sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Neo Space Group

Saúdskoarabská společnost Neo Space Group (NSG) podporovaná suverénním investičním fondem se snaží pronajmout kapacitu na více oběžných drahách, aby posílila své postavení na družicovém trhu, dříve než bude vlastnit a provozovat svou vlastní konstelaci.

Fúze dat

Boeing plánuje předvést technologii senzorové fúze, která by mohla zlepšit vojenské situační povědomí kombinací dat z atmosférických a vesmírných senzorů. Tato fúze dat ze senzorů by mohla být doručena operátorům na zemi nebo pilotům.

SpaceNews

Týdeník SpaceNews, který se zabývá vesmírným zpravodajstvím slaví 18. září své 35. výročí.

Indické projekty

Indická vláda udělila souhlas s řadou velkých vesmírných projektů včetně návratu lunárního vzorku prostřednictvím mise Chandrayaan-4 a prvního modulu vesmírné stanice.

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ŽIVĚ A ČESKY: Columbus na Falconu 9

Nejnovější řada amerických navigačních družic GPSIII používá pro jednotlivé exempláře jména slavných mořeplavců – první družice se jmenovala Vespucci a druhá Magellan. V úterý večer našeho času bychom se měli dočkat startu třetího exempláře. Tato družice nese přezdívku Columbus a o její vynesení na protáhlou dráhu, jejíž nejvyšší bod bude ve výšce zhruba 20 000 km, se postará Falcon 9. Chybět by neměl ani pokus o přistání prvního stupně. Pokud tedy budete mít čas a chuť, zveme Vás k našemu živě a česky komentovanému přenosu – startovní okno je patnáctiminutové a letět by se mělo ve 21:56 našeho času.

Náš přenos ze startu spustíme zhruba okolo 21:40 SELČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, nebo Vám nefunguje přehrávání ve vloženém okně, klikněte sem a dostanete se na stránku přenosu na Mall.TV. Pokud máte s přehráváním problém, zkuste jej spustit v tzv. anonymním okně prohlížeče.

Zdroje informací:
http://forum.kosmonautix.cz/
https://spaceflightnow.com/
https://www.elonx.cz/

Zdroje obrázků:
https://www.gannett-cdn.com/…GPSIIISV03_LM.jpg?width=1080&quality=50

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
10 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Zbynek_Mc
Zbynek_Mc
4 let před

Manevruje nějak druhý stupeň? Případně jak? Nebo už jen letí po trajektorii na kterou jej nasměroval první stupeň?
Diky

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpovědět  Zbynek_Mc

Za letu může manévrovat směřováním tahu trysky motoru.

David R.
David R.
4 let před
Odpovědět  Zbynek_Mc

Druhý stupeň uděluje nákladu většinu z té rychlosti, která je nutná, aby nespadl zpět do atmosféry. Během celé doby, kdy druhý stupeň pracuje, musí urychlování probíhat přesně ve správném směru. Nejedná se o žádné velké manévry, spíš o jemné korekce. Za opravdový „manévr“ ale můžete považovat například změnu sklonu dráhy při vynášení geostacionárních družic- to je nutné protože se nestartuje z rovníku, a nebo vypnutí a opětovné zapnutí motoru druhého stupně, nutné pro určení směru, kterým např. meziplanetární sonda odletí od Země. A pro úplné doručení na geostacionární dráhu pak jsou třeba tři manévry, což se ale dělá jen občas.

medved_David
medved_David
4 let před

Dobrý den, předně díky za pěkný přenos se zajímavými informacemi.
Už delší dobu mi vrtá hlavou, jak se „měří“ rychlost rakety. Skutečně je na raketě něco jako rychloměr (trubice či co, ale jak mimo hustší atmosféru)? Nebo je to jen vypočtěný odhad dle doby letu či třeba v kombinaci se spotřebou paliva? Případně měření radary a družicemi?
S tím trochu souvisí druhý dotaz: moc by se mi líbilo po odhození prvního stupně a jeho navedení na přistání mít v obrazu telemetrii jak k pokračující sestavě 2. stupně, tak nově (třeba vpravo) k přistávajícímu 1. stupni (aspoň rychlost, nadmořská výška). Je otázka, zda by to bylo proveditelné právě kvůli měření. A také, jestli by můj návrh přijali ve SpaceX 🙂 (prosím o předání 😀 ). Díky.

medved_David
medved_David
4 let před
Odpovědět  medved_David

A mimochodem se mi zdá, že SX pomalu spěje k běžnému používání aerodynamických krytů, vylovených z vody a pomalu vzdává sítě? Nemáte informace o případných úpravách krytů, aby byly skutečně spolehlivé i z moře, případně probíhají nějaké testy/jsou výsledky? Napadá mě, jestli lovením a používáním krytů na svoje Starlinky SX nenačítá body spolehlivosti pro případnou budoucí certifikaci pro mise s vyšším požadavkem bezpečnosti.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpovědět  medved_David

Vypočítává se to podle zrychlení ve všech třech osách – senzory jsou na palubě rakety.
SpaceX dříve telemetrii prvního stupně udávala, ale pak se toho chytili hlupáci, kteří nechápou, že se obraz z kamery přenáší jinou linkou než telemetrie, takže raketa přistála, ale telemetrie přicházela se zpožděním. Ti lidé z toho začali dělat scénu a spekulovali o pitomostech jako že je to celé nahrané. Tak to SpaceX prostě přestala dělat.

medved_David
medved_David
4 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Díky. S tou telemetrií 1. stupně je to škoda.
A nevíte něco víc ke strategii SX s těmi kryty?

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpovědět  medved_David

Bohužel. SpaceX není v tomto směru moc sdílná.

Josef Somik
Josef Somik
4 let před

Pane Majer, jen drobná korekce. Potrubí a čerpadla motorů Merlin se před zážehem chladí ne jen kvůli tepelnému šoku, ale především kvůli tomu, aby se tekutý kyslík v teplém potrubí nezačal vařit. Zpěněný kyslík pak nejde normálně čerpadly čerpat a vytváří špatnou směs, takže by ten motor měl problém správně nastartovat.

Jinak opět pěkný přenos. 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpovědět  Josef Somik

Díky za doplnění i za pochvalu.

https://kosmonautix.cz/2020/06/30/zive-a-cesky-columbus-na-falconu-9/