ŽIVĚ A ČESKY: Falcon Heavy poprvé jako Block 5

Na dveře nám klepe jeden ze startů, který patří ke špičkovým událostem roku. První komerční (nikoliv testovací) mise čeká už půl hodiny po půlnoci nejsilnější raketu světa. Falcon Heavy si navíc odbude premiéru v konfiguraci Block 5, která byla na klasických Falconech 9 zavedena do provozu až několik měsíců po zatím jediném startu Falconu Heavy. Nyní se tedy i tato těžká raketa dočká všech vylepšení, která byla v uplynulých měsících prověřená na Falconech 9. SpaceX se chce i tentokrát pokusit o motorické přistání obou bočních stupňů i stupně centrálního. Zveme Vás tedy na živě a česky komentovaný přenos startu s družicí Arabsat 6A, který je naplánován na čtvrtek 11. dubna v 0:36 SELČ.

Náš přenos většinou spouštíme zhruba 15 minut před startem, ale u důležitých startů začínáme dříve. V případě aktuálního Falconu Heavy začneme okolo 0:15 SELČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, nebo Vám nefunguje přehrávání ve vloženém okně, klikněte sem a dostanete se na stránku přenosu na Mall.TV. Ve vloženém okně naleznete i záznam vysílání, který by měl být k dispozici zhruba dvě hodiny po ukončení přenosu, děkujeme za pochopení.

EDIT: Start se odkládá nejdříve na 2:00. Náš přenos začne v 1:40

EDIT 2: Start potkal další odklad kvůli silným výškovým větrům se posunul na samotný konec startovního okna – na 2:32 SELČ. Náš přenos začne ve 2:10 – jakýkoliv další odklad znamená konec dnešních pokusů. Odkládalo by se zřejmě o 24 hodin.

EDIT 3: SpaceX se dnes nepokusí o start. Máme tu odklad o 24 hodin. Děkujeme všem, kdo chtěli náš přenos sledovat a přejeme Vám klidnou noc.

Zdroje informací:
https://www.nasaspaceflight.com/
https://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
https://cdn.teslarati.com/wp-content/uploads/2018/02/FH-rollout-7-SpaceX.jpg

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

75 komentářů ke článku “ŽIVĚ A ČESKY: Falcon Heavy poprvé jako Block 5”

  1. Tomáš napsal:

    úžasné, nepopsatelné, děkuji za český komentář, to čekání za to stálo.

  2. Matej Klimo napsal:

    spacex chce začít přnos 3:35. jak je to možné?

  3. Matej Klimo napsal:

    startuje se tedy 12.4 v 00:35 ?

  4. Zahry napsal:

    Odklad startu byl způsoben silným větrem. Když se podívám na meteo podklady, tak silný vítr se odehrává ne na floridě ale v Atlantiku. Dá se někde ofiko dohledat, zda byl odklad způsoben větrem v přistávací oblasti centrálního stupně? … jen zvědavost. Díky 🙂

  5. Jan Jančura napsal:

    Zpřesňuji výpočet z předchozího mého komentáře.
    Raketa F9 blok 5 dává se zatížením od družice Arabsat 6 ve výši 6,5 t k dispozici se započtením 15% ztrát gravitačním a atmosférickým odporem (zjednodušeně řečeno) k dispozici delta v= 10,34 km/s.
    Pro dosažení dráhy GTO (200x42164km) je zapotřebí delta v 10,18 km/s, pro dosažení dráhy GTO+(200x90000kmx23°) pak 10,57 km/s. Z toho vyplývá, že těsně F9 dosáhne potřebné delta v pro dráhu GTO, ale zase těsně nedosáhne potřebné delta v pro předepsanou dráhu GTO+.
    Podle mne je to však hlavním důvodem pro využití těžší rakety FH možnost jejího testování pro budoucí certifikaci. Pokud stanoví SpaceX cenu výhodnou pro zákazníka, je to dobrý obchod pro obě strany – zákazník ji z větší části uhradí náklady na test a zákazník dostane družici na výhodnější dráhu a tím ušetří palivo pro korekce na vynesení na GEO a pozdější korekce dráhy.

  6. Alois napsal:

    Dnes po 20.00 začne poslední fáze přistání na Měsíci, bude redakce komentovat ?
    Časově by to mělo být s komentářem k FH bez problému. Dík.

  7. Petr eret napsal:

    Zdá, se že je odklad na zítra.

  8. Radoslav Karásek napsal:

    Odklad, takže zajtra páni, ahoj 🙂

  9. Jan Jančura napsal:

    Podle Spacelaunchreport má F9 blok 5 nosnost na GTO s přenosem ve výši 1,8 km/s na GEO vynést bez problému 8,3 t. Podle mého výpočtu zvládne se zatížením od té družice ve výši 6 t bohatě 10,6 km/s. Tak je dosti pravděpodobné, že by tu družici vynesla přímo na GEO i F9. Zřejmě je důvodem proč použili FH, je její další test za účelem certifikace.

  10. Jakub napsal:

    on je totiž problém že spacex odsunul čas vysílání za 4h… tj asi proto ta otázka s časem

  11. Radoslav Karásek napsal:

    Elon píše, že ak sa to čoskoro nezlepší, budú musieť odložiť štart. Ja tomu dávam tak max 5%, že sa dnes poletí.

  12. Dreamer napsal:

    Start posunuty na 5:32 AM CET, dobru noc, snad sa to posunie na vecer…

  13. Libor napsal:

    Teď, ze srdce děkuju SpaceX za posunutí startu, protože přesně v 00:36 mi vypadl na 10 minut Internet. To bych to rozkopal, když by se to drblo přesně při startu a než bych rozjel zálohu, bylo by po všem 😀 Už se to krátí …

  14. Tano napsal:

    Na stránce SpaceX mi naskočilo, že přenos začne za 4 hodiny, to už ale nebude startovací okno. Nemáte někdo bližší info?

  15. matej napsal:

    kdy se teda poletí? kdy bde ahájen videopřenos ?

  16. Martin napsal:

    Dobrý den, jaký je aktuální čas začátku přenosu, když se start přesunul na 2:00 SELČ.
    Děkuji

  17. Stepan Krnansky napsal:

    Hlavne tu cenu vubec nezname a ja bych se nedivil, kdyby dostali jeste lepsi jenu nez za F9 jen proto aby mely dalsi start a urychlily ruzne certifikace pro armadu a NASA.. ale je to jen spekulace…

    • HighLander napsal:

      … veľmi výstižná úvaha. Uvažoval som podobne.

    • Jirka Hadač Redakce napsal:

      K ceně vám můžu říct jen to, co bylo zveřejněno. Za 650 milionů byly objednány dva satelity (tenhle a Hellassat4). Za tuto cenu měly být vyrobeny, vyneseny a pojištěny. To je tak jediné, co víme jistě. Dá se teoreticky rozklíčovat trošku i pojištění. A že teď spaceX nabízí FH za 90 mega neznamená, že za tuto cenu to nabízela před 4 lety.
      Úvaha je to zajímavá, ale moc se mi nezdá. Před těmi 4 lety měla SpaceX z US Air Force jedinou zakázku, STP 2. A na tu potřebovala jen demo misi, nic víc. Takže nemyslím si, že tenkrát uvažovali takhle. A hlavně meli podepsáno misí víc, tuším že Inmarsat, Intelsat 35e, snad i další. Takže mohli to nabízet levněji, to je pravda. Ale spíš proto, že to je nová raketa, ale ne kvůli certifikaci. Mimochodem, do EELV se prosoudili teprve pár měsíců předtím.

  18. Alois napsal:

    To by mne také zajímalo proč letí FH, když by to pravděpodobně F-9 dokázal též a kolik platí zákazník. Cena FH by měla být minimálně dvojnásobná než u F-9. Že by zákazník byl lidumil, to se mi nezdá.

  19. Maniak napsal:

    Dobrý den, ví se, proč šestitunovou družici vynese Falcon Heavy? Honí se mi hlavou, proč telco operátor souhlasil s dosud dostetačně nevyzkoušeným nosičem…

  20. M napsal:

    a zrovna zítra musím brzo vstávat a jet přes půl republiky :-/

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.