Na dveře nám klepe jeden ze startů, který patří ke špičkovým událostem roku. První komerční (nikoliv testovací) mise čeká už půl hodiny po půlnoci nejsilnější raketu světa. Falcon Heavy si navíc odbude premiéru v konfiguraci Block 5, která byla na klasických Falconech 9 zavedena do provozu až několik měsíců po zatím jediném startu Falconu Heavy. Nyní se tedy i tato těžká raketa dočká všech vylepšení, která byla v uplynulých měsících prověřená na Falconech 9. SpaceX se chce i tentokrát pokusit o motorické přistání obou bočních stupňů i stupně centrálního. Zveme Vás tedy na živě a česky komentovaný přenos startu s družicí Arabsat 6A, který je naplánován na čtvrtek 11. dubna v 0:36 SELČ.
Náš přenos většinou spouštíme zhruba 15 minut před startem, ale u důležitých startů začínáme dříve. V případě aktuálního Falconu Heavy začneme okolo 0:15 SELČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, nebo Vám nefunguje přehrávání ve vloženém okně, klikněte sem a dostanete se na stránku přenosu na Mall.TV. Ve vloženém okně naleznete i záznam vysílání, který by měl být k dispozici zhruba dvě hodiny po ukončení přenosu, děkujeme za pochopení.
EDIT: Start se odkládá nejdříve na 2:00. Náš přenos začne v 1:40
EDIT 2: Start potkal další odklad kvůli silným výškovým větrům se posunul na samotný konec startovního okna – na 2:32 SELČ. Náš přenos začne ve 2:10 – jakýkoliv další odklad znamená konec dnešních pokusů. Odkládalo by se zřejmě o 24 hodin.
EDIT 3: SpaceX se dnes nepokusí o start. Máme tu odklad o 24 hodin. Děkujeme všem, kdo chtěli náš přenos sledovat a přejeme Vám klidnou noc.
Zdroje informací:
https://www.nasaspaceflight.com/
https://spaceflightnow.com/
Zdroje obrázků:
https://cdn.teslarati.com/wp-content/uploads/2018/02/FH-rollout-7-SpaceX.jpg
a zrovna zítra musím brzo vstávat a jet přes půl republiky :-/
Dobrý den, ví se, proč šestitunovou družici vynese Falcon Heavy? Honí se mi hlavou, proč telco operátor souhlasil s dosud dostetačně nevyzkoušeným nosičem…
Hezký den,
prakticky všechny rakety (až na opravdu vzácné výjimky) berou jako zkušební pouze první start. Pokud dopadne dobře, je už druhá mise operační. Takže i v tomto případě je všechno normální. Pak bychom si mohli říkat, kde leží ta hranice, co už je spolehlivě otestovaný nosič? Stačí aby bez problémů letěl jednou, třikrát, pětkrát, desetkrát …?
Já bych klidně mluvil o nedostatečně otestovaném nosiči – zásadních změn oproti tomu co startoval poprvé je podle mne hodně.
Jak se to vezme, základní prvky FH zůstaly a změny byly otestovány na F9, takže by se se v provozu měly chovat předvídatelně. Musk tuším u aktuálního startu vyčíslil pravděpodobnost selhání jen na 5 – 10 %.
V roce 2015, když byla zakázka uzavřena, měl Falcon 9v.1.1, který létal pro SpaceX v té době, nosnost necelých 5 tun na GTO. TaKto těžkou družici v té době mohl vynést jen FH. Ano, připravovali F9 FT, ale prostě ho ještě neměli.
Ano, neměli F9 FT, ale FH neměli stejně tak a taky ho teprve připravovali…..
Dá se očekávat, že FH měl vyšší pravděpodobnost realizace než úvahy o navýšení nosnosti F9 na potřebnou úroveň.
Díky, to dává smysl. A já si říkal, že nechtěli letět F9 expendable. 🙂 To by musel asi i teď… i když s přistáním na plošině by to asi zvládnout měl.
Družice je určitě pojištěna – škodu by zaplatila pojišťovna. Otázkou všask je zdržení kvůli stavbě nového kusu.
Ví se, jaké má být počasí?
Zatím to vypadá docela dobře, poslední dostupná předpověď dává pravděpodobnost dobrých podmínek 80 %.
Super! Pozrieme si štart FH potom play off NHL. Výborná kombinácia. Držím palce!
To by mne také zajímalo proč letí FH, když by to pravděpodobně F-9 dokázal též a kolik platí zákazník. Cena FH by měla být minimálně dvojnásobná než u F-9. Že by zákazník byl lidumil, to se mi nezdá.
Už se to tady několikrát řešilo. F9 ve variantě bez návratu prvního stupně se může dostat na podobnou cenu jako FH s návratem stupňů (ale to je jen moje domněnka).
Hlavní rozdíl bude podle mě v cílové orbitě. FH je na rozdíl od F9 schopný danou družici vynést na dráhu s perigeum daleko výše a tím ušetřit družici hodně paliva.
Ano, cena FH je prý jen o trochu vyšší než u F9.
6 tun není tolik aby první stupeň měl nedostatek paliva na přistání, zejména na moři. Z toho plyne, že tři stupně, z toho ještě jeden zesílený nemohou mít nikdy srovnatelnou cenu s jedním a to zcela pomíjím druhý stupeň FH, který bude podstatně dražší než u F-9 a totéž se týká i aerodynamického krytu. Vyšší dráha než ta s apogeem na GEO toho mnoho neušetří, neb družice muset brzdit.
Proč by měl být druhý stupeň a aerodynamický kryt FH dražší než u F9?
Tak to by mě taky zajímalo, proč by druhý stupeň FH podstatně dražší než F-9.
Jestliže má nésti 63 tun, což je údajně nosnost na LEO, musí být daleko robustnější než druhý stupeň F-9, dále se nebude vyrábět v takových sériích a aerodynamický kryt pro 63 tun bude také robustnější než u F-9.
Samozřejmě pokud FH ponese ubohých 6 tun jako nyní nepotřebuje robustnější druhý stupeň a dokonce bych se odvážil tvrdit, že nepotřebuje ani oba boční první stupně.
Vzhledem k cílové orbitě 200 x 90 000 km se sklonem 23 stupňů a váhou 6,5 tuny, si nemyslím, že by to bežný F9 zvládnul.
63 tun je vypočtené maximum a pokud by něco takového opravdu chtěli vynášet, tak by tomu museli přizpůsobit komponenty. Věřím že do 15-20 tun mají adaptér vychytaný, víc je extrémně nepravděpodobné a spíše jde o výkonovou rezervu, která se dá využít k dostání se na vyšší orbity, než jen na LEO.
Přesně tak, nosnost na LEO není u FH příliš důležitá – tahle raketa asi nikdy neponese náklad takhle nízko. Její dráhy leží výše. Klasický F9 by byl rád, kdyby s takto těžkou družicí dosáhl klasické GTO, ale spíše by to byla subsynchronní dráha.
Pak by ovšem zcela postačilo přidat k prvnímu stupni dvě nebo tři malé SRB, jako u Delty.
Zcela evidentně nechápete logiku SpaceX. Oni nechtějí jít cestou motorů na TPL, které se nedají zachránit. FH umožní doručit šestitunový náklad na supersynrchonní dráhu.
Mám obavu, že pan Alois je zcela mimo místu.
Vycházím z úvahy, že S-X je podnikatelský subjekt a cílem je zisk. Proto se domnívám, že levnější varianta by byla F-9 posílený SRG. Samozřejmě pro 6 tunový náklad. Mohu se ovšem mýlit, je to jen odhad, tak mne prosím nekamenujte.
To se domníváte špatně – SRB by zachránit nešly a proto se SpaceX více vyplatí použít FH.
Hlavne tu cenu vubec nezname a ja bych se nedivil, kdyby dostali jeste lepsi jenu nez za F9 jen proto aby mely dalsi start a urychlily ruzne certifikace pro armadu a NASA.. ale je to jen spekulace…
… veľmi výstižná úvaha. Uvažoval som podobne.
K ceně vám můžu říct jen to, co bylo zveřejněno. Za 650 milionů byly objednány dva satelity (tenhle a Hellassat4). Za tuto cenu měly být vyrobeny, vyneseny a pojištěny. To je tak jediné, co víme jistě. Dá se teoreticky rozklíčovat trošku i pojištění. A že teď spaceX nabízí FH za 90 mega neznamená, že za tuto cenu to nabízela před 4 lety.
Úvaha je to zajímavá, ale moc se mi nezdá. Před těmi 4 lety měla SpaceX z US Air Force jedinou zakázku, STP 2. A na tu potřebovala jen demo misi, nic víc. Takže nemyslím si, že tenkrát uvažovali takhle. A hlavně meli podepsáno misí víc, tuším že Inmarsat, Intelsat 35e, snad i další. Takže mohli to nabízet levněji, to je pravda. Ale spíš proto, že to je nová raketa, ale ne kvůli certifikaci. Mimochodem, do EELV se prosoudili teprve pár měsíců předtím.
Dobrý den, jaký je aktuální čas začátku přenosu, když se start přesunul na 2:00 SELČ.
Děkuji
Hezký den,
přenos by v tom případě začal v 1:40.
Ach jo, a to mi ten prvý termín tak vyhovoval. No čo už, toľko nadčasov, čo ja mám kvoli raketám… Nemal by som nejaké percentá zo zárobku poslať Elonovi? 🙂
Zkuste mu napsat. 😀
kdy se teda poletí? kdy bde ahájen videopřenos ?
Já se přiznám, že tuhle otázku nechápu. Právě proto, aby to bylo všem jasné, jsem to napsal do článku.
Ja to trochu chápem. Možno mu prišlo zmatočné, keď je v článku čas 00:36 SELČ, 00:15 SELČ, potom 2:00, 1:40.
99% ľudí to asi pochopilo, ale pán možno nevie, čo znamená skratka SELČ, mohlo ho to zmiasť a tie ďalšie časy ani nie sú upresnené do akého pásma patria. Možno nevie, čo znamená slovo EDIT (ktoré by som ja osobne nepoužíval, nevidím k tomu dovod). Možno je len unavený, je dosť hodín.
Takže mateji, vidíme sa za hodinu a 5 minút v čase 01:40 na mall.tv 😉
Beru to tak, že když vidím EDIT, tak to značí změnu.
A teď bohužel přibude EDIT 2. :-/
narážal som na to, že keby tam bolo slovo ZMĚNA (oprava,…) možno by pochopil. ale ako som písal, 99% ľudí chápe a nedá sa všetkých vodiť za ručičku
Vidím to podobně.
Možná by bylo vhodnější používat více česky znějící slovo Aktualizováno a čas kd k aktualizaci došlo. Přiznám se, že v tomto je kosmonautix poněkud zvláštní, často jsou zde totiž informace, které již neplatí a přitom je lze snadno opravit. Myslím teď informace, které se změnily, nemyslím tím nic špatného.
EDIT používáme už dlouhé roky a nikdy jsem neměl pocit, že by tomu někdo nerozuměl.
A ohledně těch neaktuálních informací je to těžké – zpětně editovat články je časově náročné a málokdy si na to vzpomeneme.
Na stránce SpaceX mi naskočilo, že přenos začne za 4 hodiny, to už ale nebude startovací okno. Nemáte někdo bližší info?
Teď, ze srdce děkuju SpaceX za posunutí startu, protože přesně v 00:36 mi vypadl na 10 minut Internet. To bych to rozkopal, když by se to drblo přesně při startu a než bych rozjel zálohu, bylo by po všem 😀 Už se to krátí …
Tak to by byla opravdu hodně hloupá náhoda. Dokážu si představit, jak by tohle naštvalo.
Start posunuty na 5:32 AM CET, dobru noc, snad sa to posunie na vecer…
Dúfam, že si sa len preklepol a vieš, že štart má byť 2:32 a nie 5:32. Nech si nedávaš na ráno zbytočne budík a nie si nepríjemne prekvapený..
Elon píše, že ak sa to čoskoro nezlepší, budú musieť odložiť štart. Ja tomu dávam tak max 5%, že sa dnes poletí.
Začínám být taky trochu skeptický.
on je totiž problém že spacex odsunul čas vysílání za 4h… tj asi proto ta otázka s časem
Čas spuštění přenosu na YT se nedá brát jako důvěryhodný zdroj informací.
Podle Spacelaunchreport má F9 blok 5 nosnost na GTO s přenosem ve výši 1,8 km/s na GEO vynést bez problému 8,3 t. Podle mého výpočtu zvládne se zatížením od té družice ve výši 6 t bohatě 10,6 km/s. Tak je dosti pravděpodobné, že by tu družici vynesla přímo na GEO i F9. Zřejmě je důvodem proč použili FH, je její další test za účelem certifikace.
Odklad, takže zajtra páni, ahoj 🙂
Dobrou noc.
Zdá, se že je odklad na zítra.
Přesně tak, už je to i v článku.
https://www.spacex.com/webcast
odloženo, bouchne to zítra
Dnes po 20.00 začne poslední fáze přistání na Měsíci, bude redakce komentovat ?
Časově by to mělo být s komentářem k FH bez problému. Dík.
Bude psaný online přenos.
Děkuji, to jste mně potěšil.
Rádo se stalo. 😉
Přidávám link na přímý přenos
https://www.youtube.com/watch?v=HMdUcchBYRA
Zpřesňuji výpočet z předchozího mého komentáře.
Raketa F9 blok 5 dává se zatížením od družice Arabsat 6 ve výši 6,5 t k dispozici se započtením 15% ztrát gravitačním a atmosférickým odporem (zjednodušeně řečeno) k dispozici delta v= 10,34 km/s.
Pro dosažení dráhy GTO (200x42164km) je zapotřebí delta v 10,18 km/s, pro dosažení dráhy GTO+(200x90000kmx23°) pak 10,57 km/s. Z toho vyplývá, že těsně F9 dosáhne potřebné delta v pro dráhu GTO, ale zase těsně nedosáhne potřebné delta v pro předepsanou dráhu GTO+.
Podle mne je to však hlavním důvodem pro využití těžší rakety FH možnost jejího testování pro budoucí certifikaci. Pokud stanoví SpaceX cenu výhodnou pro zákazníka, je to dobrý obchod pro obě strany – zákazník ji z větší části uhradí náklady na test a zákazník dostane družici na výhodnější dráhu a tím ušetří palivo pro korekce na vynesení na GEO a pozdější korekce dráhy.
To počítáte pro reusable nebo pro expendable variantu?
Pro vysokou energetickou náročnost (delta V) je to se zahozením prvního stupně.
Odklad startu byl způsoben silným větrem. Když se podívám na meteo podklady, tak silný vítr se odehrává ne na floridě ale v Atlantiku. Dá se někde ofiko dohledat, zda byl odklad způsoben větrem v přistávací oblasti centrálního stupně? … jen zvědavost. Díky 🙂
Nikoliv, problémem nebyly větry přízemní, ale výškové. Konkrétně šlo o střihy větru – prudké změny směru proudění vzduchu v různých výškách.
Aha, děkuji. Tak to snad dnes šance budou větší:-)
Zatím to tak vypadá. 😉
startuje se tedy 12.4 v 00:35 ?
Přesně tak, dnes ještě vydáme nový článek, aby to lidé měli na očích.
spacex chce začít přnos 3:35. jak je to možné?
Na internetu jsou stovky zdrojů informujících o termínu startu – začátek přímého přenosu na YouTube je z nich asi nejméně důvěryhodný. Neřiďte se podle něj.
úžasné, nepopsatelné, děkuji za český komentář, to čekání za to stálo.
Tohle byl skutečný masakr! Díky, že jste byl s námi.