Inženýři začali tento týden instalovat senzory na modul, který bude chránit vozítko Mars rover 2020 při průchodu atmosférou. Senzory přístroje MEDLI 2 (Mars Entry, Descent and Landing Instrumentation 2) mají zvýšit bezpečnost budoucích přistání na Marsu. Jedná se o sadu senzorů, které budou měřit aerotermální podmínky v okolí a chování systému tepelné ochrany při průchodu atmosférou. Celá sestava, která vstoupí do atmosféry se označuje jako aeroshell a tvoří ji tepelný štít a kuželovitý backshell. První sada senzorů již byla tento týden připojena právě na tepelný štít.
„Porozumění skutečného chování aktuální generace těles procházejících atmosférou je nezbytný pro bezpečné a spolehlivé přistávání budoucích robotických i pilotovaných marsovských misí. Měření tlaku a teploty pomocí MEDLI2 jsou klíčová pro toto porozumění,“ říká Todd White, hlavní vědecký pracovník přístroje. Letový exemplář přístroje nedávno prošel environmentálními zkouškami na Langley Research Center, kde podstoupil vibrační a termálně-vakuové zkoušky. Ty prověřily, že senzory přečkají chvění při startu i střídání teplot v kosmu při letu k Marsu.
U části hardwaru došlo ke sterilizaci vysokou teplotou, aby se minimalizovalo riziko, že MEDLI2 nedopatřením dopraví na Mars pozemské mikroorganismy. Současný postup prací potvrzuje, že instalace všech senzorů do aeroshell by měla být dokončena letos v listopadu. Senzory jsou trojího typu – termočlánky, senzory tepelného toku a tlakové snímače. K nim je potřeba přidat ještě elektroniku pro sběr dat a jejich vyhodnocování. Přístroj bude měřit ohřívání okolí a změny tlaku i během vystřelení padáku.
Dvojka v názvu přístroje odkazuje na přístroj MEDLI, který letěl s roverem Curiosity – tam byly senzory jen na tepelném štítu, ale v jiné konfiguraci než dnes. U aktuální mise navíc budou senzory i na backshell. Díky měření teploty i tlaku bude možné snížit současnou poměrně velkou nejistotu, která vzniká v dnešních předpovědních modelech. Aeroshell vstoupí do atmosféry Marsu rychlostí přes 20 000 km/h, přičemž MEDLI 2 začne sbírat data už pět hodin před vstupem do atmosféry.
Data z MEDLI2 mohou vyplnit naše mezery spojené s průchodem atmosférou aktuálními technologiemi. Stejně tak se nabízí i možnost snížit díky těmto údajům hmotnost tepelné ochrany až o 35%, což by vedlo ke snížení nákladů. Jen je potřeba mít jistotu, že je tato redukce bezpečná – a to nám řeknou právě skutečná data. Znalost chování atmosféry může ve výsledku i zpřesnit výběr přistávací oblasti, aby mohly příští mise přistávat na menších a hůře dostupných lokalitách. „Nejistota v naší schopnosti modelovat a předpovídat chování tělesa při průchodu atmosférou a jeho tepelné ochrany znamenají, že do našich předpovědí musí být zahrnuty velké rezervy (100% až 200%), aby bylo zajištěno, že objekt zvládne přežít i v nejhorších podmínkách,“ vysvětluje Henry Wright, projektový manažer MEDLI2 a dodává: „Data z kosmické mise umožní zmenšit nejistotu v modelech, což povede k přesnějším předpovědím chování a zátěže.“
Přeloženo z:
https://www.jpl.nasa.gov/
Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/img_2070.jpg
https://www.jpl.nasa.gov/images/mars2020/20190802/medli-16.jpg
https://ai2-s2-public.s3.amazonaws.com/…297d070104657556/4-Figure2-1.png