sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

ESA

Evropa uzavřela smlouvu se společností Thales Alenia Space na vývoj digitálního dvojčete zemědělských systémů, které kombinují satelitní data a modelování plodin na podporu udržitelných a klimaticky odolných zemědělských postupů na celém kontinentu.

Booz Allen Hamilton

Technologická a konzultační firma Booz Allen Hamilton představila koncept mega-konstelace družic navržených tak, aby naplnily vizi vládní administrativy na komplexní protiraketový obranný štít na ochranu Spojených států, tzv. Golden Dome.

NG-22

V prohlášení z 26. března NASA uvedla, že modul Pressurized Cargo Module pro Cygnus, který měl letět s misí NG-22 k ISS, je poškozený a nebude použit pro tuto misi, která měla odstartovat v červnu.

Space Systems

Velitelství Space Systems oznámilo 27. března, že Rocket Lab a Stoke Space se připojí k Blue Origin, SpaceX a United Launch Alliance (ULA) v programu National Security Space Launch (NSSL) Phase 3 Lane 1.

CFO NASA

Bílý dům předložil Senátu 24. března nominaci Grega Autryho na pozici finančního ředitele agentury NASA. Autry byl nominován na pozici CFO NASA v červenci 2020, několik měsíců po odchodu Jeffa DeWita. Senát jeho nominaci tehdy neschválil.

Gravitics

Společnost Gravitics oznámila 26. března, že obdržela navýšení strategického financování, neboli STRATFI, ocenění od SpaceWERX, komerční složky Space Force, v hodnotě až 60 milionů dolarů.

Vulcan

Velitelství vesmírných systémů Space Forces oznámilo 26. března, že dokončilo dlouho očekávanou certifikaci rakety Vulcan po analýze dat ze dvou certifikačních startů rakety v lednu a říjnu 2024.

Tianlian-2

Raketa Dlouhý pochod 3B vynesla ve středu novou družici Tianlian-2 pro sledování dat a přenosovou komunikaci. Tianlian-2 (04) je součástí čínského družicového systému druhé generace na geostacionární oběžné dráze (GEO).

NASA

V prohlášení pro SpaceNews koncem 24. března tisková tajemnice NASA Bethany Stevensová potvrdila příspěvek ministerstva vládní efektivity (DOGE), že NASA vypověděla nepotřebné kontrakty za zhruba 420 milionů dolarů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Hlavní motor Ariane 6 dokončil kvalifikační zkoušky

Ariane 6

Nová evropská raketa Ariane 6 má za sebou další významný milník na cestě k prvnímu startu. Její motor Vulcain 2.1 na kapalné pohonné látky úspěšně dokončil fázi kvalifikačních testů, což znamená, že mohou začít kombinované zkoušky. Motor Vulcain 2.1 vyvine tah 135 tun, což s pomocí dvou či čtyř pomocných motorů na tuhé pohonné látky dostane raketu Ariane 6 během osmi minut od startu do výšky zhruba 200 kilometrů. Minulý týden se hodnotící proces dostal do finále fáze, která probíhala po dobu 15 měsíců. V jejím rámci se na dvou demonstračních modelech během dvou kampaní prováděly statické zážehy. Dějištěm těchto zkoušek bylo středisko německé agentury DLR v Lampoldshausenu.

Motor Vulcain 2.1
Motor Vulcain 2.1
Zdroj: http://www.esa.int/

Poslední kvalifikační statický zážeh motoru Vulcain 2.1 proběhl v červenci letošního roku a trval téměř 11 minut (přesně 655 sekund). Tímto zážehem se souhrnná délka testovacích zážehů dostala na hodnotu 13 798 sekund, což jsou téměř čtyři hodiny stabilního provozu raketového motoru s využitím pohyblivých částí, které se staraly o jeho naklánění (gimballing).  Tento motor je pokračovatelem odkazu motoru Vulcain 2, který létá na Ariane 5. Nově připravovaná verze je unikátní tím, že v ní najdeme 90% méně dílů oproti původní verzi a její výroba má být o 60% levnější a o 70 % rychlejší.

Tyto velmi pozitivní výsledky potvrzují funkční a mechanické chování motoru Vulcain 2.1. Nadcházející kombinované testy mají za úkol kvalifikovat subsystémy Ariane 6 na úrovni jednotlivých stupňů i celé rakety,“ popisuje Guy Pilchen, projektový manažer rakety Ariane 6 z ESA. Zkušební motory budou ještě využity pro dynamické a vibrační zkoušky. Samotné kombinované testy využijí plně reprezentativní kus centrálního stupně Ariane 6. Na kosmodromu v Kourou bude následně celý centrální stupeň kvalifikován pro let.

Motor Vinci při kvalifikační zkoušce.
Motor Vinci při kvalifikační zkoušce.
Zdroj: https://www.esa.int

Dokončení kvalifikační fáze motoru Vulcain 2.1 je významným milníkem celého projektu Ariane 6. Restartovatelný motor Vinci, který bude pohánět její horní stupeň, svou kvalifikaci získal vloni v říjnu. V současné době je integrován do horního stupně, aby mohly pokračovat jeho testy v Lampoldshausenu. Dalším očekávaným milníkem bude statický zážeh finálního kvalifikačního modelu pomocného urychlovacího motoru P120C na tuhé pohonné látky, ke kterému dojde také na kosmodromu v Kourou. Při této zkoušce bude přesně určen profil zrychlení rakety, což inženýrům pomůže připravit se na blížící se lety.

Statický zážeh motoru P120C na tuhé pohonné látky.
Statický zážeh motoru P120C na tuhé pohonné látky.
Zdroj: https://www.esa.int/

Přeloženo z:
https://www.esa.int/

Zdroje obrázků:
https://ct24.ceskatelevize.cz/…/2246417-space-where-is-ariane-6-.jpg?itok=vSHwDBgx
http://www.esa.int/…/10/vulcain_2.1/17217857-1-eng-GB/Vulcain_2.1.jpg
https://www.esa.int/…/18939475-1-eng-GB/Vinci_engine_qualified_in_tests.png
https://www.esa.int/…/Hot_firing_of_P120C_solid_rocket_motor_for_Vega-C.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
11 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
V_A
V_A
5 let před

Omlouvám se ale ta přerostlá kobilka co vyrostla v Boca Chica se mi líbý víc než Ariane 6 😀 je víc sexy

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  V_A

Myslím si, že v budoucnu bude prostor pro všechny – Ariane 6 se jistě neztratí. 😉

Jakub Vanek
Jakub Vanek
5 let před

Dušane, u podobných článku by bylo dobré připomínat, že se jedná o evuluci Vulcanin 2 z Ariane 5, kde verze 2.1 má o 90% dílů méně, má stát jen 40% původního motoru a výroba bude trvat jen 30% časů výroby původní verze. (zdroj wiki – https://en.wikipedia.org/wiki/Vulcain)

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Jakub Vanek

Dobrý nápad, můžu to tam dát. Mám pocit, že už jsem to někde psal, ale opakování je určitě matka moudrosti.

Jakub Vanek
Jakub Vanek
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

Ber to tak, že sem chodí lidi i nepravidelně, a ne každý si to dohledá a pak se divý, k čemu je nový motor, když předchozí je spolehlivý a vyzkoušený na Ariane 5 a nový má stejné výkonové parametry.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Jakub Vanek

Jasný, rozhodně díky za podnět. 😉

maro
maro
5 let před
Odpověď  Jakub Vanek

Tak jestli má fakt desetkrát míň dílů, tak to nebude evoluce, ale naopak těžká revoluce.

Akonitin
Akonitin
5 let před
Odpověď  maro

Myslim, ze hodne dilu jenom spojili diky jine technice vyroby. Krabice a na ni na prirubach 4 zahnute trubky da snadno 73 dilu (po zapocitani sroubu, matic, podlozek, perovek a tesneni) a da se nahradit jednim 3D tisknutym dilem.

Sice to asi nebude pristavat, jako Falcony, ale musim rict, ze tak vyrazne snizeni ceny a poctu dilu me opravdu zaujalo a potesilo. Jen tak dal.

Marw
Marw
5 let před
Odpověď  maro

No ono tam asi bude hrat velku rolu napriklad konstrukcia regenerativne chladenej trisky. Ak sa povodne triska vyrabala zvaranim velkeho mnozstva tenuckych trubiek, a teraz hu vyrabaju 3D tlacou v celku tak to samozrejme dost drasticky znizi pocet pouzitych dielov 🙂

Marw
Marw
5 let před
Odpověď  maro

Zhodou okolnosti som narazil na pekny dokument kde je aj ukazka vyroby:
https://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/20160008869.pdf
strana 30, 31.

Jiný Honza
Jiný Honza
5 let před
Odpověď  Jakub Vanek

Ach jo. Jedná se o porovnání trysek, ne celých motorů. Zkuste si ten odkaz aspoň přečíst, když už ho sem dáváte.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.