sociální sítě

Přímé přenosy

    krátké zprávy

    Gateway, Artemis IV a V

    Sněmovna reprezentantů dnes schválila zákon o federálním rozpočtu na letošní fiskální rok 2025 v jeho senátní verzi, tedy včetně všech peněz pro NASA, které navrhl Ted Cruz. Nyní zákon půjde do Bílého domu k zítřejšímu Trumpovu podpisu.

    Latitude

    Francouzský startup Latitude, který vyvíjí nosnou raketu Zephyr, podepsal smlouvy o expanzi do větších výrobních prostorů. Společnost doufá, že v příštím roce provede první start z Francouzské Guyany.

    O3b mPower

    Společnost Boeing dodala společnosti SES další dva širokopásmové družice O3b mPower s hardwarovými opravami. Družice nesou přepracované energetické moduly, které mají řešit elektrické problémy, které se vyskytly u prvních šesti družic.

    Atomic-6

    Startup Atomic-6, který se zabývá kompozitními materiály, uzavřel s americkými vesmírnými silami dohodu v hodnotě 2 milionů dolarů na vybudování svého solárního pole pro vojenské družicové aplikace.

    LeoLabs

    Společnost LeoLabs, kalifornský provozovatel pozemních radarů pro sledování objektů na nízké oběžné dráze Země, získala v rámci amerického vojenského programu financování ve výši 4 milionů dolarů na modernizaci svého mobilního sledovacího radaru.

    Skynopy

    Francouzská kosmická agentura přispěla do kola financování ve výši téměř 18 milionů dolarů pro místní startup Skynopy, čímž podpořila úsilí o rychlý rozvoj sítě pozemních stanic.

    NOAA

    Ministerstvo obchodu zveřejnilo 30. června dlouho odkládaný dokument Kongresu s odůvodněním návrhu rozpočtu Národního úřadu pro oceán a atmosféru na fiskální rok 2026. Dokument poskytuje více podrobností o návrhu rozpočtu. Ministerstvo obchodu navrhuje ukončit financování programu koordinace vesmírného provozu.

    Naše podcasty

    Doporučujeme

    Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

    Poděkování

    Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

    Vodíková nádrž pro SLS zažije likvidační zátěž

    Kvalifikační vodíková nádrž na stanovišti 4693 v MSFC, březen 2019

    Na Marshallově středisku v Huntsville (stát Alabama) se připravuje zkouška, při které bude testovací exemplář vodíkové nádrže centrálního stupně rakety SLS zatížen nad návrhové limity, aby inženýři zjistili, kde už konstrukce nevydrží. Jelikož je testovací nádrž konstrukčně shodná s letovým hardwarem, pomohou tato data lépe porozumět odolnosti celé rakety. Asi není potřeba zdůrazňovat, že podobné údaje mají velký vliv na celkovou bezpečnost a také najdou využití při plánování dalších verzí rakety SLS.

    V průběhu letošního roku odborníci z NASA a firmy Boeing vystavili testovací exemplář vodíkové nádrže rakety SLS celé řadě strukturálních zkoušek – bylo jich celkem 37 a simulovaly namáhání konstrukce při startu a letu. K namáhání nádrže se používaly hydraulické písty, které silou stovek tun stlačovaly nebo naopak natahovaly konstrukci vodíkové nádrže. Zkušební exemplář těmito zkouškami prošel na výbornou a ani následná inspekce neodhalila žádné praskliny, prohnutí či jiné poškození. Díky tomu byl návrh konstrukce schválen pro skutečný start. Nyní však přichází poslední část zkoušky – testovací tým chce zjisti, co vlastně nádrž vydrží.

    65 metrů vysoká věž na Marshallově středisku slouží ke strukturálním zkouškám vodíkové nádrže centrálního stupně rakety SLS.
    65 metrů vysoká věž na Marshallově středisku slouží ke strukturálním zkouškám vodíkové nádrže centrálního stupně rakety SLS.
    Zdroj: https://www.nasa.gov/

    Kosmický výzkum s sebou nesou rizika,“ říká Julie Bassler, manažerka Space Launch System Stages Office a dodává: „My děláme jinou formu výzkumu ještě před startem. Čeká nás zkouška, při které dojde k destrukci největší vodíkové nádrže jaká kdy byla vyrobena. Rozšíří se tím naše znalosti, díky čemuž budeme moci z rakety dostat maximální výkon, který bude potřeba pro dopravu astronautů k Měsíci a později i k Marsu.

    Letový ekvivalent testované vodíkové nádrže se bude nacházet v centrálním stupni rakety SLS. Na výšku měří skoro 40 metrů, její průměr je téměř 8,5 metru a pojme 2 000 000 litrů hluboce zchlazeného vodíku, který bude po dobu více než osmi minut napájet čtveřici raketových motorů RS-25. Testovací exemplář, který je identický s letovým kusem, již poskytl certifikaci hned pro dvě verze rakety SLS – jak pro současnou, která je označována jako Block 1, tak i do budoucna připravovanou silnější verzi Block 1B. Testovací exemplář tedy svůj úkol splnil a už nebude potřeba, takže může být zničen. Inženýři momentálně připravují celou 65 metrů vysokou zkušební věž na závěrečný test, který má odhalit, kde jsou konstrukční limity této obří nádrže.

    Plánovaný vývoj rakety SLS (uvedené termíny jsou již nereálné).
    Plánovaný vývoj rakety SLS (uvedené termíny jsou již nereálné).
    Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com

    Výrobu testovacího exempláře zajistila stejně jako v případě letových kusů Michoud Assembly Facility v New Orleans a na Marshallovo středisko byla nádrž převezena vloni v prosinci na člunu. Tady byl testovací kus doplněn o tisíce senzorů, které při zkouškách měří namáhání, tlak, či teplotu. Ke slovu se dostaly i rychloběžné kamery a mikrofony, které zaznamenávají jakékoliv zvukové projevy prohýbání či praskání válcové stěny.

    Testovací exemplář vodíkové nádrže rakety SLS určený ke strukturálním zkouškám po usazení do testovací konstrukce.
    Testovací exemplář vodíkové nádrže rakety SLS určený ke strukturálním zkouškám po usazení do testovací konstrukce.
    Zdroj: https://www.nasa.gov

    Strukturální prvky centrálního stupně SLS jsou zbrusu nové, byly vyvinuty od nuly a proto jsou nezbytné zkoušky, které zajistí úspěch mise,“ říká Luke Denney, manažer kvalifikačních zkoušek z Test & Evaluation Group firmy Boeing a dodává: „Tyto zkoušky jsme navrhli tak, aby prověřily každý prvek stupně podle toho, jaké budou jeho unikátní podmínky během startu a letu.“ Nyní se chystá zkouška, která nemá v historii NASA obdoby – ještě nikdy se do stavu destrukce netestoval větší kus rakety. „Mechanismus selhání štíhlého vícesegmentového raketového stupně není příliš dobře znám,“ přiznává Mike Nichols, vedoucí inženýr, který na Marshallově středisku zodpovídá za zkoušky nádrže.

    Odborníci samozřejmě mají k dispozici počítačové modely a kupu výpočtů, které předvídají, kde a jak by měla nádrž prasknout. Ale bez pečlivě řízené zkoušky to nikdy nebude jisté. „V kosmonautice (a hlavně té pilotované) jsme vždy na tenké hraně mezi výkonem a bezpečností,“ říká Neil Otte, hlavní inženýr z  SLS Stages Office a dodává: „Pokud dostaneme systém až do fáze, ve které selže, získáme tím dodatečné informace, které nám umožní kráčet po té hraně rozumněji. SLS budeme používat desítky let, takže je vhodné využít všech možností, které máme pro maximální pochopení systému, který se bude moci bezpečně a efektivně vyvíjet pro potřeby našich misí.

    Vztyčování testovacího exempláře vodíkové nádrže na stanovišti 4693 Marshallova střediska.
    Vztyčování testovacího exempláře vodíkové nádrže na stanovišti 4693 Marshallova střediska.
    Zdroj: https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net

    Aby ale nedošlo k mýlce – vodíková nádrž nebude prvním testovacím kusem SLS, který se dočká destruktivní zkoušky. Už dříve se tohoto závěrečného testu zúčastnila motorová sekce nebo intertank (díl spojující kyslíkovou a vodíkovou nádrž) – tyto díly selhaly při více než 140% očekávané zátěži. Inženýři nečekají, že by při destruktivní zkoušce vznikla v nádrži nějaká velká díra, stále ale existuje možnost, že k tomu dojde. Lidé v okolí tedy mohou slyšet hluk, který způsobí unikající dusík, který se při zkouškách používá k tlakování nádrží.

    EDIT 7. prosince 10:30
    Test již proběhl. Vodíková nádrž praskla až po pěti hodinách, když byla vystavena více než 260 % očekávaného letového zatížení.

    Testovací vodíková nádrž praskla až poté, co byla vystavena více než 260 % očekávaného letového zatížení.
    Testovací vodíková nádrž praskla až poté, co byla vystavena více než 260 % očekávaného letového zatížení.
    Zdroj: https://www.nasa.gov/

    Přeloženo z:
    https://www.nasa.gov/

    Zdroje obrázků:
    https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…84344216b564232f2cd816cc8cac0da&oe=5D4735B1
    https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/msfc_aerial_of_test_stand.jpg
    https://www.nasaspaceflight.com/…/20160010361.Figure-1.SLS-Block-Development-Plan.png
    https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/msfc_011519_sls_lh2_lift-12.jpg
    https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…a7b50c1fcf49c5666106a9699403badb&oe=5CB59394
    https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/lh2_test.jpg

    Štítky:

    Hodnocení:

    0 / 5. Počet hlasů: 0

    Sdílejte tento článek:

    Další podobné články:

    Komentáře:

    Odběr komentářů
    Upozornit
    51 Komentáře
    Nejstarší
    Nejnovější Nejvíce hodnocený
    Inline Feedbacks
    Zobrazit všechny komentáře
    Alois
    Alois
    5 let před

    Pohled do historie na největší vodíkové nádrže používaných nosičů. Saturn 5 – třetí stupeň S-4B 250 m3 vodíku, Saturn 5 – druhý stupeň S-II 1.000 m3 vodíku a raketoplán STS odhazovací nádrž ET 1.500 m3 vodíku.

    kuban
    kuban
    5 let před
    Odpověď  Alois

    díky za info

    Vodíková nádrž pro SLS zažije likvidační zatez
    Vodíková nádrž pro SLS zažije likvidační zatez
    5 let před

    Saturn 5 první stupeň kolik ?

    frank
    frank
    5 let před

    První stupeň neměl vodíkovou nádrž 🙂

    MilAN
    MilAN
    5 let před

    1.stupeň nebyl na vodík

    Akonitin
    Akonitin
    5 let před

    Motory F1 boli na kerolox.

    Jiří Hošek
    Jiří Hošek
    5 let před

    Nádrž selhala po pěti hodinách, během nichž byla vystavena více než 260 % očekávaného letového zatížení. Fotografie roztržené nádrže po testu:
    https://www.nasa.gov/exploration/systems/sls/nasa-engineers-break-sls-test-tank-on-purpose-to-test-extreme-limits.html

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  Jiří Hošek

    Díky za info, doplním to do článku.

    Fantasta
    Fantasta
    5 let před
    Odpověď  Jiří Hošek

    Je zajímavé, že destrukce opět začínala v místě svařování horní kupoly a „prstence“ s následným podélným roztržením mimo svarované oblasti až k dolní kupole, kde je vytržení v opět v místě svařování . Přechod kupole a těla nádrže je asi skutečně nejrizikovější místo nádrže. Jinak klobouk dolu, co tento výrobek vydržel

    Racek
    Racek
    5 let před
    Odpověď  Fantasta

    No, možná to trochu předimenzovali :-). No, ale lítat se bude s lidmi, takže je to asi takhle lepší.

    Tomas Kratochvil
    Tomas Kratochvil
    5 let před
    Odpověď  Racek

    Bezpecnostni faktor 2.5 je v praxi naprosto bezny. V urcitych pripadech byva i mnohem vetsi.

    Racek
    Racek
    5 let před
    Odpověď  Tomas Kratochvil

    No, u raket tohle zrovna neplatí, jak je uvedeno i u výsledku jiných testů v článku. Tuším nejvyšší se dával u lanovek, jak jsem se učil někdy před 50 lety …

    Tomáš Hruš
    5 let před
    Odpověď  Fantasta

    Obecně se dá říct, že ta kupole má vyšší tuhost, než válcová část. To plyne přímo z tvaru těch částí. Takže obě části mají tendenci se deformovat různě a díky tomu mezi nimi vzniká dodatečné napětí, především smykové. A maximální smykové napětí je často to, co rozhoduje o únosnosti konstrukce.

    Mirek
    Mirek
    5 let před
    Odpověď  Fantasta

    Jako nejsem technik, ale podle meho laickeho pohledu se to roztrhlo v te horni tretine plaste, tam kde je ta nejvetsi dira. Pak se to utrhlo od vika a proto je to zkroucene dovnitr. Kdyby bylo nejslabsi misto u vika, uteklo by tamtudy, bylo by to otevrene nahore a ven a trup by byl vic v celku. Takze muj nazor je, ze privareni vika a trupu nadrze v tomto pripade nebude nejslabsi misto. Ale treba se pletu.

    Ketivab
    Ketivab
    5 let před

    Test proběhl 5. prosince (NASA o něm informovala až dneska krátce po vydání tohoto článku) a nádrž vydržela úctyhodných 260% normální zátěže, než praskla. Takto vypadala nádrž po testu:comment image

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  Ketivab

    Díky za info, doplním to do článku.

    Aloi
    Aloi
    5 let před

    Další zajímavostí je, že druhý a třetí stupeň Saturnu 5 byly osazeny šesti motory J-2 v počtu pět a jeden, s tahem kolem 100 tun, motory 3 x selhaly za letu, 2x na stupni S-II a jednou na stupni S-4B, nosiče tuto “ anomálii “ zvládly bez havárie. Nejsem si úplně jist zda neselhaly na S-II dokonce třikrát.

    Alois
    Alois
    5 let před
    Odpověď  Aloi

    To je ovšem úctyhodný násobek bezpečnosti. Jsem zvědav na vyhodnocení kde bylo ono místo kde počala destrukce a zda je trhlina v místě svárů.

    pbpitko
    pbpitko
    5 let před
    Odpověď  Alois

    2,5 x !
    Ale to nie je všetko. Vydržala natlakovaná 5 hodín ! V reáli bude pod tlakom možno len 1-2 hod.
    🙂 😮

    Racek
    Racek
    5 let před
    Odpověď  Aloi

    Selhání na stupni S4B? Tam ale není čím ztracený výkon nahradit, ne?

    Jiří Hošek
    Jiří Hošek
    5 let před
    Odpověď  Racek

    viz Apollo 6

    Racek
    Racek
    5 let před
    Odpověď  Jiří Hošek

    Jistě, ovšem pouze v tomto mimořádném režimu zkoušky. V případě standartní expedice by to skončilo neúspěchem a nouzovým přistáním.

    Jiří Hošek
    Jiří Hošek
    5 let před
    Odpověď  Racek

    Přesně tak.

    Racek
    Racek
    5 let před
    Odpověď  Racek

    No, stejně to byl ale dost risk, vyslat příští Saturn s lidmi k Měsíci. Ale riziko se ukázalo jako tzv. kalkulované, všechny saturnské lety proběhly nadále velmi dobře. No, musím říci, že jsem tehdy ve zprávách nějaké větší problémy nezaznamenal, i když článků v novinách i odbornějším dosažitelném tisku bylo dost Holt takový náhlý závan svobody :-). Na chvíli.

    Jarda
    Jarda
    5 let před
    Odpověď  Aloi

    To nebylo 2x selhani, ale jen jedno. Jeden motor vypadl a diky prehozenym kabelum ho pocitac nevypnul, protoze vypnul jiny. Takzew stupen dotahl drahu bez dvou motoru.

    David
    David
    5 let před

    Můžu Vás požádat o vyjasnění, co jsou ty „izolepou“ přilepené, nahodile rozmístěné krabičky mezi motory?
    comment image

    Jiří Hošek
    Jiří Hošek
    5 let před
    Odpověď  David

    Na centrálním stupni je spousta vývojových a letových senzorů. Dopustím se spekulace, že senzory na fotografii můžou souviset s měřením vibrační odezvy konstrukce při modální zkoušce, která bude provedena v lednu během zavěšení stupně na jeřábu před ukotvením na stanoviště B-2 v SSC.

    B.Boruvka
    B.Boruvka
    5 let před

    Skoda že nezveřejní video z testu

    pbpitko
    pbpitko
    5 let před
    Odpověď  B.Boruvka

    Škoda, ale možno ešte zverejnia.

    pbpitko
    pbpitko
    5 let před
    Odpověď  pbpitko
    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  pbpitko

    Ano, ještě v noci jsme to vydali jako krátkou zprávu, ale díky, že jste to dal sem.

    Drto
    Drto
    5 let před

    Úctyhodná rezerva pevnosti. Nějak mi ale chybí test destrukčního tlaku při maximálních vibracích tělesa nádrže. Technik nejsem, ale domnívám se, že rázy v kapalině mouhou odolnost značně snížit.

    Drto
    Drto
    5 let před
    Odpověď  Drto

    Jo, teď jsem si všimnul, že vazbu s vibracemi odhaduje pan Hošek.

    Jarda
    Jarda
    5 let před

    Nikde nemuzu najit info o teplote nadrze pri testu. Asi ji nenaplnili tekutym vodikem, co?

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  Jarda

    Naplněna byla dusíkem. Ale nevím, zda kapalným.

    Jarda
    Jarda
    5 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    Vim, cetl jsem, jen mi nebylo jasne jestli to bylo po celou dobu. Tak extremne nizka teplota bude mit na strukturalni pevnost docela vliv…

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  Jarda

    To se přiznám, že nevím. Možná Jiří Hošek bude vědět bližší detaily.

    Jiří Hošek
    Jiří Hošek
    5 let před
    Odpověď  Jarda

    Ano, nádrž byla naplněna tekutým vodíkem o teplotě cca -200 °C, viz
    https://www.kosmonautix.cz/2016/10/nova-americka-era-4-ctvrtleti-2016-2/
    „Všechny strukturální testovací díly budou mít stejný systém tepelné ochrany jako jejich letové protějšky, tedy základní nátěr pro ochranu proti korozi a na většině prvků nástřik pěny. Tyto exempláře budou totiž v MSFC také ochlazovány na kryogenní teploty. Místo vodíku však bude z důvodu jeho hořlavosti použit tomto konkrétním případě jako náplň dusík. Dosažená teplota sice nebude tak nízká jako u vodíku, ale bude dostatečná pro dokončení analýz.“

    Jiří Hošek
    Jiří Hošek
    5 let před
    Odpověď  Jiří Hošek

    Pardon, samozřejmě tekutým dusíkem.

    Jiří Hošek
    Jiří Hošek
    5 let před
    Odpověď  Jarda

    Ještě odsud:
    https://www.kosmonautix.cz/2019/04/cesta-k-exploration-mission-1-a-2-ohlednuti-za-1-ctvrtletim-a-vyhled-na-2-ctvrtleti-2019/
    „Pod nádrž bylo umístěno 24 válcových hydraulických pístů, které budou při testech tlačit proti horní výztuži a simulovat tlak motorů při jejich zážehu. Pro testy bude nádrž naplněna kapalným dusíkem a zchlazena na kryogenní teploty. Cílem několikaměsíčních testů je ověření matematických modelů chování stupně.“

    Ještě pošlu jeden, pro mnohé možná překvapivý komentář.

    Jiří Hošek
    Jiří Hošek
    5 let před
    Odpověď  Jarda

    Testovaná kvalifikační vodíková nádrž byla zmetek, cca 7 % svarů bylo křehkých. Podrobně tady:
    https://www.kosmonautix.cz/2017/05/tyden-spatnych-zprav-o-sls/

    Takže to, co nádrž vydržela, bylo obdivuhodné a možná to poskytlo použitelná data i pro druhý vyrobený zmetek, kterým byla původní letová vodíková nádrž pro Artemis I. Teprve poté bylo zjištěno, že konstrukce profilovaného kolíku použitého pro svařování nesplňuje požadavky, a kolík byl vyměněn. Pro Artemis I byla nakonec vyrobena nová letová vodíková nádrž, která splňuje požadavky. Původní nádrž je ale pořád odstavená v továrně MAF, ale teď možná budou provedeny analýzy, zda by přece jen nemohla být použita pro nějaký nepilotovaný let.

    Adam H
    Adam H
    5 let před
    Odpověď  Jiří Hošek

    Tím by de, čistě teoreticky, mohla uvolnit pro Europa Clipper.

    maro
    maro
    5 let před

    Samozřejmě ten dusík musel být kapalný. Tlakové zkoušky takového rozsahu se nemohou dělat plněním plynem. Plyn je stlačitelný, takže při tlakování funguje jako absorbér energie zrovna jako stlačovaná pružina. A všechna tato energie se uvolní při protržení. Kdyby tu nádobu naplnili na stejný tlak plynem, tak po roztržení na tom místě nezůstane vůbec nic. Ta natlakovaná energie by vše rozmetala do okolí. Při natlakování kapalinou prostě jenom pukne na jednom místě a konec. Zrovna jako v tomto případě.

    mirek
    mirek
    5 let před
    Odpověď  maro

    A proc z toho nic nevyteklo?

    maro
    maro
    5 let před
    Odpověď  mirek

    Ten kapalný dusík se samozřejmě, když se dostal ven, při teplotě okolí odpařil.

    mirek
    mirek
    5 let před

    to jako hned? sem si myslel, ze kdyz tam bylo x tisic litru kapaliny, ze se hned nevypari.viz treba: https://www.youtube.com/watch?v=Y2u2G7phDEE navic kdyz mi vypalovali bradavici kapalnym dusikem, tak to hezky kourlo. Tedy alespon si myslim, ze to byl dusik… at nejsem uplne za blba 🙂

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  mirek

    Pánové, Vám uniká jedna zásadní věc. Jsou dva typy zkoušek – při první se tlakuje vnitřní objem, dokud nedojde k prasknutí konstrukce. Takovou zkoušku neplánovaně provedla Starship Mk 1. Ale v případě vodíkové nádrže se dělal jiný typ zkoušky. V tomto případě byl objem nádrže vyplněn také kapalným dusíkem, ale bylo ho mnohem méně. Podstata této zkoušky totiž nespočívala v co největším navýšení vnitřního tlaku. Vnitřní tlak byl klasický. Podstatou této zkoušky bylo působení vnějších sil pomocí hydraulických pístů. Nezapomeňte také, že nádrž selhala po pěti hodinách. Za tu dobu se už dusík stihl ohřát a vypařit.

    maro
    maro
    5 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    Moje chyba. Ten tlak tedy nebyl tím hlavním činitelem. Není někde údaj, na jaký tlak, se tedy ta nádrž vlastně tlakuje?

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  maro

    Bohužel to jsem nikde nedohledal. Ale možná by to někdo matematicky nadaný mohl vypočítat podle očekávaného množství uloženého vodíku, jeho hustoty a dalších veličin.

    Romcek
    Romcek
    5 let před

    Tak již je dostupné i video

    https://youtu.be/Zp5CzrFhoHo

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  Romcek

    Díky za odkaz, ještě v noci jsme to vydali jako krátkou zprávu. Ale je dobře, že to napíšete i sem. 😉

    Děkujeme za registraci! 

    Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

    Děkujeme za registraci! 

    Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.