Na podzimním Sojuzu poletí Kate Rubins

NASA oznámila, že její astronautka Kate Rubins vyrazí na podzim vstříc ISS v kosmické lodi Sojuz MS-17. Čeká na ni půlroční pobyt na stanici, během kterého bude součástí 63. a 64. dlouhodobé expedice. V Sojuzu zaujme místa vedle ruských kolegů Sergeje Ryžikova a Sergeje Kuď-Sverčkova a jejich společný start je zatím plánován na 14. října letošního roku z kazašského kosmodromu Bajkonur. Kromě stovky nejrůznějších experimentů bude americká astronautka obsluhovat třeba Cold Atom Lab pro studium využití laserem chlazených atomů pro budoucí kvantové senzory, nebo bude provádět kardiovaskulární experimenty navazující na výzkum, který dokončila při své minulé misi.

Kate Rubins s přístrojem pro čtení DNA

Kate Rubins s přístrojem pro čtení DNA

Kate Rubins byla do oddílu astronautů přijata v roce 2009 a svůj první kosmický let, při kterém byla součástí 48. a 49. expedice, zažila v roce 2016. Start proběhl 6. července a během 115 dnů na oběžné dráze provedla dva výstupy do volného prostoru s celkovou délkou trvání 12 hodin a 46 minut, než se 29. října vrátila zpět. Během svého pobytu se třeba stala prvním člověkem v historii, který na oběžné dráze prováděl sekvenování DNA.

Rodačka z Farmingtonu v Connecticutu vyrostla ve městě Napa v Kalifornii. Rubins získala v roce 1999 bakalářský titul přírodních věd na University of California v San Diegu. Vzdělání si následně rozšířila a získala doktorát v oboru biologie zaměřený na výzkum rakoviny v roce 2005 na Stanford University School of Medicine Biochemie a oddělení mikrobiologie a imunologie v Palo Alto v Kalifornii. Před vstupem do NASA pracovala Rubins nejprve jako spolupracovnice a následně hlavní výzkumná pracovnice v Institutu biomedicínského výzkumu Whitehead v Cambridge. Ve svém týmu vedla 14 výzkumných pracovníků studujících virová onemocnění, která postihují především střední a západní Afriku.

Na podzimním Sojuzu poletí Kate Rubins, 5.0 out of 5 based on 10 ratings

Rating: 5.0/5 (10 votes cast)

16 komentářů ke článku “Na podzimním Sojuzu poletí Kate Rubins”

1. Mr G napsal:

Je to posledne kreslo, ktore ma NASA kupene v Soyuze ?

Ako to bude teraz dalej, myslim ked sa dostanu sukromne lode do prevadzky ? Rusi budu pouzivat Sojuz, NASA sukromne lode a ESA, Kanada, Japonci budu lietat vyhradne len v sukromnych lodiach pod “hlavickou” nasa, alebo aj Sojuzmi ? Popripade budu nejake “vymeny kresiel” rus poleti trebars CD / Starliner a american ase Sojuzom ?