Roky návrhů, výroby a zkoušek vedly k tomu, že NASA oficiálně certifikovala historicky první komerční kosmický dopravní systém, který může vozit lidské posádky na Mezinárodní kosmickou stanici a zase zpět. V rámci programu Commercial Crew Program agentura NASA 10. listopadu dokončila proces Human Rating Certification Plan pro kosmický dopravní systém od firmy SpaceX. Posledním bodem několikaletého procesu bylo zhodnocení připravenosti k letu FRR (Flight Readiness Review) před chystanou misí Crew-1, která k ISS vyrazí se čtyřmi astronauty.
„Jsem extrémně hrdý, když mohu říct, že se vracíme k pravidelným pilotovaným misím z amerického území na amerických raketách a lodích,“ uvedl administrátor NASA, Jim Bridenstine a dodal: „Tento certifikační milník je ohromným úspěchem, kterého dosáhla NASA a SpaceX. Tento úspěch ukazuje pokrok, kterého můžeme dosáhnout spoluprací s komerčním sektorem.“
Loď Crew Dragon, raketa Falcon 9 a související pozemní systémy představují systém, který je nyní certifikován agenturou NASA k pravidelným letům s posádkou. Jde o první pilotovanou americkou loď, která se tohoto milníku dočkala od nástupu raketoplánů před téměř 40 lety. Cestu k zakončení certifikačního procesu vyšlapalo několik klíčových momentů – od bezpočtu pozemních zkoušek, přes nejrůznější simulace, až po nepilotované mise a pilotovanou testovací misi Demo-2, v rámci které se na ISS letos podívali američtí astronauti Robert Behnken a Douglas Hurley.
„Dnešní podpis je o lidech v celé NASA, SpaceX a dalších skupinách – o lidech, kteří se spojili, aby dokončili neuvěřitelné množství těžké práce, která byla nutná ke splnění tohoto úkolu,“ uvedla Kathy Lueders, přidružená administrátorka z ředitelství NASA pro pilotovaný průzkum a provoz misí a dodala: „Certifikace nás posouvá z designové a testovací fáze do fáze pracovní rotace posádek. Neznamená to však, že bychom přestali ke každé misi (včetně Crew-1) přistupovat podrobně, abychom měli jistotu, že jde o nejlepší systém pro naše astronauty.“
Start mise DM-2, ke kterému došlo 30. května 2020, byl prvním momentem od konce provozu raketoplánů, kdy astronauti letěli na ISS z území USA a navíc na americké raketě. Když se pak posádka vrátila 2. srpna, následovala podrobná analýza všech dat nasbíraných při této testovací misi. Samotné misi DM-2 přitom předcházelo ještě několik důležitých testů, které SpaceX provedla ve spolupráci s NASA. V roce 2015 se otestoval únikový systém při tzv. pad abort testu. Tehdy loď prokázala schopnost uniknout z rampy v případě mimořádné situace ještě před samotným startem.
V březnu 2019 provedla SpaceX s NASA další krok k obnovení existence amerických pilotovaných lodí, když se Crew Dragon bezpečně vrátil na Zemi poté, co v bezpilotním režimu strávil u ISS pět dní v rámci mise Demo-1. Tehdy šlo o první start, připojení i návrat na Zemi v podání komerčně postavené a provozované americké lodi pro posádku.
Leden roku 2020 přinesl zkoušku, při které SpaceX prokázala schopnost lodi Crew Dragon uniknout od rakety Falcon 9 za letu. Při tzv. In-flight abort testu byl Crew Dragon naprogramován tak, aby zhruba 90 sekund po startu aktivoval svůj únikový systém, který by v ostrém provozu v případě mimořádné situace odnesl posádku do bezpečí.
„Děkuji NASA za jejich trvalou podporu firmě SpaceX a za spolupráci při dosažení tohoto cíle,“ uvedl Elon Musk a dodal: „Nemohu být víc hrdý na každého ve SpaceX a na všechny naše dodavatele, kteří pracovali mimořádně tvrdě, aby vyvinuli, otestovali a zalétali první komerční pilotovaný kosmický dopravní systém v historii, který je certifikován agenturou NASA. Je to velká čest, která povzbuzuje důvěru v naši snahu vrátit se na Měsíc, cestovat na Mars a nakonec pomoci lidstvu stát se multiplanetárním druhem.“
Desítky testů padákového systému, které začaly v roce 2016, byly během letoška dokončeny. Od roku 2018 se navíc podařilo splnit velké množství milníků – včetně zkoušek elektromagnetické interference v komoře v sídle SpaceX v kalifornském Hawthorne, nebo testů v akustické komoře na Plum Brook Station, která je součástí Glennova střediska v Ohiu. Stovky testů podstoupily jen samotné motory SuperDraco, kterých je na lodi osm a které mají fungovat jako záchranný systém v případě mimořádné situace.
NASA a SpaceX také spolupracovaly s americkým letectvem a ministerstvem obrany při tréninku záchrany posádky. Human Space Flight Support Office Rescue Division, která je součástí ministerstva obrany, je na vyžádání připravena okamžitě vyrazit a zachránit astronauty, pokud by při startu či návratu na Zemi došlo k nečekané situaci. „Partnerství NASA s americkým soukromými firmami mění historii pilotovaných kosmických letů tím, že otevírá přístup na nízkou oběžnou dráhu Země a na Mezinárodní vesmírnou stanici pro více lidí, více vědy a více obchodních příležitostí,“ uvedl Phil McAlister, ředitel vývoje komerčních kosmických letů v NASA a dodal: „Jsme opravdu na začátku nové éry pilotované kosmonautiky.“
Chystaná mise Crew-1 bude první, která využije již certifikovanou loď Crew Dragon – do křesel v ní usednou Michael Hopkins, Victor Glover a Shannon Walker z USA a spolu s nimi poletí i Sojči Noguči z Japonska. Tato posádka stráví na stanici půl roku, ale prvním krokem je samozřejmě start. Ten je zatím stále plánován na 15. listopadu v 1:49 SEČ z floridské rampy 39A.
Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/
Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/crew-1_certification_feature_main.jpg
https://www.nasa.gov/…/thumbnails/image/crew-1_certification_feature_secondary.jpg
https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/auPmh4Yy9tNyEftADkkzcB.jpg
https://pbs.twimg.com/media/EMfyl0sVAAAH_uZ?format=jpg&name=4096×4096
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/crew-1_hangar_visit-20201108.jpg
Velká gratulace!
V kontrastu s tímto si nedovedu představit složitost a komplexnost testování a certifikace Starship pro použití pro NASA. Proto mi přijde, že uvažovat o Starship jako měsíčním landeru je spíš otázkou konce dvacátých/začátku třicátých let.
To si nemyslím. Certifikace pro přistání na měsíci nebo pro pohyb prostorem v SS nebude až tak složitá. To co je na celém procesu rizikové je start a přistání na Zemi a tam certifikace může opravdu trvat ještě dlouho, i když víc než otázkou času je to otázka počtu úspěšných letů SS.EM odhaduje, že jich budou potřebovat stovku než tam posadí lidi. Starship jako měsíční lander není zdaleka tak obtížný na certifikaci. Osobně si nemyslím, že by SX do té lodi někoho posadila dokud jí opravdu masivně nezalétá s nákladem. Ovšem do té doby se klidně můžeme dočkat komerčního letu SS kolem měsíce s posádkou. Ovšem s tím rozdílem že posádka do lodi nastoupí až po jejím dotankování na orbitě. Pro start a přistání posádky pak muže SX dobře využít certifikovaný Crew Dragon. Cokoliv jiného by bylo zatím zbytečné riziko.
Tak ať tu certifikaci v sobotu večer oslaví! Počasí sice momentálně nevypadá ideálně, pod mrakem, lehký vítr. Ale ani žádná hrůza. Budu držet palec.
Jelikož je to pilotovaný start, tak bohužel nezáleží jen na počasí v místě startu, ale i podél dráhy letu – pokud by došlo k aktivaci záchranného systému a přistání do vody.
Je otázka, zda došlo ke změně požadavků v souvislosti s pevnějšími venkovními panely. S tím počasím je to přesně jak píšete.
Pevnější venkovní panely? Můžete trochu upřesnit, co tím máte na mysli?
Panely a par dalsich zmen. napr. na tepelnem stitu. Nevim, jestli to bylo psane i tady na Kosmonautixu, ale na elonx.cz vysel tenhle clanek. https://www.elonx.cz/testovaci-mise-crew-dragonu-odhalila-nekolik-nedostatku-napriklad-musel-byt-upraven-tepelny-stit/
Pokud měl Ivo na mysli fotovoltaické panely, tak ty byly sice upraveny, ale ne zvýšením jejich pevnosti, ale změnou krycí průhledné akrylátové vrstvy, která méně podléhá degradaci, zůstává déle průhledná a dovoluje CD pobyt ve volném kosmu až 210 dní.
Proto jsem se ptal, co mysí těmi „silnějšími panely“.
O dalších úpravách a rozdílech CD mezi misemi Demo-2 a Crew-1 jsem psal na zdejším diskusním fóru. Server ElonX nesleduji (vědomě).
Nejde o solarni panely ale o „backshell“ Crew Dragonu. Jsou vylepsene a umoznuji pristavat i v horsim pocasi. Takze limity pro pocasi budou malinko volnejsi nez bylo behem DM-2.
Je to zmineno v teto tiskovce: https://www.youtube.com/watch?v=LKjN7b17iQ0 (43:25)
Tak to palec nebude stačit, opráším „Andělíčku…“ 😉
Já bych tu certifikaci StarShip neviděl tak tragicky. Dragon byl první lodí po 40 letech, čili všichni se učili co a jak dělat, prakticky se nově vytvářel i celý certifikační proces. A teď už to bude lítat. Do dvou let tu budou další dvě certifikované lodě, Starliner a Orion. A další zájemci za dveřmi, New Glenn, SpaceShip3, Dreamchaser. S rozšiřujícími se znalostmi, dovednostmi, technologiemi a zkušenými lidmi bude i průchodnější certifikace StarShip
Velka gratulacia, a drzim palce aj dalsim firmam – nech sa torozbehne, nech je tu konkurencia, nech to ide dopredu.
Rozběhnuté je to pěkně, konkurence je silná a kupředu to jde mílovými kroky. Vaše přání jsou splněna 😉