sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Testy padáků pro ExoMars pokračují

Velikost prvků mise ExoMars.

Systém padáků, který pomůže vozítku Rosalind Franklin a přistávací platformě Kozáček dosednout na Mars, dokončil plnorozměrové výškové zkušební shozy. Při nich se využily předesignované systémy, které se musely změnit po neúspěšných loňských testech. Tentokrát už vytažení padáků i zpomalení zátěže probíhalo podle očekávání. Testovací maketa měkce dosedla a padáky byly zachráněny pro následnou inspekci. Ta odhalila, že přesto došlo k poškození vrchlíku, což může naznačovat, že by se týmy měly ještě zaměřit na časnou fázi nalévání vzduchu do padáku.

Přistání na Marsu je extrémně složité a není tam místo pro chybu,“ říká Francois Spoto, vedoucí programového týmu mise ExoMars a dodává: „Nejnovější test byl dobrým krokem vpřed, nicméně zatím nejde o perfektní výsledek, který hledáme. Budeme tedy analyzovat nasbíraná data, abychom upřesnili naše postupy, plány a další testy, které míří ke startu v září 2022.

Sekvence vystřelování padáků v rámci mise ExoMars 2020.
Sekvence vystřelování padáků v rámci mise ExoMars 2020.
Zdroj: http://www.esa.int

Rover i přistávací platforma budou schované v ochranném sestupném modulu, který ještě doplní přeletový modul. V sestupném modulu jsou dva padáky a každý z nich má i svůj výtažný padáček. Jakmile odpor atmosféry zpomalí sestavu z původních cca 21 000 km/h na zhruba 1 700 km/h, bude vypuštěn první padák. O nějakých 20 sekund později v rychlosti 400 km/h se otevře druhý padák. Ve výšce 1 kilometru přijdou ke slovu motory, které platformu s roverem dopraví na povrch. Celý průchod atmosférou zabere sotva šest minut. V lokalitě Oxia Planum pak vozítko sjede z ruské plošiny a bude i s pomocí vrtáku pátrat po odpovědi na otázku, zda na Marsu někdy byl život.

Inspekce prvního hlavního padáku pro ExoMars o průměru 15 metrů po pozemní zkoušce (2019) vytažení v rychlosti 200 km/h.
Inspekce prvního hlavního padáku pro ExoMars o průměru 15 metrů po pozemní zkoušce (2019) vytažení v rychlosti 200 km/h.
Zdroj: https://www.esa.int/

Padákový systém je potřeba důkladně ověřit na Zemi a k tomu se perfektně hodí výškové shozy – ve větších výškách hustota atmosféry připomíná podmínky na Marsu, které jsou důležité pro správné porovnání chování. Testy proběhly v americkém Oregonu, ale omezení kvůli Covid-19, lesním požárům a nevhodnému větru společně odsunuly test až na 9. listopadu. Testovací sestava byla vynesena meteorologickým balónem do výšky 29 kilometrů.

První hlavní padák měl vylepšené pouzdro a kevlarové výztuhy v obšívce tzv. pólového otvoru (díra ve středu vrchlíku). Druhý hlavní padák dostal několik výztužných prstenců a vylepšené pouzdro. Vyztužené prstence měly zabránit dramatickému trhání vrchlíku, ke kterému docházelo při testech v roce 2019. Aktuální padák však ještě neměl vyztužené popruhy, se kterými se však do budoucna počítá. Plně vylepšený druhý hlavní padák bude použit ke shozovému testu na švédské základně Kiruna v polovině roku 2021.

Časový harmonogram testu včetně vytažení padáků a zpomalování probíhal přesně podle plánu. Na vrchlíku prvního hlavního padáku se však našly čtyři trhliny a na druhém hlavním padáku byla jedna. K těmto poškozením došlo zřejmě na začátku fáze nabírání vzduchu do vrchlíku, přičemž sestup samotný probíhal správně. Experti nyní analyzují nasbíraná data, aby mohli vytipovat vhodná vylepšení pro další zkoušky. Ty mají podle aktuálního harmonogramu proběhnout v první polovině roku 2021, aby kvalifikovaly padákový systém, což jen nezbytné pro start v září 2022.

Přeloženo z:
https://www.esa.int/

Zdroje obrázků:
http://www.esa.int/…/How_big_is_the_ExoMars_2020_mission.jpg
https://www.esa.int/…/ExoMars_2022_parachute_deployment_sequence.jpg
https://www.esa.int/…/21531682-1-eng-GB/Parachute_inspection.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
5 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Vojta4
Vojta4
4 let před

Dobrý den,
Chtěl bych se zeptat do jaké míry probíhá výměna informací v této oblasti mezi ESA a NASA? Chrání si každá agentura svoje know-how, nebo je dohoda o vzájemné spolupráci? Např možnosti si dohledat data toho druhého.
Doporučíte mi nějaké zdroje (i v AJ) ohledně navigace a sledování polohy mimo oběžnou dráhu země? V posledním pokecu byly zmíněny pulsary, ale bohužel jsem zapomněl poslat email, když mě k tomu pan Václavík vyzval. Děkuji

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Vojta4

Hezký den,
agentury si určitě pomáhají. Kupříkladu ta fotka z pozemního testování padáků ExoMarsu pochází z kalifornské JPL. NASA totiž ESA nabídla možnost využít jejich unikátní vybavení ke zkouškám vybalování padáků ještě před shozovými testy.
Druhou část dotazu Vám nejspíše zodpoví někdo jiný.

Michal Václavík
4 let před
Odpověď  Vojta4

Druhé části vašeho příspěvku nerozumím. Napsal jste mi email 30.10. a já vám, pravda se zpožděním, odpověděl 10.11.

Vojta4
Vojta4
4 let před

Tak to mě příjemně překvapilo, že jsou ochotni si i půjčovat testovací prostory/zařízení. Děkuji
Omlouvám pane Václavíku za zmatení. Už je to nějakou dobu, a Vašeho emailu jsem si nevšiml. Myslel jsem si, že jsem ho sám ani neposlal. Moc se omlouvá a děkuji za informace

trud
trud
4 let před

Skúšal sa pri dákej misii alebo teste namiesto 3-4 padákov iba jeden ten najväčší kde by bol na šnúrach „kruh “ ktorý by bol pri velkých rýchlostiach hore pri padáku a zmenšoval by stiahnutím lán jeho plochu a plynule by bol sťahovaný dole k sonde čím by sa padák roztváral? Alebo je problém pri takto zmenšenej ploche zo správnym roztiahnutím v tak veľkej rýchlosti a riedkej atmosfére.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.