orientovaná (a jak a kam v tu chvíli působí síly – a kde je sání motorů).

Falcon se více méně pohybuje po ose „nahoru-dolů“ – a zážehy se dělají v době, kdy letí po motorech dolů. Stačí malé aerodynamické brždění od gridfins a čelní odpor motorů – a palivo není ve volném pádu, ale sedá na dno nádrže, a efekt tady toho – se po zážehu motorů ještě znásobí (motory dále brzdí, a přetížení tlačí palivo na dno nádrže k sání do motorů… a všechno je krásně růžové s duhovými jednorožci).

Jenže SS má dělat něco jiného – když přistává,tak padá po břiše / špici – a palivo tak má tendenci držet se na návětrné stěně nádrže (směr odporu)a ne tam, kde je zapotřebí (na dně nádrže, kde je sání k motorům). A v téhle poloze – potřebuješ zažehnout motory … jednoduše nedokážeš to palivo k tomu sání dostat. Proto jsou tam malé nádrže – kde je zcela jedno, v jaké poloze loď zrovna je.

Kdyby SS padala po motorech – stejně jako falcon, pak by takové řešení nebylo zapotřebí.

(další význam těch malých nádrží – je pro dlouhodobé skladování zkapalněného paliva… udžovat dlouhodobě „flus“ zkapalněného kyslíku / metanu – není prakticky možné).

trabis
trabis
3 let před
Odpověď  SFENCE

Řekl bych že je podstatný rozdíl ve velikosti a síle šplouchu na hladině o ploše 7m2 (Falcon s průměrem 3m) a ve velikosti šplouchu na ploše 65m2 (starship s průměrem 9m), a i pokud by nebyl plášt podobně silný , přece jenom užší „trubka“ má lepší pevnost proti deformaci pláště při úderu do boku, nežli široká trubka s velkým radiusem.

KarelT
KarelT
3 let před
Odpověď  trabis

No a proto netuším jak by třeba Starship prováděl nouzový abort, pokud by to bylo nutné. Když jsou docela zásadní problémy s palivem v hlavních nádržích. Vždycky by musel nejdřív palivo spotřebovat nebo vypustit aby vůbec mohl bezpečně manévrovat.

Vedra
Vedra
3 let před
Odpověď  SFENCE

Úhel náběhu, Falcon 9 zapaluje motor skoro vertikálně, Starship skoro horizontálně. Ty malé křidélka to počítám zpátky do vertikály převrátit nezvládnou.

rorejs
rorejs
3 let před
Odpověď  SFENCE

Napadají mě zhruba tři důvody:
1. Starship má jednu přistávací nádrž ve špičce, aby měla těžiště víc vpředu a mohla klesat naplocho. F9 naopak klesá motory napřed, takže toto nepotřebuje.
2. Starship bude dělat obrat těsně před přistáním, dost nízko nad zemí. To bude dost divoký manévr, který F9 nedělá. Je sice pravda, že první stupeň F9 někdy dělá obrat po odpojení 2. stupně, když se má vracet na přistání na pevninu, ale ten se dělá mimo atmosféru a nejspíš jej lze provést pomaleji a klidněji.
3. F9 při obratu nepotřebuje hlavní motory, manévr provádí tryskami na stlačený plyn, takže nehrozí výpadek přísunu paliva způsobený převalováním (šploucháním) paliva v nádrži. V době, kdy F9 potřebuje hlavní motor(y), má palivo v klidu ve spodní části nádrží, aby mohlo být spolehlivě nasáto do přívodního potrubí k motorům. Nejsem si tím jist, ale mám dojem, že Starship bude při obratu potřebovat motor v chodu, takže šplouchající palivo v poloprázdných hlavních nádržích by mohlo způsobit výpadek motoru.

Jan Jancura
Jan Jancura
3 let před
Odpověď  SFENCE

Pokud se dobře pamatuji zdůvodňoval Musk přesun malé nádrže kyslíku do vrchlíku hlavně lepším vyvážením Starshipu.

Vaclav
Vaclav
3 let před

Odpočet běží k 22.00. Letí se ? Díky.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  Vaclav

To nikdo neví, můžeme jen spekulovat, ale zatím jsou kolem stále lidé.

Vaclav
Vaclav
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

Díky, já jenom, že poslední vstup od Vás je v 17.00.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  Vaclav

V 18:55 jsem do článku napsal:

EDIT 18:55
Posouvám začátek přenosu na 22:00. Pokud by se něco změnilo, budu případně reagovat.

Vaclav
Vaclav
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

O.K. Díky.

Vaclav
Vaclav
3 let před

Je to nekonečné, ale chci vidět let pravdy.

vakuum
vakuum
3 let před

Díky za přenos.
Bylo to napínavé, ale opravdové dobrodružství nás teprve čeká.
Teď popřeju dobrou noc a těším se na start.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  vakuum

Díky, že jste byl s námi, dobrou noc. 😉

David R.
David R.
3 let před

Škoda že to nevyšlo, ale ještě k tomu diskutovanému „šplouchání“:
Já myslím, že tady jde hlavně o ten klouzavý let, kdy by se palivo přelévalo dopředu-dozadu o celou délku nádrží a měnilo by se tím těžiště, tj. loď by byla neovladatelná. A účelem této fáze letu je doletět řízeně na přesné místo přistání.
Druhý důvod je samozřejmě těžiště. Nyní SpaceX potřebuje vynášet Starlinky a tedy přistávat na Zemi bez nákladu = těžiště je vzadu a loď nutno vyvážit. V případě přistání na Marsu se 100 tunami nákladu ve špici bude vše jinak a asi to bude jiná verze lodi, ale to je daleko. Když už jsme u těch verzí, víme že pro přistání v terénu bude ještě verze s přídavnými motory ve špici (pro ostatní případy jistě bez nich). Na Mars budou létat osobní a nákladní lodi a pátou verzí je samozřejmě tanker. Tož, je dost co dělat.
Samotné šplouchání jako riziko toho, že v momentě potřeby nebude palivo nasáto do motoru, se samozřejmě malými nádržemi také eliminuje, jaksi mimochodem.

Pajuc
Pajuc
3 let před
Odpověď  David R.

Problém je hlavně v tom, že když
Starship poletí „břichem“ napřed, tak v důsledku aerodynamického odporu bude zbytek paliva v hlavní nádrží natlačen na stěnu nádrže místo na dno, odkud by se dalo čerpat.

Co nechápu je, jak mají zajištěno, že to kryogenní palivo bude ještě v tekutém stavu.

Jan Jancura
Jan Jancura
3 let před
Odpověď  Pajuc

Jenže v té době motory nepracují, takže je jedno, kde je palivo „natlačeno“. Motoricky brzdí, až je Starship ve vertikální poloze, kdy je palivo na dně nádrží. V podstatě je jedno, zda je to velká či malá nádrž.
Spíš by mne zajímalo, zda jsou již od těchto verzí tyto „malé“ nádrže udržovány pod tlakem plynem od raketových motorů nebo jiným zdrojem.

Pajuc
Pajuc
3 let před
Odpověď  Jan Jancura

No, je-li to opravdu tak, že motory provedou zážeh až při finálním brzdném manévru, kdy už palivo sedí na dně, stále je tu problém, který jsem zmiňoval: když bude palivo rozlito po stěně nádrže v místě, které je tepelně nejvíce namáháno, tak se IMHO zahřeje a vypaří, nevím, jak by se v takových podmínkách mohlo udržet v kapalném stavu.

Jan Jancura
Jan Jancura
3 let před
Odpověď  Pajuc

Palivo v „malých“ nádržích nemá mít přímý kontakt s vnějším prostorem, takže obavy, že by se ohřálo od vnějšího pláště při návratu z LEO jsou asi nereálné.
Jiné to asi bude při delších letech mimo Zemi, ale to je v dnešní době předčasné řešit.

Pajuc
Pajuc
3 let před
Odpověď  Pajuc

Bavili jsme se o šplouchajícím palivu ve velké nádrži, ne?

Malé nádrže také nejsou dokonale izolované. Při jednom z posledních testu se jim jedna malém roztrhla kvůli odparu, a to dělali jenom statický zážeh. Ale ano, souhlasím s Vámi.

Pajuc
Pajuc
3 let před
Odpověď  Jan Jancura

Zde je foto, jak SN8, jak provádí zážeh v horizontální polozecomment image

Pajuc
Pajuc
3 let před
Odpověď  Jan Jancura

Zde je fotka, jak SN8, jak provádí zážeh v horizontální polozecomment image

Pajuc
Pajuc
3 let před
Odpověď  Pajuc

Patří pod komentář p. Jančury. Špatně se to zařazuje.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.