sociální sítě

Přímé přenosy

New Glenn (EscaPADE)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

D-Orbit

Italská společnost D-Orbit, která se zabývá vesmírnou logistikou, oznámila 6. listopadu ukončení soutěže CTRL+Space, první evropské soutěže v kybernetické bezpečnosti Capture-the-Flag (CTF) na oběžné dráze.

EchoStar

Provozovatel geostacionárních družic EchoStar prodává další část rádiových frekvencí, aby pomohl zlepšit služby SpaceX pro přímou komunikaci s buňkami ve Spojených státech, výměnou za akcie společnosti v hodnotě 2,6 miliardy dolarů.

Sceye

Společnost Sceye vyvíjející stratosférické platformy pro telekomunikace a související aplikace získala ocenění od agentury NASA za využití této platformy pro monitorování životního prostředí.

BlackSky

Společnost BlackSky, která se zabývá satelitními snímky, 6. listopadu uvedla, že tržby společnosti ve třetím čtvrtletí nedosáhly očekávání. Důvodem je úprava výdajů americké vlády v rámci důležité zpravodajské smlouvy, ve které došlo ke škrtům ze strany Bílého domu.

ESA

Evropská kosmická agentura upřesnila svůj plán pro program European Resilience from Space (ERS) a nastínila rozsah programu v hodnotě 1 miliardy eur, který přímo propojí pozorování Země, telekomunikace a navigaci s rostoucími potřebami Evropy v oblasti obrany a bezpečnosti.

Astranis

Společnost Astranis 5. listopadu oznámila plány na spuštění mobilní ad-hoc síťové služby s názvem Vanguard, která bude využívat její malé geostacionární družice k rozšíření dosahu komunikace typu point-to-point pro pomoc při katastrofách nebo pro bezpečné obranné operace.

Čínský institut

Čínský institut nedávno dokončil pozemní testy toho, co popisuje jako rekonfigurovatelnou flexibilní výrobní platformu na oběžné dráze, zaměřenou na budoucí velkoobjemovou a nízkonákladovou výrobu ve vesmíru.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Obří letoun pomohl roveru Perseverance

Do startu amerického vozítka Perseverance k Marsu zbývají zhruba dva měsíce – nyní na floridský Mys Canaveral dorazila i raketa Atlas V, která vozítko vynese. A nutno říct, že šlo o transport svým způsobem mimořádný. První stupeň Atlasu V byl vyroben v Alabamě ve městě Decatur, kde má firma United Launch Alliance výrobní závod. Transport na Floridu ale nezajistila loď jako obvykle, ale letadlo! 32 metrů dlouhý stupeň byl naložen do transportního letounu Volga-Dněpr Antonov AN-124-100. Těžkotonážní letoun byl cenným nákladem naložen na letišti v Huntsville a 18. května přistál na ranveji Mysu Canaveral.

Vykládání centrální stupně rakety Atlas V pro rover Persevarance z letounu Antonov.
Vykládání centrální stupně rakety Atlas V pro rover Persevarance z letounu Antonov.
Zdroj: https://www.ulalaunch.com/

O den později, tedy 19. května pak technici z útrob letadla vyložili jeho náklad. První stupeň zabalený do ochranné fólie následně zamířil do střediska ASOC (Atlas Spaceflight Operations Center). Tady podstoupí přijímací zkoušky, které jsou nezbytné k povolení pro přesun vstříc rampě –  věží VIF (Vertical Integration Facility), kde začne proces skládání.

Na Floridě už je horní stupeň Centaur pro tuto misi, který sem dorazil pozemním transportem již v polovině dubna, aby podstoupil sérii předstartovních kontrol. První stupeň Atlasu je ale dost velký a tudíž jej firma ULA nechce přepravovat přes půl Spojených států po silnici. Letecká dodávka pomocí Antonovu proto byla optimálním řešením celé situace.

Převoz centrálního stupně rakety Atlas V pro rover Perseverance.
Převoz centrálního stupně rakety Atlas V pro rover Perseverance.
Zdroj: https://www.ulalaunch.com/

Běžně se o transport prvních stupňů stará loď RocketShip, která dokáže plout jak v mělkých řekách, tak i vodami oceánu. Tato loď však byla v poslední době plně vytížena – na Vandenbergovu základnu v Kalifornii dopravila díly pro celou raketu Delta IV Heavy – tři „první“ stupně, horní stupeň Delta Cryogenic Second Stage i aerodynamický kryt. Cesta vedla přes Panamský průplav a Delta IV poslouží startu pro Národní průzkumný úřad.

Možná Vás napadne, proč se tedy Antonov nepoužil pro přesun Delty IV místo Atlasu V – důvod je prostý. Centrální stupně rakety Delta IV jsou zkrátka moc velké na přesun po silnici i v letounu Antonov. RocketShip je tedy jedinou možností, jak je dostat na místo startu. Atlas V má ale oproti Deltě IV menší průměr a tak může být přepravován jak pomocí RocketShip, tak i v útrobách Antonovu.

Zavezení centrálního stupně Atlasu V pro vynesení roveru Perseverance do montážní haly.
Zavezení centrálního stupně Atlasu V pro vynesení roveru Perseverance do montážní haly.
Zdroj: https://www.ulalaunch.com/

Pokud se nic nepokazí, mělo by ke startu roveru Perseverance dojít 17. července. Právě v tento den se otevírá pouze pár týdnů dlouhé startovní okno pro let k Marsu. Pro firmu United Launch Alliance půjde již o 5. start jakékoliv mise NASA k Marsu. Její rakety drží úctyhodný nepřetržitý rekord v tomto směru. Nezbývá než popřát, aby i tentokrát přálo spolehlivému nosiči štěstí.

Přeloženo z:
https://www.ulalaunch.com/

Zdroje obrázků:
https://www.ulalaunch.com/…/the_journeys_of_atlas.jpeg?sfvrsn=7cd236f1_0

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
4 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
vreckam
vreckam
5 let před

létající raketoplán v zemské atmosféře .. fascinující stroj a je škoda že je jen jeden …

Ondřej Šamárek
Editor
5 let před
Odpověď  vreckam

Možná jsem to špatně pochopil, ale pokud máte na mysli Ruslana, tak těch Volga-Dněpr provozuje dvanáct a Antonov Airlines má dalších sedm.
Možná jste myslel An-225 Mrija, ta je skutečně pouze jediná a provozují ji Antonov Airlines.

vreckam
vreckam
5 let před

jujda, máte pravdu .. „jen“ 4 motory … včerejší den jsem měl trošku „náročnější“, tak jsem se přehlédl a opravdu jsem to popletl s Mrijou ..

Ondřej Šamárek
Editor
5 let před
Odpověď  vreckam

Každopádně jsou to krásná letadla a impozantní stroje zvenčí i zevnitř. Měl jsem tu čest jak u Ruslana tak u Mriji. 😉

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.