Zástupci NASA na jednání 12. prosince po důkladném a komplexním zhodnocení připravenosti první lodi Starliner uznali, že je připravena k letu. Tohle rozhodnutí bylo nezbytné k zahájení závěrečných předstartovních příprav na Mysu Canaveral. Start nepilotované demonstrační mise k Mezinárodní kosmické stanici je stále plánován na 20. prosince přesně 36 minut po středoevropském poledni. Starliner vynese 52,4 metru vysoká raketa Atlas V od firmy United Launch Alliance. Tato nepilotovaná letová zkouška je důležitá pro vyzkoušení všech systémů, které se použijí, až budou na palubě lidé – první pilotovaná mise by měla přijít někdy během roku 2020.
„Společně jsou NASA a Boeing připraveni demonstrovat schopnosti lodi CST-100 Starliner na raketě Atlas V, která je certifikována pro transport lidí,“ uvedl James Morhard, zástupce administrátora NASA a dodal: „Jde o první letový test k ISS tohoto prostředku, který je schopen vozit astronauty.“ Čtvrteční jednání trvalo celý den, během kterého na Kennedyho středisku probíhaly diskuse o stavu jednotlivých systémů lodi, ale i o tom, zda je ISS připravena na její přílet. Jednání se zúčastnili zástupci NASA, Boeingu i United Launch Alliance.
„Máme zelenou pro start mise Orbital Flight Test v pátek 20. prosince,“ oznámil Phil McAlister, ředitel programu NASA pro vývoj komerčních letů a dodal: „Ještě jsou tu nějaké nedokončené věci a pár technických problémů, které je potřeba vyřešit, abychom nemuseli hledat jiný termín. Ale nyní to s 20. prosincem vypadá dobře.“ John Mulholland, viceprezident a generální manažer pilotovaného komerčního programu ve firmě Boeing uvedl, že inženýři momentálně řeší několik problémů – jedním z nich je ověření dat ze strany NASA, zda loď pro Orbital Flight Test odpovídá návrhu Boeingu.
„Součástí našich požadavků bylo poskytnout tento dataset programu ISS,“ uvedl Mulholland a dodal: „Zhodnocení už je téměř hotové, ale ještě provádějí důkladnou revizi, aby se ujistili, že jsou opravdu spokojeni s důkladností naší stavby.“ Podle jeho slov by výsledky závěrečné analýzy dat měly být 17. prosince nahrány do palubních počítačů lodě.
Start samotný je naplánován na 20. prosince ve 12:36 SEČ – zhruba v té době zemská rotace dovede floridský kosmodrom pod oběžnou rovinu Mezinárodní kosmické stanice. Při startu se zažehne ruský motor RD-180 na centrálním stupni rakety a spolu s ním i dva urychlovací bloky na tuhé pohonné látky od firmy Aerojet Rocketdyne. Závěrečné navedení zajistí dvoumotorový horní stupeň Centaur – ale pozor – nedoručí Starliner na oběžnou dráhu – pouze na předběžnou suborbitální dráhu.
Loď sama pak s pomocí vlastních motorů téměř půl hodiny po startu dosáhne stabilní oběžné dráhy a začne pronásledovat stanici. „Když jsme teď získali oficiální oprávnění pokračovat v přípravách na start, je důležité si uvědomit, že vypuštění Starlineru je jen začátek,“ uvedl Mulholland a dodal: „Loď stráví na oběžné dráze zhruba osm dní, během kterých ji bude kontrolovat velmi schopný tým.“ Pokud by se nepodařilo odstartovat 20. prosince, jsou v záloze ještě 21. a 23. prosinec.
Jestli se start podaří 20. prosince, měl by Starliner dorazit k ISS 21. prosince – spojení se staničním modulem Harmony je plánováno na 14:08 SEČ. Posádka stanice následně otevře průlez a vstoupí do Starlineru, odkud vynese náklad a provede inspekci – nemusí spěchat, loď stráví u stanice celý týden. Starliner by se měl od ISS odpojit 28. prosince a poté, co se vzdálí do bezpečné vzdálenosti, měla by v 11:02 SEČ zažehnout své motory na servisním modulu, které se postarají o deorbitační zážeh.
Jakmile loď dostatečně zpomalí, aby měla jistý vstup do atmosféry, bude moci odhodit již nepotřebný servisní modul. Návratová kabina se otočí tepelným štítem ve směru letu, aby byla chráněna před teplotami až 1650 °C. Zatímco servisní modul shoří v atmosféře, návratová kabina pekelný žár přečká, takže bude schopna vypustit tři padáky, které zpomalí sestup k povrchu. Před dosednutím v lokalitě White Sands v Novém Mexiku ještě kabina nafoukne své airbagy, které v 11:48 SEČ pohltí energii při kontaktu s pevninou.
Na základně White Sands již budou připraveny záchranné týmy, které po dosednutí vyrazí ke kabině. Jelikož při této misi nebude na palubě žádná posádka, bude jejich úkolem zajistit transport kabiny na Floridu, kde podstoupí kontrolu a připraví se na nějaké budoucí opakované použití. „Hlavním cílem této mise je prověřit schopnost lodi dostat se k ISS, bezpečně se s ní spojit, dopravit tam náklad a pak se bezpečně vrátit na White Sands,“ popsal Mulholland
Čtvrteční FRR (Flight Readiness Review) bylo pro první let Starlineru významným milníkem. „Zejména tým z Boeingu za posledních několik měsíců opravdu intenzivně pracoval, aby dokončil nezbytné zkoušky a připravil nezbytné certifikační produkty požadované pro tohle zhodnocení,“ vysekl firmě poklonu McAlister a dodal: „Všichni touží po startu, ale tým lidí z NASA měl za úkol hloubkově a komplexně prověřit bezpečnost všech aspektů. Pokud si kdokoliv všiml něčeho, co vyžadovalo další práci, tak se ozval. Jednali jsme o tom a v některých případech jsme použili další data, abychom pomohli tuto otevřenou položku uzavřít. Tým pracoval rychle, ale nespěchal, což vypovídá o kompetentnosti a profesionalitě těch lidí.“
NASA zaplatila Boeingu formou několika dohod a kontraktů od roku 2010 již 4,8 miliardy dolarů. Nyní se téměř deset let dlouhý vývoj lodi Starliner blíží k prvnímu orbitálnímu letu, který otevře dveře budoucím misím s posádkou na palubě. Chris Ferguson, bývalý astronaut, který třeba velel raketoplánu, nyní pracuje ve firmě Boeing a v příštím roce bude členem posádky prvního pilotovaného testovacího Starlineru. Přidají se k němu dva astronauti z NASA – Mike Fincke a Nicole Mann. Tato trojice by měla na ISS strávit půl roku.
Ale zpět k aktuální nepilotované testovací misi. Loď při ní také prověří systémy podpory života, které jsou nezbytné pro dopravu astronautů. V křesle bude sedět zkušební figurína Rosie the Astronaut a její senzory budou snímat všechny možné podmínky, které by na jejím místě zažívali skuteční lidé. „Nepilotovaná testovací mise není jen dalším milníkem celého kontraktu,“ uvedl McAlister a dodal: „Je to fenomenální příležitost poznat skutečné chování lodi. Počítačové modely jsou skvělé, ale mají své limity. Když uvidíme, jak se loď chová při skutečném provozu na oběžné dráze, bude to ohromné potvrzení pro všechny. Získáme tím kriticky důležitá data, která potřebujeme pro závěrečnou certifikaci.“
Jak ale McAlister upozornil, první cesta Starlineru na oběžnou dráhu bude riskantní. „Ačkoliv jsme udělali vše, co si myslíme, že je před startem nezbytné, určitě tu budou nějaké nečekané výsledky. Je to zkouška a testy vždy nevyhnutelně odhalí věci, které nikdo nečekal. Některé z těchto odhalených skutečností mohou být nepříjemné, ale my jsme připraveni reagovat na všechny tyto výzvy, které mohou nastat. Překonáme je, abychom mohli dostat astronauty do kosmického prostoru a naše loď se díky tomu zlepší.“
Druhý komerční partner NASA, firma SpaceX, už má nepilotovanou testovací misi za sebou – proběhla v březnu letošního roku. Kathy Lueders, manažerka NASA pro komerční pilotovaný program uvedla, že by SpaceX mohla vypustit první Crew Dragon s posádkou v prvním čtvrtletí roku 2020. Jakmile Starliner i Crew Dragon dokončí první pilotované mise, měla by je NASA certifikovat pro pravidelnou rotaci posádek na ISS.
V každé lodi budou minimálně čtyři místa pro astronauty z NASA a dalších partnerských agentur. Lodě je dopraví na stanici a pak je zase dovezou zpět, čímž skončí americká závislost na ruských lodích Sojuz. Páté křeslo Starlineru by se mohlo komerčně prodávat pro kosmické turisty či soukromé astronauty. „Takovou možnost neměly Spojené státy od ukončení provozu raketoplánů v roce 2011 a už se těšíme, až tahle mezera skončí,“ doplnil McAlister.
Přeloženo z:
https://spaceflightnow.com/
Zdroje obrázků:
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/…/2019/12/49204503778_8c243005a1_k.jpg
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/…/2019/12/OFT-FRR-Photo-2-1200×800.jpg
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/…/2019/12/EK3ou5CWsAE6G6L.jpeg
http://spacenews.com/wp-content/uploads/2016/10/cst100-orbit-879×485.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/atoms/files/nasa_fy_2019_budget_overview.pdf
https://live.staticflickr.com/65535/49205202267_2279f574fc_k.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/49205202322_fd8e05f36e_k_d.jpg
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/…/2019/12/49195870397_dbc4eb5398_k.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/49205202402_867e7b2a30_k_d.jpg
Na oko ta sestava neni priliz libiva :), narazim na ten prechod starlineru k druhemu stupni rakety…ale coz, jde o to dopravit tam lidi, zbytek vlastne neni dulezity.
S tím, že spolehlivost je hlavní, máte pravdu. Navíc si všimněte, že pod servisním modulem Starlineru je jakýsi válec – ten tam doplnili právě na základě počítačových simulací kvůli lepšímu proudění.
Souhlasím s tím, že to není žádná „Miss Rocket“. Při pohledu na dosavadní americké nosiče mi přijde, že estetika nebyla nikdy úplnou popelkou. Tak snad to je výjimka potvrzující pravidlo. To že něco funguje, neznamená, že to nemůže trochu „vypadat“. ;-D
Jak už někdo psal, je to taková Multipla kosmonautiky. Ale ta jezdila vlastně docela dobře, tak snad to tak bude i tady.
U letadla bych se „ošklivosti“ bál víc.
Tak zrovna ty Atlasy si nikdy na estetiku moc nehrály.
Mám taky poznámku k vizuálu. Koukám na fotky a opravdu mají SRB plochý kryt nahoře? Vždy měly kapkovitý design. Toto přece není vůbec aerodynamické.
Fotky byly pořízeny během zkušebního vývozu na rampu, kdy se ověřovala součinnost .- například přiklápění ramene ke Starlineru atd. Pak se raketa vrátila zpět z rampy a dělníci dokončili některé práce včetně instalace špiček na SRB.
Mohu se zeptat, loď Starliner je lajcky řečeno loď pouze na baterky?(bez solarních panelů) Děkuji
Starliner bude mat solarne panely na spodnej strane servisneho modulu.
Přesně tak, tady je pěkná fotka.
Ještě mě napadlo, nevím kolik má míst starliner, ale nemluvilo se o tom že v sojuzu bude vždy jeden aatronaut NASA a v Starlineru a Crewdragonu bude vždy jeden kosmonaut Roskosmosu? S tím že si za to nebudou platit, a pomůže to řešit situaci typu, uzemněný Sojuz/Crewdragon-Starliner
Omlouvám se že jsem ty dva komentáře rozpůlil, píšu z mobilu
To nesouvisí s uzemněním Sojuzu, ale s normálními dotacemi posádek, takhle se bude lítat
Jinak lety pro iss budou čtyřmístné
…rotacemi..
Podle mě je tenhle scénář podmíněný tím, že se Rusům někdy podaří vypustit Nauku a tedy hlavně navýšit počet členů ruských posádek opět na tři.
Při dvoučlenné posádce by to, že by každý člen přiletěl jinou posádkou, kladlo nemalé nároky na kombinaci. A do hry by také vstoupilo vytížení Sojuzů.
Starliner by měl zvládnout až sedm lidí, ale s tak velkým počtem se minimálně ze začátku nepočítá. Možnost vynášení ruských astronautů zdarma (a amerických v Sojuzech také zdarma) je jednou ze zvažovaných možností, o kterých jednají zástupci kosmických agentur.
Chtěl bych se zeptat zda jsou někde řezy a pohledy do obou amerických kabin 3D aby bylo zřejmé uspořádání sedadel potažmo nákladu. Dík.
Co poveze Starliner na ISS?
Zatím je to definováno obecně jako náklad bez bližšího upřesnění (jak specifikace, tak hmotnosti).
Tak, prajem im, aby to vyslo na jednotku.
(Aj ked Jeziskovi som pisal, aby nakoniec vyhral SpaceX …)
Nápodobne, je to možno aj tým spôsobom ako to SpaceX robí , že celé to prezentuje omnoho viac ako Boeing, každopádne nech im to teraz vyjde a potom nech tam sú prvý s posádkou SpaceX
Opravte mě prosím, jestli se v následujících řádcích mýlím, ale zatím se mně to jeví tak, že budeme mít druhý taxík pro vození lidí nahoru a dolů. Zatím k tomu sice potřebujeme ruské motory, ale to se časem snad změní. Automatickou stykovku to asi umět nebude, takže to bude chytat kanadská ruka. Palivo a kyslík z toho asi do ISS nepřečerpáme, ISS tím na vyšší dráhu asi taky nepostrčíme. Připravuje se vůbec nějaká náhrada za Progresy?
Starlinery a Crew Dragony se k ISS připojují automaticky.
Zvýšení oběžné dráhy už jednou úspěšně vyzkoušela loď Cygnus.
Tyhle lodě se budou připojovat k západním modulům, které myslím ani nemají motory, takže není co zásobovat palivem. Nákladní loď může ISS postrčit, když má dost pohonných látek, ale na jiné manévrování to asi nebude.
On Progres přečerpává i kyslík? Já myslel, že jenom vodu.
Progress vozí kyslík i vzduch. Alke ty se uvolňují z tlakových nádob přímo do atmosféry stanice. Neříkal bych tomu přečerpávání.
Zajímala by mě jedna věc, kterou jsem z záplavě informací neobjevil. Jak známo, tak nosiče Atlas V používají ruské motory RD-180 a ty se díky zákonu Kongresu nebudou moci nakupovat po roce tuším 2022, což je za tři roky. Co vím, tak nosič Atlas V má pak nahradit nový Vulcan, který bude mít motory vlastní výroby.
Jak je na tom Vulcan a nové motory dnes a stihne se do té doby dostat do provozního užití? A jaké jsou případně záložní plány?
Předem díky za info.
Vulcan má poprvé letět v roce 2021. Motory už má zajištěné, takže by se to stihnout mělo. Pokud by se to nestihlo, tak by Starliner asi pár měsíců nemohl létat. Případně by se to řešilo předzásobením se motory RD-180 pro případ rezervy a jejich přidělováním jen těm nejdůležitějším misím dokud by nebyl Vulcan připraven.
Doplnil by som este jednu neznamu, alebo inak napisane moznu komplikaciu.
Vulcan je nova raketa na novych motoroch. Otazne je ci, a kolko startov bude NASA pozadovat pred prvou pilotovanou misiou. Mozno budu pozadovat aj nejaky bezpilotny test ?
Pri SX to bolo myslim 6 ci 7 startov, aby dostali certifikaciu pre lety s posadkou. Bude teda zalezat aj na tom, kolko nakladov sa podari pre Vulcan zabezpecit pred prvou pilotovanou misiou so Starlinerom 🙂
Přiznám se, že na tohle téma jsem zatím nic neviděl. Ale dovolím si spekulovat. Myslím si, že u Vulcanu nebudou takové požadavky, protože jde o novou raketu – v případě F9 sáhla NASA ke zmražené konfiguraci kvůli tomu, že SpaceX F9 neustále drobně měnila a upravovala.
Ked nad tym teraz rozmyslam, tak u SX bol pocet taky vysoky hlavne pre ich system tankovania rakety palivom. Najprv ide posadka a potom palivo, je to opacny postup ako sa dnes bezne pouziva.
Myslim, ze 1-2 starty, mozno nejaky bezpilotny test (naklad pre ISS) a poletia s ludmi.
Ozatne len zostava, ako sa bude Vulcan pri starte chovat, namodelovat sa neda vsetko. Na druhej strane SLS hned druhy start je planovany pilotovany 🙂
Dřív se říkalo, že Straliner by mohl letět i na Deltě nebo F9. Ale to by se muselo stát několik doslova třeskutých událostí, aby něco takového bylo reálné.
Delta IV letela v lete posledny raz a na Falcone si myslim, ze sa Starliner nikdy nepreleti, aj ked z technickeho hladiska by to bolo mozne.
Ako pisete, to by musel nastat nejaky vazny problem s vyvojom Vulcanu, aby sa Starliner presunul na iny nosic. Myslim, ze vzhladom na vsetky problemy s tym spojene (certifikacia, testy, …) skor nechaju Starliner par mesiacov ci rok na zemi a pockaju na Vulcan.
K tomu neni moc duvod, CDragon je o dost levnejsi. Starliner byl podle me podporovan a bude udrzovan pri zivote, aby NASA nebyla odkazana jen na jeden dopravni system, jako se uz stalo v pripade STS. I kdyz pravda je zde jeste Orion primarne urceny pro mise za LEO.
Uprime ani nevim cim chce v pripade komercnich pilotovanych letu Boeing konkurovat, ten rozdil oproti SpaceX je dost velky.
„NASA report finds Boeing seat prices are 60% higher than SpaceX“
https://arstechnica.com/science/2019/11/nasa-report-finds-boeing-seat-prices-are-60-higher-than-spacex/
tych 60% mi nepride ako nejaka vysoka cena, skor ma prekvapuje ze ten rozdiel nie je vacsi, vzhladom na to ako lacno dokaze spacex lietat.
podla mna to je prijatelna cena za to, ze USA bude mat dva nezavisle systemy dopravy ludi do vesmiru.