sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Intelsat 29e v problémech

Společnost Intelsat si musí poradit s nečekanou komplikací – družice Intelsat 29e se dostala do situace, kdy není schopna poskytovat požadované telekomunikační služby. Její provozovatel uvedl, že 7. dubna došlo k poškození pohonného systému. Blíže neupřesněný podnět způsobil únik paliva, který vedl k vyřazení družice ze služby. O dva dny později se pozemní operátoři snažili obnovit fungování družice, ale místo úspěchu je potkala další anomálie. Tentokrát družice začala mít přerušovanou komunikaci.

Operátor pokračuje ve spolupráci s inženýry firmy Boeing, která 6,5 tuny těžkou družici vyrobila, v činnostech, které se snaží o obnovení provozu. Aby výpadkem netrpěli zákazníci, převedla firma úkoly poškozené družice na jiné zástupce letky Intelsat, ale i na některé partnerské družice třetích stran. Intelsat 29e byl vypuštěn v lednu 2016 na raketě Ariane 5 a netradičně tehdy letěl sám. Usadil se nad 50. poledníkem západní délky a jeho úkolem bylo pokrývat signálem oblast Latinské Ameriky, Karibiku, ale i lokality v severním Atlantiku. Intelsat 29e má v názvu písmeno e, které má svůj význam. Jde o první exemplář nové řady EPIC, která má do roku 2020 čítat hned šest družic. Intelsat disponoval komunikační kapacitou, která je srovnatelná s 270 tradičními transpondéry, což je 3–5× více, než na běžném komunikačním satelitu.

Příčin selhání může být více a vyšetřování by mělo tento široký okruh co nejvíce zúžit. První problém, tedy netěsnost palivového systému a následný únik pohonných látek může mít jak interní tak externí původ. Spektrum příčin sahá od výrobní vady (nekvalitní spoje palivových rozvodů) až po zásah mikrometeoritem. Ztráty komunikace by se zase daly vysvětlit neřízenou rotací družice. Ale počkejme na výsledky vyšetřování. Pravděpodobnost, že se družici podaří uvést zpět do běžného provozu je však relativně nízká.

Zdroje informací:
https://www.satellitetoday.com/
https://twitter.com/
https://arstechnica.com/

Zdroje obrázků:
https://spacenews.com/wp-content/uploads/2018/07/SEF15-06017-032_High_Res-879×485.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
19 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
5 let před

Při současných kvalitách vývoje podobných družic bych tipoval na zásah mikrometeoritem. To se může stát kdykoli kterékoli družici.

Ledna
Ledna
5 let před

Dobrý den,
By mě zajímalo jak dlouho trva nahradu vyrobit. Nebo jestli jsou nejaky skladovky
Díky

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Ledna

Hezký den, skladovky nejsou. Bavíme se o horizontu let.

akuhtr
akuhtr
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

Osboně by mě zajímalo, před spacex, na co se čekalo dýl, na novou družici, nebo na nosič?
Myslím že dnes, alespoň u Muska je pokud by někdo hodně spěchal nosič otázkou pár měsíců maximálně, pokud nebude vadit letělí. Bude zajímavé zda se tomu přizpůsobí i dostupnost družic.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  akuhtr

Vývoj družic trval vždycky déle než stavba rakety.

akuhtr
akuhtr
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

Vývoj, ale z věty „Jde o první exemplář nové řady EPIC“ jsem myslel že těch 6 bude prakticky stejných a tedy vyrobit novou neznamená ji vyvinout, ale jen postavit.
U vývoje je to jasné, pokud by jsme tedy nesrovnávaly vývoj nosiče s vývojem družice.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  akuhtr

Jasně, ale i stavba trvá pár let, zvlášť když započítáme zkoušky.

akuhtr
akuhtr
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

Ok, já se to jen chtěl ujasnit.

Jen osobně doufám že masová sériová výroba pro Starlink, oneweb,… povede ke zlevnéní a urychlení výroby družic. I když by prodávaly celou platformu, pro geostacionarni orbitu by se asi nehodily, ale alespoň motory a některé další komponenty by to mohlo zlevnit a hlavně by nějaké prostě mohly „ležet na skladě“. S poklesem ceny nosičů by se dlouhodobě mohla snížit náročnost testování a tím taky zlevnit a zrychlit produkci, jen proti tomu zas bude obava z kosmického smetí…

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  akuhtr

Některé družice se budou vyrábět sériově – hlavně ty malé, kterých je potřeba hodně. Ale těch velkých zase tolik potřeba není a tam se pak více hodí současný pozvolný a jednotlivý přístup.

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
5 let před

Mohlo by být zajímavé vyslat k takovému satelitu další družici, která by obsahovala jen motory a palivo. Přilepila by se ke stávající družici jako protéza a fungovaly by společně.

tycka
tycka
5 let před

Pokud ta družice nekontrolovatelně rotuje -tak připojení jiné družice k ní by bylo zřejmě dost problematické.

dfx
dfx
5 let před

Nemoze to byt troska po raketovom zostrelovani satelitu, ako to nedavno predviedla India?

gg
gg
5 let před
Odpověď  dfx

Indie nestřílela na GTO/GEO, takže ne.

rats
rats
5 let před
Odpověď  gg

To bych spíš řekl, že v tom nesedí čas, než „výška“.

MartinH
MartinH
5 let před
Odpověď  rats

Proč myslíte že tam nesedí čas? Ty trosky tam doletět mohly, času na to bylo dost. Nezapomeňte že i každý úlomek má svoji oběžnou dráhu. Tady jde spíš o to, že když něco sestřelíte na nízké dráze, tak i při výbuchu je velmi malá pravděpodobnost že by se nějaká část dostala na dráhu jenž dosahuje až ke geostacionární dráze.

To sestřelení družice Indií není zase takový problém jak se to prezentovalo. Družice byla na nízké dráze a i kdyby nějaký kus byl hodně urychlen, tak pořád bude na eliptické dráze procházející místem výbuchu. A právě to míso leží ve výšce, kde už je tření o atmosféru nezanedbatelné, takže postupně všechny trosky shoří v atmosféře.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  MartinH

Pokud si dobře pamatuju, tak z toho indického sestřelu bylo nejvyšší apogeum asi 2000 km.

Jirka Hadač
Jirka Hadač
5 let před
Odpověď  MartinH

Jo, Dušane, takové číslo tuším psali buď na Spacenews nebo na nsf. Taky si ho pamatuju

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Jirka Hadač

Díky za potvrzení.

frank
frank
5 let před

Hm špatná zpráva pro aerolinky a námořní dopravu Atlantiku , je dost pravděpodobně že na výpomoc přijde Intelsat 32e který už stejně pokrývá část severního Atlantiku.

Část pokrytí momentálně dle narychlo uzavíraných kontraktů přebírá i SES 14

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.