Technici na Kennedyho středisku nedávno dokončili pečlivou instalaci více než 180 bloků ablativního materiálu na tepelný štít pro kosmickou loď Orion, která v rámci mise Artemis II dopraví astronauty k Měsíci. Asi není potřeba zdůrazňovat, že právě tepelný štít patří k nejdůležitějším částem celé lodi Orion. Jeho úkolem bude ochránit posádku v kabině před teplotou zhruba 2800 °C, což odpovídá zhruba polovině teploty na povrchu Slunce. Právě na takovou teplotu se totiž tepelný štít rozpálí při vstupu do zemské atmosféry při návratu od Měsíce.
Samotné bloky ablativního materiálu AVCOAT vyrobili v New Orleans na Michoud Assembly Facility. Díly byly následně přepraveny na Kennedyho středisko, kde došlo k opracování všech 186 dílů. Každý kus dostal svůj unikátní tvar a následně byl připevněn ke kostře tepelného štítu z titanu a uhlíkových vláken.
Po dokončení instalace technici provedli nedestruktivní prohlídku zaměřenou na hledání dutin ve spojích mezi bloky. Kromě toho se měřily také spárové mezery mezi jednotlivými bloky. Tyto mezery pak budou vyplněny lepidlem a poté proběhne další měření, které vyhodnotí úspěšnost předešlé činnosti. Následovat bude tepelný test, po kterém dojde třeba na natření štítu a dalším činnostem. Jakmile budou zkoušky dokončeny, měl by být ještě před koncem letošního roku tepelný štít přišroubován k návratové kabině lodi Orion.
Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/
Zdroje obrázků:
https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/…b7d03863dfaf52915ac8a193ce008606&oe=5F2EBBCF
https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/…b93a4d0674c129cd10f75ec5c73c37dc&oe=5F2E6CDE
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/ksc-20200702-ph-ilw01_0039.jpg
Díky za článek.
Ty dlaždice se asi lepí. Ví se se něco bližšího o tom tepelném testu?
Rádo se stalo. 😉
A k dotazu: Je to zkouška, při které se vyzkouší, zda jsou bloky správně připojené. Půjde o zkoušku tepelných cyklů – štít bude vystaven opakovaně vysokým a nízkým teplotám a bude se sledovat, jak si s tím poradí.
Díky za info. Max./min. teploty asi neznáte.
Nikde jsem to nenašel, ale předpokládal bych asi nejméně kolísání +100 °C a -100 °C, aby to reprezentovalo střídání teplot v kosmickém prostoru (osvětlená vs. neosvětlená strana). Ale třeba bude mít někdo z našich čtenářů bližší a přesnější informace.
Testování ablativního štítu by mělo simulovat max. teplotu při návratu kabiny a to je 32 000 km/h s max. teplotou 3 300°C.
Tento nový ablativní kompozit Avcoat (epoxidové novolaková pryskyřice v laminátové matrici ze skleněných vláken) je nový má jiné vnitřní složení a vychází ze struktury včelích plástů pro max. pevnost a min. hmotnost. A taky asi bude mít jiný poměr složení.
A testuje se tuším v komplexu Ames Arc Jet Complex, jako jediný s hypersonickými rychlostmi pro testy v dané velikosti štítu.
Je to vcelku mazec a velká věda klobouček.
Ale jak bude přesně vypadat test uchycení ablativního štítu netuším asi by to chtělo pohledat na netu. Já jsem zatím nenašel za tu chvilku.
K shot77
Díky za info, ale mám trochu pochybnosti, že by to tak „natvrdo“ zkoušeli u štítu, který se má použít u letového Orionu.
shot77
Půjde o stejný tepelný test, kterým v říjnu 2017 prošel tepelný štít pro Artemis I. Tepelná komora je přímo v budově O&C, ve které se nyní nachází tepelný štít (i návratová kabina Orionu) pro Artemis II.
O testu jsme psali tady v části Kosmická loď Orion:
https://www.kosmonautix.cz/2018/01/cesta-k-exploration-mission-1-ohlednuti-za-4-ctvrtletim-2017-a-vyhled-na-roky-2018-a-2019/
A ma tohle testovani , kdyz start probehne treba az za nekolik let, nejakou vypovidajici relevanci? Viz treba test z roku 2017 pro Artemis 1, kdyz se poleti az v roce 2021, a to jeste pokud nenastane dalsi posun.
Samozřejmě, že to má význam. Pokud jsou známy materiály a jejich chování v průběhu času, pak stačí mít jistotu, že byla instalace provedena správně.
Návratová rychlost bud více než 40.000 km/hod.
nevéte někdo prosím, k čemu jsou ta velká béžová kolečka a ta malá bílá? předpokládám, že to bude sloužit k ukotvení k servisnímu modulu
tato místa nebudou potom ničím krytá a budou přímo vystavená atmosféře při návratu?
Čtyři velké otvory jsou určeny ke spojení návratové kabiny Orionu se servisním modulem pomocí pyrotechnicky oddělitelných šroubů. Takto vypadalo stejné místo tepelného štítu Apolla 10 po návratu:
Určení čtrnácti malých otvorů se mi nepodařilo zjistit. Odhaduji, že jsou určeny pro připojení tepelného štítu ke kabině. Tyto malé otvory budou utěsněny v budově O&C (na fotografiích Orionu s připojeným tepelným štítem pro mise EFT-1 a Artemis 1 již nejsou otvory viditelné).
z čeho tedy prosím mohou být vyrobeny ony čtyři porty (předpokládám, že přes ně půjdou kabely), že vydrží při vstupu do atmosféry při návratu od Měsíce?
Velmi pěkně je to popsáno tady včetně fotografií a infografiky
https://www.nasa.gov/feature/first-3d-woven-composite-for-nasa-thermal-protection-systems
Silové a datové kabely a potrubí pro dodávky vzduchu a vody ze servisního modulu do návratového modulu jsou vedeny vně tepelného štítu pod společným krytem. Pošlu fotografii.
Ten kryt je vidět po pravé straně Orionu