sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Gagarinova rampa bude sloužit dál

Legendární startovní rampa na Bajkonuru, na které se 12. dubna 1961 otevřel lidem kosmický prostor, toho má za sebou už hodně. Kromě legendární mise Jurije Gagarina nebo první družice světa odbavil 1. startovní komplex stovky startů. 6. srpna roku 2000 se start zásobovací lodě Progress M1-3 k ISS stal jubilejním 400. startem z této rampy. V roce 2008 Sergej Smirnov, ředitel zdejšího řídícího střediska, které v roce 2008 převzalo provoz na Bajkonuru, že by 1. startovní komplex  mohl být v budoucnu přestavěn tak, aby z něj mohly startovat rakety Sojuz 2. Tyto úpravy měly trvat nejméně jeden rok a během stavby by mohly všechny rakety Sojuz startovat z Bajkonuru pouze ze startovního komplexu 31.

Raketa Sojuz-FG s lodí Sojuz TMA-10M na prvním startovním komplexu.
Raketa Sojuz-FG s lodí Sojuz TMA-10M na prvním startovním komplexu.
Zdroj: https://upload.wikimedia.org

V roce 2012 se čekalo, že v příštím roce bude provoz na komplexu přerušen. V květnu téhož roku však agentura Interfax přišla se zprávou, že práce nezačnou dříve než v polovině roku 2014. Zpoždění se nabalovala vlivem zdlouhavého tvoření a schvalování potřebné dokumentace, zakázek, stavebního materiálu a potřebné techniky.

Finanční problémy nakonec agenturu Roskosmos donutily opustit myšlenku na přepracování 1. startovního komplexu, což znamenalo, že by rakety Sojuz 2 mohly z Bajkonuru startovat pouze z komplexu 31. Jenže s tím, jak se nezadržitelně blíží konec raket Sojuz-FG, začala hrozit možnost, že legendární rampa zůstane ležet ladem. Ostatně poslední plánovaný start z ní má být už letos v září – Sojuz MS-15. Tím by skončila 62 let dlouhá služba první kosmické startovní rampy.

Aby se zabránilo jejímu konci, oslovil Roskosmos v březnu 2018 Kazachstán a Spojené Arabské Emiráty, aby společně investovali do úprav 1. startovního komplexu, který by měl odbavovat rakety Sojuz-2M. 7. června letošního roku pak Roskosmos oznámil, že ve spolupráci se svým komerčním odvětvím Glavkosmosem, podepsal dohodu s blízkovýchodními investory na 87 milionů dolarů pro přestavbu 1. startovního komplexu.

Zdroje informací:
http://www.russianspaceweb.com/

Zdroje obrázků:
https://upload.wikimedia.org/…/5/59/Soyuz_expedition_19_launch_pad.jpg
https://upload.wikimedia.org/…Baikonur_Cosmodrome_launch_pad_%287%29.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
16 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
BlackSheepOI2
BlackSheepOI2
5 let před

Sojuz-2M, o akú modifikáciu pôvodného Sojuzu sa jedná?

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  BlackSheepOI2

Přiznám se, že jsem to hledal, ale našel jsem jen pár zmínek bez bližšího upřesnění, takže bohužel nevím.

BlackSheepOI2
BlackSheepOI2
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

Skúsil som to hľadať, ale aj na základe komentárov nižšie, by to M mohlo znamenať lety s ľudskou posádkou? Momentálne poznáme len Sojuz-2 ako raketu

Viktor Brada
Viktor Brada
4 let před
Odpověď  BlackSheepOI2

https://rg.ru/2019/09/26/raketu-soiuz-dlia-kommercheskih-zapuskov-obeshchaiut-sdelat-deshevle.html

Sojuz 2M je vyvijená varianta Sojuzu 2.1b s restartovatelným 3 stupněm a bez horního stupně Fregat, která by měla nabídnout nosnost 3000 kg na SSO za cenu okolo 30 miliónu USD za start (Sojuz 2.1b s Fregatem má 4400 kg na SSO za 48,5 mio USD)

tonda
tonda
5 let před

Tak to je dobrá zpráva,jen co si představit,pod označením rakety Sojuz-2M?Koukal jsem na zdroj a domnívám se,že jsou tím myšleny modernizované rakety Sojuz-2.1a a Sojuz-2.1b,eventuálně Sojuz-2.1v(Tady to myslím nebudou realizovat).Ta částka investic je celková,nebo jen od jednoho investora?Stačilo by koupit jedno sedadlo pro Američana a bylo by na rekonstrukci!Objednané mají dvě,tak jen aby se to nevypařilo!

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  tonda

Co se Sojuzu-2M týče, tak jsem to zkoušel googlit a našel jsem jen pár zmínek bez nějaké konkretizace. Takže nevím. A ta částka je podle mého názoru jen střípek celé mozaiky.

Mr. G
Mr. G
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

Nemoze tam byt preklep v povodnom clanku ?
Trocha som googlil:
Soyuz-U a Soyuz-M boli zhodne, M-ko malo byt pre armadu. Rusi planovali ozbrojenu stanicu a M-ka mali vozit posadky. Projekt sa ale nikdy nerealizoval, aj ked realne vznikly niektore casti. Trup stanice, 8 rozostavanych Soyuzov-M, ktore nakoniec vyniesli satelity.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Mr. G

Když jsem to dal do Googlu, tak výraz měl asi jen 16 výsledků, ale nikde nebyla daná varianta rozpracována detailněji.

Mr. G
Mr. G
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

Vdaka za odpoved, ja som sa dopatral len k Soyuz-M.

Dnes som si cital originalny clanok. Predposledny odstavec hovori o Soyuz-2M, v poslednom odstavci (7.6.2019) je Soyuz-2.

Este mam dotaz, tie dva starty MS-13 a MS-15 su tie dve posledne miesta, ktore NASA kupilo od rusov ?

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Mr. G

Podle informací z února letošního roku (viz náš článek) má jít o Sojuzy MS-15 a 16.

Alois
Alois
5 let před

To by se Koroljov divil, že nejen jeho rampa, ale i jeho ICBM slouží i po šedesáti letech, nemluvě o Sojuzech. Jak to vypadá tak ještě nejméně další desetiletí sloužit budou a není zcela nereálné, že to dotlačí až někam ke stovce.

Vojta
Vojta
5 let před
Odpověď  Alois

O rampy nejde. LC-39A taky slouží už padesát let. Ale je fakt, že původního vybavení tam asi moc nebude.

maro
maro
5 let před
Odpověď  Alois

Haha, ony ty vojenské balistické rakety prostě šlapou hodně. Stačí se podívat na americký Atlas. Vylepšili ho jen ruskými motory RD-180 🙂

Vladimír Todt
Vladimír Todt
5 let před

Zajímalo by mě proč Rusové staví takový obří deflektor spalin? V podstatě hlubokou velkou díru do země? Je to z toho důvodu, že v sušších oblastech s nedostatkem vody nebo vůbec obecně se tento bazén u dna neplní podzemní nebo dešťovou/sněhovou vodou a nemusí se tak vůbec zabývat vodním chladícím hospodářstvím rampy? Vodu dole mají přirozeně a vzhledem k hloubce nešlehají plameny do deflektoru ze strany z takové blízkosti.
I když jsem viděl fotky, kde dole není voda a na rampě je raketa připravená ke startu. Tedy je to hlavně asi důvod nenutnosti vodou chladit vzhledem ke vzdálenostem dna jámy od motorů?

Mr. G
Mr. G
5 let před
Odpověď  Vladimír Todt

Raketa Soyuz patri do rodiny rakiet R7. Povodna R7 bola planovana ako balisticka strela pre atomove zbrane a tak rusi chceli, aby mohla startovat aj pri nizkych teplotach.
Soyuzy dnes bezne startuju pri teplotach hlboko pod nulou (myslim, ze az do -40°C). V takychto podmienkach nie je vodne chladenie mozne, preto maju taky hlboky a velky deflektor.

Vladimír Todt
Vladimír Todt
5 let před
Odpověď  Mr. G

Díky. Pak je to jasný.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.