sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Starship

NASA 28. března oznámila, že přidala vesmírnou loď Starship od společnosti SpaceX do své smlouvy NASA Launch Services (NLS) II. Smlouvu NLS II využívá agentura k získávání služeb startu pro mnoho vědeckých a průzkumných misí.

GITAI

Specialista na vesmírnou robotiku GITAI dokončil koncepční studii mechanického ramene, které by bylo připraveno podporovat japonský lunární rover s posádkou.

ESA

Evropa uzavřela smlouvu se společností Thales Alenia Space na vývoj digitálního dvojčete zemědělských systémů, které kombinují satelitní data a modelování plodin na podporu udržitelných a klimaticky odolných zemědělských postupů na celém kontinentu.

Booz Allen Hamilton

Technologická a konzultační firma Booz Allen Hamilton představila koncept mega-konstelace družic navržených tak, aby naplnily vizi vládní administrativy na komplexní protiraketový obranný štít na ochranu Spojených států, tzv. Golden Dome.

NG-22

V prohlášení z 26. března NASA uvedla, že modul Pressurized Cargo Module pro Cygnus, který měl letět s misí NG-22 k ISS, je poškozený a nebude použit pro tuto misi, která měla odstartovat v červnu.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Tepelný štít pro první pilotovaný Orion

Technici na Kennedyho středisku nedávno dokončili pečlivou instalaci více než 180 bloků ablativního materiálu na tepelný štít pro kosmickou loď Orion, která v rámci mise Artemis II dopraví astronauty k Měsíci. Asi není potřeba zdůrazňovat, že právě tepelný štít patří k nejdůležitějším částem celé lodi Orion. Jeho úkolem bude ochránit posádku v kabině před teplotou zhruba 2800 °C, což odpovídá zhruba polovině teploty na povrchu Slunce. Právě na takovou teplotu se totiž tepelný štít rozpálí při vstupu do zemské atmosféry při návratu od Měsíce.

Měření spár štítu pro Artemis II
Měření spár štítu pro Artemis II
Zdroj: https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/

Samotné bloky ablativního materiálu AVCOAT vyrobili v New Orleans na Michoud Assembly Facility. Díly byly následně přepraveny na Kennedyho středisko, kde došlo k opracování všech 186 dílů. Každý kus dostal svůj unikátní tvar a následně byl připevněn ke kostře tepelného štítu z titanu a uhlíkových vláken.

Po dokončení instalace technici provedli nedestruktivní prohlídku zaměřenou na hledání dutin ve spojích mezi bloky. Kromě toho se měřily také spárové mezery mezi jednotlivými bloky. Tyto mezery pak budou vyplněny lepidlem a poté proběhne další měření, které vyhodnotí úspěšnost předešlé činnosti. Následovat bude tepelný test, po kterém dojde třeba na natření štítu a dalším činnostem. Jakmile budou zkoušky dokončeny, měl by být ještě před koncem letošního roku tepelný štít přišroubován k návratové kabině lodi Orion.

Tepelný štít lodi Orion pro misi Artemis II.
Tepelný štít lodi Orion pro misi Artemis II.
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/…b7d03863dfaf52915ac8a193ce008606&oe=5F2EBBCF
https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/…b93a4d0674c129cd10f75ec5c73c37dc&oe=5F2E6CDE
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/ksc-20200702-ph-ilw01_0039.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
16 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jan Jancura
Jan Jancura
4 let před

Díky za článek.
Ty dlaždice se asi lepí. Ví se se něco bližšího o tom tepelném testu?

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Jan Jancura

Rádo se stalo. 😉
A k dotazu: Je to zkouška, při které se vyzkouší, zda jsou bloky správně připojené. Půjde o zkoušku tepelných cyklů – štít bude vystaven opakovaně vysokým a nízkým teplotám a bude se sledovat, jak si s tím poradí.

Jan Jancura
Jan Jancura
4 let před
Odpověď  Dušan Majer

Díky za info. Max./min. teploty asi neznáte.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Jan Jancura

Nikde jsem to nenašel, ale předpokládal bych asi nejméně kolísání +100 °C a -100 °C, aby to reprezentovalo střídání teplot v kosmickém prostoru (osvětlená vs. neosvětlená strana). Ale třeba bude mít někdo z našich čtenářů bližší a přesnější informace.

shot77
shot77
4 let před
Odpověď  Dušan Majer

Testování ablativního štítu by mělo simulovat max. teplotu při návratu kabiny a to je 32 000 km/h s max. teplotou 3 300°C.
Tento nový ablativní kompozit Avcoat (epoxidové novolaková pryskyřice v laminátové matrici ze skleněných vláken) je nový má jiné vnitřní složení a vychází ze struktury včelích plástů pro max. pevnost a min. hmotnost. A taky asi bude mít jiný poměr složení.
A testuje se tuším v komplexu Ames Arc Jet Complex, jako jediný s hypersonickými rychlostmi pro testy v dané velikosti štítu.
Je to vcelku mazec a velká věda klobouček.

shot77
shot77
4 let před
Odpověď  Dušan Majer

Ale jak bude přesně vypadat test uchycení ablativního štítu netuším asi by to chtělo pohledat na netu. Já jsem zatím nenašel za tu chvilku.

Jan Jancura
Jan Jancura
4 let před
Odpověď  Dušan Majer

K shot77
Díky za info, ale mám trochu pochybnosti, že by to tak „natvrdo“ zkoušeli u štítu, který se má použít u letového Orionu.

Jiří Hošek
4 let před
Odpověď  Dušan Majer

shot77
Půjde o stejný tepelný test, kterým v říjnu 2017 prošel tepelný štít pro Artemis I. Tepelná komora je přímo v budově O&C, ve které se nyní nachází tepelný štít (i návratová kabina Orionu) pro Artemis II.
O testu jsme psali tady v části Kosmická loď Orion:
https://www.kosmonautix.cz/2018/01/cesta-k-exploration-mission-1-ohlednuti-za-4-ctvrtletim-2017-a-vyhled-na-roky-2018-a-2019/

Hawk
Hawk
4 let před
Odpověď  Dušan Majer

A ma tohle testovani , kdyz start probehne treba az za nekolik let, nejakou vypovidajici relevanci? Viz treba test z roku 2017 pro Artemis 1, kdyz se poleti az v roce 2021, a to jeste pokud nenastane dalsi posun.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Hawk

Samozřejmě, že to má význam. Pokud jsou známy materiály a jejich chování v průběhu času, pak stačí mít jistotu, že byla instalace provedena správně.

Vaclav
Vaclav
4 let před
Odpověď  Dušan Majer

Návratová rychlost bud více než 40.000 km/hod.

kuban
kuban
4 let před

nevéte někdo prosím, k čemu jsou ta velká béžová kolečka a ta malá bílá? předpokládám, že to bude sloužit k ukotvení k servisnímu modulu

tato místa nebudou potom ničím krytá a budou přímo vystavená atmosféře při návratu?

Jiří Hošek
4 let před
Odpověď  kuban

Čtyři velké otvory jsou určeny ke spojení návratové kabiny Orionu se servisním modulem pomocí pyrotechnicky oddělitelných šroubů. Takto vypadalo stejné místo tepelného štítu Apolla 10 po návratu:comment image

Určení čtrnácti malých otvorů se mi nepodařilo zjistit. Odhaduji, že jsou určeny pro připojení tepelného štítu ke kabině. Tyto malé otvory budou utěsněny v budově O&C (na fotografiích Orionu s připojeným tepelným štítem pro mise EFT-1 a Artemis 1 již nejsou otvory viditelné).

kuban
kuban
4 let před
Odpověď  Jiří Hošek

z čeho tedy prosím mohou být vyrobeny ony čtyři porty (předpokládám, že přes ně půjdou kabely), že vydrží při vstupu do atmosféry při návratu od Měsíce?

Jiří Hošek
4 let před
Odpověď  kuban

Velmi pěkně je to popsáno tady včetně fotografií a infografiky
https://www.nasa.gov/feature/first-3d-woven-composite-for-nasa-thermal-protection-systems

Silové a datové kabely a potrubí pro dodávky vzduchu a vody ze servisního modulu do návratového modulu jsou vedeny vně tepelného štítu pod společným krytem. Pošlu fotografii.

Jiří Hošek
4 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Ten kryt je vidět po pravé straně Orionucomment image

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.