Národní úřad vojenského kosmického zpravodajství NRO potvrdil, že v průběhu tohoto měsíce vypustí z Mysu Canaveral náklad na raketě Falcon 9. O této misi se ještě nedávno nevědělo a její náznaky se objevily až před pár dny. Dokument pro Federální komunikační úřad FCC tehdy ukázal, že na 25. října chystá SpaceX start spojený s návratem prvního stupně na pevninu – žádný dříve oznámený start však těmto podmínkám nevyhovoval. Spekulovalo se tedy, že jde o dosud neoznámenou misi národní bezpečnosti pro americkou vládu.
SpaceX už dříve vypustila několik utajených nákladů, které nebyly veřejně oznámeny až do finálních příprav. Nejznámějším tajemným základem je bezesporu Zuma vypuštěná v lednu 2018 – o ní jsme se dozvěděli jen pár týdnů před plánovaným startem – do té doby nebyla uvedena v žádném harmonogramu startů. Dodnes ani nevíme, pro jakou vládní agenturu byla určena. Agentura NRO však už tehdy uvedla, že ona zákazníkem není, byť úroveň utajení odpovídala aktuální misi, o které jsme se také dozvěděli na poslední chvíli.
Portál Spaceflight Now nyní oslovil mluvčího úřadu NRO a ten potvrdil, že právě NRO je zákazníkem mise plánované nejdříve na 25. října. Úřad NRO provozuje celou letku utajených družic určených ke sběru citlivých informací – tyto družice pořizují snímky, zachytávají signály a další údaje. Stejně jako v minulosti, nejsou ani nyní k dispozici žádné bližší informace o nákladu, který má Falcon vynést. Mise s označením NROL-108 tedy i přes hodné informování veřejnosti krátce před startem nemá být náhradou za Zumu – právě kvůli odlišným provozovatelům.
Start proběhne z mysu Canaveral a podle údajů týkajících se radiových vysílačů by se měl první stupeň rakety vracet na pevninskou plochu LZ-1. Ve většině případů první stupně Falconů přistávají na mořských plošinách stovky kilometrů od pobřeží. Pro návrat na pevninu je však potřeba více pohonných látek. To, že se u této mise počítá s přistáním prvního stupně na pevnině, může naznačovat, že cílem je nízká oběžná dráha Země, případně že vynášená družice (či několik družic) neváží mnoho.
NROL-108 je jednou ze tří misí pro úřad NRO, které by mohly v dalších týdnech odstartovat z Mysu Canaveral. Na rampě 37B čeká Delta IV Heavy určená pro misi NROL-44 a měla startovat už koncem srpna. Technické problémy na pozemním vybavení však start odložily skoro o měsíc. Start se nepovedl ani 30. září, jelikož automatický sekvencér zastavil odpočet pár sekund před startem a další pokus by mohl přijít 16. října. ULA ale také připravuje start rakety Atlas V z rampy 41, která by měla vynést misi NROL-101.
Přeloženo z:
https://spaceflightnow.com/
Zdroje obrázků:
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/…/10/49548795401_6a68db5ef8_k.jpg
https://live.staticflickr.com/4607/39585580001_4b1d3972b9_k_d.jpg
https://c2.staticflickr.com/8/7594/27776235133_d48f2b8afa_h.jpg
Nevíte, zda přistání na souši volí proto, že tak nemusí řešit vhodnost podmínek na moři, nebo je to i přes vyšší spotřebu paliva stále levnější než vysílat plošinu?
Pokud to podmínky dovolí (výška cílové dráhy, hmotnost nákladu), tak se vždy volí návrat na pevninu, který je logisticky jednodušší, zpracování stupně je rychlejší a plošiny jsou k dispozici pro mise, které se na pevninu vracet nemohou atd.