Z fotky to tak možná nevypadá, ale aerodynamický kryt nové lehké evropské rakety Vega-C měří na výšku 10 metrů. V rámci aktuální zkoušky byl umístěn na strukturální model horního stupně, aby se simulovalo jeho spojení se skutečnou raketou. Ve zkušební komoře LEAF (Large European Acoustic Facility) v nizozemském středisku ESTEC se nyní ověřuje, jak tento kryt zvládne pekelný hluk, který je neoddělitelnou součástí startu každé kosmické rakety.
Vega-C, která má poprvé startovat příští rok, je vylepšenou verzí aktuálně používané rakety Vega a měla by cílit na stále rostoucí trh s malými družicemi. Tři ze čtyř jejích raketových stupňů používají tuhé pohonné látky – čtvrtý stupeň AVUM+ je na kapalné pohonné látky a tudíž disponuje možností opakovaných zážehů. Právě ke strukturálnímu modelu tohoto stupně je připojen zmíněný testovací aerodynamický kryt.
Obě poloviny krytu váží dohromady 900 kilogramů a jsou tvořeny sendvičovými panely z uhlíkových vláken, které jsou vyplněny hliníkovými šestihrannými komůrkami. Úkol krytu je asi zřejmý – hraje nezbytnou úlohu tím, že chrání vynášený náklad v první fázi startu – ochranu však poskytuje nejen před prouděním atmosféry, ale i před hlukem, který s sebou starty přináší. Nejnebezpečnější moment nastává jen pár sekund po zážehu motorů, kdy se zvukové vlny odráží od rampy a míří vzhůru, takže zasáhnou i aerodynamický kryt.
Jedna stěna komory LEAF (ta má rozměry 11 metrů na šířku, 9 metrů na hloubku a 16,4 metru na výšku) je vybavena sadou ohromných rezonančních trubek. Dusík pouštěný do těchto trubek dokáže vytvořit různé úrovně hluku až do ohlušujících 154 decibelů. Tato úroveň pro lepší představu odpovídá hypotetické situaci, kdy byste stáli v těsné blízkosti několika startujících tryskových letadel.
Inženýři budou sbírat údaje ze dvou sad testů. Zaměří se na úrovně hluku, kterým bude vystaven horní stupeň i adaptér držící náklad – jednou s připojeným krytem a podruhé bez něj. Kolem krytu i pod něj bylo umístěno několik mikrofonů, které budou sbírat data pro tyto kvalifikační zkoušky. Po jejich dokončení se kryt vrátí k výrobci, švýcarské společnosti Ruag, kde inženýři dokončí zbývající kvalifikační zkoušky na tomto hardwaru.
Při premiérové misi v polovině roku 2020 vynese Vega-C pasivní italskou družici LARES 2, která je vybavena koutovými odražeči a která má pomoci studovat obecnou relativitu spojenou se zemským gravitačním polem. Stylové je, že raketa Vega při své premiéře v roce 2012 vynesla kromě jiného i družici LARES, což je mimochodem nejhustší známý objekt na oběžné dráze v celé Sluneční soustavě díky tomu, že je ze slitiny wolframu. Vylepšená Vega-C nyní při své premiéře vynese druhou generaci tohoto systému.
Přeloženo z:
https://www.esa.int/
Zdroje obrázků:
https://www.esa.int/…/Vega-C_fairing_s_trial_by_sound.jpg
http://www.esa.int/…/19420921-1-eng-GB/Vega-C_features.jpg
http://www.esa.int/…/17273654-1-eng-GB/Vega_configurations.jpg
https://www.nationalgeographic.com/…/47169.ngsversion.1421960869239.adapt.1900.1.jpg
Paráda, moc se na Vegu-C těším, pochopitelně. Ale ty termíny 😀