NASA vybrala nový přístroj pro sledování Země

NASA má k dispozici již 40 let dlouhou sérii měření při kterých se porovnává množství slunečního záření vstupujícího do atmosféry a množství, které je pohlceno, odraženo a vyzářeno. Tento poměr je pro vědce klíčovým faktorem při sledování zemského klimatu – když Země pohltí více tepla, než kolik jej odrazí, pak se ohřeje. Pokud jej vyzáří více, než kolik přijme, ochladí se. Nyní agentura vybrala nový přístroj, který bude v této sérii pokračovat s využitím moderních technologií a inovativním přístupem.

Přístroj pojmenovaný Libera je první misí, kterou NASA vybrala na základě doporučení z roku 2017, kdy národní akademie pro studium Země vydala svůj desetiletý souhrn. Hlavním vědeckým pracovníkem přístroje bude Peter Pilewskie z University of Colorado Laboratory v coloradském Boulderu, kde pracuje v Laboratoři pro atmosférickou a kosmickou fyziku. „Tento silně inovativní přístroj využije mnoho nových technologií – třeba pokročilé detektory, která zlepší naše data při zachování kontinuity těchto důležitých měření,“ uvádí Sandra Cauffman, výkonná ředitelka Divize výzkumu Země v centrále NASA.

Vývoj družic JPSS.

Zdroj: https://www.jpss.noaa.gov/

Libera se zaměří na záření o vlnových délkách 0,3 – 5 mikrometrů odražené od Země a infračervené záření s vlnovou délkou 5 – 50 mikrometrů vyzářené ze zemského systému, když teplo opouští horní vrstvy atmosféry. Senzor bude měřit také celkovou úroveň záření opouštějícího zemský systém s vlnovými délkami 0,3 – 100 mikrometrů. Navíc bude přístroj disponovat novým kanálem pro měření vlnových délek 0,7 – 5 mikrometrů pro nová měření hospodaření Země s teplem.

Návrh přístroje byl vybrán na základě posuzování více předložených nabídek, které byly od začátku omezeny jak rozsahem tak množstvím financí. Libera dostala své jméno po dceři Cerery, římské bohyně zemědělství. Jméno potvrzuje vztah mezi touto novou misí a přístroji CERES (Clouds and the Earth’s Radiant Energy System), který již měří radiační rovnováhu a na které Libera naváže. V provozu je šest přístrojů CERES, které jsou rozmístěny na družicích NASA a NOAA. Přístroj Libera poletí na oběžnou dráhu jakožto součást družice JPSS-3 (Joint Polar Satellite System-3), který by měl podle aktuálních informací odstartovat v prosinci 2027.