Rakety Delta IV Heavy nestartují moc často a to je škoda, protože každý jejich start bývá mimořádně působivý – lehký vodík stoupající od motorové sekce se zažehne a plameny olíznou prakticky celý trup nosiče. Už jen díky tomuto ohnivému představení bývá každý jejich start hodně lákavý. Navíc už jej mnohokrát neuvidíme. Firma United Launch Alliance totiž připravuje už pouze pět startů včetně toho, který nás čeká už ve středu. Při misi, která má odstartovat v 8:16 SELČ bude vynesen utajený náklad. Důvěryhodné odhady však naznačují, že by na oběžnou dráhu mohl mířit kolos vybavený skládací anténou o průměru až 100 metrů. Budeme rádi, když se přidáte k našemu komentovanému přenosu.
Náš přenos ze startu spustíme zhruba okolo 8:00 SELČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, nebo Vám nefunguje přehrávání ve vloženém okně, klikněte sem a dostanete se na stránku přenosu na Mall.TV. Pokud máte s přehráváním problém, zkuste jej spustit v tzv. anonymním okně prohlížeče.
EDIT 27.8. 7:45
Start se odkládá minimálně o 24 hodin z technických důvodů. Nejprve byl problém s ohřívačem, který se podařilo opravit. pak se objevil ještě problém s pneumatickým systémem.
EDIT 28.8. 18:45
Start je momentálně plánován na 29. srpna v 8:04 SELČ. Náš přenos začne v 7:50.
Zdroje informací:
https://www.ulalaunch.com/
https://spaceflightnow.com/
Zdroje obrázků:
http://www.spaceflightfans.cn/…/2019/11/Delta-4-Heavy-Orion10-NROL-44.jpg
odloženo o 24 hodin
Díky moc, doplním to do článku.
Dusane prominte off topic… jak se dostanu do chatu u ziveho prenosu, nevidim ho ani na mobilu ani na compu. Dekuji
Musíte jít přímo na Mall.TV a na PC se ukazuje vpravo od okna přenosu. Na mobilu nevím.
Na mobilu v aplikaci se chat rozklikává přímo pod videem (když je mobil na výšku) ťuknutím na nápis Live Chat. Musí probíhat přímý přenos. U záznamu už to nejde.
V historii se v okamžiku startu zapálily motory na Titanu pilotované mise Gemini 6A a po 1,6 sekundě zhasly. Sestava zůstala stát na rampě vypnutými motory. Přerušení startu způsobilo „zapomenuté“ zalepovací víčko v potrubí palivového systému. Astronauti zachovali klid a vyčkali na obslužnou věž, katapultáž, která by zničila kosmickou loď a možná i nosič Titan, neprovedli.
Další případ, že byl přerušen start když už motory hořely neznám.
Velmi známý je třeba případ u STS-55, STS-68 a další. Není to běžné, ale ani tak výjimečné, že by se to nestávalo či se stalo pouze v jednom případě jak uvádíte.
Dík, podívám se na to. Raketoplány jsem moc nesledoval.
Přerušení startu Gemini VI nezpůsobilo zapomenuté víčko, ale jeden z kabelů mezi nosičem a rampou, který se měl odpojit až během vzletu, ale vibrace jej vyklepaly předčasně ze zástrčky. Na snižování tlaku okysličovadla v důsledku zapomenutého víčka v ten okamžik MDS ještě nestačil zareagovat.
Dalším příkladem je třeba Mercury-Redstone 1.
Jinak tuším šestkrát byl přerušen start raketoplánu po spuštění motorů SSME a příkladů v nepilotované kosmonautice bude ještě více.
Máte pravdu, to víčko se našlo až ex post, při následné revizi.
Pokud zůstaneme u pilotované kosmonautiky, potom lze zmínit celkem pět misí raketoplánu, kdy byly zapáleny motory SSME, ale ke startu nedošlo a motory byly opět vypnuty (tzv. RSLS abort). Jde o mise STS-41-D, STS-51-F, STS-51, STS-55, a STS-68. U nepilotovaných letů za posledních pár let například Falcon 9 mise SES-9 a Starlink v1-5, Ariane 5 s družicemi Intelsat 37e a BSAT-4a nebo Delta IV Heavy s družicí NROL-71.
Vida, to jsem nečekal takovou frekvenci. Na druhou stranu je obdivuhodná bezvadná funkce zabezpečovacích zařízení, že žádná, pokud se nemýlím, z již zapálených sestav neskončila výbuchem na rampě.
To bude asi tím, že moc koukáte na filmy. Tím narážím i na váš následujíc příspěvek. Je potřeba si uvědomit, že ve filmech vybuchne cokoliv a kdykoliv, je to smutné, ale je to tak.
Jestli máte na mysli starty N-1 tak to nebyl film, ale realita.
Ještě si dovolím povzdech : To by byl námět na seriál a dát tam i předčasné skončení činnosti jednoho, či více motorů za letu. Tyto techniky jsou obdivuhodné, dokážou rozpoznat včas závadu a motor, či motory vypnout, než dojde k explozi.