sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Latitude

Francouzský startup Latitude podepsal víceletou smlouvu se společností Atmos Space Cargo, společností vyvíjející komerční návratová zařízení. Atmos koupí minimálně pět startů rakety Zephyr ročně, a to v letech 2028 až 2032.

Exolaunch

Německý společnost Exolaunch použije svůj nový adaptér Exotube počínaje rokem 2026. Exotube je univerzální modulární adaptér pro integraci, start a rozmístění družic od cubesatů až po 500 kg družice.

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Další krůčky evropského Promethea

Evropskému projektu Prometheus se na našem webu čas od času věnujeme už skoro dva roky. Není se co divit. Jedná se o předchůdce raketových motorů s mimořádně nízkými náklady, které budou dost flexibilní na to, aby mohly být usazeny do celé letky nových nosičů a vyhovovaly jakékoliv misi a nabízely i možnost budoucí znovupoužitelnosti. Vloni v listopadu proběhla ve španělské Seville konference Space19+, na které ESA získala plné financování, které má zajistit přesun návrhu motoru Prometheus do stavu, kdy bude snáze uchopitelný pro průmyslové firmy.

Možné uspořádání motorů Prometheus.
Možné uspořádání motorů Prometheus.
Zdroj: https://www.esa.int/

Za vývojem projektu Prometheus stojí společnost ArianeGroup a právě Prometheus je v jejích plánech často zmiňován jako klíčová součást snah o přípravu na budoucí kompetitivní evropský přístup do kosmického prostoru. Na výrobu Promethea bude aplikován přístup zohledňující už v základním designu finální cenu. ESA totiž chce snížit náklady na nový motor rovnou desetkrát ve srovnání s aktuálně používaným motorem Vulcain 2 z rakety Ariane 5.

Zmiňovanou flexibilitu má zajistit celá řada užitečných funkcí – od proměnlivě volitelné úrovně tahu, přes možnost provádět více zážehů, vhodnost využití na prvních či horních stupních raket nebo minimalizace pozemních aktivit před letem a po něm. Technologický „předskokan“, tedy projekt Prometheus sází na pohonnou směs tvořenou zkapalněným kyslíkem a metanem, která nabízí vysokou účinnost, umožňuje jednodušší standardizaci a provozní jednoduchost. Metan je snadno dostupný a pracuje se s ním jednoduše – tedy ve srovnání s jinými raketovými palivy.

Vizualizace motoru Prometheus na začátku roku 2019.
Vizualizace motoru Prometheus na začátku roku 2019.
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Dá se očekávat, že provozuschopné letové kusy raketových motorů budou schopny v krátkém časovém období aplikovat technologie z programu Prometheus. Blížící se testy, které proběhnou ve středisku Německé aero-kosmické agentury DLR v Lampoldhausenu mají prověřit fungování jednotlivých komponentů pro první testovací model motoru Prometheus (M1). Na testy bude dohlížet tým specialistů z ArianeGroup.

V rámci příprav na tyto zkoušky bude testovací lavice P5 vybavena tlakovou nádobou, která pojme 250 metrů krychlových metanu. Díky tomu budou mít inženýři možnost efektivně přepínat testovací konfigurace mezi motory Prometheus a Vulcain 2.1 pro raketu Ariane 6, který již dokončuje svůj vývoj. Hlavní subsystémy prvního testovacího motoru Prometheus se již vyrábí. První části postavené v loňském roce úspěšně využily nové metody výroby včetně 3D tisku, které urychlují výrobní proces, umožňují snížit počet dílů a výrazně redukují i náklady.

3D vytištěné turbočerpadlo pro motor Prometheus.
3D vytištěné turbočerpadlo pro motor Prometheus.
Zdroj: https://www.esa.int/

Při 3D tisku vzniká struktura postupným přidáváním materiálu po vrstvách, čímž se tato metoda liší od běžně používaných procesů, při kterých je z původního bloku materiál odebírán. Komplexní a optimalizované díly se často nedají tradičními metodami vyrobit, ale díky novým postupům to nejen jde, ale je k tomu potřeba i méně materiálu a energie a dochází i ke snížení počtu výrobních kroků.

Testovací stanoviště P5 v německém Lapoldhausenu.
Testovací stanoviště P5 v německém Lapoldhausenu.
Zdroj: https://www.esa.int/

Mezi vyrobenými díly, které jsou připraveny ke zkouškám, najdeme třeba turbínu tubočerpadla, přívodní potrubí turbočerpadla, nebo ventily plynového generátoru. Následovat bude doručení ventilů spalovací komory a také palubní počítač raketového motoru, který bude zajišťovat řízení a sledování všech potřebných parametrů. Právě tato součást má podle ESA zajistit, že se Prometheus může označovat za „chytrý“ raketový motor a také otevře cestu ke znovupoužitelnosti.

První model spalovací komory by měl dorazit koncem června a v prosinci letošního roku by pak měla dorazit i spalovací komora pro testovací exemplář M1. Koncem roku čeká inženýry sestavení modelu M1, tedy technologického demonstrátoru v životní velikosti. Jakmile bude dokončen, otevře se jeho cesta k pozemnímu testování, které je plánováno na rok 2021. Do budoucna se počítá i s výrobou dílů pro další modely motoru Prometheus, které poslouží následujícím zkouškám.

V rámci programu Future Launchers Preparatory Programme od Evropské kosmické agentury nyní pracovníci Arianeworks připravují letový demonstrátor opakovaně použitelných technologií pojmenovaný Themis, který by měl využívat právě motor Prometheus. Tento motor celkově můžeme označit za přelomový pro evropskou kosmonautiku – ať už z hlediska nákladů či výroby, ale i díky jeho robustnímu návrhu, který se stane základem pro budoucí vývoj raket Ariane vstříc roku 2030.

Přeloženo z:
https://www.esa.int/

Zdroje obrázků:
https://www.esa.int/…/Prometheus_gas_generator_test_at_DLR_Lampoldshausen.jpg
https://www.esa.int/…/Example_Prometheus_flight_configuration.jpg
https://pbs.twimg.com/media/DyoPoiiXcAIe5R_.jpg:large
https://www.esa.int/…/3D-printed_turbo_pump_for_Prometheus_rocket_engine.jpg
https://www.esa.int/…/P5_testing_facility_at_DLR_Lampoldshausen.jpg

Rubrika:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
3 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
JanHonnza
JanHonnza
4 let před

Ten motor je impozantní, technologicky wow, už aby byl použitelný, jen se ptám jaká je motivace ArianeGroup vyrábět něco lacině a rychle. Není AG tak trošku virtuálně do přízně s ULA?

Radek
Radek
4 let před
Odpověď  JanHonnza

Americký veřejný sektor je mnohem větší, než v Eropě. ULA z něj dokázala žít několik let bez jediné komerční zakázky. To Arianespace musí inovovat a držet se konkurenceschopná.

Vaclav
Vaclav
4 let před

Metan jako palivo je zřejmě náhradou vodíku. Tomu se však nemůže vyrovnat. Technologie vodíku jako paliva je zvládnuta nejen u horních stupňů, ale i u základních, příkladem je druhý stupeň Saturnu 5, nádrž raketoplánu, či první stupeň nové americké superrakety. Je otázka, zda menší technologická náročnost na nádrže, rozdíl je zhruba 100%C, vyrovná vyšší výkony O-H motorů.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.