ŽIVĚ A ČESKY: Devatenáctý Dragon čeká na start

Zbrusu nový první stupeň Falconu, který se pokusí přistát na mořské plošině. Horní stupeň, který bude testovat prodloužený pobyt na oběžné dráze a konečně loď Dragon, která veze na ISS několik tun nákladu – to jsou hlavní účinkující středečního představení, které Vám přineseme živě a s českým komentářem. Ke startu by mělo dojít v 18:51 a meteorologové zatím slibují 90% pravděpodobnost dobrých podmínek. Vrásky na čele dělá jen výškový vítr, který se do uvedených parametrů nezapočítává. Snad ale bude vše v pořádku.

Náš přenos spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 18:35 SEČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, nebo Vám nefunguje přehrávání ve vloženém okně, klikněte sem a dostanete se na stránku přenosu na Mall.TV. Pokud máte s přehráváním problém, zkuste jej spustit v tzv. anonymním okně prohlížeče. Ve vloženém okně naleznete i záznam vysílání, který by měl být díky novému vylepšení k dispozici několik desítek sekund po ukončení vysílání.
EDIT: SpaceX se rozhodla zrušit dnešní pokus o start kvůli nadlimitním hodnotám výškového větru. Další možnost přijde ve čtvrtek.

Zdroje informací:
https://www.elonx.cz/
https://spaceflightnow.com/
https://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e8/SpaceX_CRS-19_Patch.png

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

36 komentářů ke článku “ŽIVĚ A ČESKY: Devatenáctý Dragon čeká na start”

  1. Jiří Novotný napsal:

    Zhlédnuto ze záznamu na Mall a vše bez problémů.

  2. JaGa napsal:

    Ten ,,vak“ na horním stupni nemůže pulzovat vlivem výfuku zplodin z pohonu turbo čerpadel, protože ten je u Merlinu 1D vac zaveden do trysky motoru aby ji chladil. Stejně tomu bylo u motoru F-1.
    Osobně se domnívám, že onen ,,vak“ se nafoukne vlivem zbytku atmosféry a tudíž tlaku v něm. A ono pulzování je projevem dynamických sil. Ty na něj působí například když motorky RCS na horním stupni stabilizují jeho letovou dráhu, nebo když je upravován výkon Merlinu.

  3. Fis napsal:

    Dusane nedalo by se neco udelat s tim Mall prehravacem? Kdyz to dam na 21:9 monitoru do fullscreenu, tak se to resizuje na celou sirku a ja prijdu o vrsek a spodek videa. V tom malem okenku se na to koukat neda. Mate nejaky kontakt, kam bych to mohl napsat?

  4. pavel napsal:

    tak kdypak nam to mall.tv prelouska do zaznamu?

  5. atlas napsal:

    Musk chce so starship prepravovat ludi po svete.
    A pritom starty rakiet(a aj pristania) su velmi citlive na pocasie.
    Ako chce toto riesit?
    Ci starship je odolny voci pocasiu ako lietadla?

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Ano, postupně by se do této fáze měli dostat. Starship bude těžší a tudíž by jí neměly poryvy větru tolik vadit.

    • Pavelll napsal:

      Hmm, dobra otazka. Rek bych, ze tvar raket i kosmickych lodi je kompaktnejsi nez tvar letadel, takze by vuci povetrnostnim podminkam na startu mely byt odolnejsi. A maji lepsi pomer tahu a hmotnosti, coz by melo byt taky plus. Ale chtelo by to nazor konstruktera, ktery ma zkusenosti s pevnostnimi vypocty aspon nejakych tech bajecnych letajicich stroju 🙂

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Konstruktér rozhodně nejsem, ale u raket je problém, že létají výše a rychleji než letadla, takže se na ně vztahují i jiná pravidla – třeba ty výškové větry.

      • maro napsal:

        Řekl bych že ty limity jsou dány velikostí maximální možné výchylky gimbalu motorů, což většinou není moc, a taky omezenou rychlostí provedení změny náklonu těch motorů a dále softwarem, který to musí regulovat, protože raketa i v tom šíleném počasí, narozdíl od letadla, vždycky letí na autopilota. A k tomu to tlačné uspořádání s blbým poměrem průměru a délky a navíc absence křidélek v místě, kde by nejvíc pomohly, tedy nahoře, dělá z rakety proti letadlu o dost nestabilnější objekt.

      • bohyn napsal:

        Strih vetru ve vyssi atmosfere je take problem. MaxQ se u Falconu odehrava ve vysce mezi 10-15 km a leti tesne na hrane limitu pro kryt/Dragon (Dragon ma ten limit trochu nizsi nez kryt) a naklon je v te vysce kolem 60°, takze kdyz leti po vetru o rychlosti 200 km/h a prijse strih vetru a razem leti proti vetru tak se muze snadno dostat za hranici pevnosti.

    • bohyn napsal:

      Letadla jsou na pocasi take hodne citliva, zejmena bocni vitr, strih vetru, bourky, snih… Rocne jsou ruseny tisice letu kvuli pocasi. Rekl bych ze v tomto jsou jen spolecnosti operujici rakety a jejich zakaznici, opatrnejsi, nez piloti letadel a aerolinky. Proto taky rakety, narozdil od letadel, nepadaji kvuli pocasi (nebo aspon ne tak casto, vybavuje se mi jen Challenger).

      • Tovy napsal:

        Taky jich oproti letadlům moc nelétá 🙂

        Počasí ve vysokých vrstvách atmosféry bude jedním z problémů…

        Ty další by vydaly na pěkně velký článek.

    • KarelTv napsal:

      Já bych ty prohlášení vůbec nebral vážně. Ne se současnou úrovní techniky a s koncepcí Starshipu, je tam tolik bezpečnostních rizik v porovnání s letadly. Budeme rádi pokud se to podaří dokončit a bude fungovat jako nákladní nosič. I tak by to bylo obrovské plus pro kosmonautiku.

  6. John Peri napsal:

    Tak dneska nic:
    Dnešní start byl odložen kvůli nepříznivým výškovým větrům a také špatným podmínkám na moři v místě přistání prvního stupně Falconu 9. Záložní termín je 5. 12. v 18:29 SEČ.

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.