Dočkali jsme se! Po tlakových zkouškách, zážezích raketových motorů Raptor a stopadesátimetrových skocích dospěl program vývoje lodí Starship k dalšímu významnému milníku. Starship SN8 čeká na skok do 100× větší výšky, než kam vystoupali její předchůdci. A aby toho nebylo málo, měla by vypnout motory, přejít do letu na břiše a teprve pár set metrů nad zemí zažehnout motory, zhoupnout se a motoricky přistát. Podle Elona Muska je pravděpodobnost úspěchu na první pokus sotva třetinová. Rádi bychom Vás tedy pozvali ke sledování našeho přenosu, abychom mohli celou událost prožít společně. Zatím však není jisté, kdy přesně ke skoku dojde.
Náš přenos ze startu zhruba deset minut před skokem, kdy by měla svůj přenos zahájit i SpaceX. Bohužel v tuto chvíli nedokáže nikdo říct, v jakém čase to bude – celý pokus může být odložený na další dny. Sledování přenosu tedy bude od našich diváků vyžadovat větší pozornost a flexibilitu než obvykle. během dne se budu snažit dávat do článku aktualizace s plánovanými termíny. Sledujte tedy článek a nemělo by Vám nic utéct. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, nebo Vám nefunguje přehrávání ve vloženém okně, klikněte sem a dostanete se na stránku přenosu na Mall.TV. Pokud máte s přehráváním problém, zkuste jej spustit v tzv. anonymním okně prohlížeče.
EDIT 14:05
SpaceX posouvá začátek svého přenosu na 17:00. S tím se logicky posune i naše vysílání.
EDIT 16:20
Jelikož se na rampě stále pracuje, posunul jsme začátek přenosu na sedmou. Případně to upravím podle aktuální situace.
EDIT 17:55
Objevily se informace, že ke skoku nedojde před osmou hodinou večer. Posouváme tedy i začátek našeho přenosu.
EDIT 18:55
Posouvám začátek přenosu na 22:00. Pokud by se něco změnilo, budu případně reagovat.
EDIT: 21:25
Začátek přenosu posouvám na 23:00.
EDIT 22:25
Posouvám začátek přenosu na 23:30.
EDIT 23:20
Přenos spustím asi ve 23:25
Zdroje informací:
https://forum.kosmonautix.cz/
https://www.elonx.cz/
https://www.nasaspaceflight.com/
https://twitter.com/
Zdroje obrázků:
https://forum.nasaspaceflight.com/…51332.0;attach=1987439;sess=0
Neví někdo, jak mají řešené přelévání paliva v nádržích? Trochu bych se toho bál při tom překlápění. Vím, že hasiči neradi jezdí s poloprázdnou cisternou…Každopádně to bude ještě napínavé.
Řešení známe a je poměrně originální. Pro start se použijí pohonné látky (kapalný kyslík a metan) v hlavních nádržích. V době ukončení práce motorů budou tyto nádrže téměř prázdné. Přistávací zážeh obstarají pohonné látky uložené v menších nádržích – ty tedy budou v době přistávacího manévru krásně plné. 😉
Mne stale unika, proc maji na Starship extra nadrze pro pristani kvuli problemu s temer prazdnymi hlavnimi nadrzemi, kdyz to je prece problem, ktery uz na Falconu 9 maji vyreseny bez pouziti separatnich nadrzi pro pristani.
Osobně se domnívám, že to souvisí s rozměry. Co funguje u průměru 3,6 metru se třeba nedá aplikovat na průměr 9 metrů.
To by davalo smysl. Diky.
Důvod je jiný. Uvědom si – co ta loď má dělat a jak je v okamžiku potřeby zážehu motorů orientovaná (a jak a kam v tu chvíli působí síly – a kde je sání motorů).
Falcon se více méně pohybuje po ose „nahoru-dolů“ – a zážehy se dělají v době, kdy letí po motorech dolů. Stačí malé aerodynamické brždění od gridfins a čelní odpor motorů – a palivo není ve volném pádu, ale sedá na dno nádrže, a efekt tady toho – se po zážehu motorů ještě znásobí (motory dále brzdí, a přetížení tlačí palivo na dno nádrže k sání do motorů… a všechno je krásně růžové s duhovými jednorožci).
Jenže SS má dělat něco jiného – když přistává,tak padá po břiše / špici – a palivo tak má tendenci držet se na návětrné stěně nádrže (směr odporu)a ne tam, kde je zapotřebí (na dně nádrže, kde je sání k motorům). A v téhle poloze – potřebuješ zažehnout motory … jednoduše nedokážeš to palivo k tomu sání dostat. Proto jsou tam malé nádrže – kde je zcela jedno, v jaké poloze loď zrovna je.
Kdyby SS padala po motorech – stejně jako falcon, pak by takové řešení nebylo zapotřebí.
(další význam těch malých nádrží – je pro dlouhodobé skladování zkapalněného paliva… udžovat dlouhodobě „flus“ zkapalněného kyslíku / metanu – není prakticky možné).
Řekl bych že je podstatný rozdíl ve velikosti a síle šplouchu na hladině o ploše 7m2 (Falcon s průměrem 3m) a ve velikosti šplouchu na ploše 65m2 (starship s průměrem 9m), a i pokud by nebyl plášt podobně silný , přece jenom užší „trubka“ má lepší pevnost proti deformaci pláště při úderu do boku, nežli široká trubka s velkým radiusem.
No a proto netuším jak by třeba Starship prováděl nouzový abort, pokud by to bylo nutné. Když jsou docela zásadní problémy s palivem v hlavních nádržích. Vždycky by musel nejdřív palivo spotřebovat nebo vypustit aby vůbec mohl bezpečně manévrovat.
Úhel náběhu, Falcon 9 zapaluje motor skoro vertikálně, Starship skoro horizontálně. Ty malé křidélka to počítám zpátky do vertikály převrátit nezvládnou.
Napadají mě zhruba tři důvody:
1. Starship má jednu přistávací nádrž ve špičce, aby měla těžiště víc vpředu a mohla klesat naplocho. F9 naopak klesá motory napřed, takže toto nepotřebuje.
2. Starship bude dělat obrat těsně před přistáním, dost nízko nad zemí. To bude dost divoký manévr, který F9 nedělá. Je sice pravda, že první stupeň F9 někdy dělá obrat po odpojení 2. stupně, když se má vracet na přistání na pevninu, ale ten se dělá mimo atmosféru a nejspíš jej lze provést pomaleji a klidněji.
3. F9 při obratu nepotřebuje hlavní motory, manévr provádí tryskami na stlačený plyn, takže nehrozí výpadek přísunu paliva způsobený převalováním (šploucháním) paliva v nádrži. V době, kdy F9 potřebuje hlavní motor(y), má palivo v klidu ve spodní části nádrží, aby mohlo být spolehlivě nasáto do přívodního potrubí k motorům. Nejsem si tím jist, ale mám dojem, že Starship bude při obratu potřebovat motor v chodu, takže šplouchající palivo v poloprázdných hlavních nádržích by mohlo způsobit výpadek motoru.
Pokud se dobře pamatuji zdůvodňoval Musk přesun malé nádrže kyslíku do vrchlíku hlavně lepším vyvážením Starshipu.
Odpočet běží k 22.00. Letí se ? Díky.
To nikdo neví, můžeme jen spekulovat, ale zatím jsou kolem stále lidé.
Díky, já jenom, že poslední vstup od Vás je v 17.00.
V 18:55 jsem do článku napsal:
EDIT 18:55
Posouvám začátek přenosu na 22:00. Pokud by se něco změnilo, budu případně reagovat.
O.K. Díky.
Je to nekonečné, ale chci vidět let pravdy.
Díky za přenos.
Bylo to napínavé, ale opravdové dobrodružství nás teprve čeká.
Teď popřeju dobrou noc a těším se na start.
Díky, že jste byl s námi, dobrou noc. 😉
Škoda že to nevyšlo, ale ještě k tomu diskutovanému „šplouchání“:
Já myslím, že tady jde hlavně o ten klouzavý let, kdy by se palivo přelévalo dopředu-dozadu o celou délku nádrží a měnilo by se tím těžiště, tj. loď by byla neovladatelná. A účelem této fáze letu je doletět řízeně na přesné místo přistání.
Druhý důvod je samozřejmě těžiště. Nyní SpaceX potřebuje vynášet Starlinky a tedy přistávat na Zemi bez nákladu = těžiště je vzadu a loď nutno vyvážit. V případě přistání na Marsu se 100 tunami nákladu ve špici bude vše jinak a asi to bude jiná verze lodi, ale to je daleko. Když už jsme u těch verzí, víme že pro přistání v terénu bude ještě verze s přídavnými motory ve špici (pro ostatní případy jistě bez nich). Na Mars budou létat osobní a nákladní lodi a pátou verzí je samozřejmě tanker. Tož, je dost co dělat.
Samotné šplouchání jako riziko toho, že v momentě potřeby nebude palivo nasáto do motoru, se samozřejmě malými nádržemi také eliminuje, jaksi mimochodem.
Problém je hlavně v tom, že když
Starship poletí „břichem“ napřed, tak v důsledku aerodynamického odporu bude zbytek paliva v hlavní nádrží natlačen na stěnu nádrže místo na dno, odkud by se dalo čerpat.
Co nechápu je, jak mají zajištěno, že to kryogenní palivo bude ještě v tekutém stavu.
Jenže v té době motory nepracují, takže je jedno, kde je palivo „natlačeno“. Motoricky brzdí, až je Starship ve vertikální poloze, kdy je palivo na dně nádrží. V podstatě je jedno, zda je to velká či malá nádrž.
Spíš by mne zajímalo, zda jsou již od těchto verzí tyto „malé“ nádrže udržovány pod tlakem plynem od raketových motorů nebo jiným zdrojem.
No, je-li to opravdu tak, že motory provedou zážeh až při finálním brzdném manévru, kdy už palivo sedí na dně, stále je tu problém, který jsem zmiňoval: když bude palivo rozlito po stěně nádrže v místě, které je tepelně nejvíce namáháno, tak se IMHO zahřeje a vypaří, nevím, jak by se v takových podmínkách mohlo udržet v kapalném stavu.
Palivo v „malých“ nádržích nemá mít přímý kontakt s vnějším prostorem, takže obavy, že by se ohřálo od vnějšího pláště při návratu z LEO jsou asi nereálné.
Jiné to asi bude při delších letech mimo Zemi, ale to je v dnešní době předčasné řešit.
Bavili jsme se o šplouchajícím palivu ve velké nádrži, ne?
Malé nádrže také nejsou dokonale izolované. Při jednom z posledních testu se jim jedna malém roztrhla kvůli odparu, a to dělali jenom statický zážeh. Ale ano, souhlasím s Vámi.
Zde je foto, jak SN8, jak provádí zážeh v horizontální poloze
Zde je fotka, jak SN8, jak provádí zážeh v horizontální poloze
Patří pod komentář p. Jančury. Špatně se to zařazuje.