Už tuto sobotu má mít Elon Musk na texaské základně Boca Chica tiskovou konferenci, na které představí aktuální novinky kolem systému Starship. Vynikající kulisou této konference bude prototyp lodi Starship, který by mohl snad ještě v říjnu (reálněji do konce roku) provést zkušební skok do výšky 20 kilometrů. Zařízení je již vybavené třemi motory Raptor a ještě včera jej tvořily tři části – spodní s ocasními plochami a motory, dále zužující se sekce a špička. Dnes ve tři ráno místního času byla špička usazena na zužující se část. Očekává se, že dnes dojde ke spojení obou hlavních částí prototypu. Je možné, že se tak děje jen kvůli blížící se tiskovce, po které bude prototyp opět rozložen, ale i kdyby šlo jen o zkoušku sestavení, bude to jistě mimořádný pohled, o který vás nechceme připravit. Máme tedy pro Vás psaný online přenos a hned dva videopřenosy.
Zdroje informací:
https://www.youtube.com/
https://www.youtube.com/
https://twitter.com/
Zdroje obrázků:
https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/…69554a700906923c7c4a8b0f1a9e8a8&oe=5DEF3871
To si žijeme – takřka ve stejnou dobu vznikají v USA 2 velké rakety!! 🙂 Doufám, že se to oběma týmům povede … a Dugi bude moci při komentovaném přenosu z úspěšných startů či dokonce přistání vtipkovat o „kosmickém pornu“ 😉
Tohle bude masakr, až to poletí. Nemůžu se dočkat.
Přesně tak. …pokud se to podaří,jako že věřim že jo,tak teprve začne lidem docházet co je to za revoluci v kosmonautice
Super, super super. Držím palce.
Je skvělé mít možnost tohle sledovat prakticky v živém přenosu.
Vzpomínám si jak Dušan v televizi říkal,že Indové jsou ve svém kosmickém programu tak trochu pankeři,ale co je potom tohle že 🙂
Ano ano, tohle už je ještě nějaký vyšší level. No a pak jsou tu ještě Copenhagen Suborbitals – kategorie sama pro sebe. 🙂
Copenhagenu suborbitals! 😀 do teď jsem o nich nevěděl neuděláte na toto téma podrobnější článek věřím že by mohl být populární (co jsem se tak na rychlo kukal tak u Vás na kosmonautixu máte sem tam nějaké zmínky ale podrobnější článek až z roku 2013) zdá se že stavění raket na dvorku je teď v módě 😀
Možná až něco předvedou. Celkově se snažíme suborbitální skoky mapovat spíše okrajově.
Nee, oni na to mají aspoň „garáž“ 😀
Přímý psaný přenos zaspal? 😀
V 17:56 jsem napsal:
Náš přenos si nyní dá pár desítek minut pauzu, dokud se něco nezačne dít. Ale rozhodně nekončíme 😉
Ano. Následně chvíli poté začalo přesouvání na mobilní platformu, tak to působilo, že byla nechtěně pauza přesně přes tuto činnost.
Aha, už chápu 🙂
No, celá stavba je takové technické porno. 🙂
To není technické porno, to je steelpunk v ryzí podobě. 😉
Koukám jak blázen, jak s tou raketou po té zemi jezdí rychle :-))
Pokud má těžiště nízko, proč ne. 🙂
Oni s ní asi také jedou, koukám, na launchpad. To se moc nečekalo. Tam mezitím probíhají úpravy a přesně nevíme co tam mezitím udělali, kromě montáže 2 velkých nádrží.
Taky jsem měl chvíli takový pocit, že jedou až za bránu, ale zastavila se 🙂
I když možná to je jen kontrola na vrátnici, jestli nepřenášejí na černo nějaké železo 🙂
:-)))))
spojení už se asi blíží sem zvědav jestli jen na oko nebo je to spojovací fáze……..ale každopádně sleduji každičký díl co se týče vesmíru
To máme radost. Já osobně tipuju check fit, po kterém (po tiskovce) dojde k opětovnému rozdělení.
Souhlas, že by se vše stihlo integrovat takhle načas, těsně před konferencí, by byla velká náhoda.
Navíc i u Starhopperu dělali fit checky.
Tady bych to možná ani neviděl na fit check, spíš jako kulisu pro tiskovku a ukázat jaký „drobeček“ to bude. Ty fotky, kde je srovnání s člověkem, jsou fascinující
Osobně si myslím, že zkušenosti, které tímto sestavením získají se budou dost blížit těm, které by přinesl klasický fit check.
Zajimalo by me, jestli to co tam ted sundavaji tim jerabem jsou pristavaci nohy, nebo ty „kachni plochy“ pro spicku 🙂
Na kachní plochy mi to přišlo trochu velké, ale je fakt, že to nebylo dobře vidět.
Hezká nádrž na metan a kyslík….:-)
no snad k tomu nedojde 🙂 ale ber me to ze už jen to že se staví takováhle super vyspělá věc moc fandím Space X a snad se stanu svědkem přistání člověka na Marsu 😉
Se spodkem vyjeli k silnici, mezitím je vidět, že vršek není stále svařený dohromady. Hmmm. Jaké bude rozuzlení?
Možno hlúpa otázka, ale palivo má byť len v tom spodnom diely, kde vidíme horné „dno“ nádrže, alebo je aj v špičke nejaká nádrž? (dole metán, hore kyslík)
..ach rovno si odpovedám sám, samozrejme, že nebude Radoslav! Veď v špičke sa predsa bude tlačiť tých 100 ľudí pri okienku.
:-DD Teď už tam jen vyřezat to okénko 🙂
Prototypy mají mít v horní části nádrže na kyslík i metan pro přistání, nikoliv uvnitř hlavních nádrží, jak je v plánu pro finální verzi.
Dugi máš pravdu, když si to video přehraji zpětně, tak ta špička se opravdu trochu hýbe. Že by to tam bylo úplně volné ???
Netuším, možná to tam svařují a proto s tím hýbou na ideální místo.
Ale palec nahoru za nápad. Nenapadlo mě přehrát si video zpětně. 😉
Jo je to fajn, posledních 12 hodin se dá přehrát. Docela často si s tím hraji, když mi něco zajímavého uteče.
Řekl bych že tu špičku musí před svařením porovnat,protože jim to zrovna buhvíjak nesedělo.
Svačina….:-)
Mají tam půl čtvrté odpoledne, to by sedělo. 🙂
Mě to připadne jako by se to naklánělo jak šikmá věz :O
Asi Svačina….:-)
Nakonec jste nebyl tak daleko od pravdy – viz příspěvek z 22:48. 😀
Omluva jen duplikace, hlásilo mi to, že stejný příspěvek už byl ale neukázal se mi. Podle mne budou kompletovat až na startovací ploše. Přece jen 44 m vysoká nádrž není na podvozku úplně stabilní. Uvidíme.
Nechme se překvapit, bude to ještě zajímavé.
Já to tu kvůli Kosmoschůzce málem prošvihl, ale už sleduji na mobilu z vlaku…
Děje se toho docela dost. 🙂
Asi blbě vidím, ale moc jako dobrý řemeslo to nevypadá. Tohle přece nemůže být vážně míněný prototyp, spíš jakási velmi hrubá maketa.
No, konec konců, pro auta i letadla se taky dělají dřevěné modely, tak co.
Podle všeho by mělo jít jen o kosmetickou vadu. Povrch totiž vlastně moc deformovaný není. Pouze tím, jak je lesklý, je i sebemenší (milimetrová nerovnost) hrozně vidět. Prohnutý povrch na objektu s průměrem 9 metrů úplně hladký asi nebude nikdy. Ta lesklost prozradí i sebemenší prohnutí a tvarovou nepřesnost. Zvlášť na něčem co má průměr devět metrů – tam se to nasčítá.
Tak samozřejmě ani tohle do vesmíru nepoletí. Staví to jen aby si osahali jak přistávat s takhle velkou lodí. O nějaký ďolík vůbec nejde.
Kde příteli berete tu jistotu?
Já bych řekl, že právě tohle už se na oběžnou dráhu podívá.
Tedy, pokud se neprojeví nějaký nečekaný zádrhel.
vypada to ze to budou zvedat brzo, jeste si zrejme privezli plosinu pro lidi co prohodi ty haky, pochubuju ze to budou chtit delat za tmy
Také se mi ta tma nezdá. Tohle není žádný drobeček.
Malá technická, je půl druhé v noci 😉
Oba jeřábnici z velkého jeřábu zatím jen vykoukli z kabiny, ale ještě nešli někde pryč, takže se ještě na něco čeká. Tak ještě taky chvíli počkám.
Pravda, už ani nedokážu napsat správný čas, díky, opraveno. 😉
Stále přidávají závaží 🙂
Řekl bych že tohle je konečná, zafixují jeřábem spodní sekci, kdyby přišly větry a jdou chrnět. Jdu s nimi. SeeYa zítra
Vidím to podobně – viz nejnovější příspěvek. Přeji všem dobrou noc a za pár hodin pokračujeme. 😉
To, že teď sundají spodní část rakety z přepravníků je už celkem jisté, ale jestli dnes večer ještě propojí obě části … 🙂
Nemyslím si, že s tím budou chtít manipulovat v noci.
OK. Dobrou noc
V Texasu je zatím jen 21 30 a čile pracují.
V Texasu je 0:30 a stále pracují.
Ony stojí velké peníze ty mobilní jeřáby a nejsou to rohlíky na krámu.
Tohle odpověděl Musk na dotaz EA kolik to bude mít přistávacích nohou:
Six. Two windward, one under each fin & two leeward. Provides redundancy for landing on unimproved surfaces.
Divim se, ze tech nohou neni 5. Krasne by pak vysly nohy mimo kridla. Na druhou stranu by kombinace nefunkcni nohy a nerovneho terenu byla fatalni. Je to uz poradny macek, tak se sila alespon rozlozi do sesti smeru.
Řekl bych, že montují nádstavec na 11200. Ale asi jen krátký – výška ramene s ním je 132m 🙂
Aha tak nic, to je odraz stávajícího ramene v tom naleštěném trupu lodi … dobře oni 😀
To jsou pracanti, stále pracují, otázka je kvalita prací.
Pravda trochu to evokuje maketu 1:1, na druhou stranu do vesmiru asi tento model nepoleti a par testovacich skoku snad ustoji, i kdyz nevim jestli se totez da rict o kridlech kormidla, ta mozna upadnou uz pri prezentaci 🙂
Ohledně křídel – mrkněte na dnešní příspěvek v psaném přenosu, který to detailně rozebírá. 😉
Vypadá to, že noční směna končí, za hodinu uvidíme výsledek jejich snažení…
Dnes a zítra má být klidný vítr, pak zesílí poryvy 23 uzlů-cca 50 km/hod
https://www.windy.com/26.063/-97.149?25.499,-97.149,8
Zajímavé, díky!
Že zobrazený závěs přenese (smykovou) sílu 16t působící na něj ve směru kolmém na plochu křídla si dovedu představit, ovšem že přenese ohybový moment vyvolaný výslednicí 411,6 kN na příslušném rameni (= kolmá vzdálenost těžiště křídla od osy závěsu) si nějak představit nedovedu.
Asi chápu co myslíte, ale nechápu Váš text úplně. Prostě laicky řečeno:
při průchodu atmosférou se budou mít tendenci křídla sklopit (či utrhnout), myslíte že? Co když to je dělané tak, že úplně sklopit nepůjdou a v nějvětším namáhání budou v „pantech“ na zarážkách do širokého \o/ a až trochu zbrzdí bude možné s křídly pohnout, aby byla -o- a dobrzí ještě více? Tak bych to udělal já… 😀
Uz se tesim, az to bude na prezentaci zobrazeno v animaci. 🙂
Ano, myslím že si rozumíme. Co píšete by věci pomohlo, ale i tak to namáhání závěsu „na ulomení“ bude obrovské. Možná, že po prezentaci to ještě rozhodí, aby to upravili. Myslím, že to samé se provede i s mnoha jinými věcmi.
Když vidím ty závěsy, tak si hned vzpomenu na závěsy shuttle a external tank. Tam byly stejně hubený a přesto udržely obrovské hmotnostní rozdíly mezi orbiterem a postupně se vyprazdňující napdrží. Proto se toho nyní nebojím a myslím, že to mají dobře spočítané.
V noci patrně dělali na spodní části kabelovou lávku pro kabely, vše na povrchu vedle potrubí patrně pro helium, nebo pro naplnění přistávacích nádrží?
Zní to docela zajímavě.
Kdyby nestihli postavit první stupeň do 2022, tak kolik tun paliva je schopná dostat samotná STARSHIP na orbitu?
Věřím druhý stupeň(STARSHIP) možná hotový bude, kdyby se třeba 10x vrtátila na zem na dočernání paliva a vždy by doplila trochou zbytků parkující druhou starship na ortbitě, tak by mohli aspoň jednu loď poslat na MARS!
Velmi, velmi nepravděpodobné. Takových startů by byly potřeba desítky. To už je jednodušší postavit SuperHeavy.
No proč ne, pokud STARSHIP veze 1200 tun paliva a zyblo jí jen 120tun, tak k té druhé by letěla jen 10x a byla by plná.
No jo už to vidím, 120tun tam nemůže dostat, když FH tam za nejlepších okolností dostane 60 tun a to jen na LEO…
Jenže ona ještě potřebuje nějaké palivo na deorbit a přistání. 😉
Při současných parametrech se na orbitu sama vůbec nedostane, takže ta otázka nedává smysl
Aby se samotná Starship dostala na orbitu, musela by vážit maximálně cca. 100 tun (bez paliva).
Uz montuji kryty.
Podle mého jsou to náběžné plochy na „křídla“, které jsou odpovědí na hromady příspěvků v otázce konstrukce jejich uchycení 🙂
Trochu matematiky na zde diskutované otázky, které jsou mimo.
Mk1+2 hmotnost s palivem s plnými nádržemí 1400 t. Mk4+5 odlehčené 1320 t.
3 atmosférické motory Raptor s tahem 200 tun!
Mk1+2 bude tak mít určitě max tah 600 tun. tedy tyto prototypy nemohou být zcela naplněny a naloženy – vůbec by se neodlepili od země.
Další prototypy s Raptory 3+3, kde by vakuové účinnější verze měli mít fixovanou trysku, aby se při startu na zemi vibracemi nerozpadli, a také vyšší tah, řekněme 220 t. Tedy celk. tah 3×200+3×220=1260t. A to Bůh ví jaký je skutečný tah vakuových motorů u země – asi spíše nižší, protože velká tryska způsobuje utržení vnitřních proudnic z vnitřní strany trysky v husté atmosféře, protože tlak plynů ke konci velké trysky je nižší než okolní atmosférický u země. Tedy Plně naložená SS s aktuálními verzemi Raptorů se od země vůbec neodlepí, tedy úvahy o SSO startu SS na oběžnou dráhu i s malým nákladem se současnými 6 Raptory jsou fantazmagorie.
Stačí jednoduchá matematika a základní známé znalosti ohledně aktuálních parametrů SS. Současná SS je na tom stejně jako Ariane 5 bez postranních boosterů, která se bez nich také od země neodlepí. proto na Zemi potřebuje SS pro let na orbitu a ještě navíc a nákladem přídavný 1. stupeň (booster) SH.
Pro rejpaly dopředu dodávám. Ano toto na Měsíci a Marsu neplatí vzhledem k šestinové/třetinové gravitaci. Kde plně natankovaná SS v odlehčené verzi by vážila 220/440 tun, při cca stejném tahu přes 1200 t. Tedy tam normálně odstartuje i kdyby měla naloženo přes 100 tun nákladu navíc, tedy tam přes 16/33 tun.
neodlepily
Mk4+5?? Něco mi uniklo?
Vaše matematika vypadá věrohodně.
Jak to ale bude se Starshipy, které mají létat mezi kontinenty, s nákladem a pasažéry?
JJ, nové info o dalších odlehčených verzích.
Twitter:
https://twitter.com/elonmusk/status/1177066483375058944?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1177066483375058944&ref_url=https%3A%2F%2Fforum.nasaspaceflight.com%2Findex.php%3Ftopic%3D48895.220
„Mk1 ship is around 200 tons dry & 1400 tons wet, but aiming for 120 by Mk4 or Mk5. Total stack mass with max payload is 5000 tons.“
Evidentně se chystají další prototypy, nebo možná už první finální exempláře. Co se týče těch pro rychlé cestování ,tak na to je asi ještě brzy.
Pro cestovní verzi nepotřebujete dosáhnout orbity, vlastně by to bylo nežádoucí. Tyto plány jsou ale v plenkách, jak píše Dušan.
Čili jestli dobře počítám, může mít maximálně 400 t paliva, aby se odlepila od země. Jak vysoko s tím může vyletět?
Do vesmíru?
(t.j. nad 100km)
Pozítří se to snad dozvíme.
🙂
Řekl bych, že těch 20 km nebude problém. 😉
Souhlas, z s těmi 3+3 Rapotory (osobně si myslím, že by místo 3 Vac použili 3 SL) a za citovaných hmotností se nejen Starspih nevznese, ale v žádném případě nedoletí na LEO
Nebudou to nakonec chtít celé sestavit až v tu sobotu na prezentaci? Jako takovou třešničku na dortu 🙂
Napadlo mě úplně to samé. 🙂
Venku by stály 2 velké kusy rakety. Hosté by šli na „hodinovou“ prezentaci do toho bílého „stanu“ a po hodině by vyšli a raketa by se už tyčila do velké výšky v jednom kuse. No nespadla by vám brada? 🙂
Rozhodně ano. Všichni víme, že Elon je mistr překvapení. 🙂
Zajímavý nápad, ale to sestavování chvíli trvá.
Hele neblbněte, nebude tam držet jeřáb 4dny jen pro tu srandu, jak psal kolega výše, ten jeřáb nestojí málo a když mluvíme o 11200, tak jsme u vrcholových částek. Třeba v ČR pokud vím nikdo 11200 nemá, pro srovnání.
Tak jestli jsem nasel dobre, tak ta hracka stoji pri koupi bratru $12.5 mil 😮
Tak největší jeřáb se nám za dnešek poprvé pohnul.
Dělá to úhel, nebo ohnisko kamery, že se zdá, jako by byla ta větší rovná část nějak nakřivo? Na záběru to vypadá skoro jako věž v Pise. Předpokládám, že v reálu to mají dokonale vyrovnané.
Ano, vidím to na optický klam.
Na scénu přijel další obrovský jeřáb.
Tak jsem se konečně dočkal prodloužení ramene 11200 … chtělo by to smajlík se srdíčkami v očích 😀
To prodloužení ramene je ta konstrukce, kterou tam teď přemístil ten žlutý autojeřáb?
No jen jestli ho spíše neskládají k odjezdu.
Pevně věřím, že ano. K odjezdu se skládá sám a nejprve by jej museli oprostit od závaží a to neudělali, pokud je mi známo. Takže ho prodlouží na 132m a bude zvedat 🙂
To zní skvěle!
Tak to nebyly prodlužováky, ale boční zesílení, aby unesl větší zátěž v nižší sklonu. Teoreticky by mu 100m zdvih základního setupu mohla stačit. No sakra tohle je jak prezentace Liebherru 😀
Začíná mejdan!
To by bylo fajn. 🙂
Patrně půjdou do této konfigurace ->
To vypadá fantasticky.
To ano, ale může být ještě hůř 😀
Vrcholově je snad tahle konfigurace
Kolos. 🙂
to je neskutečný hovado… (pardon za ten výraz 😉 ). skoro jako… to, co tím staví 🙂
Ked som si teraz pozeral tie fotky zo skladania a zvarania, tak by podla mna bolo rovnako huste, keby starship pocas prezentacie skladali, ako keby bol uz zlozeny. Mozno by to nebol taky dobry marketing, ale zato by to bol tazky industrial.
Ano, to by byl. Elonovi ovšem musí být i rozumět :D.
Ten prototyp je obrovsky…nedokazu si predstavit jak velka bude finalni sestava nosic plus starship
Ve slovníku slušných slov na to podle mě není dost silné slovo 😀
Proc se tomu rika ‚kachni plocha‘ ? to je oficialni nazev? zni to tak nejak.. detinsky. Ale moc diky za prenos!
Ano, je to oficiální. 😉 Viz wiki
pohlad na „dno vodnej veze“ – tri motory raptor.
https://twitter.com/elonmusk/status/1177314408604680192/photo/1
ked pozeram na robotnikov ktory celu noc na tom makaju, prial by som si aby sa take nieco dialo aj na nasich dialniciach 😀
Díky, obrázek jsme dávali do přenosu už včera, ale opakování rozhodně nevadí. 😉
Velký jeřáb už se hýbe 🙂
Díky za info, těšíme se!
Vypadá to, že opravdu využije maximální vytažení ramene.
ten zeriav je obrovsky, uz ani druha kamera nezabera koniec ramena
Nedovedu si vůbec představit, jak se v budoucnu celá Starship bude nasazovat na Super Heavy 🙂
Bude to paráda. 🙂
Trochu málo místa, ale jeřábník si snad poradí.