sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Aktivní seriály

Náš web se může pyšnit širokou a pestrou paletou seriálů, které jsou u našich čtenářů oblíbené.

Ukončené seriály

Mimo naše aktivní seriály je tu také spousta těch, které se věnovaly například historickým tématům. I přesto, že patří mezi starší, na jejich kvalitě to rozhodně neubírá! Toužíte zjistit něco o historii, nebo se zkrátka jen kochat nádhernými fotografiemi? Pak jsou tyto seriály právě pro Vás.

Jak odolat chladu (nejen) u Měsíčních pólů?

Mnoho míst ve Sluneční soustavě jsou promrzlé lokality, které vyžadují, aby sondy, které se sem vydají, byly vybaveny ohřívači. Lunární mise Artemis mají mířit do oblasti jižního pólu našeho souputníka, kde teploty v průběhu lunární noci rapidně klesají. Nízké teploty ale čekají i na průzkumné sondy, které zamíří k cílům dále od Slunce – třeba na Jupiterův měsíc Europa, kde teploty ani na rovníku nikdy nevystoupají nad mrazivých -162 °C. Jeden z projektů NASA si proto dal za cíl vyvinout ozubená kola, která odolají těmto extrémním teplotám.

Běžně jsou kolečka společně s celým krytem převodovek vyhřívaná. Po zahřátí totiž mazivo pomáhá kolečkům lépe fungovat, kromě toho se tím zabrání zkřehnutí materiálu (různé slitiny oceli), které může způsobit i prasknutí dílu. Tým kolem projektu BMGG (Bulk Metallic Glass Gears) nyní pracuje na vytvoření materiálu pro převodovky, který by vycházel z kovových skel (viz náš starší článek). Takové převodovky by mohly pracovat i v extrémně chladném prostředí, aniž by potřebovaly ohřev, který vyžaduje energii. Činnosti v chladných a tmavých lokalitách jsou už tak dost omezené tím, že lander nebo rover nemá k dispozici velké množství energie.

Neohřívané převodovky z BMGG tak sníží celkovou spotřebu energie, která je potřeba k provozu landeru či roveru jako je zaměřování antén či kamer, nebo pohyb robotické paže, manipulace se vzorky a jejich analýza, případně pohyb samotný – v případě roverů. Energie ušetřená díky převodovce z BMGG může buďto prodloužit životnost sondy, nebo naopak umožní přidat na ni více přístrojů.

Motor a převodovka jsou při testech namontovány v jedné ze dvou horizontálních orientací. Když se k ochlazení hardwaru na zkušební teplotu – 173 °C použije kapalný dusík, vytvoří se na povrchu námraza.
Motor a převodovka jsou při testech namontovány v jedné ze dvou horizontálních orientací. Když se k ochlazení hardwaru na zkušební teplotu -173 °C použije kapalný dusík, vytvoří se na povrchu námraza. Zdroj: https://www.nasa.gov/

Týmy nyní testovaly ozubená kolečka v areálu kalifornské JPL v tamní Environmental Test Laboratory. Inženýři zde připojili motor a převodovku na otočný nosník, který umí měřit odezvu konstrukčního prvku na silný náraz. Členové týmu pak použili kapalný dusík k ochlazení celé převodovky na zhruba -173 °C. Následně přistoupili k uvolnění válcovitého ocelového impaktoru, který narazil do nosníku, čímž simulovali výše zmíněný náraz. Podobné testy se používají pro ověření, jak si konstrukce poradí s náhlým otřesem, který může nastat třeba při uvolnění antény nebo při průchodu atmosférou a přistání. Tento konkrétní test simuloval, jak se budou kolečka z kovových skel chovat při odběrech regolitu během lunární noci, která trvá 14 pozemských dnů, nebo při rozkládání vědeckých přístrojů na ledovém světě v naší Sluneční soustavě.

Než jako NASA pošleme hardware jako převodovky, zejména pak ty, které jsou vyrobeny z nových materiálů, do extrémně chladného prostředí, chceme se ujistit, že nebudou poškozeny událostmi, ke kterým v průběhu mise dochází,“ popisuje Peter Dillon, projektový manažer týmu BMGG z JPL a dodává: „Tyto nárazové zkoušky simulují namáhání materiálu při průchodu atmosférou, přistání, ale i při práci na povrchu.

Náraz je při zkoušce generován vypuštěním ocelového projektilu (jeden z kulatých válců v levé dolní části obrázku) do spodní části dlouhého ocelového nosníku. Velké svorky nastavují délku nosníku, který může při nárazu „zvonit“. Změnou polohy svorek lze vyladit profil nárazu, odtud název „laditelný nosník – tunable beam“. Velká kostka namontovaná na nosníku zjednodušuje montáž hardwaru pro testování. Průběh nárazu je zachycena pomocí akcelerometru namontovaného na hardwaru.
Náraz je při zkoušce generován vypuštěním ocelového projektilu (jeden z kulatých válců v levé dolní části obrázku) do spodní části dlouhého ocelového nosníku. Velké svorky nastavují délku nosníku, který může při nárazu „zvonit“. Změnou polohy svorek lze vyladit profil nárazu, odtud název „laditelný nosník – tunable beam“. Velká kostka namontovaná na nosníku zjednodušuje montáž hardwaru pro testování. Průběh nárazu je zachycena pomocí akcelerometru namontovaného na hardwaru. Zdroj: https://www.nasa.gov/

Před každou nárazovou zkouškou pracovník týmu zalil převodovku a motor kapalným dusíkem. Ten se vaří při -196 °C a dokázal tak ochladit konstrukci na již zmíněných -173 °C. Kapalný dusík během chvilky odtekl a v tu chvíli přišlo vypuštění ocelového impaktoru. Ten zasáhl nosník, na kterém byl připojený motor s převodovkou. Pracovníci týmu měřili elektrický proud nutný k chodu motoru a poslouchali, zda neuslyší nějaké divné zvuky, které mohou naznačovat poškození. Motor a převodovka byly otestovány ve třech různých orientacích a při každé proběhly dva testy. Všechny zkoušky prokázaly, že ozubená kolečka přečkala nárazovou událost i při teplotách -173 °C.

Je to vzrušující událost, která ukazuje jak mechanickou odolnost slitin na bázi kovových skel, tak konstrukci převodovky,“ říká Dillon a dodává: „Tyto převodovky by mohly pomoci umožnit potenciální operace během měsíční noci v trvale zastíněných měsíčních kráterech, v polárních oblastech na Měsíci a na oceánských světech.“ Experti z týmu BMGG chystají další testy za nízkých teplot na příští rok. Jejich cílem bude certifikovat tuto technologii pro použití na budoucích amerických misích.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/bmgg_cryo_2.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/bmgg_cryo_1.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/bmgg_cryo_3.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Rubrika:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
2 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
bobr
bobr
4 let před

Viz. také pěkné vysvětlení na Aldebaránu:
https://www.aldebaran.cz/bulletin/2017_11_met.php

JanS
JanS
4 let před

Pekne, ale bohuzel to bude jeste hodne hodne let trvat, nez dojde k nejake realne aplikaci (mozna ne v kosmonautice, ale k masovemu rozsireni). Podobne paf byli vsichni par let zpatky z grafenu, jaky je to uzasny a „revolucni“ material. Bohuzel jsem nezaznamenal nejake pokroky v jeho uzivani. Nebo se pletu a pouze jsem nezaznamenal?

https://kosmonautix.cz/2020/09/05/jak-odolat-chladu-nejen-u-mesicnich-polu/