sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

AeroVironment

Společnost AeroVironment, dodavatel obrany zaměřený na bezpilotní vzdušná vozidla, oznámil 19. listopadu, že plánuje získat BlueHalo, společnost zabývající se obrannými a vesmírnými technologiemi. Hodnota obchodu je přibližně 4,1 miliardy dolarů.

Kepler Communications

Kanadský operátor Kepler Communications požádal Federální komunikační komisi, aby schválila celkem 18 družic, včetně 10 s optickým užitečným zatížením, které by měly být vypuštěny koncem příštího roku. Společnost plánuje provozovat větší družice s menším počtem.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Zkouška skládání urychlovacích motorů rakety SLS

Inženýři, technici a obsluha jeřábů, tedy specialisté ze skupiny Exploration Ground Systems, společně se zástupci společnosti Jacobs, provedli v ikonické montážní hale VAB (konkrétně v sekci High Bay 4) zkoušky manipulace a skládání maket segmentů urychlovacích motorů na tuhé pohonné látky. „Testy s maketami proběhly mimořádně dobře,“ hodnotí dosavadní průběh Michael McClure, hlavní inženýr skupiny pro mechanické a strukturální úkoly z firmy Jacobs a dodal: „Šlo o sérii testovacích činností, které nám daly mnoho zkušeností – hlavně se to týká našich nových techniků, inženýrů, obsluhy jeřábů a kontrolorů kvality.“

https://twitter.com/NASAGroundSys/status/1219644969469784064

Makety segmentů urychlovacích motorů rakety SLS mají stejné rozměry, hmotnost (136 tun) i pozici těžiště jako letový hardware - jen v nich není pohonná směs.
Makety segmentů urychlovacích motorů rakety SLS mají stejné rozměry, hmotnost (136 tun) i pozici těžiště jako letový hardware – jen v nich není pohonná směs.
Zdroj: https://live.staticflickr.com/

Cvičné sestavování neletových segmentů má pomoci připravit celý tým na manipulaci se skutečným letovým hardwarem pro program Artemis. Pro aktuální zkoušky se použily makety, které mají stejné rozměry jako originály, jen v nich chybí pohonná směs – stejná je i pozice těžiště nebo hmotnost (136 tun). Skutečný letový hardware dorazí na Floridu vlakem z výrobního závodu firmy Northrup Grumman v Utahu. Nejprve jednotlivé segmenty zajedou do budovy, kde dojde k jejich přípravě na finální sestavení a následně se přesunou do haly VAB, kde se specializovaný tým postará o jejich vertikální sestavení na mobilní odpalovací plošině.

Jakmile budou pomocné motory na tuhé pohonné sestaveny, bude mezi ně instalován centrální stupeň rakety SLS a dojde k jejich vzájemnému spojení. Při startu se pak každý z těchto pětisegmentových obrů postará o tah 1600 tun, čímž společně pomohou odlepit raketu SLS od rampy, aby mohla začít mise Artemis I. V jejím rámci se k Měsíci vydá nepilotovaná kosmická loď Orion.

Manipulace s maketami segmentů pomocných motorů na tuhé pohonné látky v hale VAB.
Manipulace s maketami segmentů pomocných motorů na tuhé pohonné látky v hale VAB.
Zdroj: https://live.staticflickr.com/

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/booster_pathfinder_stacking.jpg
https://live.staticflickr.com/1666/25326941852_b8b7784185_k_d.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/49357971152_3845aba56b_k_d.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
15 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jiří Hošek
Jiří Hošek
4 let před

Jen upřesním datum provedení této zkoušky (protože ve zdrojovém článku není toto datum uvedeno).
8.1.2020
Zdroj: https://images.nasa.gov/details-KSC-20200108-PH-GEB01_0052

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Díky za doplnění!

Vašek
Vašek
4 let před

Nevim proc, ale na tuhle raketu se fakt tesim. Na rozdil od Muskova Projektu SpaceShip mi pripada, ze se tu vsechno hybe kupredu. Konecne, pomalu, ale jistě. Nejsem si schopny predstavit v jake fazi je SpaceX treba s podporou zivota atd, ale myslim, ze driv nez za 5 let nemaji sanci letet s plne funkcnim prototypem. Kdyz vezmu v potaz jak dlouho jim trvalo zprovoznit Crew Dragon…

Na start SLS se chci kazdopadne zajet podivat na vlastni oci…

pbpitko
pbpitko
4 let před
Odpověď  Vašek

Plne súhlasím. stále zreteľnejšie sa Elon javí ako pekný mluvka.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  pbpitko

Naštěstí má za sebou i viditelné pokroky.

Atlas
Atlas
4 let před
Odpověď  Vašek

Ano, SLS bude letiet, a ma pokrok.
Ale nezabudaj ze je to statny projekt a zdroje penazi je bezodny.
Musk take zdroje nema, a hlavne su sukromne.
A aj napriek tomu sa snazi vyvinut nieco co ked sa podari tak cela sls pojde do historie.
Ked nie, nevadi, aspon neoberal danovak na jej vyvoj.

Vašek
Vašek
4 let před
Odpověď  Atlas

Ja se samozrejme tesim i na Space Ship, ale tusim, ze to take bude beh na dlouhou trat. SLS ma jasne dane plany, co ma obstarat. Pokud tedy bude ruka zakonodarcu v kongresu otevrena…pokid umozni navrat na Mesic a vybudovani Gateaway, tak bude moje srdce plesat radosti…

Atlas
Atlas
4 let před
Odpověď  Vašek

Pridavam sa k tebe.
A dufam ze tak to dopadne.
Sls postavi gateway, ludia znovu pristanu na mesiaci, dostanu sa do kozmu tazke sondy, a zaroven bude pokracovat vyvoj starshipu s nejakymi vacsimi a mensimi problemami a odkladmi, a potom sa dockame vdaka nej velkej revolucie a aj pristatia cloveka na Marse.

Jiri Hadac
Jiri Hadac
4 let před
Odpověď  Vašek

S tou kritikou Crew Dragonu bych byl opatrný. Stejné zpoždění má i Starliner. Takže zjevně to nebude mít celé na krku jen SpaceX. Ale to jsme fakt dost off-topic tímhle tématem.

Jan Mládek
Jan Mládek
4 let před

Mohu se zeptat, budou postranní urychlovací bloky rakety SLS také znovupoužitelné stejně jak tomu bylo v případě raketoplánu?

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Jan Mládek

Původně se o tom uvažovalo, ale relativně rychle byla tato myšlenka opuštěna.

pbpitko
pbpitko
4 let před
Odpověď  Dušan Majer

Urýchľovacie boostery sú pomerne lacné, takže bz sa tým na cene moc neušporilo.

Jiri Hadac
Jiri Hadac
4 let před
Odpověď  Jan Mládek

Kdysi jsem pro jeden článek sháněl jednu informaci a narazil na údaj, že sice byly znovupoužitelné, ale jejich znovupoužití bylo daleko dražší, než je vyrobit zbrusu nové. Takže tak asi.

Tomáš Kratochvíl
Tomáš Kratochvíl
4 let před
Odpověď  Jiri Hadac

SLS je skvělá raketa nicméně sklízí zaslouženou kritiku za chybějící prvky znovupoužitelnosti. Opuštění záchrany SRB je cesta špatným směrem. Možná by se to opravdu nevyplatilo a možná by to šlo udělat tak, aby to rentabilní bylo. Větší problém je zahazování motorové sekce. Ta je velmi drahá. Doufám, že na tom zapracují na některé upgradované verzi SLS v budoucnu a využijí třeba nafukovacího tepelného štítu.
Zároveň každý může vidět, jakými prostředky a v jakých podmínkách se má vyrábět raketa s lidskou certifikací. Řekl bych, že obdobně pracuje Bezos. Jako že obdivuji Elona Muska a Spacex, svým počínáním při stavbě prototypu Starship u mě žádné superlativy nevyvolá, naopak jsem více a více přesvědčený o slepé cestě. Zatím se takto nikam nedostali a nemyslím, že by tím získali nějaké relevantní informace k budoucí sériové výrobě. Kromě toho tedy že zjistili, že se budou muset napřed naučit svařovat. Uvidíme ještě hodně testů a zkoušek, než to alespoň přežije natlakování. Každopádně jim bude ještě nějakou dobu trvat, než vyrobí první letový kus čehokoliv.

diwalt
diwalt
4 let před

Výroba prototypů probíhá opravdu v neskutečně polních podmínkách, ale bylo by fér říct, že to jsou opravdu jen letové prototypy, nejsou to rakety pro lidskou posádku. Právě na nich se učí, co a jak dělat a tedy i jak pak případně stavět výrobní haly.

Vzpomeňte si, jak Muskovi říkali, že to, jak vyráběl zpočátku Tesly, se tak vůbec dělat nedá. Tehdy také rozjížděl a rozšiřoval výrobu šíleným způsobem, který vůbec neodpovídal současným standardům v zavedených automobilkách. A jak je to teď? Staví další továrny, kde výroba už je pochopitelně na jiné úrovni, ale na začátku by to pro ně byla šílená ztráta času.

Je holt potřeba vzít na vědomí, že Musk postupuje jinak, než zavedené firmy. Je to cvok, celoživotní kutil, ale evidentně výsledky má. Co se týká starshipu, tak ten první vodojem letěl a úspěšně přistál. S úplně novým motorem, s úplně jiným způsobem chování ve vzduchu, než dosavadní Falcony. Svařili to na poli v příšerných podmínkách (naopak motor byl vyrobený tak, jak to bylo potřeba – v čistém prostředí na vysoké úrovni a mnohokrát testován a upravován), ale evidentně to bylo „good enough“. Proč ztrácet čas a prostředky na něco, co v danou chvíli není potřeba a co by se mohlo ukázat jako slepá ulička?

Takže osobně si tipuji, že další letový prototyp, který aktuálně staví, skutečně dosáhne výšky v řádu desítek kilometrů, následně i orbity. Nákladní varianta Starshipu tu bude do pěti let. S lidskou posádkou to bude složitější, ale Muska bych nepodceňoval – když má funkční základ, je schopen postavit výrobu v potřebné kvalitě (stačí se podívat na haly, které jsou postaveny pro Falcony, na výrobu motorů a koneckonců i na už zmíněnou výrobu aut, kde se také zásadně posunul od první výrobní linky).

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.