Destrukce Starship SN3

V noci na dnešek proběhla na texaské základně Boca Chica tlaková zkouška testovacího prototypu Starship SN3. Nejprve ještě včera večer začal tlakový test dusíkem za pokojové teploty. Touto zkouškou konstrukce prošla bez problémů a tak se na rampu mohli vrátit lidé, kteří prototyp začali chystat na další zkoušku. Nákladní auta zatím plnila zásobníky dusíkem, který byl určen pro druhou zkoušku – i při ní měly být útroby Starship SN3 naplněny dusíkem, ale tentokrát nikoliv s pokojovou teplotou, ale dusíkem kapalným. Mělo tedy jít o zkoušku kryogenní. Dnes ráno jsme však již na kameře viděli, že došlo k destrukci. O co šlo tentokrát?

Na kameře od LabPadre bylo vidět, že před destrukcí byla námraza pouze na horní nádrži.

Na kameře od LabPadre bylo vidět, že před destrukcí byla námraza pouze na horní nádrži.
Zdroj: https://i.pinimg.com/

Kryogenní tlaková zkouška měla nezvyklý začátek. SpaceX nenatankovala obě nádrže najednou. Jelikož má tankovaný dusík velmi nízkou teplotu, pokrývá nerezové nádrže námraza, která spolehlivě prozradí, jaká část nádrží je naplněna. V přímém přenosu před naší půlnocí jsme tak mohli vidět, jak se námraza objevila ve spodní části dolní nádrže a po nějakém čase zmizela. Takto se to opakovalo nejméně dvakrát a zdálo se, že SpaceX provádí postupné zkoušky. Jak ale dnes kolem páté ráno našeho času potvrdil Elon Musk, šlo o technickou závadu. Konkrétně některé ventily během kryogenní zkoušky netěsnily. Mělo dojít k opravě a zahájení dalších testů.

V České republice už začalo svítat, když se na SN3 opět objevila námraza. Ale tentokrát pouze na horní nádrži – spodní zůstávala nepokrytá. Tato situace je nová a nový byl i způsob destrukce, která nastala kolem deváté dopoledne našeho času. Zatímco Starship Mk1 a SN1 při tlakových zkouškách náhle explodovaly, v tomto případě šlo o proces mnohem pomalejší a výrazně méně prudký. Některé zdroje hovoří o implozi, ale vyloučit se nedá ani deformace spodní nádrže vlivem tlaku naplněné horní nádrže.

V přímém přenosu od Lab Padre bylo vidět, že destrukce trvala několik sekund.

V přímém přenosu od Lab Padre bylo vidět, že destrukce trvala několik sekund.
Zdroj: https://i.pinimg.com/

Dovolím si malou spekulaci. Osobně na mne celá situace působí tak, že ventily na spodní nádrži měly (jak psal Musk) problémy při kryogenních teplotách. Proto se SpaceX rozhodla spodní nádrž naplnit dusíkem za pokojové teploty a horní nádrž kryogenním dusíkem. Ventily na spodní nádrži však byly zřejmě nějak poškozené a při určité úrovni tlaku začal ze spodní nádrže unikat dusík. Konstrukce vlivem ztráty vnitřního tlaku ztratila pevnost a zhroutila se. Ale znovu opakuji, že je to jen moje osobní domněnka, která není oficiálně potvrzena. Počkejme si, až se k tématu vyjádří i sám Elon Musk. Ve Spojených státech je zatím hluboká noc, proto budeme muset na nějaké informace čekat několik hodin. Pokud se Musk (nebo někdo jiný povolaný) k situaci vyjádří, aktualizujeme tento článek a pod níže vložené video přidáme nové informace.

EDIT 3.4. 11:30
Elon Musk uvedl, že bude potřeba analyzovat všechna data. Mohlo prý jít o chybu konfigurace zkoušky.

Zdroje informací:
https://www.youtube.com/
https://www.youtube.com/
https://www.elonx.cz/

Zdroje obrázků:
https://www.youtube.com/watch?v=iw5bYl8v3nY
https://i.pinimg.com/originals/f7/64/b9/f764b990ad5a71f943cea4be058e0ca0.png
https://i.imgur.com/NDg0Or3.png

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

114 komentářů ke článku “Destrukce Starship SN3”

  1. VaclavC napsal:

    Ještě taky mohl prasknout vrchlík té spodní nádrže, mne teď napadá. Tím by ztratila tlak a ztratilo by to i strukturální pevnost.

  2. Ivo napsal:

    Ještě bych upozornil na to, že když snížíte tlak, tak klesne teplota a to vede k poklesu tlaku.

  3. Petr12 napsal:

    Ach jo, co to zase je? Chápu, že vývoj obnáší hodně zkoušek a neúspěchů, ale sakra už potřetí ta samá věc(neříkám že příčina). Jde vidět, že i když ten plán zněl dosti jednoduše, tak i taková zjevná trivialita dokáže dělat problémy. Říkám si, jaký má smysl poslouchat Muskovo termíny. Přijde mi, že jsem byl jenom flustrovaný vizí NASA člověk na Marsu v roce 2030+ a proto jsem hned přeskočil na SHS, ale i když SLS má hodně problémů, drahý provoz, atd, tak jim alespoň 3x za sebou nebouchla nádrž.

  4. SaturnV napsal:

    Pojďme to shrnout. Máme tu několik teorií:
    1. Z dolní nádrže začel unikat plyn a ta se zhroutila.
    2. Vzpěry ztratily pevnost při nízkých teplotách.
    3. V nádrži vzniknul podtlak a ta se zhroutila.
    4. Špatně spočítali váhu dusíku.

    To jsem zvědav, jak to bylo ve skutečnosti.

  5. Ivo napsal:

    Ještě mě tak napadlo, pokud v horní nádrži má být metan, pak se možná někdo přepočítal v tom, že litr dusíku má přibližně dvakrát větší hmotnost než litr metanu. Někdo tady psal, že odhaduje hmotnost dusíku na 300 tun no a pokud se počítalo s metanem, který by měl přibližně poloviční hmotnost, tak už to v rámci tohoto testu mohlo hrát roli.

  6. Jan Jancura napsal:

    Podle mne stačí velmi malý přetlak (cca 0,1 baru) ve spodní nádrži, aby vyrovnal hmotnost horní naplněné nádrže (odhadem 300t), takže nevím a nechci dále hádat.

  7. peter1492 napsal:

    No mozno lepsie znicit niekolko modelov Starshipu nez pripravovat jeden niekolko rokov. Proste mne sa zda aj napriek neuspechom je sposob pokus omyl v tomto pripade lepsi. SLS sa pripravuje uz vela rokov a urcite to nakoniec bude fungovat, ale ten cas a naklady su neumerne.

    Kazdy zniceny Starship prinesie dalsie a dalsie skusenosti, proste nabuduce to spravia lepsie a ked to zase buchne tak sa prepracuje koncept. Lenze data ziskane z tychto pokusov su skutocne cenne a prinesu ovocie. Tieto poznatky jednoducho neexitovali a mnohe problemy nikoho ani nenapadli ze nastanu…

    Drzim im pacle a hlavu hore.

  8. Oroya napsal:

    Zapomněli, že se tlak plynu v uzavřené nádobě při ochlazení sníží. K ochlazení došlo přestupem tepla do kapalného dusíku v horní nádrži.

  9. Jan Jancura napsal:

    Při posuzování příčiny havárie schází jedna informace a to zda a jak fungoval ty testovací hydraulické válce imitující tlak od Raptorů.
    Jinak zřejmě testovací četa ztratila kontrolu nad zkouškou, přece by měli zjistit, že ve spodní nádrží není patřičný tlak a zastavit zkoušku apod.

    • Vladimir Todt napsal:

      S tím patřičným tlakem ve spodní nádrži je bezprostřední příčina. Z venčí je to vidět na postupném deformaci spodní nádrže postupně nějakou minutu před zhroucením.
      Zajímalo by mě zda to křuplo při přetlaku v dolní nádrži, při kterém si mysleli, že to musí vydržet nebo primárně křuplo něco jinde, např, trochu dole ale to by se více valilo cosi ze spodu, mohlo být i malinko to je pravda. Nebo se jim kousl venting nebo blbnul a nešel zavřít. A jen pak se chytali za hlavu, protože už nestíhali zpět odčerpat horní nádrže a jen koukali jak s klesajícím tlakem se postupně deformuje plášť spodní nádrže pod vahou horní až se zhroutil. Druhý případ v případě problémů s ventingem a i malé netěsnosti dole by ještě jakž takž. Horší by bylo kdyby to zbuchlo za přetlaku, kdy jim to mělo vydržet – to je pak na revizi konstrukce, případně modelu. Nebo se pečlivě snažit nemít promáčkliny i na nenatlakovaných nádržích.

  10. MilanM napsal:

    Po zhliadnutí videa …… je evidentné, že deformácia vznikla v priestore medzi nádržami a tak je možné usudzovať o nedostatočnej pevnosti konštrukcie práve v týchto miestach.

  11. VaclavC napsal:

    Nemohl tam vzniknout podtlak tím, že dole byl nejdřív dusík na „normální“ teplotě, který se pak ale významně ochladil natakováním kryogenního dusíku do horní nádrže a ztratil objem?

  12. PavelX napsal:

    Tady se budu opakovat, ale směr vývoje této kosmické lodi není dobrý. Na tomhle je vidět, že to drží taktak pohromadě. Kosmická loď je namáhána mnohem víc než raketa pod ní a musí toho vydržet mnohem víc. Notabene, má-li být použita opakovaně. Přirovnání k plechovce piva pokulhává při srovnání s Crew Dragonem. A o to jde.
    V každém případě jim držím palce aby dospěli k tomu správnému řešení.

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Každá zkouška je posune dál a něco se dozví, aby mohl být další kus v něčem lepší.

    • Ivo napsal:

      Co byste nám napsal, pokud by se podobná nehoda stala s jakoukoli jinou raketou, která má za sebou desítky startů? Uvědomujete si, že podtlak nevydrží žádná raketa? A nyní se podívejte na video, nejdříve dojde díky podtlaku k deformaci spodní nádrže a až chvíli poté k destrukci a pádu horní.

      • hrnsgs napsal:

        Podtlak… To by se obsah nádrže musel velmi rychle podchladit.

        Tady to spíše vypadá na nedostatečný tlak (nezaměňujte to s podtlakem, to lze říct je pokud bychom znali hodnotu referenčního tlaku pro zaručení strukturální pevnosti nádrže) v nádrži a tudíž nedostatečnou pevnost a její následné zhroucení při zatížení se shora.

        Když se podívete na video, tak se nejprve zhroutí horní okruží (v ten moment jsou namáhány tlakem, zatížením a tepelně, jelikož nad nimi je kryogenní palivo). Následně na pravé straně praskne jeden ze svarů a začne se plyn valit ven a nádrž se zhroutí na tu stranu. Zhroucení zapříčiněné podtlakem by bylo o dost rychlejší a v celém objemu nádrže, ne takto pouze lokálně.

        Je to přesně to co píše o příspěvek nahoru … zatížená prázdná plechovka.

      • Vladimir Todt napsal:

        Prosím Vás, pane Ivo, jak mohla mít spodní nádrž podtlak, když z ní přetlakem šel ventingem ven dusík??? A bylo vidět jak se na ní postupně vytvářejí deformace i za ventingu dusíku. Vnitřní přetlak v ni byl, ale evidentně ne dostatečný aby udržel kruhový pevný průřez. Asi jste neviděl fotky, případně videa zachytávající situaci před zhroucením a jen tady pletete ostatní.

    • Hawk napsal:

      Kdyby to bylo snadne tak uz to davno nekdo sestrojil, i kdyby to SpaceX vzdala, zustanou z toho nove technologie, postupy a poznatky.
      Bezosovi to neboucha a uz se s New Glennem patla 8-my rok.

      To ze Musk hazel optimistickymi daty je vec druha,je to mozna soucasti jeho PR, ale myslim, ze i jemu je jasne, ze se nejaka SN52 dostane na LEO a bezpecne pristane zpatky nekdy v 30tych letech. Do te doby bude nepochybne jeste spousta efektnich explozi.

  13. Vladimir Todt napsal:

    To s tou implozí zase šíří na netu bludaři jako minule u exploze SN1. Jak může dojít k implozi spodní nádrže když spodním venting ventilem z ní přetlakem stále unikal dusík?
    Od oka je vidět, že tlak ve spodní nádrži byl nedostatečný. Takže měli i větši vliv nevyrovnané promáčkliny a postupně se spodní nádrž zhroutila pod vahou vrchní.
    Nic víc v tom není.
    I SpaceX se stávají takové jednoduché kiksy. Když si vzpomeneme na kiksy při stavbě mk1. 😀

  14. Tovy napsal:

    Zdá se mi, že projekt Starship balancuje na hraně, kde končí Sci a začíná Fi… abych parafrázoval Dušana.
    Postavit a otestovat takovou „potvoru“ není ani zdaleka tak jednoduché, jak se původně zdálo. Navíc, když jsou na ni tak velké požadavky.
    A pokud se to aspoň částečně povede, můžeme se jen modlit, aby byly zakázky…
    Už nedivme, proč stavba SLS trvá tak dlouho.

  15. Ivo napsal:

    Naprosto souhlasím s panem Majerem, vidím to přesně jak píše.

    nechápu jak tady a i jinde plno lidí píše o tom, že to takto přece nemůže zůstat, že to musí udělat pevnější. Asi by se divili, že všechny rakety jsou postavené stejně a že jejich pevnost je dána natlakováním nádrží.

    Všem doporučuji zakoupit si plechovku pití a postavit se na ní. Nic se nestane. Pak udělejte to samé až bude prázdná. Určitě najdete na YT spoustu videí, která vám to vysvětlí a ukážou.

  16. Vit Vymola napsal:

    Jak už jsem psal na kosmo diskuzi: Konstrukce StarShipu přece musí vydržet situaci, kdy spodní část není natlakovaná. Až bude (doufejme) SS jednou přistávat, bude muset vzdorovat mechanickému namáhání při brždění a dosednutí, přičemž nádrže budou prázdné a většina hmotnosti bude v přídi. Tedy náklad a lidi.

  17. SaturnV napsal:

    Tomu říkám smůla. Mají ještě nějaký exemplář?

  18. Casso napsal:

    mensi preklep: námraza objevila ve sodní části

    uvidime, co sposobilo zrutenie. mne pride realna moznost aj to, ze niektora vzpera stratila pevnost z dovodu kryogennych teplot.

  19. Mr G napsal:

    Myslim si to iste 🙂
    V spodnej nadrzi nebol tlak dostatocny aby udrzal tvar nadrze pri zatazi, ktoru vytvarala horna nadrz naplnena kvapalnym dusikom, plus rozdiel teplot, atd.

    Myslim, ze vystuhy budu musiet dat do celej lode, nie len do motorovej sekcie, ktora ako sa zda nebola zdeformovana:
    https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=48895.0;attach=1623638;image

    • Samo2 napsal:

      Neviem úprimne čo majú všetci s výstuhami, áno nezrútila by sa ale znížilo by to masívne nosnosť a po 99% času by boli úplne zbytočné. Rakety aj bežne sú stabilizované tlakom, Starship na to spolieha viac ale stále nie tak ako raket Atlas až do roku 2005 keď letel posledný Atlas IIIB deťroči a viac ako 100 letov na doslova balónoch zo za studena válcovanej nerezovej ocele ANSI 301 bez výstuh! 283 úspešných štartov, samozrejme mal aj kopec zlyhaní a tých nebolo málo, no viem iba o jednom kde zlyhalo tlakovanie a atlas sa do seba zrútil. Ak za celú históriu zlyhal 10 krát a asi aj to je moc kvôli nádržiam, tak sa dám krave zožrať. Starship má výhodu že unesie samú seba aj bez tlaku teda sa s ňou jednoducho manipuluje no odhadom 500 t kvapalného dusíka je príliš. Stavím sa že ani Falcon 9 by neuniesol plný horný stupeň s nákladom a krytom bez tlaku v nádržiach.

      • PavelX napsal:

        Jen připomenu, že to co teď testují není nosná raketa na jedno použití, ale opakovaně používaná kosmická loď. S úplně jinými požadavky na bezpečnost. Jistě ta loď bude muset být testována na odolnost kvůli bezpečnosti posádky. Takže to, že zůstane stát na rampě po naplnění palivem v celku nemůže stačit. Tohle jim žádný úřad neschválí.

        • Samo2 napsal:

          Zdá sa že lietadla sú kvôli znovupoužitiu šialene predimenzované? Zdá sa že Falcon 9 je šialene predimenzovaný na mnoho použití? Bol šialene predimenzovaný Raketoplán keď sa doštičky lámali a pena prerazila CFRC (to je jeden z tých šilenejších kompozitov)? Atlas držal so stenami hrubými 0,3-0,6 mm! Toto má 4mm, pri znovupoužiteľnosti nejde o šialené dimenzovanie, robia sa únavové diagramy a krivky ktoré majú za sebou a vedia čo si môžu dovoliť. Ak toto nezvládne cyklické namáhanie tak sa nechám krave zožrať. Samozrejme keď sú teda dobre prevedené zvary, no tie už zjavne sú kvalitné dosť. Tie výstuže čo vidíme cez zvary v podste vyrovnávajú odolnosť zvarov k úrovni čistého materiálu a ako píšem ten musí zniesť milóny cyklov, pri nádržiach je to len blbý ťah zima teplo a tlak. židné komplikovné opotrebenia ložísk, turbín lopatiek či spaľovacej komory. Ešte raz ak to nie je jasné, ak lietal atlas čo nevydržal ani sám seba prečo by nemala byť starship dostatočne dimenzovaná na mnoho letov? Vážne si niekto môže myslieť že to nikoho v SpaceX nenapadlo? V BC len montujú predpokladám že drvivú väčšinu konštruktérskej roboty, simulácií, výpočtov dávno urobili skúsený ľudia v Hawthorne.

      • Mr G napsal:

        To je sice pravda, Titan mal balonove nadrze, ale lietal len smerom hore. Nikdy sa nevracal spat do atmosfery, nebrzdil motoricky a ani nepristaval. Poziadavky na konstrikciu boli uplne odlisne.
        Ak je to teraz take citlive na akukolvek zmenu tlaku, ako to precka reentry ???

        • Dušan Majer Administrátor napsal:

          Proto se to musí odladit. A i při průchodu atmosférou bude uvnitř tlak, který tu konstrukci zpevní.

        • Samo2 napsal:

          Tenkostennú obruč nádrže stabilizujú rovnaké sily ako pozdĺž osi tak kolmo na ň. a tými silami sú ťah ako sa dýnka snažiia odletiť preč a obručové námáhanie obe sily vytvára pretlak. Pozri sa na fľašu so šumivým nápojom (kofola, fanta, perlivá minerálka) tlač ju pozdž osi (od dna k zátke) moc s ňou nespravíš, mačkaj su kolmo na rovnakú os bude vzdorovať a vracať sa do kruhového tvaru a nakoniec ju skús ohýba. Prakticky tvojou silou nemožné. Teraz obsah vypi aj preč zátku a fľašu pozdĺž osi komplikovane sa ti ju podatrí stlačiť ale stačíš a povolí pod určitým tlakom, úplne jednoducho ju ohneš a rovanko kolmo na os spučíš. Máš v základe veľmi podobnú Starship doma a ešte do istej miery je aj znovupoužiteľná! 😀 Taký zázrak je ten pretalak.

          • Mr G napsal:

            Mne je princip flase znamy, viem ako to funguje.
            Ale ta flasa sa nachadza stale v relativne stalych podmienkach. Skus tu flasu zmrazit, potom ju zohriat na vysoku teplotu, umiestni do nej druhu flasu so zmrazenym obsahom, zataz ju z boku, pripevni na nu aerodynamicke riadiace plochy atd.
            Ano, budu ten tlak vo vnutri kontrolovat, menit podla potreby, ale aj tak si myslim, ze nakoniec s nejakou variantou vnutornych vystuh skoncia.
            Samozrejme, ze sa snazia zacat bez nich, je to zataz, znizuje to nosnost, … Ale zasadnym sposobom to zvysuje tuhost konstrukcie, jej odolnost, … atd.

          • Jan Jancura napsal:

            To není přesný popis. Záleží na součtu napětí od vnější síly a od vnitřního přetlaku, podle toho se pak výsledné napětí kontroluje na tlak, tah nebo stabilitu. Kompenzovat vnější sílu přetlakem nemusí být vždy efektivní, neboť ten si vyžaduje určitou nemalou tloušťku stěny nádrže. Pak při menším přetlaku a větší vnější síle může být použití výztuh efektivní.

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.