V uplynulých dnech jsme neměli mnoho příležitostí ke sledování komentovaných přenosů, ale to by se mohlo dnes večer změnit. Na čtvrtečních 20:19 našeho času totiž SpaceX chystá start své rakety Falcon 9. Po vzletu z rampy 39A nás čeká přistání prvního stupně (mimochodem použitého potřetí) na mořské plošině a zřejmě proběhne i pokus o záchranu aerodynamického krytu – jedna jeho polovina přitom vůbec poprvé zažije svůj již třetí let. Na oběžnou dráhu míří dalších 60 družic Starlink, které pokryjí svět vysokorychlostním a spolehlivým připojením k internetu.
Náš přenos ze startu spustíme zhruba okolo 20:05 SELČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, nebo Vám nefunguje přehrávání ve vloženém okně, klikněte sem a dostanete se na stránku přenosu na Mall.TV. Pokud máte s přehráváním problém, zkuste jej spustit v tzv. anonymním okně prohlížeče.
EDIT 17. září 19:50
SpaceX se dnes nepokusí o start. Nejbližší příležitost bude zítra, ale předpověď počasí na zítřek dává zatím jen 30% pravděpodobnost dobrých podmínek.
Zdroje informací:
https://forum.kosmonautix.cz/
https://twitter.com/
https://www.elonx.cz/
Zdroje obrázků:
https://gizmoposts24.com/…/Starlink-coverage-Earth-SpaceX-2-crop-scaled-1200×900.jpg
Dle heavens-above.com by měl být vidět průlet 2. stupně a oddělených družic krátce po startu z ČR!! Kolem 20:42 SELČ.
Škoda, že dnes nepoletí
Lepší odložit než riskovat nehodu. 😉
Starlinky (už jich bylo 12), a obecně F9 už je nuda, nějáká nehoda by jistě byla zpestření jinak monotóní rakety. 🙂
Jen to ne, to by ve výsledku byl i problém pro ISS, kam Falcony budou vozit astronauty.
To je vlastně pravda, já zapoměl že F9 nosí i CrewDragon.
Problémem každého nosiče je užitečné zatížení pokud možno naplňující jeho kapacitu. Při pohledu do historie tomu bylo zpočátku naopak. Kapacita nosičů limitovala užitečná zatížení. Současný stav, zejména směřování k miniaturizaci, vede k inflaci dopravní kapacity. Zejména noví hráči na trhu reagují rychle a jejich malé rakety využily trhu příkladně v CUBE. Znovu použitelnost sice razantně snižuje cenu za kg, ale to znamená sestavovat hrozny a hledat takové s podobnými plánovanými drahami. Superakety to mají ještě těžší trpí na nedostatek užitečných zatížení a to bylo i jednou z příčin jejich zániku. Potřebné kapacity omezuje i dlouhá životnost nákladu
F-9 ve své třídě svou kapacitou zřejmě převážil nabídku nad poptávkou a Starlink volnou kapacitu vyplňuje. Jako podnikatelský záměr to bude mít těžké v agromeracích se sune mezi zavedené poskytovatele, kteří budou jistě reagovat
a mimo agromerace mezi nejchudší vrstvy, kde bude rozhodující cena nikoli rychlost a tam kde je dosud INT nedostupný je řídké osídlení a potřeba INT není ani zdaleka obecná a bude zřejmě výjimkou.
Zrovna F9 s tim moc problem nema-nosnost se mění dle způsobu přistání a případně se dá nakombinovat se starlinkem.
Ja nevim, poustim si prenos, abych si nastavil upozorneni az zacne, nedostanu nejdriv dve reklamy? :-(. No teda..
Vysílání už běží – je tam ten odpočet, já spustím znělku ve 20:05. 😉
Zaznělo to i jinde – odloženo na zítra (aspoň) a to ještě kdo ví, co bude, prý je čekáno 70% špatné počasí.
Taky už po několikáté když mám čas tak … den + 1 …