SLEDUJEME: OSIRIS-REx odebírá vzorky z Bennu

Americká sonda OSIRIS-REx se vydala do kosmického prostoru na raketě Atlas V 8. září 2016 a od konce roku 2018 obíhá kolem planetky Bennu. Za necelé dva roky ji stihla nafotit zdálky i zblízka, provedla také chemická měření a mnoho dalších výzkumů, které vědcům rozšíří znalosti o planetkách. Dnes však přichází vrchol celé mise – sonda se vydá k povrchu, aby se 12 minut po naší půlnoci (tedy už ve středu) dotkla povrchu a zkusila z něj odebrat možná i několik set gramů materiálu, který je určen k dopravě na Zemi, kde bude pečlivě analyzován. V tomto článku budeme celý proces bedlivě sledovat v psaném online přenosu.

Stránku není potřeba aktualizovat – služba Liveblog 24, kterou využíváme, Vás na nový příspěvek upozorní pípnutím. Můžete mít tedy stránku otevřenou na záložce prohlížeče a stejně Vám nic neunikne. Pokud by se Vám ale zdálo, že se podezřele dlouho neobjevil žádný nový příspěvek, určitě nic nezkazíte tím, když stránku znovu načtete. Náš psaný přenos spustíme okolo 19:00.

35 komentářů ke článku “SLEDUJEME: OSIRIS-REx odebírá vzorky z Bennu”

1. Vit Vymola napsal:

V noci jsem odběr sledoval v přímém přenosu na youtube, krásné bylo vidět to nadšení v kontrolním sále.
    Stream pak nabídl i krásnou virtuální prohlídku Bennu, pokud jste ji ještě neviděli, tak tady je: https://youtu.be/QunVAWABQSc
    Jako byste tam byli!

2. Jan Karpis napsal:

Ak sa im to podarilo, a zásobník nie je plný, nie je dôvod si to nezopakovať.

Dôvody:
    – odber č.1 prebehol podľa najlepších očakávaní hlavne čo sa navigácie týka
    – misia trvá asi 7 rokov, teda ďalšia príležitosť nebude tak skoro
    – možnosť doniesť dvojnásobok materiálu by bola škoda nevyužiť

3. Martin Gembec napsal:

Díky, hodil jsem souhrn i na astro.cz s odkazem sem 🙂 Dobrá práce.

Již je potvrzen sedmý krok z patnácti. Asteroid se na simulaci zvětšuje.

Na simulaci již kamery zabírají asteroid.

Zavíral jsem okno a podíval jsem se na Mars, tak červený jsem jej ještě neviděl.

Na domovské stránce sondy je názorná simulace, v čase potvrzení a vlevo je seznam 15ti kroků k dotyku a jejich realizace živě.

K naší velké smůle tento asteroid vypadá tak, jako by někdo jiný sondu Osiris-rex předběhl a jemný sypký materiál zde již odebral, ovšem neporovnatelně větší množství, než 200 gramů.
    Ty, Elone…???

9. zUT napsal:

Dobrý večer,
    nevím, zda je to vlastnost jen mého prohlížeče nebo to tak funguje všem, ale když píšete příspěvek, tak se pravidelně (cca po 3s) nahoře v LiveBlogu objeví a zase zmizí ikona panáčka signalizující, že píšete další příspěvek. To by samo o sobě nevadilo, ale celý text všech příspěvků v tomto rytmu poskakuje dolů a nahoru (cca o 3 řádky), takže se téměř nedá přečíst.
    Možná to jde vypnout nebo byste mohl delší příspěvky napsat mimo a zkopírovat je najednou? Pokud je ale frekvence příspěvků malá, tak to asi nevadí. Nechci prudit 🙂

Bude to napínavé. Jsem zvědav jak se budou zvířené segmenty ukládat do zásobníku v prostředí prakticky bez gravitace, měl sem k tou svého času výhrady. Sonda má sekvenci pro zjištění množství, navrhoval bych tipovat, dávám maximálně 200 g.
    V každém případě bude zajímavé porovnání s množstvím které zhruba za 6 týdnů přivezou Japonci. Ti se spojili jedním odběrem, uvidíme, zda je budou amíci následovat, nebo to zkusí později i podruhé.