sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Gateway, Artemis IV a V

Sněmovna reprezentantů dnes schválila zákon o federálním rozpočtu na letošní fiskální rok 2025 v jeho senátní verzi, tedy včetně všech peněz pro NASA, které navrhl Ted Cruz. Nyní zákon půjde do Bílého domu k zítřejšímu Trumpovu podpisu.

Latitude

Francouzský startup Latitude, který vyvíjí nosnou raketu Zephyr, podepsal smlouvy o expanzi do větších výrobních prostorů. Společnost doufá, že v příštím roce provede první start z Francouzské Guyany.

O3b mPower

Společnost Boeing dodala společnosti SES další dva širokopásmové družice O3b mPower s hardwarovými opravami. Družice nesou přepracované energetické moduly, které mají řešit elektrické problémy, které se vyskytly u prvních šesti družic.

Atomic-6

Startup Atomic-6, který se zabývá kompozitními materiály, uzavřel s americkými vesmírnými silami dohodu v hodnotě 2 milionů dolarů na vybudování svého solárního pole pro vojenské družicové aplikace.

LeoLabs

Společnost LeoLabs, kalifornský provozovatel pozemních radarů pro sledování objektů na nízké oběžné dráze Země, získala v rámci amerického vojenského programu financování ve výši 4 milionů dolarů na modernizaci svého mobilního sledovacího radaru.

Skynopy

Francouzská kosmická agentura přispěla do kola financování ve výši téměř 18 milionů dolarů pro místní startup Skynopy, čímž podpořila úsilí o rychlý rozvoj sítě pozemních stanic.

NOAA

Ministerstvo obchodu zveřejnilo 30. června dlouho odkládaný dokument Kongresu s odůvodněním návrhu rozpočtu Národního úřadu pro oceán a atmosféru na fiskální rok 2026. Dokument poskytuje více podrobností o návrhu rozpočtu. Ministerstvo obchodu navrhuje ukončit financování programu koordinace vesmírného provozu.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ŽIVĚ A ČESKY: Královská Delta IV Heavy na tajné misi

Rakety Delta IV Heavy nestartují moc často a to je škoda, protože každý jejich start bývá mimořádně působivý – lehký vodík stoupající od motorové sekce se zažehne a plameny olíznou prakticky celý trup nosiče. Už jen díky tomuto ohnivému představení bývá každý jejich start hodně lákavý. Navíc už jej mnohokrát neuvidíme. Firma United Launch Alliance totiž připravuje už pouze pět startů včetně toho, který nás čeká už ve středu. Při misi, která má odstartovat v 8:16 SELČ bude vynesen utajený náklad. Důvěryhodné odhady však naznačují, že by na oběžnou dráhu mohl mířit kolos vybavený skládací anténou o průměru až 100 metrů. Budeme rádi, když se přidáte k našemu komentovanému přenosu.

Náš přenos ze startu spustíme zhruba okolo 8:00 SELČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, nebo Vám nefunguje přehrávání ve vloženém okně, klikněte sem a dostanete se na stránku přenosu na Mall.TV. Pokud máte s přehráváním problém, zkuste jej spustit v tzv. anonymním okně prohlížeče.

EDIT 27.8. 7:45
Start se odkládá minimálně o 24 hodin z technických důvodů. Nejprve byl problém s ohřívačem, který se podařilo opravit. pak se objevil ještě problém s pneumatickým systémem.

EDIT 28.8. 18:45
Start je momentálně plánován na 29. srpna v 8:04 SELČ. Náš přenos začne v 7:50.

Zdroje informací:
https://www.ulalaunch.com/
https://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
http://www.spaceflightfans.cn/…/2019/11/Delta-4-Heavy-Orion10-NROL-44.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
15 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
klacik
klacik
4 let před

odloženo o 24 hodin

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  klacik

Díky moc, doplním to do článku.

Bukosek
Bukosek
4 let před

Dusane prominte off topic… jak se dostanu do chatu u ziveho prenosu, nevidim ho ani na mobilu ani na compu. Dekuji

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Bukosek

Musíte jít přímo na Mall.TV a na PC se ukazuje vpravo od okna přenosu. Na mobilu nevím.

Tomáš Kohout
Editor
4 let před
Odpověď  Bukosek

Na mobilu v aplikaci se chat rozklikává přímo pod videem (když je mobil na výšku) ťuknutím na nápis Live Chat. Musí probíhat přímý přenos. U záznamu už to nejde.

Vaclav
Vaclav
4 let před

V historii se v okamžiku startu zapálily motory na Titanu pilotované mise Gemini 6A a po 1,6 sekundě zhasly. Sestava zůstala stát na rampě vypnutými motory. Přerušení startu způsobilo „zapomenuté“ zalepovací víčko v potrubí palivového systému. Astronauti zachovali klid a vyčkali na obslužnou věž, katapultáž, která by zničila kosmickou loď a možná i nosič Titan, neprovedli.
Další případ, že byl přerušen start když už motory hořely neznám.

Michal Václavík
4 let před
Odpověď  Vaclav

Velmi známý je třeba případ u STS-55, STS-68 a další. Není to běžné, ale ani tak výjimečné, že by se to nestávalo či se stalo pouze v jednom případě jak uvádíte.

Vaclav
Vaclav
4 let před

Dík, podívám se na to. Raketoplány jsem moc nesledoval.

Ondřej Šamárek
Editor
4 let před
Odpověď  Vaclav

Přerušení startu Gemini VI nezpůsobilo zapomenuté víčko, ale jeden z kabelů mezi nosičem a rampou, který se měl odpojit až během vzletu, ale vibrace jej vyklepaly předčasně ze zástrčky. Na snižování tlaku okysličovadla v důsledku zapomenutého víčka v ten okamžik MDS ještě nestačil zareagovat.
Dalším příkladem je třeba Mercury-Redstone 1.
Jinak tuším šestkrát byl přerušen start raketoplánu po spuštění motorů SSME a příkladů v nepilotované kosmonautice bude ještě více.

Vaclav
Vaclav
4 let před

Máte pravdu, to víčko se našlo až ex post, při následné revizi.

Roman L.
Roman L.
4 let před
Odpověď  Vaclav

Pokud zůstaneme u pilotované kosmonautiky, potom lze zmínit celkem pět misí raketoplánu, kdy byly zapáleny motory SSME, ale ke startu nedošlo a motory byly opět vypnuty (tzv. RSLS abort). Jde o mise STS-41-D, STS-51-F, STS-51, STS-55, a STS-68. U nepilotovaných letů za posledních pár let například Falcon 9 mise SES-9 a Starlink v1-5, Ariane 5 s družicemi Intelsat 37e a BSAT-4a nebo Delta IV Heavy s družicí NROL-71.

Vaclav
Vaclav
4 let před
Odpověď  Roman L.

Vida, to jsem nečekal takovou frekvenci. Na druhou stranu je obdivuhodná bezvadná funkce zabezpečovacích zařízení, že žádná, pokud se nemýlím, z již zapálených sestav neskončila výbuchem na rampě.

Ivo
Ivo
4 let před
Odpověď  Vaclav

To bude asi tím, že moc koukáte na filmy. Tím narážím i na váš následujíc příspěvek. Je potřeba si uvědomit, že ve filmech vybuchne cokoliv a kdykoliv, je to smutné, ale je to tak.

Vaclav
Vaclav
4 let před
Odpověď  Ivo

Jestli máte na mysli starty N-1 tak to nebyl film, ale realita.

Vaclav
Vaclav
4 let před

Ještě si dovolím povzdech : To by byl námět na seriál a dát tam i předčasné skončení činnosti jednoho, či více motorů za letu. Tyto techniky jsou obdivuhodné, dokážou rozpoznat včas závadu a motor, či motory vypnout, než dojde k explozi.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.