sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Perseverance už má kola i padák

Závěrečné zkoušky a finální sestavování roveru Perseverance na Kennedyho středisku na Floridě stále probíhají. Červencové startovní okno se nezadržitelně blíží. Jedním z posledních kroků, které je potřeba udělat, než se rover složí do konfigurace, ve které bude usazen na raketu Atlas V, bylo připojení kol a padáku. K finální instalaci šesti kol došlo 30. března – tady možná leckoho překvapí, že kola na roveru už byla – vloni v prosinci se vozítko projíždělo v čisté místnosti. Jenže tehdy se jednalo o neletové exempláře určené pouze ke zkouškám. Nyní byla na vozítko připojena kola, která jsou jakousi vylepšenou verzí těch, která používá rover Curiosity při cestě po marsovské hoře Mount Sharp.

Detail kola roveru Perseverance.
Detail kola roveru Perseverance.
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Kola jsou vyrobena z bloku vysoce kvalitního hliníku a jejich paprsky jsou titanové. Průměr kol je ve srovnání s Curiosity větší, šířka se naopak zmenšila. Důležité je, že plášť je ve srovnání s Curiosity o milimetr silnější. Změnil se také vzorek, který bude v kontaktu s povrchem. Místo 24 rovně lomených výstupků, které má Curiosity, najdeme na kolech pro Perseverance 48 lehce zvlněných výstupků. Tento design byl vybrán po důkladných zkouškách na simulovaném povrchu Marsu v Jet Propulsion Laboratory, která má stavbu a provoz nového roveru na starost. Ukázalo se, že tento vzorek lépe odolává tlaku ostrých kamenů a má ve srovnání s verzí u Curiosity i lepší záběr na písku.

Porovnání kol roverů Curiosity a Perseverance.
Porovnání kol roverů Curiosity a Perseverance.
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Přidat padák do zadního krytu, ve kterém bude rover uložen během cesty k Marsu, zní jednoduše. Ve skutečnosti však tato činnost zabrala několik dní a skončila 26. března. Úkolem padáku bude zpomalit nejtěžší náklad, jaký kdy na Marsu přistával. Půjde o zpomalení z rychlosti Mach 1,7 na zhruba 320 km/h. Tento padák o hmotnosti 88 kilogramů přijde ke slovu 18. února 2021, kdy dojde ke kritické fázi celé mise – přistání na Marsu. Padák z nylonu, Technory a kevlaru je nyní vložený do hliníkového válce o průměru 50 centimetrů – padák je zde tak těsně natlačený, že jeho hustota je srovnatelná s dubovým dřevem. K jeho vystřelení dojde ve výšce 11 kilometrů nad povrchem Marsu a během půl sekundy se plně rozloží na průměr vrchlíku 21,5 metru!

Samotný rover Perseverance váží 1025 kilogramů a jeho úkolem je pátrat po stopách dávného mikrobiálního života. Kromě toho bude studovat klima a geologii rudé planety. Nesmíme zapomenout ani na odběr vzorků, které budou určeny k dopravě na Zemi, což je důležité nejen pro vědu, ale zároveň se tím i otevřou dveře budoucí pilotované výpravě. Rover může odstartovat z Floridy kdykoliv mezi 17. červencem a 5. srpnem – ať už odstartuje kdykoliv v tmto okně, přistání na Marsu v kráteru Jezero proběhne 18. února 2021.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/ksc-20200402-ph-jpl01_0001.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/pia-23822-roverwheelcloseup-16.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/rover-wheel-comparison-16.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Štítky:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
20 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Vaclav
Vaclav
4 let před

Ke startu zbývá zhruba 100 dní. Číňané též nelení a jak se zdá jsou poněkud dále, již mají sondu v letové konfiguraci, byť poletí později – 23.7 oproti Američanům, kteří mají plán 17.7.. Škoda, že Evropa s Ruskem jaksi zaspali, mohlo to být zajímavější, i když tři sondy v jednom okně a od tří organizací jsou též bomba.

SFENCE
SFENCE
4 let před

Padak o prumeru 21,5 metru ve valcu s prumerem 50cm…
Ty kraso….

SaturnV
SaturnV
4 let před

Pěkný článek. Proč jsou kola zabalené v té fólii?

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpovědět  SaturnV

Viděl bych to na dodatečnou ochranu před prachem.

SaturnV
SaturnV
4 let před
Odpovědět  Dušan Majer

V krátkých vesmírných správách jsem viděl ty díry v kolech Curiosity. Jak dlouho ještě vydrží?

pbpitko
pbpitko
4 let před
Odpovědět  SaturnV

Ešte zopár rokov. 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpovědět  SaturnV

Není to problém. Týmy upravily režim jízdy, aby méně jezdili po kamenech a pomohlo to. 🙂

Dan
Dan
4 let před
Odpovědět  SaturnV

Někde jsem četl, že Curiosity by zvládla jezdit i po těch titanových paprscích, kdyby se ty hliníkové běhouny nějakým záhadným způsobem svlékly.

pbpitko
pbpitko
4 let před

Zajtra to bude 101 dni otvorenia okna pre štart.
Skutočne už to je za dverami, už to klepe !

Pristátie na Marse za 346 dní.
🙂

lukas
lukas
4 let před

zdravim
bude mat ten rover aj kameru na vrchnej casti modulu,aby sa videlo ako sa rozklada padak

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpovědět  lukas

Hezký den,
ano. 😉

lukas
lukas
4 let před
Odpovědět  Dušan Majer

super ,dakujem

Vaclav
Vaclav
4 let před

Podíval jsem se do historie a pokud všechny tři letošní sondy k Marsu odstartují bez problémů čeká nás v únoru příštího roku pátý a šestý rover na Marsu, tamtéž šestý lander a patnáctá a šestnáctá družice Masu. Mars je zcela bez konkurence nejčastějším cílem kosmických sond ať už odstartovaly, doletěly či splnily úkoly či nikoli.
Úspěšných misí není na interval šedesáti let a dvacet osm letových oken mnoho, ale statistiku kazí Rusko, které provedlo téměř dvacet neúspěšných misí , či pokusů o ně a jedenáct oken během dvacet tří let, kdy Američané poté co Vikingy nenašly ani stopy po E.T. na Mars rezignovali.

pbpitko
pbpitko
4 let před
Odpovědět  Vaclav

Mars je pre nás najľahšie dostupná planéta, je najbližšia a dosiahnuteľná za najmenšie peniaze. Má pomerme priaznivé klimatické podmienky, pre techniku znesiteľné mrazy čo nenarobia večšie problémy. Terén aký nájdeme na zemi alebo mesiaciaci. atmosféru, síce hodne riedku, ale dostatočnú na pribrzdenie (atmosféra + padák), čo značne uľahčuje pristávanie. Vyhovujúca gravitácia na povrchu atď. atď…
🙂

pbpitko
pbpitko
4 let před
Odpovědět  pbpitko

Takže dúfajme že amerika už tradične, a teraz už aj Čína a Emiráty štatistickú bilanciu vylepšia a Rusko s EU nebudú mať možnosť ju pokaziť.

Vaclav
Vaclav
4 let před
Odpovědět  pbpitko

Já se tedy nejvíc těším na Čínu, pokud se jí to povede na první dobrou a ještě navíc se svojí první sondou k jiné planetě, sondou která v případě úspěchu bude prakticky nejsložitějším výtvorem u Marsu, pak zcela jistě padne letitý účelový mýtus o nebezpečnosti a obtížnosti letů k Marsu, potažmo na Mars.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpovědět  Vaclav

A už toho mám dost! Starou belu padne! A žádný mýtus. Kolikrát vám to máme dokola vysvětlovat. Ještě jednou tady napíšete takovou blbost a už u nás psát nebudete. Tečka.

SaturnV
SaturnV
4 let před
Odpovědět  Vaclav

Více než polovina sond k Rudé planetě vůbec nedoletěla. Pokusy o dosednutí na povrch mají úspěšnost ještě nižší, zhruba třetinovou.
Zdroj: https://www.idnes.cz/technet/vesmir/curiosity-nehody-a-dobyvani-marsu.A120805_010839_tec_vesmir_mla

Aurelius
Aurelius
4 let před
Odpovědět  Vaclav

pán Václav, ak by som vyliezol 10x za sebou na Nanga Parbat (a nejakým spôsobom to prežil), neznamená to, že vyliezť tam nie je život ohrozujúce, nebezpečné a extrémne ťažké, pre vás by to však bol asi dôkaz toho, že je to ako turistický výstup na Sněžku…

Aurelius
Aurelius
4 let před
Odpovědět  Vaclav

ešte dodám, aj keby nasledujúcich 20 rokov k Marsu doletelo všetko čo tam pošleme, všetko by dokázalo pristáť a fungovať, stále to neznamená, že lety a pristátie na Marse nie sú náročné, ťažké a nebezpečné, bol by to len výsledok dobrej práce a prípravy tímov, ktoré dané sondy zostrojili… áno raz v ďalekej budúcnosti príde deň kedy budeme na Mars lietať tak ako si dnes kúpite letenku do USA, nebude to ani náročné, ani nebezpečné, lenže dnes je táto doba pre nás ešte ďaleké ďaleké Sci-Fi a ani jeden z nás vtedy už nažive nebude

https://kosmonautix.cz/2020/04/05/perseverance-uz-ma-kola-i-padak/